Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller stillbilder presterar A7s ungefär som Nikon D3s i dåligt ljus - det är som sagt video den är riktigt bra på och där är det nog ingen som kommer i närheten. A7 och A7r är inte ens i närheten, men de är bra på annat (t.ex. detaljer och pixlar).

nej det är fel
Ingen kamera har det signal/brus förhållande som 7s har i lågljussituationer, vid 25600iso har 7S kameran ett S/B förhållande och DR som är 9,5 steg jämfört med D3s 7,9 steg. D4 7,6 steg ,Canon 1dx 8,0 steg eller 7R som har 6,6 stegs DR.
Det skiljer alltså 1,5 steg DR mellan 7s och D3s i lågljussituationer motsvarande 25600iso vilket gör 7s unik

Visst men många kommer se sina bilder på högupplösta TV-skärmar framöver och de kommer glädjas åt även bättre detalj än med 1080. Ska man se bilder tillsammans med andra så inte är det printar man kollar på idag tror i alla fall jag utan det är på någon form av skärm. Det kan vara en "ny" lägereld för en del familjer med stora 4K TV-skärmar.
Javisst, men min poäng var att det inte är något nytt hot mot skrivartillverkare och utskriftstjänster.

Har du hunnit kolla på 4K TV? Det ger faktiskt en ny dimension till "TV-tittande" och en detalj vi aldrig tidigare sett i den tittgluggen. Det är en ny upplevelse i jämförelse med allt vi tidigare sett genom att skärmarna är så mycket större än våra datorskärmar.

Det jag menar är att folk faktiskt kan föredra att se sina bilder på detta sätt istället för i utskrifter även om de senare har fördelen att kunna ses utan att behöva slå på en apparat.

Det är säkert mycket skarpare att titta på en 4K-skärm än en vanlig HD-skärm, men inte tusan sitter folk och tittar på sina bilder på A4-stora (eller större) utskrifter idag? Det är länge sen pappersfotografier var det vanligaste sättet att betrakta bilder.

Jag skulle nästan kunna slå vad om att det absolut vanligaste är att titta på bilder i en telefon.

Det är säkert mycket skarpare att titta på en 4K-skärm än en vanlig HD-skärm, men inte tusan sitter folk och tittar på sina bilder på A4-stora (eller större) utskrifter idag? Det är länge sen pappersfotografier var det vanligaste sättet att betrakta bilder.

Jag skulle nästan kunna slå vad om att det absolut vanligaste är att titta på bilder i en telefon.

Det är väl ingen motsättning i att folk kollar sina vardagsbilder tagna med mobiler i sina mobiler, men det har väl ingenting att göra med 4K. 4K kommer de köpa som är ute efter just den bildupplevelsen högupplöst storbild kan ge.

Men de som ska sälja 4K TV kommer nog ha ett pedagogiskt problem om man inte kan förklara för folk vilken nytta de kommer ha av sin TV när hela streamingutbudet från de stora stramingtjänsterna som HBO, Netflix m.fl. innehåller mest gamla filmer och serier gjorda med gammal teknik som inte kommer göra skärmen rättvisa. Det kommer nog till en början främst vara egentillverkat material som stillbilder främst och video från ett fåtal kameror som kan lagra 4K på "vanliga" minneskort som kommer kunna visas med full potential.

Jag tror att 4K däremot kommer kunna öka den kreativa friheten hos de som producerar för elektroniska media. Där kommer den nya högre upplösningen väl till pass när stillbild och rörlig bild blir ett och samma produktionsflöde. Där kan 4K användas för att rationalisera flödena. "One size fits all". I en del sammanhang räcker ju 4K även för tryckning. För en gammal papperstidning i transition mellan papper och nätet borde det vara nära nog optimalt.

Jo, 4k-skärm kan säkert utgöra en högkvalitativ ersättare för gammalt "hederligt" dia-tittande via projektor.
Återuppståndelse för en gammal plåga. Kunde bli tröttsamt när man tvingades sitta och titta på vänners semesterbilder:)

Dock bör man ta med betraktelseavståndet i beräkningen om man är flera och tittar. Vidare var de flesta projektionsdukar generösare ytmässigt vilket gjorde stående bilder mer rättvisa.

Ang A7-seriens lågljusegenskaper så verkar de bildexempel jag sett med A7s slå det mesta vad gäller att lyfta skuggor och bibehålla högdagrar vid högt uppskruvat iso.

Även om man samplar ned en 36 mp bild från A7R till A7s-format (12 mp) så syns skillnaden i DR även om bruset från A7R "neutraliseras" ganska mycket rent visuellt genom nedskalningen.

//Lennart

Det är väl ingen motsättning i att folk kollar sina vardagsbilder tagna med mobiler i sina mobiler, men det har väl ingenting att göra med 4K. 4K kommer de köpa som är ute efter just den bildupplevelsen högupplöst storbild kan ge.
Nej, ingen större motsättning alls. Jag vände mig emot tesen att 4K-skärmar skulle utgöra ett hot mot printertillverkare och utskriftstjänster. Eftersom nästan ingen tittar på utskrivna bilder redan idag, så kommer det knappast bli någon större skillnad.

Jo, 4k-skärm kan säkert utgöra en högkvalitativ ersättare för gammalt "hederligt" dia-tittande via projektor.
Återuppståndelse för en gammal plåga. Kunde bli tröttsamt när man tvingades sitta och titta på vänners semesterbilder:)

Dock bör man ta med betraktelseavståndet i beräkningen om man är flera och tittar. Vidare var de flesta projektionsdukar generösare ytmässigt vilket gjorde stående bilder mer rättvisa.

Ang A7-seriens lågljusegenskaper så verkar de bildexempel jag sett med A7s slå det mesta vad gäller att lyfta skuggor och bibehålla högdagrar vid högt uppskruvat iso.

Även om man samplar ned en 36 mp bild från A7R till A7s-format (12 mp) så syns skillnaden i DR även om bruset från A7R "neutraliseras" ganska mycket rent visuellt genom nedskalningen.

//Lennart

det finns ingen kamera idag som kan konkurrera med 7s vad det gäller fotografering i dåligt ljus
så enkelt är det

det finns ingen kamera idag som kan konkurrera med 7s vad det gäller fotografering i dåligt ljus
så enkelt är det

Nu har jag själv ingen tillgång till A7s, men har provat D4s. Filer från A7s som jag fått sända till mig indikerar att du sannolikt har rätt.

Sedan jag lämnade pressfotot sysslar jag mest med mer detaljrika och lugna motiv, typ landskap och har därför större glädje av A7R med adapter och exempelvis Sigma 35/1.4 HSM Art samt vidvinkligare objektiv.
Med tyngre gluggar blir det "gamla" D800.

Kör relativt stora printar och kan även beskära kraftigt ändå.

Men en A7s skulle inte suttit illa ibland. Synd bara att det enda dedicerade ljusstarka objektivet med full kommunikation med A7-serien utgörs av FE55/1.8 ZE (nästan Otus-klass).

//Lennart

4K och se på TV är en sak, om man nu inte plockar ur bilder från 4K ( 8Mp ) men det går väl inte att använda den höga upplösningen och stillbilder från en kamera som inte har 4K på en 4K TV eller gör det, det finns ju skärmar i dag med ganska hög upplösning som gör bilderna bättre, men dom når inte 4K, eller ultra K.

En 36Mp kamera har väl 6X6 Mp medans 4K inte är i närheten av den upplösningen.

//Bengt.

Du kan förstås skala ner stillbilder från alla kameror som har högre upplösning än 4K så att de ser bra ut på en sådan skärm/tv - alternativt låta bli att skala ner och göra det möjligt att pixelpeepa.

De har säkert någon form av multisynk. De gör nog en generaltabbe om de inte kan hantera det som skickas ut via HDMI i de format det kommer ut ur våra kameror idag och som väl är anpassat till HDTV.

Om vi själva måste skala om våra bilder, så kommer den monitorn att vara död som alternativ för många. Alla skaffar väl inte 4K-kompatibla kameor över en natt.

Nu har Rajala sänkt priset till 7364kr för huset, vilket känns riktigt billigt, 2600kr billigare än någon annan. Hus + kitobjektiv 9567kr, 3350kr billigare än någon annan.

Tyvärr vill jag absolut ha IBIS, så jag får vänta ett tag....

Nu har Rajala sänkt priset till 7364kr för huset, vilket känns riktigt billigt, 2600kr billigare än någon annan. Hus + kitobjektiv 9567kr, 3350kr billigare än någon annan.

Tyvärr vill jag absolut ha IBIS, så jag får vänta ett tag....

Helt sjukt ju! 😲
Tack gode gud för Sony! Hade jag varit singel hade jag köpt den direkt 😉

Prisutvecklingen blir nog ungefär som på A7 14500 till 12000 på 8 mån och efter ytterligare 4 mån nåddes 10000 och runt det har den pendlat ett år nu. Fast med priserna som gäller för A7II
Kolla prisutvecklingen på prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2285522
Det går även att lägga en prisbevakning så får du ett mejl när den gått ner under ett visst pris.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar