Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svår fråga till er kameraproffs!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sony RX 100 M5A.

Varför !?

Därför jag har en själv 😁, (även om det inte är hela sanningen 😉).
Dessutom tar den förträffliga bilder, om man gör allting rätt själv. Därtill bockar den i de flesta av Lintotts kravlista (om än inte allt).

Vill man ha "allt" i en och samma kamera, blir det till att kompromissa, för den kamera Lintott eftersöker, finns nog inte (?).

Jag har ju också en sån. Och jag tycker inte den stämmer alls på Lintotts spec. Den har usel närgräns. Den har kort objektiv. Den har MYCKET små och plottriga knappar. Hela kameran är pytteliten och många säger att den är som en tvål i handen (vilket inte jag tycker, men...).

För mig funkar den fint (som andrakamera), utom att jag är grymt besviken på närgränsen (visste inte att närgränsen angavs från frontlinsen och inte från filmplanet på kompakter). Men jag tror inte den skulle funka alls för Lintott.

Senast ändrad:
Vad tror du om nåt sånt här då, Lintott?

1-tums sensor, det var väl det du hade förut? Riktigt långt tele.

Den är större och tyngre. Gör det att den går bort?

Senast ändrad:
Nä du har säkert rätt min krav finns inte på en kamera i mitt pris. Denna Sony kostar ca 12 och ett halvt tusen.
Det beror lite grann varifrån du köper den, Eva och om ~ 6 700 svenska pesetas inte blir för svettigt för dig ?

Om det engelska språket inte är ett problem för dig (om du köper denna kamera från E-infinity, som jag gjorde, kommer den inte med svenska som språk, utan med (bl.a) engelska), Kanske detta är ett alternativ för dig !?

Inte klokt hur priserna är på begagnade kompakter! MPB tar runt €1000 för en G7 X II! En kamera från 2016...

Var ju samma när jag skulle ha min RX100. Hittade den ny i Sverige för samma pris som MPB tog för en begagnad i bra skick men inte högsta klassningen. Helt snurrigt ju när kameran till skillnad mot G7 X fortfarande finns ny.

Det beror lite grann varifrån du köper den, Eva och om ~ 6 700 svenska pesetas inte blir för svettigt för dig ?

Om det engelska språket inte är ett problem för dig (om du köper denna kamera från E-infinity, som jag gjorde, kommer den inte med svenska som språk, utan med (bl.a) engelska), Kanske detta är ett alternativ för dig !?
Lätt att ha ett pris när man inte har något att sälja och dessutom har ett lite (som bekant) relativt förhållande till skatter. Nu är skillnaden dock inte riktigt lika många tusenlappar då Lintott nog tittade på priset för VII istället för Va.

Den har usel närgräns.
Om du har specifikt M5A har den "makro" som tillval i inställningen. Nu är det ingen riktig makro, men återigen, om Eva vill ha en kamera med de specifikationer hon efterfrågar, blir det nog i slutet en fråga om en kompromiss.

Däremot är RX 100 en LITEN och LÄTT kamera och det var en parameter som efterfrågades och som var viktig.

Visst, knappparna är små, men gör man grundinställningarna i menyn så behöver man inte rota i menyträdet så mycket därefter. Det finns möjlighet att dedikera en knapp för att komma åt de mest använda inställningarna med bara ett knapptryck. Dessutom är/blir det i förlängningen en fråga om vana att hantera kameran och de små knapparna.

Själv är jag väldigt nöjd med vad denna lilla kamera levererar, objektivet är verkligen toppklass, titta på bilden "Höstglöd" som jag la in här på Fs, den är tagen med denna lilla RX 100.

Nu när jag befinner mig på resande fot har jag utöver denna RX 100 två fullformatshus och tre zoomobjekt att bära på, samt stativ som orkar bära ett FF-hus och ett 70- 200 (t ex) medans den kameran jag mest använder är denna lilla RX 100.

Jag tror (och tänker) att nästa resa jag gör, kommer jag bara ha med mig denna lilla RX 100, och ett lätt resestativ (~ 1 kg) för som sagt, den tar förbluffande bra bilder och är väldigt mångsidig.

Att släpa på två hus, tre zoomar och ett stabilt (men tungt) resestativ är ingen dröm precis. Vis av erfarenhet 😁.

Lätt att ha ett pris när man inte har något att sälja
Man kan ju trycka på "notify me" knappen och hoppas på att den dyker upp, om man vill ha en Va.
och dessutom har ett lite (som bekant) relativt förhållande till skatter.
Nu står det ju uttryckligen att skatter är inkluderade och eftersom dom vänder sig till den Europeiska marknaden, antar jag att allt är legitimt.

Hur dom går tillväga vet jag inte, men oaktat vilket ligger inte jag sömnlös efter mitt inköp av min RX 100 från E-infinity. Inte heller efter att jag köpte tre gluggar och en D850 från dom. Men det är jag, det.
Nu är skillnaden dock inte riktigt lika många tusenlappar då Lintott nog tittade på priset för VII istället för Va.
Och den stämmer bättre överens med kravspecifikationerna för Lintotts behov !? Det är ju lite skillnad i (framförallt) ljusstyrkan mellan Va och VII. Varför valet (i mitt fall) blev en Va är därför den kameran passar mitt fotograferande bäst.

Här finns en ganska bra jämförelsetabell mellan de olika utgåvorna av RX 100, ända upp till VI. Däremot finns inte VII med.

Senast ändrad:
Vad tror du om nåt sånt här då, Lintott?

1-tums sensor, det var väl det du hade förut? Riktigt långt tele.

Den är större och tyngre. Gör det att den går bort?
Japp den går bort, för stor och tung.

Tack men vill helst ha allt på svenska. Min tekniska engelska är inte så himla bra.

Man kan ju trycka på "notify me" knappen och hoppas på att den dyker upp, om man vill ha en Va.

Nu står det ju uttryckligen att skatter är inkluderade och eftersom dom vänder sig till den Europeiska marknaden, antar jag att allt är legitimt.

Hur dom går tillväga vet jag inte, men oaktat vilket ligger inte jag sömlös efter mitt inköp av min RX 100 från E-infinity. Inte heller efter att jag köpte tre gluggar och en D850 från dom. Men det är jag, det.

Och den stämmer bättre överens med kravspecifikationerna för Lintotts behov !? Det är ju lite skillnad i (framförallt) ljusstyrkan mellan Va och VII. Varför valet (i mitt fall) blev en Va är därför den kameran passar mitt fotograferande bäst.

Här finns en ganska bra jämförelsetabell mellan de olika utgåvorna av RX 100, ända upp till VI. Däremot finns inte VII med.
Det var en bra jämförelsesida med headline specification!

Man ia
Tack men vill helst ha allt på svenska. Min tekniska engelska är inte så himla bra.
Man kan ju lära sig 😉. Jag har ju fått lära mig genom att använda språket, inte för att jag skulle vara någon naturbegåvning, om vi säger så 😉.

Om du nödvändigtvis skall ha en med svenska i menyn (i den mån du vill ha en RX), blir det nog till att köpa en begagnad, eller att lätta på lädret, någon annan lösning ser jag inte.

Men Tony, Lintott har ju sagt gång på gång att hon har problem med händerna p.g.a. artros och har svårt att hålla i saker. Alla RX100 är små och hala med pytteknappar. Jag vet att du gillar kameran, men den enda egenskap den har av de Lintott önskar är att den är lätt. Macroläget är inget riktigt macroläge. Det enda det gör är att den låser alla inställning ink brännvidd till de kameran tycker man ska använda. Man kan inte få en kantarell att fylla ramen, om man säger så. Kort brännvidd har den också. OK, de senare modellerna har lite längre brännvidd men är i gengäld ljussvagare.

Lintott, jag la dit lite jämförelsematerial så du s ka få en uppfattning om hur smått allting är. Det är svårt att hitta knapparna utan att titta även utan artros och trots lite vana.

PB030003_DxO-E.jpg

Men Tony, Lintott har ju sagt gång på gång att hon har problem med händerna p.g.a. artros och har svårt att hålla i saker. Alla RX100 är små och hala med pytteknappar. Jag vet att du gillar kameran, men den enda egenskap den har av de Lintott önskar är att den är lätt. Macroläget är inget riktigt macroläge. Det enda det gör är att den låser alla inställning ink brännvidd till de kameran tycker man ska använda. Man kan inte få en kantarell att fylla ramen, om man säger så. Kort brännvidd har den också. OK, de senare modellerna har lite längre brännvidd men är i gengäld ljussvagare.

Lintott, jag la dit lite jämförelsematerial så du s ka få en uppfattning om hur smått allting är. Det är svårt att hitta knapparna utan att titta även utan artros och trots lite vana.

Visa bilaga 176041
Ja jag vet inte, men det lutar lite åt en Canon Powershot SX740 tror jag. Men måste kolla på den först när den kommer till butiken.

Är det den här? Eller finns det en som heter utan HS också?

Den har ju det du söker. Men var medveten om att den har betydligt mindre sensor än din trasiga kamera. Den har väl 1"? Den här har 1/2.3". Skillnaden är rätt stor. Kolla bilden jag länkar till. Och den är ganska ljussvag.

Är det den här? Eller finns det en som heter utan HS också?

Den har ju det du söker. Men var medveten om att den har betydligt mindre sensor än din trasiga kamera. Den har väl 1"? Den här har 1/2.3". Skillnaden är rätt stor. Kolla bilden jag länkar till. Och den är ganska ljussvag.

Oj nu blev det överkurs! Jag förstår inte vad jag ska titta på? Vad innebär det du säger och visar? Blir det så stor skillnad om man bara fotar med autofokus?

Oj nu blev det överkurs! Jag förstår inte vad jag ska titta på? Vad innebär det du säger och visar? Blir det så stor skillnad om man bara fotar med autofokus?
Ja, autofokus har inget med saken att göra. Men… vad gör du med dina bilder? Jag har kollat på bilderna du lagt upp här på FS (många fina bilder), och vad jag kan se så kommer inte den mindre sensorn spela någon som helst roll för dig. Inte heller en snabb autofokus.

1" och 1/2,3" är en angivelse av sensorstorleken, där "=tum. Dock inte den faktiska storleken eftersom dessa något mindre storlekar enligt någon slags självpåtagen standard anges efter storleken på gamla videorör (rör som i vacuum tube på engelska). Diagonalen på sensorerna är mindre än det angivna måttet, som avser diagonalen på (det här teoretiska) videoröret, men själva utan som tog upp bild/video var mindre än diagonalen på själva röret. Poängen är i vilket fall som helst att din G7 X II har en större sensoryta än SX740-modellen (det finns bara en, tror jag). Ungefär som att en systemkamera med en småbildssensor har större sensor än en med APS-C eller m4/3-dito.

TIllägg: Ljusstyrkan på objektivet är en annan del av kalkylen, bör kanske tilläggas. Den är ganska bra på din G7 X II också som kompaktkamera betraktat.

Ja, autofokus har inget med saken att göra. Men… vad gör du med dina bilder? Jag har kollat på bilderna du lagt upp här på FS (många fina bilder), och vad jag kan se så kommer inte den mindre sensorn spela någon som helst roll för dig. Inte heller en snabb autofokus.
Tack, jo många blir ju rätt ok. Men vad jag gör med mina bilder, hur menar du då? Jag använder dem bara här och till minnen och skickar mina vänner ibland. Lägger dem i mina album.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar