Advertisement

Annons

Jobb finnes - verkligen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är absolut inte dumt! Men kan se helt olika sätt att se vad som är gratis och vad det kan generera. Att tro hopplöst på att allt man gör utan att få nån direkt typ av betalning inte kan generera nåt i förlängning har nog glömt bort en av de mest starkaste sakerna som finns i vår vardag. Den kallas för reklam.
Är man duktig, ambitiös, beslutsam och har en plan att följa så är "gratis"jobb absolut inte fy skam.

Att ha dåligt självförtroende, oreda planneringen, obeslutsam och göra "gratis"jobb gör ju klart att man blir ett offer. Dumsnäll! Såna som gång på gång tror att allt löser sig sålänge jag inte gör nåt själv.....

Diskussionen att man oftast inte blir något genom att i början av sin karriär jobba en del "gratis" är lika med att man aldrig blir nåt utan utbildning. Man kan lyckas med båda! Men båda har oftast något gemensamt. Personen ifråga brukar ha en stark personlighet med en fast beslutsamhet att uppnå något,.

TFP ser jag som "gratis"jobb. Allt som inte berör skatteverket/bokföring i ens företag anser jag som gratis och utanför arbetstid. Skulle absolut inte förvåna mig att om en utförd tjänst värde överstiger viss belopp som härrör företaget så ska det beskattas och registreras.

/stefan

/Stefan


TFP är en helt annan sak då är det en modell som behöver pappersbilder att visa upp o då kommer fotografen fram på ett annat sätt. Här handlar det om ett företag som som ska använda bilderna på sin hemsida och inte vill betala för sig. Nej jag har alltid fått betalt o vet massor av kunder som bara tar in fotografer efter vad dom kan leverera priset är klart sekundärt för många. Dom som ofta vill köra gratis är dom som aldrig kommer vilja betala för något o jag tror inte att dom kommer ändra sig. Hade dom börjat med att skriva vad har du för erfarenhet av mingel foto har du några bilder att visa upp eller liknande du gjort förut ,här verkar det viktigaste vara att det är gratis. Och var går gränsen är en krona för mycket? 500 kr ?

är du tillräckligt duktig så behöver du inte föremjuka dig själv med gratis jobb. Jobb skapar du genom hårt arbete o bra bilder i en portfolio o genom kontakter. Jag tror ingen seriös kund letar efter gratis fotograf däremot letar dom efter en DUKTIG fotograf.
 
Jag tror ingen seriös kund letar efter gratis fotograf däremot letar dom efter en DUKTIG fotograf.

Så sant så! Det där tror jag 100 % på.

Här handlar det om ett företag som som ska använda bilderna på sin hemsida och inte vill betala för sig. Nej jag har alltid fått betalt o vet massor av kunder som bara tar in fotografer efter vad dom kan leverera priset är klart sekundärt för många. Dom som ofta vill köra gratis är dom som aldrig kommer vilja betala för något o jag tror inte att dom kommer ändra sig. .

Och det var här jag menade att hafr man tid och vilja så kan man säkert ställa upp på ev TFP från dom, några gratisklippningar, samt att fotografens namn ska stå synligt med i bilderna ¨på hemsida/butik och ev länk. Säkerligen en bra förhandlingsplan där inga pengar kastas på varandra....
Marknadsföring hos någon annan brukar kosta en rejäl slant. Och vad kostar det att klippa sig numera, folk gör väl det fortfarande? Presentkort till annan. Allt går med om man vill. Gäller tala till sig sakerna.
Jag menar att det är inte frisörerna i förlängningen som kommer fortsätta anlita fotografen. De kommer agera som marknadsförare. Dessutom så begär man tjänster som jag räknat upp så kommer det i deras ögon inte vara gratis, men dock känns det för dom att de kommer undan väldigt billigt.

/stefan
 
Så sant så! Det där tror jag 100 % på.



Och det var här jag menade att hafr man tid och vilja så kan man säkert ställa upp på ev TFP från dom, några gratisklippningar, samt att fotografens namn ska stå synligt med i bilderna ¨på hemsida/butik och ev länk. Säkerligen en bra förhandlingsplan där inga pengar kastas på varandra....
Marknadsföring hos någon annan brukar kosta en rejäl slant. Och vad kostar det att klippa sig numera, folk gör väl det fortfarande? Presentkort till annan. Allt går med om man vill. Gäller tala till sig sakerna.
Jag menar att det är inte frisörerna i förlängningen som kommer fortsätta anlita fotografen. De kommer agera som marknadsförare. Dessutom så begär man tjänster som jag räknat upp så kommer det i deras ögon inte vara gratis, men dock känns det för dom att de kommer undan väldigt billigt.

/stefan

vad tror du oddsen är att en kund(dessutom en kund som behöver en fotograf) kommer in o klipper sig o sedan ser fotografens namn på bilden o letar upp fotografens telenummer o ger han ett betaljobb? Dom jobb jag fått genom bilder är tex när jag hade ett resereportage i vagabond på 14 sidor med mina bilder (ej text) det gav några jobb)
 
vad tror du oddsen är att en kund(dessutom en kund som behöver en fotograf) kommer in o klipper sig o sedan ser fotografens namn på bilden o letar upp fotografens telenummer o ger han ett betaljobb? Dom jobb jag fått genom bilder är tex när jag hade ett resereportage i vagabond på 14 sidor med mina bilder (ej text) det gav några jobb)

Oddsen är nog större än ingen reklam alls.
Den allra största oddsen att få kunder är ett bra rykte. Rykte är mer än bra bilder. Det här helheten, bemötande, mervärde, professionalitet etc.
Det är precis av samma anledning varför jag köper mestadels av prylarna av Cyberphoto som ibland är dyrare än andra nätbutiker.
Samma anledning till varför man väljer en dyrare privattandläkare än landstinget etc.

Man får inte det ryktet genom att bläddra i Vagabond. Hur ska jag som kund veta hur bemötande du är i mina krav, hur flexibel du är. Hur hårt du håller i din stil? Sånt här får man genom att synas och skapa rykte.

En början kan vara att gå till frisörsalongen, vem vet?`Varför stänga detta alternativ? Man kan göra både och.

Fotades inte Kronprinssesans förlovningsbilder helt gratis?`;) Tror knappast media glömde bort hans namn ändå.

/Stefan
 
Oddsen är nog större än ingen reklam alls.
Den allra största oddsen att få kunder är ett bra rykte. Rykte är mer än bra bilder. Det här helheten, bemötande, mervärde, professionalitet etc.
Det är precis av samma anledning varför jag köper mestadels av prylarna av Cyberphoto som ibland är dyrare än andra nätbutiker.
Samma anledning till varför man väljer en dyrare privattandläkare än landstinget etc.

Man får inte det ryktet genom att bläddra i Vagabond. Hur ska jag som kund veta hur bemötande du är i mina krav, hur flexibel du är. Hur hårt du håller i din stil? Sånt här får man genom att synas och skapa rykte.

En början kan vara att gå till frisörsalongen, vem vet?`Varför stänga detta alternativ? Man kan göra både och.

Fotades inte Kronprinssesans förlovningsbilder helt gratis?`;) Tror knappast media glömde bort hans namn ändå.

/Stefan



har du 14 sidor i en stor resetidning syns du rätt bra eller? Uppenbarligen syntes det eftersom det skapade flera stora jobb. Det är att drömma om man ska tro att din bild på frisörsalongen ska leda till något betaljobb.
Vad har det att göra med hur bemötande jag är i dina krav,flexibel? det viktiga är att jag kan leverera det du efterfrågar o att jag är bra att arbeta med är en förutsättning i branschen men det syns inte på bilden hur trevlig jag är ;-)
Det som gäller är att känna rätt folk, göra bra jobb,ha en bra portfolio, vara med i tidningar/resekataloger då får du jobb det räcker inte med att vara bra på snacka o vara trevlig då får du kanske ett jobb sedan är du borta.
 
