Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svår fråga till er kameraproffs!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Hej igen, nu ska ni få något att bita i!
Om man har artros i sina händer så gillar man inte tunna mobiler att hålla i eller kameror. Det är svårt MEN jag måste ha en bra kamera som zoomar in jättebra från långt håll. En kamera med bra stabilisator eller vad det heter. Jag vill också kunna ta jättenärbilder på små minidetaljer. Jag måste ha en stor skärm så jag ser ordentligt. Jag gillade den skärmen på min trasiga kamera som man kunde veckla upp och vända. En lätt kamera med enkla knappar som man inte kommer åt hur lätt som helst men inte heller för svåra att komma åt. Inga avancerade grejer behöver jag. Min nuvarande som gick sönder var nog alldeles för avancerad för mig. Men jag hittar inte heller någon kamera som verkligen fotar det man ser i fråga om solnedgångar och färger. Jag har nördat in mig på Canon men det kanske är dumt då man vid fel måste skicka kamera till Mölndal.
Så vad ska jag ha för en kamera som inte är för stor och tung men ändå har dessa egenskaper?
Har ni några tips eller idéer?

Kameror som man inte behöver skicka någonstans för att få dem reparerade finns nog inte.
Långa brännvidder och närbildsmöjlighet i samma kamera är antingen någon av de bättre kompaktkamerorna (finns inte jättemånga kvar att välja på - de flesta spekulanterna på sådan använder telefonen numera) eller någon systemkamera.
Systemkamera blir ofta större och tyngre, men har förstås större ytor att sprida ut större knappar på.

Det var det jag menade med att sådana kameror till stor del har utgått på grund av vikande marknad.
Något liknande som bra systemkamera kostar lätt 50000 kronor. Eller åtminstone 15000, om man sansar sig. Men då blir det en rätt liten systemkamera, som kanske har tätt mellan svårpillade knappar.

Det var det jag menade med att sådana kameror till stor del har utgått på grund av vikande marknad.
Något liknande som bra systemkamera kostar lätt 50000 kronor. Eller åtminstone 15000, om man sansar sig. Men då blir det en rätt liten systemkamera, som kanske har tätt mellan svårpillade knappar.
Ja jag kanske ska satsa på en begagnad istället.

Hej igen, nu ska ni få något att bita i!
Om man har artros i sina händer så gillar man inte tunna mobiler att hålla i eller kameror. Det är svårt MEN jag måste ha en bra kamera som zoomar in jättebra från långt håll. En kamera med bra stabilisator eller vad det heter. Jag vill också kunna ta jättenärbilder på små minidetaljer. Jag måste ha en stor skärm så jag ser ordentligt. Jag gillade den skärmen på min trasiga kamera som man kunde veckla upp och vända. En lätt kamera med enkla knappar som man inte kommer åt hur lätt som helst men inte heller för svåra att komma åt. Inga avancerade grejer behöver jag. Min nuvarande som gick sönder var nog alldeles för avancerad för mig. Men jag hittar inte heller någon kamera som verkligen fotar det man ser i fråga om solnedgångar och färger. Jag har nördat in mig på Canon men det kanske är dumt då man vid fel måste skicka kamera till Mölndal.
Så vad ska jag ha för en kamera som inte är för stor och tung men ändå har dessa egenskaper?
Har ni några tips eller idéer?
Nikon D5+Sigma 60-600/4,5-6,3 DG OS HSM Sports med stativ.

Mitt bästa tips är någon av Olympus OM kameror, begagnad.

De är små.

De kan fås med eller utan ett grepp att hålla i, beroende på vad du föredrar.

De har funnits tillräckligt länge, och i tillräckligt många olika modeller, för att det ska finnas gott om dem på begagnatmarknaden (de kan fås från ca 2500kr och uppåt beroende på modell).

De har riktigt bra bildstabilisering.

