Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Detta Bluff Igen ???????

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:
göra det möjligt att anonsera enbart för betalande medlemmar.

Det skulle dock medföra ett tapp på uppåt 60% av annonserna (förutsatt att ingen av de ej betalande då slantar 100 kr för att bli Brons och få sätta in sin annons - vilket borde vara lätt hemräknat om man får sålt lite prylar)
.................
Svar: Jag tror att det är ett tapp på kort sikt, dessutom skulle fler regga sig och bidra till att utveckla sidan. Viktigt med viss karens = aktivitet över tid för att skilja bort de oseriösa

jansta skrev:
clindh skrev:
göra det möjligt att anonsera enbart för betalande medlemmar.

Det skulle dock medföra ett tapp på uppåt 60% av annonserna (förutsatt att ingen av de ej betalande då slantar 100 kr för att bli Brons och få sätta in sin annons - vilket borde vara lätt hemräknat om man får sålt lite prylar)
.................
Svar: Jag tror att det är ett tapp på kort sikt, dessutom skulle fler regga sig och bidra till att utveckla sidan. Viktigt med viss karens = aktivitet över tid för att skilja bort de oseriösa

Tapp över kort tid ? jag tror inte att någon registrerar och betalar en medlemsavgift för att sälja nån fotopryl. i så fall så använder man någon annan annonssida.
Aktivitet behöver növändigtvis inte innebära att man är seriös.

GranVia skrev:
Tapp över kort tid ? jag tror inte att någon registrerar och betalar en medlemsavgift för att sälja nån fotopryl. i så fall så använder man någon annan annonssida.
Aktivitet behöver növändigtvis inte innebära att man är seriös.

JAg ser fs som först ett fotoforum och i andra hand som ett annonsforum - så du har rätt att regga sig och betala bara för att sälja är det nog få som gör. Det var lite det som var vitsen med förslaget, sajten blir till för foto/bild/diskussioner/referensforum i första hand. Det är det som gör FS unik idag, säljsajter finns det så många andra.

jansta skrev:
JAg ser fs som först ett fotoforum och i andra hand som ett annonsforum - så du har rätt att regga sig och betala bara för att sälja är det nog få som gör. Det var lite det som var vitsen med förslaget, sajten blir till för foto/bild/diskussioner/referensforum i första hand. Det är det som gör FS unik idag, säljsajter finns det så många andra.

Visst jag håller mest till på Tradera och Ebay, men fotosidan är ett bra komplement och jag har både sålt och köpt grejer via annonsforumet,
Sen så kan det väl finnas skojare med brons, silver eller guldstjärnor också ?
Enklast är väl som Christer var inne på att intergrera med payson

Örjan Fredriksson (GranVia) skrev: fotosidan är ett bra komplement och jag har både sålt och köpt grejer via annonsforumet,
Sen så kan det väl finnas skojare med brons, silver eller guldstjärnor också ?
Enklast är väl som Christer var inne på att intergrera med payson [/B]

Skojare finns överallt, men om du ser till de som har orsakat problem så har de reggat sig och sålt nästan samma dag.

Tag dig själv som exempel medlem sedan 2001, "festforgrafen" ett känt namn som har sålt/köpt i flera år på olika sajter. Hur skulle det vara för dig att bli uthängd som skojare? Själv skulle jag anse dig som trovärdig med 1136 skrivna kommentarer på bilder och 880 inlägg i fotodiskussioner.
Vilken skojare skulle orka det?

jansta skrev:
Skojare finns överallt, men om du ser till de som har orsakat problem så har de reggat sig och sålt nästan samma dag.

Tag dig själv som exempel medlem sedan 2001, "festforgrafen" ett känt namn som har sålt/köpt i flera år på olika sajter. Hur skulle det vara för dig att bli uthängd som skojare? Själv skulle jag anse dig som trovärdig med 1136 skrivna kommentarer på bilder och 880 inlägg i fotodiskussioner.
Vilken skojare skulle orka det?

Jo jag har väl varit rätt aktiv men sen finns det medlemmar med guldstjärnor som inte är så aktiva, det bästa sättet att skyddda sig i den mån det går är nog att använda payson även om det finns en viss kostnad med det.

Istället för att förlita sig på diverse, mer eller mindre bra, skyddsåtgärder så tycker jag att det är bättre att man litar på sitt sunda förnuft.

