Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Manuella linser?

MIna Nikons har ett sätt att föra in data om non-CPU lenses, så jag har en lite minnesbank där jag kan för in att på plats ett har jag en 50mm lins med största bländare på 1.2, så även fast det inte finns någon elektronik i linsen så förstår kameran och kan mäta genom linsen korrekt, samt att jag får med det i EXIF-datat.

Har Sony A7 något liknande? Har inte hittat något än.
 
Nej, det finns inte på A7. Anledningen att det fungerar på Nikon är att kameran känner av den mekaniska rörelsen i bländarringen och då alltså vet hur mycket man ändrat från största bländare.
 
MIna Nikons har ett sätt att föra in data om non-CPU lenses, så jag har en lite minnesbank där jag kan för in att på plats ett har jag en 50mm lins med största bländare på 1.2, så även fast det inte finns någon elektronik i linsen så förstår kameran och kan mäta genom linsen korrekt, samt att jag får med det i EXIF-datat.

Har Sony A7 något liknande? Har inte hittat något än.

Nej, det finns inte! Det du nämner är en gammal god Nikonfilosofi om bakåtkompabilitet. Men så exklusivt är det ändå inte. Om Nikonkameran har en AI-ring (gäller de flesta pro/semipromodeller) är det ju enkelt för kamerans mjukvara att registrera EXIF ändå om man angett brännvidd och största bländaröppning i "non-cpu menyn". Du får ju även AF-indikering manuellt via grön diod i sökaren.

Skulle du däremot köra en Canonglugg via adapter på Nikonhuset upphävs allting då adaptern inte har AI-koppling.

Eftersom A7/A7R kör Nikongluggar via adapter upphör denna möjlighet på samma sätt då A7-serien inte kan kommunicera med bländaren via adaptern. Annars vore detta lätt fixat via en FW, men då måste åtminstone något finnas i adaptern som på mekanisk väg talar om för kameran att bländaren ändras.

Mäter korrekt "genom linsen", som du uttrycker det gör dock A7-serien via nedbländad mätning så det blir inget fel på exponeingen. Däremot blir det inga objektiv/bländardata i Exif.

Metanones har dock en adapter som kommunicerar helt med kombinationen A7 och Canonobjektiv.
Givetvis har ju Sony det också men det gäller enbart gluggar med A-fattning och en LA-EA adapter.

Tror vi får se fler sådana lösningar till allt billigare pris i framtiden, men för mig är detta ett mycket litet problem. Fast visst vore det ingen nackdel att få komplett EXIF i filen.

//Lennart

Edit: Ser att afe svarat under tiden jag skrev den här romanen:)
 
Hur i friden gör jag?

Med hjälp av Friedmans fina bok och Sonys egen bruksis har jag gett mig in på att försöka få kameran att skicka små jpg-filer direkt från studion till datorn.

Jag har installerat programvaran och ställt in var jag vill att kameran skall skicka filerna (till en ny mapp på skrivbordet). Jag har tryckt på knappen på routern och fått kontakt.

När jag trycker på ” Send to computer” blir jag informerad att via USB kabel koppla ihop kamera och dator.

Det är nu det blir jobbigt.

PÅ skärmen dyker det upp:
USB Mode
MTP, eller Mass Storage, beroende på inställning.

Nu är alla knappar låsta. Det går inte att göra några inställningar.

WTF?
 
Ingen annan tolkning än att det är som vanligt hos CP sedan lanseringen av A7R. Man har ett antal paket med 35/2.8 för 23.990:- vilket är 4.000:- billigare än objektiv och kamera var för sig. Sedan delar man sannolikt på paketen under en viss tid (begränsat antal) så att kameran kan fås billigare. Så köpte jag min redan i början av året.

Tillägg: Sedan sjunker priserna succesivt iofs, men A7R är väl ingen direkt storsäljare. Tror de flesta skaffar A7 och den kan fås billigt. Ovanligt billig för att vara FF sett ur ett historiskt perspektiv.

Men hursomhelst har CP sedan länge hållit tillfälliga kampanjer på nästan alla märken. Så jag tolkar det inte annorlunda.

mvh//Lennart
 
Ingen annan tolkning än att det är som vanligt hos CP sedan lanseringen av A7R. Man har ett antal paket med 35/2.8 för 23.990:- vilket är 4.000:- billigare än objektiv och kamera var för sig. Sedan delar man sannolikt på paketen under en viss tid (begränsat antal) så att kameran kan fås billigare. Så köpte jag min redan i början av året.

Tillägg: Sedan sjunker priserna succesivt iofs, men A7R är väl ingen direkt storsäljare. Tror de flesta skaffar A7 och den kan fås billigt. Ovanligt billig för att vara FF sett ur ett historiskt perspektiv.

Men hursomhelst har CP sedan länge hållit tillfälliga kampanjer på nästan alla märken. Så jag tolkar det inte annorlunda.

mvh//Lennart

Som du säkert förstår är jag intresserad av A7R och rabatten gör mig än mer intresserad. Vad är din personliga uppfattning om kameran? Är AF för slö för gatufotografering månntro? Kombinationen med 35/2.8 låter lockande, till att börja med. Det dräller ju inte av FE-objektiv f n, om du nu inte vill använda adapter och andra glas förstås.

Mvh
Torbjörn
 
Som du säkert förstår är jag intresserad av A7R och rabatten gör mig än mer intresserad. Vad är din personliga uppfattning om kameran? Är AF för slö för gatufotografering månntro? Kombinationen med 35/2.8 låter lockande, till att börja med. Det dräller ju inte av FE-objektiv f n, om du nu inte vill använda adapter och andra glas förstås.

Mvh
Torbjörn

Det här svaret är ju högst subjektivt eftersom jag är jag och du är du. Så här ligger det till:

Jag älskar den här kameran. Har inget problem med den vad gäller gatufotografering. AF må vara lite långsam för ren action, men för mig är den klockren eftersom jag får slarva med avsikt för att få en oskarp bild. Manuellt fokus via förstorad sökarbild i kombination med focus-peaking är suverän.

Kameran är dessutom väldigt välbyggd och hela känslan är mycket gedigen, Ser man sedan till det viktigaste: Bildresultaten (eller IQ som vi ofta skriver) så blir jag i alla fall glad.

Nu för tiden plåtar jag inte så mycket action utan lite lugnare motiv, men gatufotografering är ssv inget problem. Inte ens om man kör med MF, men AF räcker för det.

Tog nyligen fram ett motiv från Sveriges sydligaste punkt (Smygehamn/Östelen) och gjorde ett utsnitt från en bild som skulle blivit 1,5 meter bred. Förbluffande bra upplösning och detaljrikedom.

Att den sedan med objektiv som 35/2.8, 55/1.8 är föga mer "svårmedtagen" än en kompaktkamera gör inte saken sämre.

Ska man sedan anmärka på grejor som man vänjer sig vid ganska snabbt så är avtrycket, menyn lite krångliga att vänja sig vid i början, men det är petitesser. Slutaren är mekanisk och kan orsaka vissa mikroskakningar innan man lärt sig att korta tiden lite mer än vanligt. Å andra sidan är lågjusegenskaperna så bra att höjningen isot ett snäpp knappst märks vid normal fotografering. Likaså kan man underexponera något steg och utan problem rätta till det i efterbehandlingen eftersom DR ligger i klass med Nikon D800.

För mitt användningsområde: A7R jämte D800 är de kameror jag känt mig absolut mest nöjd med av alla jag ägt och testat. Så av mig blir det väldigt få minus för A7R.

Andra har säkert skiljande preferenser och bör titta på annan kamera. Svaret är helt ärligt ur MIN point of view. Dessvärre får du inte det mest betydelsefulla svaret du vill ha förrän du själv kört kameran några dagar. Oavsett andra ägares och testares åsikter är det ju du själv som är den viktigaste bedömaren.

För övrigt är det en jättefördel att kunna väcka liv i gamla och nya gluggar av andra märken via adapter p g a den alldeles utmärkta MF som kameran har.

mvh//Lennart
 
Tack Lennart för ditt uttömliga svar. Funderar starkt på att göra mig av med min A-utrustning, kameror och objektiv, och satsa på FE-systemet i stället. Den mindre storleken och vikten i det systemet lockar, och prestandan skäms ju inte för sig heller. Frågetecknet är väl i så fall om Sony tänker satsa seriöst i FE-systemet och därmed också tredjepartstillverkare av objektiv mm?
 
Af vid gatufoto?
A7r har inte så snabb reaktionstid. Om du går omkring med den "sovande" och får syn på nåt som måste fångas i stunden kommer kameran att göra dig frustrerad. Är du däremot beredd tror jag att du kan konfigurera af med hjälp av storlek och placering så att den fungerar för gatufoto. Sen är exponeringen lite fördröjd efter att man tryckt ned avtryckaren har vilket gör att man missar många ögonblicksbilder. Om jag vetat detta innan hade jag nog köpt en a7 istället för a7r:)
 
Vid gatufoto kan man inte gå omkring med en sovande kamera. Du måste hela tiden hålla den vaken och beredd på skott. Det är ju inget nytt under solen direkt. Så har jag alltid fotograferat med alla mina digitala kameror. Kameran drar naturligtvis mer batteri genom att hela tiden vara på alerten så minst ett extra batteri är en nödvändighet.
 
Du kommer att behöva ta med dig många batterier om du ska gå omkring med en ständigt vaken a7 en dag:)
Jag vet förstås inte vad du är van vid för några kameror sen tidigare men den kameran jag hade innan hann bli redo under tiden jag förde den från höften till ögat om jag tryckte ner avtryckaren till hälften när jag såg nåt jag ville fota. Således var inte "att hålla kameran vaken" något jag behövde tänka på innan jag skaffade a7r.
 
Du kommer att behöva ta med dig många batterier om du ska gå omkring med en ständigt vaken a7 en dag:)
Jag vet förstås inte vad du är van vid för några kameror sen tidigare men den kameran jag hade innan hann bli redo under tiden jag förde den från höften till ögat om jag tryckte ner avtryckaren till hälften när jag såg nåt jag ville fota. Således var inte "att hålla kameran vaken" något jag behövde tänka på innan jag skaffade a7r.

Om jag nu köper en A7R så är det ju inte för att i första hand använda den till gatufoto. Till det finns det säkert bättre lämpade kameror, t ex A6000. Jag är intresserad av båda modellerna.
 
Jag håller inte riktigt med om problemet vid gatufoto, men jag använde å andra sidan en liten Rollei 35SE på den tiden jag gatufotagrefarade som mest. Och där ställde jag in bländare och tid så att fokusområdet täckte in lagom distans.

Med en A7R är batterikapaciteten ett problem om den ständigt ska hållas aktiv, men i förra veckan plåtade jag en hel eftermiddag olika gautscener på ETT batteri. Okej, kameran sattes i viloläge ett antal gånger. När man sedan kom in i ett mer "hett område" hölls den aktiv.

För övrigt är A7 inte precis snäll den heller vad gäller batterikapacitet. Men filerna är mindre och drar inte så mycket ström när överföring sker till minnekortet.

Och ett extrabatteri är ju närmast självklart.

A7R får man ta som den är, men det viktiga i valet är ju vad man mest avser att använda sin kamera till. Och min prio nummer 1 är inte gatufoto, men gatufoto kommer ganska högt upp listan.

//Lennart
 
Om jag nu köper en A7R så är det ju inte för att i första hand använda den till gatufoto. Till det finns det säkert bättre lämpade kameror, t ex A6000. Jag är intresserad av båda modellerna.

Jag kombinerar min A7R med en NEX-7. För fotografering med stora, tyngre gluggar använder jag D800, men den tillsammans med vertikalgrepp och en kiloklump till zoom gör ju att gatorna rensas på folk så snart man kommer klampandes med en sådan. Och då hjälper inte bra batterikapacitet och snabb AF såvida man inte vill plåta "folklösa" gator och trottoarer samt bilar.

Men det bästa vore ju om du kunde få prova en A7R innan köpet. Det finns ju förresten en del "tillägg" som man välja bort så att de inte är aktiva.

mvh//Lennart
 
Dags för en a7r nu!

Var runt i Stockholm City hos några säljare. Just nu är det mycket olika rabatter mm. se till att välja klokt. Sitter med en Numbers Fil på iPad och räknar. Vissa erbjudanden tar slut i natt!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.