Du behöver komplettera kamerahuset med två objektiv för att få både tele och makro. Skulle rekommendera Olympus 12-50 för som normalobjektiv och makro. Och ett Olympus 40-150 som tele. Alltihopa, kamerahus (beroende på modell) och de två objektiven kan du få för runt 5000kr.

Mitt bästa tips är någon av Olympus OM kameror, begagnad.

De är små.

De kan fås med eller utan ett grepp att hålla i, beroende på vad du föredrar.

De har funnits tillräckligt länge, och i tillräckligt många olika modeller, för att det ska finnas gott om dem på begagnatmarknaden (de kan fås från ca 2500kr och uppåt beroende på modell).

De har riktigt bra bildstabilisering.

Du behöver komplettera kamerahuset med två objektiv för att få både tele och makro. Skulle rekommendera Olympus 12-50 för som normalobjektiv och makro. Och ett Olympus 40-150 som tele. Alltihopa, kamerahus (beroende på modell) och de två objektiven kan du få för runt 5000kr.
Tack men det är just detta jag menar att det blir mer och mer att bära på och svårt att hantera med mina händer. Jag behöver nog "bara" en kompaktkamera med bra zoom. Jag har haft systemkamera en gång en Canon Eos något och det var ju kul men för svårt idag för mig att hålla i och bära på.

Kostar inte runt 5000 tyvärr och den är inte liten. Och stativ behöver jag inte, svårt att bära med sig.
Det var mer av det skämtsamma slaget, ber om ursäkt för det! Det närmaste jag kan föreslå är en kombo som jag själv har på min kamerahylla som backup: Nikon Z50 med de båda kitobjektiven 16-50/3,5-6,3 och 50-250/4,5-6,3, båda med optisk bildstabilisering. Lätt i handen och enkla reglage. Sensor på 20,9 Mp i Dx-format (APSc) och ger tillsammans bildvinkel motsvarande 24-375 mm (Fx). Brukar finnas på beg.-marknaden (titta t.ex. på Cyberphoto.se, under bgagnat). Kanske inte ryms i den budget du anger men ligger ändå ganska nära.
Annars finns det en begagnad kompakt "Panasonic Lumix DC-FZ1000 II" på Cyberphoto just nu för 4990:-. Den har 16 ggr zoom (25-400 mm) och 1-tumssensor.

Senast ändrad:
Tack men det är just detta jag menar att det blir mer och mer att bära på och svårt att hantera med mina händer. Jag behöver nog "bara" en kompaktkamera med bra zoom. Jag har haft systemkamera en gång en Canon Eos något och det var ju kul men för svårt idag för mig att hålla i och bära på.
Visst är det en Canon Powershot G7 mkii du har? I så fall behöver du bara 12-50mm objektivet för att få motsvarande samma brännvidd du har i dag.

Olympus är småååå! De går inte att jämföra i storlek med en Canon EOS, de är närmre din G7 storleksmässigt, men lättare att hålla då de flesta ar ett litet grepp.

Jag tror du skulle bli nöjd med en eos r10 eller R7 tillsammans med rf 100-400. Superlätta kombos och bättre AF än med Olympus dyraste. Tyvärr är de relativt nya på marknaden och priset ligger mellan 16-23 lax nya (objektiv+kamera). Kanske kan du hitta lite billigare på black friday. Skulle nog kunna säga att detta är mest prestanda och lättast av allt som idag finns på marknaden för fotografering med längre tele. Obs objektivet som nämns har superbra närgräns och bildstab (i alla fall med R7 som jag testade med). Klart bästa superlätta telezoomen som jag använt de senaste 45 åren!

För 5000 kommer du inte få något du är nöjd med i alla fall. Bättre spara och vänta in begagnatmarknaden (kanske går att hitta redan idag?)

På sidan 22 i numret på länken nedan kan du se och läsa om vad du kan förvänta dig av kombon jag nämnde:

Det var mer av det skämtsamma slaget, ber om ursäkt för det! Det närmaste jag kan föreslå är en kombo som jag själv har på min kamerahylla som backup: Nikon Z50 med de båda kitobjektiven 16-50/3,5-6,3 och 50-250/4,5-6,3, båda med optisk bildstabilisering. Lätt i handen och enkla reglage. Sensor på 20,9 Mp i Dx-format (APSc) och ger tillsammans bildvinkel motsvarande 24-375 mm (Fx). Brukar finnas på beg.-marknaden (titta t.ex. på Cyberphoto.se, under bgagnat). Kanske inte ryms i den budget du anger men ligger ändå ganska nära.
Annars finns det en begagnad kompakt "Panasonic Lumix DC-FZ1000 II" på Cyberphoto just nu för 4990:-. Den har 16 ggr zoom (25-400 mm) och 1-tumssensor.
Men detta är också en systemkamera som man måste ha objektiv till som är stora. Jag får nog satsa på en vanlig enkel kompaktkamera utan stora objektiv. Dessutom är den lite dyr ändå även begagnat kamerahus.

En canon 200D med zoomobj 50-250mm + raynox 150, denna kombination kan du hålla med ena handen o evt stötta med den andra. Borde kunna hittas för under 5000kr har provat detta själv pga eländiga händer fungerar bra, ännu bättre med en canon R10 men då går priset upp en del,sett en del begagnade så det går kanske att få tag på objektive är lätt och plastigt men skarpt,har haft mitt i över 10 år o det fungerar fortfarande o är mitt vardagsobjektiv när jag inte orkar släpa på de tyngre varianterna

Visst är det en Canon Powershot G7 mkii du har? I så fall behöver du bara 12-50mm objektivet för att få motsvarande samma brännvidd du har i dag.

Olympus är småååå! De går inte att jämföra i storlek med en Canon EOS, de är närmre din G7 storleksmässigt, men lättare att hålla då de flesta ar ett litet grepp.
Min kamera som jag tappade är en Canon Powershot G7 X Mark II.

Blir man en nörd när man hela tiden väljer samma märke av kamera? Tydligen känns det så. I alla fall när jag för 2 och ett halvt år sedan inhandlade min Canon Powershot G7 X Mark II så kände jag mig så duktig och stor på något vis. Den var bra att hålla i och ändå inte så stor men dock tung och ganska så avancerad för mig. Hade ju visserligen haft en Canon Eos systemkamera jag köpte i Singapore en gång och som jag ofta använde. Och sen dessa små Canon Ixus kameror hade jag flera av och just nu två reserv. Men detta blev en börda då man blev sjuk och hade svårt att hantera grejer med händerna. Så systemkameran såldes då.
Och så går jag och tappar min nyaste Canon i golvet.
Nu får jag massa tips här och ni är så snälla som ger mig bra tips men då har jag själv ändå kollat på en:

Canon PowerShot SX740 HS​

Det verkar vara i något lägre division än den jag nu har men ändå bra pris och bra zoom. Den finns inte just nu inne på någon butik som jag kan åka och kolla på men den kommer in senare. Jag måste ju hålla i den för att se. Jag får steppa ner en bit med tanke på min drullighet av händerna.
Mvh Eva

Jag skulle också säga Olympus. Om du inte behöver en sökare utan skärmen funkar bra, så bör någon av Pen-modellerna vara bra – typ E-PL9 som verkar ligga kring 3000 begagnat. Jag kan varmt rekommendera 12-100/4-objektivet som stämmer bra med vad du beskriver att du vill ha. Men det blir kanske lite dyrare än du tänkt.

Jag skulle också säga Olympus. Om du inte behöver en sökare utan skärmen funkar bra, så bör någon av Pen-modellerna vara bra – typ E-PL9 som verkar ligga kring 3000 begagnat. Jag kan varmt rekommendera 12-100/4-objektivet som stämmer bra med vad du beskriver att du vill ha. Men det blir kanske lite dyrare än du tänkt.
Ja det blir nog dyrt då och så måste man hålla på och skruva på objektiv. Nä vill nog ha en sån där som har inbyggt allt men ändå zoomar bra. Jag fotar ju mest med autofokus också så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar