snap01
Aktiv medlem
Det är absolut inte dumt! Men kan se helt olika sätt att se vad som är gratis och vad det kan generera. Att tro hopplöst på att allt man gör utan att få nån direkt typ av betalning inte kan generera nåt i förlängning har nog glömt bort en av de mest starkaste sakerna som finns i vår vardag. Den kallas för reklam.
Är man duktig, ambitiös, beslutsam och har en plan att följa så är "gratis"jobb absolut inte fy skam.
Att ha dåligt självförtroende, oreda planneringen, obeslutsam och göra "gratis"jobb gör ju klart att man blir ett offer. Dumsnäll! Såna som gång på gång tror att allt löser sig sålänge jag inte gör nåt själv.....
Diskussionen att man oftast inte blir något genom att i början av sin karriär jobba en del "gratis" är lika med att man aldrig blir nåt utan utbildning. Man kan lyckas med båda! Men båda har oftast något gemensamt. Personen ifråga brukar ha en stark personlighet med en fast beslutsamhet att uppnå något,.
TFP ser jag som "gratis"jobb. Allt som inte berör skatteverket/bokföring i ens företag anser jag som gratis och utanför arbetstid. Skulle absolut inte förvåna mig att om en utförd tjänst värde överstiger viss belopp som härrör företaget så ska det beskattas och registreras.
/stefan
/Stefan
TFP är en helt annan sak då är det en modell som behöver pappersbilder att visa upp o då kommer fotografen fram på ett annat sätt. Här handlar det om ett företag som som ska använda bilderna på sin hemsida och inte vill betala för sig. Nej jag har alltid fått betalt o vet massor av kunder som bara tar in fotografer efter vad dom kan leverera priset är klart sekundärt för många. Dom som ofta vill köra gratis är dom som aldrig kommer vilja betala för något o jag tror inte att dom kommer ändra sig. Hade dom börjat med att skriva vad har du för erfarenhet av mingel foto har du några bilder att visa upp eller liknande du gjort förut ,här verkar det viktigaste vara att det är gratis. Och var går gränsen är en krona för mycket? 500 kr ?
är du tillräckligt duktig så behöver du inte föremjuka dig själv med gratis jobb. Jobb skapar du genom hårt arbete o bra bilder i en portfolio o genom kontakter. Jag tror ingen seriös kund letar efter gratis fotograf däremot letar dom efter en DUKTIG fotograf.