Annons

30' på Nikon - vad skulle ni köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
D800 är definitivt en bättre kamera än D700 på alla punkter (utom serietagningshastigheten...), men den går nog bort för min del. De stora filerna kommer att bli sega att jobba med och för mellanskillnaden mellan en begagnad D700 och en ny D800( runt 12 lakan) får jag ganska mycket optik.

Så det lutar åt en begagnad D700 och när det så småningom kommer en uppföljare till D800 köper jag den begagnad. Och ligger hela tiden ett steg bakom, men får mycket för pengarna.

Begagnad D3s har jag inte ens funderat på, men det ska jag kanske göra? Dock en rätt stor pjäs att dra runt på.


Jag skulle ha resonerat likadant som du. Eventuellt funderat på ifall ett 70-200 är nödvändigt eller om jag skulle klara mig med ett 85mm 1.4 G (som verkar vara ett kanonobjektiv)
 
Svårt det här, särskilt sedan Ola Linde förde D3s på tal. Jag får läsa på lite om den. Nu har jag suttit och jämfört storlekar på camerasize.com och konstaterar att D3s ser ungefär dubbelt så stor ut som nuvarande D200. Säkert go att hålla i, men blev jag inte uttittad förr, så lär jag bli det med en sådan i handen. Men det verkar vara en ruggigt bra kamera.

Och så då frågan om normalzoom, också svårt. 24-70: stålburk med suberb skärpa eller 24-120: plastigare, men mångsidigare. Svårt, svårt.

Tack för alla synpunkter i ämnet hittills!
 
Äger både D700 och D800, det krävs en riktig bra dator/skärm för att se skillnaden på bildkvalitet. D700 är ett utmärkt val men.....................................se till att hitta ett "lågmilat" välvårdat exemplar det finns en hel del misshandlade rishögar ute. Kollade själv efter ett beg 700 hus, men efter ett antal frustrerande besök där kamerorna såg hemska ut köpte jag ett av dom sista nya som gick att komma över. Good luck!
 
Det som gör att jag inte har en D3 är att de är så svåra att ha i väskor med objektiv på. En väska får vara väldigt bred för att svälja huset som i stort sett är kvadratiskt. En D800 går att få ned i de flesta väskorna med lite vilja, men för en större kamera får man ha en annorlunda väska och då blir det mer komplicerat med en gång...

När man fotar är de jättetrevliga, men alldeles för klumpiga för mig tyvärr.

Sedan kostar ju en D3s ungefär lika mycket som en D800 och extrem-ISO, snabb seriebildstagning och bra AF är väl egentligen fördelarna? På låga ISO är den ju knappt bättre än D700 när det gäller bildkvalité.
 
Men med samma "dåliga objektiv" på båda kamerorna blir väl bilderna "ALLTID" bättre med D800, nedskalat till samma storlek då förstås för jämbördig jämförelse.

Inte nödvändigtvis skärpemässigt, men D800 har bättre ISO och DR egenskaper som man alltid kan utnyttja.

/Karl
 
Äger både D700 och D800, det krävs en riktig bra dator/skärm för att se skillnaden på bildkvalitet. D700 är ett utmärkt val men.....................................se till att hitta ett "lågmilat" välvårdat exemplar det finns en hel del misshandlade rishögar ute. Kollade själv efter ett beg 700 hus, men efter ett antal frustrerande besök där kamerorna såg hemska ut köpte jag ett av dom sista nya som gick att komma över. Good luck!

Jag har också bägge och man behöver inte dra mycket i spakarna innan man ser skillnaderna tydligt enligt mig.

/Karl
 
DR är väl klart bättre på både D600 och D800 än på de mycket äldre D3 och D700, så i besvärligt ljus är nog filerna mer lätthanterliga från de nya kamerorna. Därmed inte sagt att det blir dåligt med de gamla :)
 
Bildfilerna o din dator är överhuvudtaget inga problem har samma dator själv o D800 :) Tar en liten stund o få in dom i burken men sen inga problem
 
Bildfilerna o din dator är överhuvudtaget inga problem har samma dator själv o D800 :) Tar en liten stund o få in dom i burken men sen inga problem

Vilket program arbetar du i? Jag kör LR3 (det blir väl LR4 vad tiden lider) och knappt PS alls. Det enda jag begär är sålunda att när jag drar i reglagen, följer bilden med momentant. Gör den det för dig? Är det precis samma dator du har? Ingen SSD?
 
Vilket program arbetar du i? Jag kör LR3 (det blir väl LR4 vad tiden lider) och knappt PS alls. Det enda jag begär är sålunda att när jag drar i reglagen, följer bilden med momentant. Gör den det för dig? Är det precis samma dator du har? Ingen SSD?

Jo då det är samma, jag kör Bla. LR 4 o det flyter på bra, som optik använder jag som standard 24-120 F4 VR o är hel nöjd med det, saknar lite större bländare i bland men jag kan leva med det :) Jag gick från en D300 o har aldrig upplevt bilderna som segjobbade skillnaden är när man laddar in dom i datorn då känns dom stora men sen flyter det på bra :) (ingen SSD)
 
Jag skulle köpt samma som jag redan har, en D600 med 24-70. Jag tycker om greppet, känslan och storleken. Kombinationen är vädersäker dessutom.
 
Jo då det är samma, jag kör Bla. LR 4 o det flyter på bra, som optik använder jag som standard 24-120 F4 VR o är hel nöjd med det, saknar lite större bländare i bland men jag kan leva med det :) Jag gick från en D300 o har aldrig upplevt bilderna som segjobbade skillnaden är när man laddar in dom i datorn då känns dom stora men sen flyter det på bra :) (ingen SSD)

Skaffa en USB3-kortläsare så får du in bilderna snabbare från D800 än vad du fick in bilderna via USB2 från D300.

/Karl
 
Staffan: det var bra att höra, att det flyter på så bra i burken. Det trodde jag aldrig. Då är D800 trots allt ett alternativ.

D3S går bort på grund av storleken.

Efter lite efterforskningar går nog 24-120 bort, till förmån för 24-70. Jag gillar skärpa på stora öppningar.

I slutändan återstår nog två alternativ:

Ny D800 och begagnat 24-70/2,8. Ungefär 31.000:-

Begagnad D700, begagnat 24-70/2,8 och begagnat 70-200/2,8 eller nytt 70-200/4 Ungefär lika mycket, kanske lite billigare.

Alltså: D800 eller 70-200? Något att sova på.
 
Om du ska ha 70-200 vill du nog ha version 2 - den första är inte så jätterolig på lite längre avstånd och i kanterna. Den var nog mest optimerad för press- och sportfoto och kanske också DX-sensorn. Kanske blir svårt att få in den i budgeten?
 
Alltså: D800 eller 70-200? Något att sova på.

Det kan bara du svara på. Har du saknat 70-200 i dagsläget? Som sagt är det nog version 2 du ska titta efter när det gäller 70-200.


Förresten, varför inte en begagnad D800? Jag har ingen koll på begmarknaden direkt, men generellt sett tappar ju kameror mer värde än bilar... Det ger ju inte ett 70-200 emellan, men ändå ett par trevliga tusenlappar kanske!
 
Om du ska ha 70-200 vill du nog ha version 2 - den första är inte så jätterolig på lite längre avstånd och i kanterna. Den var nog mest optimerad för press- och sportfoto och kanske också DX-sensorn. Kanske blir svårt att få in den i budgeten?

Tack, det visste jag inte. Det var version ett jag kollat in. Då blir det kanske 70-200/4 istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.