Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Sten-Åke!

Visst har Znutt rätt i just den delen, men ssv hjälper det inte mot taskiga valörer i sökaren.

I övrigt: Uppstartstid är irriterande lång på A7R, men det är inget problem för mig eftersom jag vet om det och jag använder A7R till 90% på motiv där jag inte irriterar mig på denna sämre egenskap.

Problemet med valörernas frånvaro känns värre för mig än alla andra lite sämre egenheter kameran har.

Det du skriver om NEX-7 gällande skiktet på displayen och lossnande klädsel har jag inte råkat ut för, men du har sannolikt använt kameran mer i skiftande miljöer (Afrika) med skiftande temperaturer och fuktighet resp torrhet i luften. Min ser nästan ny ut fortfarande.

Nikon har en hel del kameror med mycket lättrepade displayer. Å andra sidan finns det ju displayskydd att köpa till på A7R och NEX-7.

Det enda jag har emot display och EVF är deras beteende i starkt solljus. I alla andra situationer tycker jag de fungerar utmärkt.

Men visst, det finns nog mycket kvar att åtgärda på EVF innan den kan konkurrera med OVF:s fördelar. Fast en OVF kan aldrig konkurrera med en EVF:s fördelar.

//Lennart

Jag hade displayskydd på min NEX 7 men det blev så risigt att jag tog bort det efter ett tag. Displayen är som sagt inte repad i någon större utsträckning men coatingen är verkligt risig. Gummit tror jag blivit sabbat av solcreme/olja. Kameror används ju ofta i sådan miljö och jag tycker det är dåligt att gummit företer tecken på att svälla lite över tiden och det tyder på att det är för mycket naturgummi och för lite syntetgummi i den blandningen. När gummit sväller passar det inte längre utan måste säras in genom att en del skärs bort innan man limmar fast det igen. Det funkar ju ofta inte att skippa solskyddet när man är i tropikerna, så det är inget riktigt alternativ.

Det här med "sunshine"-läge för displayen innebär väl bara att man vrider på mer ljus och kontrast och det äter väl mer batterier antar jag. Så det är ju en kompromiss det med.

I övrigt är jag för EVF:erna för det finns ju en del positiva sidor med dem också och det har vi ju redan avhandlat. Jag är snarast åt andra hållet, att jag är förvånad över att det faktiskt funkar så bra som det gör.
 
1. Visar simulerar hur en EVF kan ställa till det genom bortsuddning av vissa valörer trots att det finns kontraster. . Visar helbild av motivet som EVF "ser den" under vissa förhållanden...
//Lennart

Jag tycker jag känner igen det där hur det var med gamla A77, men inte alls så med A77 II.

Var idag inne på MM och tittade i bl.a. en A7. Jag har inte sett i sökaren på dem tidigare då de jag klämt på inte haft batteri.

Nu tittade jag bara inne i affären och jag hade inte A77 II sida vid sida för jämförelse, men jag tycker det verkar vara stor skillnad. A77 IIs sökare upplever jag betydligt bättre och inte alls likadan. Den är klarare och tydligare tycker jag.

Jag kollade ganska noga sökaren i A77 II ute i dagsljus och "undersökte" det här. Med ett 50mm objektiv på så blir förstoringen exakt som i verkligheten med ett öga, så om man tittar med ena ögat i sökaren och det andra utanför får man en hel vy där man bara ser sökarbildens ram som en svag skugga typ. Riktigt häftigt faktiskt med tanke på att det är en EVF. Jag tittade runt länge och väl för att se just valörskillnader bl.a. på mina buskage på tomten. Var i stort sett helt obefintligt, exakt samma skuggspel som i verkligheten upplevde jag det som. Med AWB så var det en aning kallare gröntoner (eller varmare, jag minns inte), men vitbalansen var inte riktigt 100% upplevde jag, men absolut inget som liknade det som du visar i de simulerade bilderna.

Så utsagan "hur det ser ut i en EVF" är nog inte riktigt helt korrekt. Som det är i A7r:s EVF möjligen, men inte som det är i EVFen i A77 II, den är überbra!

Jag trodde det var samma EVF i bägge kamerorna, men det verkar det inte vara. A77 II är något i hästväg och riktigt bra. Tyckte den i A7 också var bra, men jag upplevde en skillnad.

Dock med brasklappen att jag inte sett dem sida vid sida, utan bara refererar till minnesbilder här.

Lennart, jag gav dig ju chansen att kolla detta själv, men du tog den inte. :)
Nu är det försent med den A77 II jag hade, men ett tips är att gå till någon handlare som har den (om det finns nån) och kolla i den och jämföra med din A7r.

Eller finns det någon som har tillgång till bägge och kan jämföra sida vid sida.


/Mats
 
Har kollat A77II vs A7R...

...och noterat vissa skillnader, men tyvärr är tendensen vad gäller valörer densamma. Naturligtvis blir båda bättre med en ljusstark normal, även i solljus. Men båda tappar valörer.

Med FE 55/1.8Z har jag inga större problem med EVF, däremot tillsammans med extrema vidvinkelzoomar typ 12-24. På en D800 är samma vidvinkelzoom piece of a cake att uppfatta även subtilare valörvariationer med i starkt solljus.

Jag är inte kapabel att fälla ett riktigt korrekt omdöme gällande A77II:s EVF vs A7R:s eftersom jag hade behövt båda kamerorna samtidigt under ett par timmar i ett mer seriöst sida vid sida test.

Och det skulle aldrig falla mig in att skaffa en A77II då min objektivarsenal uteslutande består av E-, FE- och Nikonfattningar. Skulle jag behöva en tjockkamera i APS-C klassen så blev valet en D7100.

Det finns förvisso en del funktionsmissar på A7R som dock uppvägs av dess IQ.

Slutligen har jag gjort en primitiv, men fungerande "solskärm" för displayen på A7R. (klippt ut från baksidan på ett kollegieblock). Inte för att jag vanligtvis använder display som sökare, men nöden har ingen lag i starkt solljus.

Hursomhelst ska jag ta nästa tillfälle i akt och kolla en A77II mycket noga med en passande vidvinkelzoom när jag träffar någon som har en.

//Lennart
 
Det här med "sunshine"-läge för displayen innebär väl bara att man vrider på mer ljus och kontrast och det äter väl mer batterier antar jag. Så det är ju en kompromiss det med.

I övrigt är jag för EVF:erna för det finns ju en del positiva sidor med dem också och det har vi ju redan avhandlat. Jag är snarast åt andra hållet, att jag är förvånad över att det faktiskt funkar så bra som det gör.

Håller med om vad du skrivit i båda styckena.
//Lennart
 
...och noterat vissa skillnader, men tyvärr är tendensen vad gäller valörer densamma. Naturligtvis blir båda bättre med en ljusstark normal, även i solljus. Men båda tappar valörer.

Det kanske skiljer en del beroende på objektiv. Har inte tänkt på att det spelar egentlig roll på en EVF och har för mig att det alltid körs ndbländat till F/3,5 istället för full glugg, men det är kanske bara i "speed priority" och vid filmning. Har nästan uteslutande använt 50/1,4 SSM ZA tillsammans med kameran så det kan vara därförj jag blivit så imponerad av sökaren, men tyckte den såg bra ut med 70-200/2,8 SSM G också.

Har inte heller någon jätteerfarenhet av den och i alla situationer, kanske mest att jag upplevt en sån där wow-känsla med den för att sökaren är så bra.

Funderingen var om det är samma EVF i dessa båda kameror (för alla A7orna har väl samma?). Skulle väl vara lite märkligt om det blivit ett generationsskifte med A77II som inte hamnade i "kamerorna som tidigare kallades NEX". Kände helt enkelt inte igen din beskrivning och bilderna jämfört med hur jag uppfattade den nya EVFen.


Och det skulle aldrig falla mig in att skaffa en A77II då min objektivarsenal uteslutande består av E-, FE- och Nikonfattningar. Skulle jag behöva en tjockkamera i APS-C klassen så blev valet en D7100.

Hehe, nä det förstår jag och min mening om det var ett skämt, bäst att förtydliga om det inte framgick.

Det borde så här i efterhand inte fallit mig in heller ävan om jag inte hade någon arsenal (nu har jag några Nikon-gluggar), men nyfiken i en strut och ilte svag för roliga extra bra affärer blev det som det blev. Var roligt i alla fall att stifta bekantskap med A77 II, mycket fin kamera. Nåja, det är ett minne blott nu och jag är så nöjd med min D7100, så får vi se om det blir en FF av endera modellen framöver också.


/Mats
 
Det kanske skiljer en del beroende på objektiv. Har inte tänkt på att det spelar egentlig roll på en EVF och har för mig att det alltid körs ndbländat till F/3,5 istället för full glugg, men det är kanske bara i "speed priority" och vid filmning. Har nästan uteslutande använt 50/1,4 SSM ZA tillsammans med kameran så det kan vara därförj jag blivit så imponerad av sökaren, men tyckte den såg bra ut med 70-200/2,8 SSM G också.

Har inte heller någon jätteerfarenhet av den och i alla situationer, kanske mest att jag upplevt en sån där wow-känsla med den för att sökaren är så bra.

Funderingen var om det är samma EVF i dessa båda kameror (för alla A7orna har väl samma?). Skulle väl vara lite märkligt om det blivit ett generationsskifte med A77II som inte hamnade i "kamerorna som tidigare kallades NEX". Kände helt enkelt inte igen din beskrivning och bilderna jämfört med hur jag uppfattade den nya EVFen.




Hehe, nä det förstår jag och min mening om det var ett skämt, bäst att förtydliga om det inte framgick.

Det borde så här i efterhand inte fallit mig in heller ävan om jag inte hade någon arsenal (nu har jag några Nikon-gluggar), men nyfiken i en strut och ilte svag för roliga extra bra affärer blev det som det blev. Var roligt i alla fall att stifta bekantskap med A77 II, mycket fin kamera. Nåja, det är ett minne blott nu och jag är så nöjd med min D7100, så får vi se om det blir en FF av endera modellen framöver också.


/Mats

Det KAN ju skett någon liten förbättring. Har skett förr. Kommer ihåg att A850 som var budgetvariant till A900 fick en annan mjukvara, ändrat basiso och aningen bättre DR vid basiso. Osvuret är bäst.

Läste snabbt FOTO:s test av de biligaste FF-kamerorna från Nikon, Canon och Sony. A7 är ju billigast av dem och rankades som god tvåa. Nu är jag inte speciellt fixerad vid dessa typer av jämförelser men de är intressanta att läsa ibland.

Noterbart är i alla fall att Sony med A7 lämnat brusträsket och anses likvärdig med D610. Har annars varit en black om foten för Sony ganska länge.

Ang A77II så hamnar den ganska långt ned vad jag kunde se när jag provade en som hastigast vid högre isotal. Inte jämförbar på samma dag med A7. Men vi bör ju inte göra direkta jämförelser mellan APS-C och FF utan vidare.

Har du skaffat D7100 så anser jag att du sitter med den bästa APS-C kameran på marknaden vad gäller IQ. Men jag måste i alla fall salutera Sony för att man med A7 lyckats göra en riktigt bra kamera med en IQ som är riktigt bra för c:a 10 lakan. Inte länge sedan en 24mp FF kostade en hel skjortaffär:).

Slutligen ser jag inget fel i att var nyfiken och prova/köpa lite impulsartat. Det kar jag själv gjort och fått många överraskningar. Både positiva och negativa. Gäller bara att inte överskrida sin ekonomi och köpa resp sälja vid rätt tillfälle. Sedan 2 är är jag dock mycket noggrann innan köp.

Så jag tror att vi både till A7 och A7R får se en del FW-uppgraderingar framöver på de funktioner som inte är helt hårdvaruanknutna. Konceptet tycker jag känns helt rätt efter att kört kameran i snart ett halvår.
Hoppas bara på mer dedicerad optik även om adapter+andra märkesgluggar ger fantastisk IQ.

//Lennart
 
Gummit tror jag blivit sabbat av solcreme/olja. Kameror används ju ofta i sådan miljö och jag tycker det är dåligt att gummit företer tecken på att svälla lite över tiden och det tyder på att det är för mycket naturgummi och för lite syntetgummi i den blandningen. När gummit sväller passar det inte längre utan måste säras in genom att en del skärs bort innan man limmar fast det igen. Det funkar ju ofta inte att skippa solskyddet när man är i tropikerna, så det är inget riktigt alternativ.

Solkräm passar nog inte en kamera så bra, UV filter skruvbart av glas är bättre. Same same but Not ;)
 
Tack för tipset, jag ska ta till mig det och försöka att hålla isär filter från allt annat kladd. Vi står inför rötmånadstider (även om det kan vara svårt att förstå när man ser väderleken) och nu väntar jag bara på Lennarts initierade kommentar om att det brukar vara annat som sväller än själva gummit.
 
De s k initierade kommentaren tror jag du själv redan har besvarat. Men man kan inte vara säker. Det finns ju folk som föredrar gummikalsonger och dito byxor och i semestertider blir många lata och buken sväller.
Alternativt ett rimmande ord på kroppsdel som befinner sig söder om nämnda område. Sug på den kommentaren:)

Tillbaks till allvaret: S k naturgummi är mycket känsligt och själv anser jag det vara olämpligt som kameraklädsel. Konstläder är bättre.

Om nu Sony haft den dåliga smaken att följa Nikons exempel med liknande klädsel på NEX-7 och A7-serien är det inte så bra. Vete katten hur många trådar här på FS som behandlat att klädseln släpper p g a utvidgning på Nikons prokameror och semipromodeller.

Vissa råkar ut för det och andra inte. Finns en teori om att klädseln reagerar olika på den varierande typ av handsvett olika personer utsöndrar.

Minns dock att A900/A850 hade gummiklädsel som inte svällde det minsta. Får hoppas att man hållit sig till samma material på A7/A7R-serien.

Själv fick jag ett övergående handeksem när jag körde in min då nya D3. Verkar som om gummit blivit tillsatt med något mjukgörande medel. Kanske liknande de "mjukisar" som blivit populära som beten för sportfiske (jiggar). Låter man ett sådant ligga i en vanlig betesbox av vanlig plast så fräter jiggen hål i densamma. Därför finns speciella boxar som är behandlade med annat ytskikt som tål detta.

Jag tror vi vet alldeles för lite vad det är för sörja som kokas ihop i olika material (typ kameraklädslar) för att kunna lämna något definitivt exakt svar.

//Lennart
 
--- Om nu Sony haft den dåliga smaken att följa Nikons exempel med liknande klädsel på NEX-7 och A7-serien är det inte så bra. Vete katten hur många trådar här på FS som behandlat att klädseln släpper p g a utvidgning på Nikons prokameror och semipromodeller ---
Det har dom inte.


Vid det här laget bör vi kunna vara helt säkra på att A7:eek:rna INTE har samma klädsel som NEX-7. Framgår av den välkända(?) artikeln på Lensrentals efter att grabbarna där hade gett sig på att plocka isär en A7R i småbitar (de överraskades f.ö. över hur få delar det blev). Den plockades inte isär pga att det var något fel på den, utan bara därför att de MÅSTE göra det. :)

Men hur de än försökte, så lyckades de aldrig riva loss någon klädsel från sitt A7R-slaktoffer. Inte helt säkert att de skulle ha klarat detta ens med ett pneumatiskt drivet betongspett...

Efter sitt "misslyckande" skrev LensRentals:
"They’re never going to come loose over time, unlike some cameras we know all too well. The bad news is that we found this out by spending half an hour trying to remove the unremovable grips."


Artikeln är väldigt intressant på många sätt tycker jag. Man slås verkligen av den i så många avseenden väsensskilda designkultur och tänkesätt när det gäller konstruktion av systemkameror byggda på grunder som lagts för mer än ett halvt århundrade sedan, och på den rakt motsatta idén om att ifrågasätta precis allt som alla andra hittills gjort under alla dessa år...

Några detaljer.
Ex. Spegellös FF-kamera: Ett kort, stabilt rör mellan objektivfattning och sensorplatta (registerdistans 18 mm). Ingenting emellan som behöver justeras, och kan komma på sniskan vid en smäll. Och när kameran var nedplockad låg där 12 huvuddelar, och mindre än 30 skruvar med bara 3 olika storlekar. Ingenting att löda loss någonstans.

Traditionell DSLR-kamera: Avståndet mellan objektivfattning och sensorplan brukar ligga mellan 44 och 47 mm. Man stackar fattning, spegelhus, slutare och sensor. Inte alls lika stabilt, mycket känsligare samt pill med justeringar. En modern DSLR-kamera (äldre kunde vara mycket värre) är sammanhållen av typiskt 4 gånger så många skruvar med 4 gånger så många storlekar än vad som finns i A7-kamerorna. Och massor av ledningar, kablage och skärmplåtar att löda loss. Inget modultänkande alls utan man får snabbt en jätteröra av en massa smådelar (Been there, done that). Tar förstås lång tid att justera och serva (dvs dyrt).


Ifall någon skulle känna sig orolig för "slaktoffret", så klarade sig detta helskinnat ur det hela:
"No cameras were harmed in the making of this blog post. The camera has been fully reassembled and is functioning normally."

Länk till "The A7R teardown: A look inside Sony’s awesome full-frame mirrorless camera" skriven av Roger Cicala 2014-01-29:

http://www.lensrentals.com/blog/201...de-sonys-awesome-full-frame-mirrorless-camera
 
Jo, Gunnar! Jag läste den artikeln men hade faktiskt glömt besväret "demontörerna" hade med klädseln. Bra att du påminde mig/oss om detta. Dock verkar NEX-7 ha en annan typ av klädsel än A7/A7R.

//Lennart
 
Vi långsamma stativfotografer som kör med MF och pixel-peepar så är a7r PERFEKT. Låter till och med lite tufft!
 
A7r med ipad

Kanske ska köpa en a7r om den funkar som jag vill med ipaden.

Lite tankar sen jag testat snabbt i en affär.
När kamera och ipad var kopplade via wifi så blev reglagen för bländare, slutare, ISO mm extremt sega på kameran. Nästan oanvändbart.
Både a7 och a7r var lika illa. A7s (?) var dock inte alls lika seg, långsammare än när de inte var ihopkopplade men klart användbart.
Beror detta på att programvaran inte var uppdaterad eller är a7s snabbare pga hårdvara?
Hur upplever ni hastigheten på a7r?

Appen på ipaden hette "playmemories".

Sen undrar jag ifall man kan ställa in kamera/app så att man ser en "korrekt" exponerad liveview även ifall inställningarna i befintligt ljus skulle ge en under/över exponerad bild?
Behöver detta då jag fotar produkter i studio.

Har inte läst hela tråden, ber om ursäkt ifall dessa frågor redan är besvarade.

Tack
 
Jag tror att cashback bara gäller för A7 inte A7R. Men 4000 kr rabatt är ju inte dåligt. Jag fick A7:an för 9600 kr ( med cashback avdragen ) vilket känns OK.
 
Jag har ett problem med min A7:a med firmware 1.02 och om kameran varit avstängd (power satt till off) under en längre tid så när jag sätter igång den igen så tänds LCD-skärmen och jag ser vyn från sensorn men inget mer. Inga HUD-kontroller och kan inte ta kort eller använda kameran. I regel så hjälper det om jag drar den till off och sedan on igen så den startar om helt enkelt, men det är ändå rätt så drygt i längden när det blir så.

Finns det ny firmware? Någon annan som har haft samma problem?
 
Jag har ett problem med min A7:a med firmware 1.02 och om kameran varit avstängd (power satt till off) under en längre tid så när jag sätter igång den igen så tänds LCD-skärmen och jag ser vyn från sensorn men inget mer. Inga HUD-kontroller och kan inte ta kort eller använda kameran. I regel så hjälper det om jag drar den till off och sedan on igen så den startar om helt enkelt, men det är ändå rätt så drygt i längden när det blir så.

Finns det ny firmware? Någon annan som har haft samma problem?

Så är det för mig varje gång jag byter batteri. Men det sparkar igång efter någon minut av sig själv om man inte stänger av den.
 
Min A6000 gör likadant (särskilt efter batteribyte). Hyfsat irriterande när motivet hinner försvinna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.