Risken blir annars att bedragaren går igenom alla spärrar och sen blir betrodd på grund av detta. Då blir det ännu fler som luras, eftersom fotosidan så att säga har gott i god för säljaren. Folk blir mindre vaksamma om de tror att aktivitet, betalmedlemskap osv är en garant för att man inte blir lurad.

De enda sätten som är säkra är att använda betalgarantitjänster eller göra upp affär på plats, alla andra metoder kräver att man kan verifiera att köparen är seriös på något vis (vilket givetvis inte är 100% möjligt).

jansta skrev:
[B
Har du något förslag Gunnar hur det skulle kunna bli bättre? [/B]

Ja, använd sunt förnuft.

Det ska väl inte behöva daddas ikring sâ förbaskat hela tiden.
Fâr man möjligheten att köpa en kamera 3000:- under ordinarie pris sâ kan det väl vara värt nâgra hundra för att köpa den öga mot öga med säljaren.

Gunnar D skrev:
...Fâr man möjligheten att köpa en kamera 3000:- under ordinarie pris sâ kan det väl vara värt nâgra hundra för att köpa den öga mot öga med säljaren...
Med risk för att bli rånad?
Hittade inte nyheten nu, men en bilhandlare körde med trixet att "träffas".
Väl på plats viftade han med ett hagelgevär och så säker var den affären.

FILM) (ulltand skrev:

Jodå, den risken finns ju, men då har jag iallafall utsatts för ett brott som ger kräket ett aningen mer kännbart straff än för bedrägeri.
Och även i det fallet så vill jag påstå att sunt förnuft räcker långt.
Man behöver ju inte göra upp affären i skogen eller annan öde plats.
Men jag börjar ju inse att folk vill bli lurade och då får dom väl bli det då.

OBS: Kamera säljes, måste göra mig av med min 1D mkIII, sätt in lite på mitt konto i Tyskland så skickar jag.

FILM) (ulltand skrev:

Det var faktiskt tvärt om, det var annonsören som blev rånad av spekulanten.

Rånad kan man bli överallt, vill man minimera den risken så träffas man på allmän plats med mycket folk.

Att lura folk är rätt lätt, att råna folk under vapenhot är det inte så många som är kapabla till så risken är rätt liten.

qvirre skrev:
...Det var faktiskt tvärt om, det var annonsören som blev rånad av spekulanten...
Hm, och då kan ingen göra tvärt om?

Självklart är risken inte så stor att bli rånad, men jag ville informera om att det faktiskt inte behöver vara en säker affär för att man ses öga mot öga.

FILM) (ulltand skrev:
Hm, och då kan ingen göra tvärt om?

Jo givetvis, det var det som var poängen. Rånad kan man bli lite varstans och med olika metoder, känns inte som att just försäljning av begagnade prylar är någon extra utsatt marknad.

Det går som sagt genom sunt förnuft gardera sig hyffsat bra (ska allt vara säkert jämnt så blir det inte mycket till liv). Om personen man åker hem till finns listad på hitta.se och du blir rånad så är det inte så värst svårt att polisanmäla iom. att du har både adress och personuppgifter på rånaren. Nu är inte rånare kanske den mest smarta gruppen i samhället men även de kan nog lista ut att det inte är så smart att begå rån i sin egen lägenhet :)

Till skillnad från bedrägeri så är personrån under vapenhot är ett rätt grovt brott som med dina uppgifter kan klaras ut rätt snabbt. Bedrägeri tar nog inte polisen i med tång kan jag tänka.

Det är väl tyvärr lite det som är problemet. Det skulle ju inte göra så hemskt mycket om man skulle bli lurad, bara "brottet" skulle ha en rimlig chans att klaras upp.

SM0SBI skrev:
En mistänkt konstig annons till. 4000 för en d70 med objektiv.....

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=28056

Japp, ytterligare en annons att akta sig för. Han skriver misstänkt likt den där killen som bluffade sist. Hans enda inlägg tycks vara skrivet för att få trovärdighet. Han är nyregistrerade och snackar alldeles för mycket om sin kamera för att det ska vara trovärdigt. Dessutom går förskottsbetalare före i kön.

//J

michagg skrev:
Jag tycker att 4000,- är OK. Jag skulle inte betala mer. Ingen garanti och hälften av grejerna saknas. Det som dock kan misstänkas är att den är stulen.

Jag har ingen koll på priset. Det jag reagerar på är att han skriver som den där bluffmakaren gjorde sist, dvs ganska mycket och överdrivet tillmötesgående. Jag hade inte satt in en krona på det kontot!

//J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar