Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Detta Bluff Igen ???????

Produkter
(logga in för att koppla)
4000kr är ett mycket bra pris, jag tycker annonsen tände några varningslampor, kollar man upp Mikael Staffanson på tex eniro eller hitta.se finns det ingen sådan med telefonnummer, visst man kan ha hemligt nummer osv, men tycker det tänder en varningslampa till...

Det bästa är väl att rapportera in till redaktionen.

"Ser du en annons om en vara som inte har någon anknytning till foto eller som verkar stulen, defekt eller felaktig utannonserad, eller en annonsör som inte verkar seriös eller som inte agerar som privatperson, kontakta redaktionen."

Annars kommer det förr eller senare att bli rena häxjakten här då även oskyldiga kommer att hängas ut i forumet

GranVia skrev:
Det bästa är väl att rapportera in till redaktionen.

"Ser du en annons om en vara som inte har någon anknytning till foto eller som verkar stulen, defekt eller felaktig utannonserad, eller en annonsör som inte verkar seriös eller som inte agerar som privatperson, kontakta redaktionen."

Annars kommer det förr eller senare att bli rena häxjakten här då även oskyldiga kommer att hängas ut i forumet

Har skickat ett mail till fotosidan. Får se vad de säger. Personligen tror jag inte risken för uthängningar är särskilt stor. Denna och andra annonser som tagits upp i den här tråden är ganska uppenbara. För övrigt skulle jag själv inte ha något emot att mina annonser granskades.

MVH

Johnnie

dunberg skrev:
Har skickat ett mail till fotosidan. Får se vad de säger. Personligen tror jag inte risken för uthängningar är särskilt stor. Denna och andra annonser som tagits upp i den här tråden är ganska uppenbara. För övrigt skulle jag själv inte ha något emot att mina annonser granskades.

MVH

Johnnie

Vis av tidigare erfarenheter från fotosidan så är jag övertygad att det förr eller senare händer

Varför helt enkelt inte göra som så att de som vill sälja nya dyra kameror och objektiv (alternativt om man vill sälja över ett visst pris ex 4000:) måste bifoga tillverkningsnumret till annonsen.

Sen borde det finnas en lista över stulna fotogrejjor här på FS.
Mvh Eva

...eller så kan man börja ta betalt för annonserna och dessutom endast ge betalande medlemmar tillgång till att annonsera.

dunberg skrev:

Japp, ytterligare en annons att akta sig för. Han skriver misstänkt likt den där killen som bluffade sist.
dunberg skrev:
Personligen tror jag inte risken för uthängningar är särskilt stor. Denna och andra annonser som tagits upp i den här tråden är ganska uppenbara.´

Häxjakter på Fotosidan har förekommit ett flertal gånger och borde inte få förekomma en enda gång till.

Gatufoten skrev:
Häxjakter på Fotosidan har förekommit ett flertal gånger och borde inte få förekomma en enda gång till.

Ok. Jag har inte sett något sådant men ni som har varit här ett tag har säkert koll.

Hur som helst tycker jag man ska vara mycket skeptisk mot nämnda annons. Om det visar sig vara jag som är övernitisk kommer jag definitivt be om ursäkt. Sannolikheten är dock större att vi får höra en viss kille skrävla vidare här på fotosidan om hur duktig han är på att blåsa folk.

MVH

Johnnie

940power skrev:
Vad är det som är så skumt med min annons? :-(

Det verkar konstigt att sälja en Nikon och sedan en 135/2,0 L optik till Canon till så lågt pris.

Konstigt att äga de två sakerna tillsammans.

Du har tappat bort det mesta till kameran kvitto karong m.m.

Du är nyss reggad som medlem utan reccord.

Du skriver inte ut tel nummer

Finns ingen Mikael Staffansson i Västerås med reggat telnummer eller adress

Det finns en misstänksamhet på FS enl tidigare erfarenheter

Men du kanske har en bra förklaring till allt. Bästa var ju om du har rätt och vi misstänksamma har fel, då får någon en billig kamera och óptik.

jansta skrev:
Det verkar konstigt att sälja en Nikon och sedan en 135/2,0 L optik till Canon till så lågt pris.

Konstigt att äga de två sakerna tillsammans.

Du har tappat bort det mesta till kameran kvitto karong m.m.

Du är nyss reggad som medlem utan reccord.

Du skriver inte ut tel nummer

Finns ingen Mikael Staffansson i Västerås med reggat telnummer eller adress

Det finns en misstänksamhet på FS enl tidigare erfarenheter

Men du kanske har en bra förklaring till allt. Bästa var ju om du har rätt och vi misstänksamma har fel, då får någon en billig kamera och óptik.

objektivet är inte mitt, var en kompis som bad mig lägga upp

efter några år försvinner kvitto och kartong, jag är rätt slarvig av mig och när kameran har hållt så är jag ännu mer slarvig.. (köpte en billig kamera att ha med mig på fest, redan tappat bort kvitto till den)

du blev väl också medlem en gång i tiden?

måste man det?

kan ha med att göra att jag inte står skriven hos min tjej som jag bor hos. ska ringa eniro och ta reda på hur man löser det.

okej, inget jag visste om då jag är ny. men bara för det behöver ni väl inte misstro alla nya medlemmar?

Så billigt är det väl inte, kameran är ju gammal.. Men litar man inte på mig så kan man ju som sagt komma och hämta, jag bits inte :)

940power skrev:

kan ha med att göra att jag inte står skriven hos min tjej som jag bor hos. ska ringa eniro och ta reda på hur man löser det.

Hmmm...

Jag har tillgång till lite andra register och du finns inte där heller. Inte med den stavningen, inte med den åldern och inte i Västmanlands län. Så lite skumt känns det...

Gomorra, misstänksam av naturen

940power skrev:
objektivet är inte mitt, var en kompis som bad mig lägga upp

efter några år försvinner kvitto och kartong, jag är rätt slarvig av mig och när kameran har hållt så är jag ännu mer slarvig.. (köpte en billig kamera att ha med mig på fest, redan tappat bort kvitto till den)

du blev väl också medlem en gång i tiden?

måste man det?

okej, inget jag visste om då jag är ny. men bara för det behöver ni väl inte misstro alla nya medlemmar?

Så billigt är det väl inte, kameran är ju gammal.. Men litar man inte på mig så kan man ju som sagt komma och hämta, jag bits inte :)

Ok... jag hoppas att någon i Västerås eller omgivningen stämmer möte med dig för att genomföra köpet. Det bör reda ut det hela. Tror ändå att det är bra om du har kvitto på kompisens optik den verkar vara ganska ny.

Personligen ber jag alltid om telnr när jag köper ngt. Bra att få ett röstminne och en känsla för prsonen så intuitionen kan avgöra.
Ett gott råd om du vill vara trovärdig som ny medlem, skriv ut telnr.

Om du har Canonoptiken... kan du vara vänlig och skriva serienummret och tillverkningskoden. Det skulle vara förtroendeingivande. Numren sitter inte på samma ställe men är lätta att hitta.

//Jan

Senast ändrad:
Gomorra skrev:

Jag har tillgång till lite andra register och du finns inte där heller. Inte med den stavningen, inte med den åldern och inte i Västmanlands län. Så lite skumt känns det...

Nu har jag ju ingen aning vadför register du har tillgång till, men speciellt med slutna myndighetsregsiter finns väl ganskså stränga regleringar gällande registeruppslagningar och att de enbar kan ske i syfte av myndighetsutövning. Att skriva kommentarer på Fotosidan lär ännu inte tillhöra någon svensk myndighets ansvarsområde. Fast det kanske inte var sådana register du slog upp i...

Snufkin skrev:
Nu har jag ju ingen aning vadför register du har tillgång till, men speciellt med slutna myndighetsregsiter finns väl ganskså stränga regleringar gällande registeruppslagningar och att de enbar kan ske i syfte av myndighetsutövning. Att skriva kommentarer på Fotosidan lär ännu inte tillhöra någon svensk myndighets ansvarsområde. Fast det kanske inte var sådana register du slog upp i...

Man kan förstås tycka vad man vill om Karins agerande. Klart är i alla fall att en person med det namnet och den åldern INTE finns enligt de register hon har tillgång till.

/Johnnie

Gatufoten skrev:

Håller med dig men visst är det bra att medlemmarna är vaksamma. Om gossen har rent mjöl i påsen så är det enkelt att redigera annonsen och skriva ut serienummer på alla prylarna och telnr.

Vore intressant att höra om ngn har varit i kontakt med honom på ngt sätt, eller köpt någon av prylarna.

Jag skall vara den förste att be om ursäkt offentligt om jag har fel...... men jag tycker det känns skumt.

Hur är det??? Räcker det om säljaren skriver en försäkran att prylen är hans egendom och att den har förvärvats på ett ärligt sätt. Är köparen skyddad då? Kvitto kan trots allt koma bort...

Snufkin skrev:

Nej, det var inte myndighetsutövande register jag slog i.

G

Profilen som reggat den nya annonsen är samma person som registerade profiler häromdagen och lurade en hel del folk på pengar via sina annonser. Den nya annonsen och profilen är raderad resp. spärrad.

Vi rekommenderar att telefonkontakt tas med de personer som lägger ut skumma annonser. Skulle ni fortfarande inte ha förtroende så använd betalningsförmedlingsservice såsom payson eller blocket.

Vi får verkligen fundera på hur vi skall stävja detta. Nu visar det sig dock att det är samma person som hållit på de senaste dagarna, så fenomet är kanske inte så frekvent egentligen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar