Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Sten-Åke!
Visst har Znutt rätt i just den delen, men ssv hjälper det inte mot taskiga valörer i sökaren.
I övrigt: Uppstartstid är irriterande lång på A7R, men det är inget problem för mig eftersom jag vet om det och jag använder A7R till 90% på motiv där jag inte irriterar mig på denna sämre egenskap.
Problemet med valörernas frånvaro känns värre för mig än alla andra lite sämre egenheter kameran har.
Det du skriver om NEX-7 gällande skiktet på displayen och lossnande klädsel har jag inte råkat ut för, men du har sannolikt använt kameran mer i skiftande miljöer (Afrika) med skiftande temperaturer och fuktighet resp torrhet i luften. Min ser nästan ny ut fortfarande.
Nikon har en hel del kameror med mycket lättrepade displayer. Å andra sidan finns det ju displayskydd att köpa till på A7R och NEX-7.
Det enda jag har emot display och EVF är deras beteende i starkt solljus. I alla andra situationer tycker jag de fungerar utmärkt.
Men visst, det finns nog mycket kvar att åtgärda på EVF innan den kan konkurrera med OVF:s fördelar. Fast en OVF kan aldrig konkurrera med en EVF:s fördelar.
//Lennart
Jag hade displayskydd på min NEX 7 men det blev så risigt att jag tog bort det efter ett tag. Displayen är som sagt inte repad i någon större utsträckning men coatingen är verkligt risig. Gummit tror jag blivit sabbat av solcreme/olja. Kameror används ju ofta i sådan miljö och jag tycker det är dåligt att gummit företer tecken på att svälla lite över tiden och det tyder på att det är för mycket naturgummi och för lite syntetgummi i den blandningen. När gummit sväller passar det inte längre utan måste säras in genom att en del skärs bort innan man limmar fast det igen. Det funkar ju ofta inte att skippa solskyddet när man är i tropikerna, så det är inget riktigt alternativ.
Det här med "sunshine"-läge för displayen innebär väl bara att man vrider på mer ljus och kontrast och det äter väl mer batterier antar jag. Så det är ju en kompromiss det med.
I övrigt är jag för EVF:erna för det finns ju en del positiva sidor med dem också och det har vi ju redan avhandlat. Jag är snarast åt andra hållet, att jag är förvånad över att det faktiskt funkar så bra som det gör.