Annons

A7/A7r kameror - ny huvudtråd för kamerafunktionsdiskussion

Produkter
(logga in för att koppla)
Att komma från en plats i menyn till en annan i min Nex-7 kan ta upp till 37 klick eller så. Där var nog inga fotografer inblandade ;)

I A7 och andra nya kameror har det blivit mycket bättre som tur är.
 
Men Anders, vad ska du ner i menyerna att göra på din NEX 7? Det tycker jag gränsar till handhavandefel! Det är väl precis som med din A6000 att man först måste figga custom-knapparna i Tri-Navi (fast du har ett annat menysystem i A6000). Den absolut enda gången jag normalt är i NEX 7 menyerna är vid formatering av minneskorten och där kan man se till att den kommer ihåg den senaste inställningen som i mitt fall alltid är "Format" så det gör summa ett klick!!! E de nå å rynka ihop för? Så för mig låter det som om du figgat din NEX 7 taskigt och sedan gnäller för att du gjort ett taskigt jobb med det eller bara är för slö att göra det.

Sedan ska jag bara tillägga att jag blir mer irriterad när jag ska ner i menyerna i A7r eftersom den kameran har en hiskelig massa funktioner som sedan ligger gömda mellan en massa huvudflikar som dessutom har en massa underflikar 1-2-3-4-5-6 o.s.v. Så jag tycker nästan det gör snabbare att blada igenom allt istället för att irra runt i A7r-labyrinten. I NEX 7 går man bara rakt fram och det passar mig mycket bättre. Det finns ju några huvudflikar i det menysystemet också så allt ligger ju faktiskt inte på samma ställe där heller.
 
Jag vet att du gillar Nex-7 i nästan allt, och jag vet förstås mycket väl att den går att konfigurera. Vissa funktioner pillar man på mycket sällan och då är det menyträsket som gäller.

Jag är för övrigt inte direkt ensam om att tycka att det är bra att Sony frångått tri-navi och det gamla menysystemet. Du får tycka att jag är slö och okunnig, men så är inte fallet.
 
Den länken understryker bara att det förekommer en massa användarfel som leder till klagomål. Låt vara att det kanske borde stått i en användarmanual uttryckligt.

Men har man face detection aktiv borde väl de flesta rent logiskt förstå att kameran söker upp något som liknar ett ansikte i ett motiv och ställer skärpan där.

Generellt är nog användarfel, oavsett märke, ett större funktionsproblem än vad som framkommer i många trådar.

//Lennart

Ja jag gjorde ju också mina erfarenheter med auto-ISO och A-läget där slutarhastigheten spikats till 1/60 vad man än hittar på. Fattade först inte varför jag inte fick skakoskärpa med mina manuella objektiv främst, vilket jag inte fick på NEX-en.

Killen hade ju t.o.m. fått ett returnummer av B&H och var på väg att skicka in kameran när han pillade undan FD och så öppnade sig världen på nytt.

Det understryker väl bara att det är behov av att Sony lägger lite mer energi på sina användarmanualer. Dagens kameror och mjukvaror är så pass komplexa med en massa delsystem som interagerar så det är lätt att man går vilse om man inte ser upp eller tror att man kan begripa allt med lite trial and error.
 
Jag vet att du gillar Nex-7 i nästan allt, och jag vet förstås mycket väl att den går att konfigurera. Vissa funktioner pillar man på mycket sällan och då är det menyträsket som gäller.

Jag är för övrigt inte direkt ensam om att tycka att det är bra att Sony frångått tri-navi och det gamla menysystemet. Du får tycka att jag är slö och okunnig, men så är inte fallet.

Jag vet inte om jag vare sig tror det ena eller andra Anders utan jag är bara lite förvånad över den där kören. Jag är praktiskt taget aldrig nere i menyerna. Har man riggat navigationen så når man både funktionerna genom att stega en tre fyra ggr max med lilla knappen vid avtryckare. Då har man möjlighet att stega i delfunktioner med vänstra knappen och i nivån under med den högra om det finns en sådan. En del kan nås vi centrumknapp och navigationsringen också. Jag har allt där så jag behöver verkligen i princip aldrig ner i några menyer annat än vid formateringen och den ligger som sagt ett klick bort.

Jag undrar bara vad det är man hela tiden måste ner i menyerna och leta efter.

Jag tycker verkligen att NEX 7 - gränssnittet i ett antal fall är bättre än exv min A7r. Bara det att Sony tycker att man ska aktivera zoomning i tagen bild med den galet placerade C2-knappen i istället för centrumknappen som på NEX 7 är ju verkligen öken. Dessutom kan ju inte flytta den funktionen på samma sätt som många andra.
 
Ja, man kan använda peaking utan att zooma in med a7!

Ok, tack för infon! Kan du beskriva hur det går till i inställningarna? Jag har inte fått min A7:a ännu, men jag tafsade lite på en i butiken häromdagen, och den hade inte focus peaking utan MF Assist, så är det någon inställning?
 
Peaking är inte påslaget som default, så du måste in i menyerna och aktivera det (eller lägga funktionen på en knapp).
 
.. formatering av minneskorten och där kan man se till att den kommer ihåg den senaste inställningen som i mitt fall alltid är "Format" så det gör summa ett klick!!! E de nå å rynka ihop för?

Oj! Så skulle jag aldrig våga göra. Må vara bra funktion, men att använda det til just detta kanske inte är superfiffigt. Ställa in kameran så att ett enda knapptryck formaterar minneskortet, huga.

Ett av misstag formaterat minneskort skulle jag betydligt mer än rynka ihop för. :)


/Mats
 
Peaking är inte påslaget som default, så du måste in i menyerna och aktivera det (eller lägga funktionen på en knapp).

Ja, som sagt, peaking var påslaget på A7:an i butiken, men jag såg bara effekten om jag hade MF Assist på (inzoomat MF-läge), men det låter på dig som att jag missuppfattat detta, så jag kanske måste gå tillbaka och kontrollera
 
Beroende på hur det är inställt i övrigt kan det vara svårt att se effekten utan förstorad sökarbild. För mig har det fungerat bäst med kameran inställd på svartvitt och live effects påslaget, och gul färg för peaking - då blir det väldigt tydligt vad kameran tycker är skarpt.

Det kan vara värt att tänka på att peaking enbart går på kontraster (precis som fokuseringen generellt i A7r), och i starkt ljus kan den luras så man tror att skärpan är rätt och när man kommer hem upptäcker man att så inte alls var fallet. I sådant ljus bör förstorad sökarbild användas för att vara säker på att skärpan sitter där du vill ha den.
 
Oj! Så skulle jag aldrig våga göra. Må vara bra funktion, men att använda det til just detta kanske inte är superfiffigt. Ställa in kameran så att ett enda knapptryck formaterar minneskortet, huga.

Ett av misstag formaterat minneskort skulle jag betydligt mer än rynka ihop för. :)


/Mats

Inte ett stega att formatera utan ett steg att komma till menyval "Formatera".
 
Beroende på hur det är inställt i övrigt kan det vara svårt att se effekten utan förstorad sökarbild. För mig har det fungerat bäst med kameran inställd på svartvitt och live effects påslaget, och gul färg för peaking - då blir det väldigt tydligt vad kameran tycker är skarpt.

Det kan vara värt att tänka på att peaking enbart går på kontraster (precis som fokuseringen generellt i A7r), och i starkt ljus kan den luras så man tror att skärpan är rätt och när man kommer hem upptäcker man att så inte alls var fallet. I sådant ljus bör förstorad sökarbild användas för att vara säker på att skärpan sitter där du vill ha den.

Håller med och ibland blir det lite subtilt i förstoringsläget med bara några små blänk i någon kant men det går nästan alltid att se något att gå på. Annars kan det vara väl grovt.
 
Samma här. Körde peaking i början men nu bara förstoring.
Peaking kan funka när det ska gå fort men man får nog välja en bländare som tillåter lite extra djup. :)
 
Något jag ser som en fördel med menysystemet i A7(r) är att det nu äntligen är ungefär samma menysystem i alla Sonykameror. Har man en kamera med A-fattning känner man igen sig, har man en RX-kamera känner man igen sig och kompletterar man med en A6000 för längre räckvidd känner man också igen sig :)
 
Tycker också det är bra med enhetlighet både i menyer och externt i knapplayout. Där är ju A6000 betydligt mer i synk med exv. de tidigare A7:eek:rna är gamla NEX:arna. NEX 7 och A7r är ju ganska olika varandra och det är lite irriterande kan jag tycka men det får man väl leva med tills jag uppgraderar - om jag nu gör det.
 
En autofokusfråga till er som använder A7

Autofokusen sägs ju vara lite slö, testade denna i en butik och tyckte att den var helt ok ( jämförde med Canon 6D och Fujifilm XT-1 ), men det säger ju inte så mkt när det gäller rörliga motiv.

Så nu är jag lite orolig för hur det ska fungera vid naturfotografering samt gatufotografering.
Är ingen fågelfotograf eller sportfotograf men vill ändå ha en hyffsat allsidig kamera.

Anders
 
Har själv inga af-gluggar till min A7, men har precis som du testat i butik med 35/2.8. Jag upplevde den väldigt snabb. Vad jag kan tänka mig skiljer sig en del från DSLR med modern optik är att Sonyn är ganska mycket sämre vid dunkelt ljus. Jag bara spekulerar.
 
Autofokusen sägs ju vara lite slö, testade denna i en butik och tyckte att den var helt ok ( jämförde med Canon 6D och Fujifilm XT-1 ), men det säger ju inte så mkt när det gäller rörliga motiv.

Så nu är jag lite orolig för hur det ska fungera vid naturfotografering samt gatufotografering.
Är ingen fågelfotograf eller sportfotograf men vill ändå ha en hyffsat allsidig kamera.

Anders

Jag har använt A7:an med AF vid gatufoto. Funkar bra. Brukar varierar mellan AF-S och AF-C. Visst, den är inte lika snabb som Canon EOS 5D mk III.
 
Basiso på A7/A7r är 200? Kan nån ge en vettig förklaring till varför det är 200 och inte 100.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.