Jag behöver inte 14 sidor på vagabond. Går rätt ok för mig ändå ;)
Dessutom ligger inte mitt intresse åt det hållet.
 
Jag behöver inte 14 sidor på vagabond. Går rätt ok för mig ändå ;)
Dessutom ligger inte mitt intresse åt det hållet.

du har i alla fall startat en firma efter många år utan;-) vad som är bra går alltid att diskutera. När man kan leva på fotot o faktuerar minst 600+ moms per år då går det skapligt.
 
What's the problem??

Like the others have answered....whats the problem? They don't have a gun to your head!! Always good pro or not to have a little "extra practice" also "free" advertising.....and a hair cut in Stockholm is a few hundred kroners so work it out in hair cuts and every one goes home happy!!
Remember a free job today could lead to a major job in the future!!
 
Ett litet förtydligande

Jag håller med om alla kloka tankar för och emot gratisjobb, för det finns ju mycket riktigt en potential för att fotografen kan skapa något runt sitt namn. Det jag vill lägga till är. Ponera att knäcket görs, mingelbilder knäpps till frisörskorna, dessa blir skitbra, läggs ut på "nätet". Någon tycker att en sån ska vi ha med på nästa AW eller Kick-Off eller så. Det som sker är sannolikt inte att dom ringer fotografen direkt, berättar att man sett bilder si och så och undrar om ett kostnadsförslag. För om man inte tidigare använt en fotograf, har man ingen aning om vad detta kan kosta, så man ringer frisörskorna först och frågar hur mycket osv...

När i processen kan man börja ta betalt? När kan det ske, utan att man får rekyl typ, Amäh, frisörskorna betalade ju inte en spänn? Näe, då får vi kolla med nån annan... Sicken typ, vi ska betala men dom slapp? Undrar vilken betalning han egentligen fick... höhö... typ (förlåt min målande chauvinism, inte meningen trampa nån på tårna...)
Här ser jag den verkliga faran med att börja knäcka gratis, det kommer en rekyl när man ska börja ta betalt. Vänjer man kunder att fotografer är partyprissar och mingellejon som gärna tar jobb för gratis borsten. Nånstans har detta redan börjat, då jag inte tror någon skulle ens tänka på att annonsera efter en elektriker på samma sätt. Därmed har branschen redan ett "rykte" om sig att det går fixa gratisknäck. Jag har en proffsfotograf som god vän och bekanta inom reklam och media och branschen dras med ett ständigt problem, stenhårda prutningar, då det inte finns en prislista som exv en rörmokare använder. Aldrig få tid, för när kunden själv bestämt sig, ska allt ske omedelbart, helst igår. En rörmokare/snickare/målare kan komma om två veckor ... typ. En originalare/AD sitter hela natten mot deadline nästa dag. Kanske inte alla... men för många historier om hur det går till har gett mig en viss bild, helt enkelt. Tyvärr ställer denna yrkeskategori upp på ibland rena vansinnigheterna och det krattar manegen för vilka krav man möter nästa gång, och nästa igen.

Återigen jag skriver mina tankar endast för att skapa lite funderingar, inte pekpinnar. Framför allt ínte mot några fotografer, utan mer mot "allmänheten" som tydligen inte anser att fotografen gör något jobb och fräckt "kan med" att lägga in en annons på FS och öppet deklarera att man har råd att ha en fest, vill gärna ha bilder från den, men vill inte betala för dem.

Gratis reklam för fotografen eller ej... Gratis är den ju inte om man räknar att man tar knäcket, kommer dit med sin rigg, fotar och efterarbetar ett bildmaterial.
 
För att citera mig själv från en annan tråd med samma tema:

"Frågan är väl hur många hobbyrörmokare det finns som lägger ner stora delar av sin fritid (och lön) på att skaffa rörmokarprylar, öva rörmokeri och drömmer om att få rörmoka "på riktigt"."
 
Ponera att knäcket görs, mingelbilder knäpps till frisörskorna, dessa blir skitbra, läggs ut på "nätet". Någon tycker att en sån ska vi ha med på nästa AW eller Kick-Off eller så. Det som sker är sannolikt inte att dom ringer fotografen direkt, berättar att man sett bilder si och så och undrar om ett kostnadsförslag. För om man inte tidigare använt en fotograf, har man ingen aning om vad detta kan kosta, så man ringer frisörskorna först och frågar hur mycket osv...

Jag uppfattade det som att det var mer av typen "beauty" som önskades av färdigt stylade modeller. Det är en helt annan best att mästra än mingelbilder enligt min personliga värdering, utan att vilja trampa nån mingelfotograf på tårna. Mingelfotografer är väl oftare folk som tycker det är kul med en kamera o samtidigt gå på fester. Beauty behöver du i princip utbildning och en jäkla massa erfarenhet för att bemästra, och där är även standarden att göra en hel del testing/TFP ihop med modellagenturer innan man börjar få dom stora jobben. Det är då även betydligt större pengar man tjänar när man kommer dit.
Att tro att man kan gå från en fotogenre till seriös high fashion och beauty såsom i dom stora modetidningarna är väldigt orealistiskt, det är inte riktigt så lätt. Plus alla andra variabler som att knyta kontakter osv.

När i processen kan man börja ta betalt? När kan det ske, utan att man får rekyl typ, Amäh, frisörskorna betalade ju inte en spänn? Näe, då får vi kolla med nån annan... Sicken typ, vi ska betala men dom slapp? Undrar vilken betalning han egentligen fick... höhö... typ (förlåt min målande chauvinism, inte meningen trampa nån på tårna...)
Här ser jag den verkliga faran med att börja knäcka gratis, det kommer en rekyl när man ska börja ta betalt.

Jag tror inte framgångsrika inom fashion och beauty skulle rekommendera att jobba gratis nånsin. Däremot är TFP och testing en standard innan man får stora jobb som sagt.
Men du kanske pratar om mingelfoto som är nåt helt annat.
Det som skiljer detta från TFP är ju att dom som annonserar inte verkar förstå hur det fungerar.
Då är det upp till fotografen att förklara för dom och vara tydlig med att den isåfall tänker ta så stor kreativ frihet som den känner för och vara tydlig med vad det innebär, för att det ska passa fotografens portfolio. Är alla överens då så fine. Sen kan man i det läget skriva i kontraktet att fotografens namn måste nämnas vid publicering, genom en vattenstämpel eller vadsomhelst.
Om andra som inte förstår branschen förutsätter att man ska jobba gratis efteråt är det ju bara att snällt förklara. Sen har vi hela grejen med att våga ta betalt och värdera sig själv som jag tror alla har svårt för i början. Där kan kanske t.ex en agent bli lämplig som inte har några somhelst problem att våga ta betalt av kunder.
 
För att citera mig själv från en annan tråd med samma tema:

"Frågan är väl hur många hobbyrörmokare det finns som lägger ner stora delar av sin fritid (och lön) på att skaffa rörmokarprylar, öva rörmokeri och drömmer om att få rörmoka "på riktigt"."

Inte för att säga emot eller att du inte har en poäng - så är det ju ändå några skillnader. Rörmokeri börjar väl sällan som hobbyverksamhet.. att börja med någon hobbyverksamhet är ju ens eget fria val.

Knappast kan du ta betalt som rörmökare utan utbildning genom att marknadsföra dej som hobbyrörmokare heller.
Rörmokeri är ganska straight forward, du behöver inte vara kreativ eller ha en personlig stil. Du sätter rören o kopplingarna enligt en viss standard. Om du bara tar en korrekt bild utan känsla enligt en viss standard så blir du rätt tråkig på marknaden tror jag.
Sen finns det dom som antingen har det o dom som inte har det, inom foto. Vissa kan gå en utbildning och ta korrekt exponerade bilder men blir aldrig kreativt uttrycksfulla. Sen behövs intresset för att följa med och förstå trender osv osv. Det är helt enkelt inte jämförbart med rörmokeri.
 
Om det är så att rörmokare kan komma och göra jobbet när de vill, och kan ta betalt efter egen prislista, medan fotografer måste jobba gratis när kunden knäpper med fingrarna, så beror det uppenbarligen på att det är brist på rörmokare och att det råder en överetablering på fotografmarknaden.

Sånt brukar kunna vara självreglerande om det inte finns karteller och statliga regleringar som är i vägen.
 
Varför måste all betalning ske genom pengar?
Lite tjänst och gentjänster fungerar fortfarande väldigt bra i samhället.

För att ta saken med att utföra jobb gratis (utan någon motprestation) utan man helt enkelt vill bygga sig en porfolio, erfarenhet, kontakter samt synas så är detta et tbra alternativ mot annan likvärdig utbildning.
Hade jag haft media och foto i bagaget från exempelvis gymnasiet så kanske jag villl fördjupa mig i viss genre. Alla utbildningar är inte gratis genom högskolor utan man får faktiskt betala saftiga summor till ex. folkhögskolor, kurser/workshops hållna av erfarna fotografer.
Dessa kostar väldigt myket pengar.
Är man driven så har man allt. Låna kursböcker på biblioteket, köpa begagnat utrustning på blocket. Köra praktik genom att utföra gratisjobb.
 
De fick svaret:
"Jobb finnes här också. Har några barn som skulle behöva få håret klippt. Bilder på frisyrerna kommer troligen publiceras på min facebooksida. Har ingen lust att lägga pengar på det så ni får ingen ersättning.
Vi finns i Umeå
mvh Per"

:p
 
De fick svaret:
"Jobb finnes här också. Har några barn som skulle behöva få håret klippt. Bilder på frisyrerna kommer troligen publiceras på min facebooksida. Har ingen lust att lägga pengar på det så ni får ingen ersättning.
Vi finns i Umeå
mvh Per"

:p

Gapskrattar... rätt infallsvinkel, med humor.
 
Det var någon månad sedan jag såg en liknade diskussion på Fs. Då var det ett par som sökte någon att fotografera deras bröllop. Skillnaden var dock att de ville betala någon tusenlapp.
Många var väldigt upprörda. Kvinnan skrev ett inlägg själv att de sökte ingen yrkesfotograf för det hade de ingen ekonomi till utan någon duktig amatör. Personligen tror jag inte att detta tar jobb för yrkesfotografer eftersom då blir det ingen fotografering.
Förmodar att det kan vara samma med detta? Annars ett smart drag från annonsören att få gratis fotografering och att det finns många riktigt duktiga fotografer på Fs. Är det ingen tvekan om. (då menar jag fotografer som inte har det som yrke) Beträffande grattisjobb så var går gränsen? Större jobb kan många gånger kräva offert och då kanske från ett antal fotografer. Massor av tid läggs ner och ger kanske inget. Att jobba med sin hobby är naturligtvis ett dröm senarium och hälst då käna massor av pengar. Men riktigt så ser nog inte verkligheten ut. Få fotografer blir rika på sitt jobb (om man räknar kr.) och alla jobb är kanske inte riktigt den fotografi man skulle välja göra för sig själv?
Därför tror jag många fotografer kör egna projekt som kittlar ens fantasi eller kanske något man vill belysa? Dessa jobb får väl till stor del räknas som gratisjobb. (om man nu inte kan få stipendier eller någon sponsor till dem.)
Det där med att inte vilja betala är nog ett mänskligt drag.
En mäklare ville ha pris från mig på en fotografering (inte fastighet utan reklamfotografering med mäklarna som modeller) och var upprörd över en fotograf de frågat som hade ”mage” ta betalt för körning. Jag förklarade att oavsett man tog betalt för körningen eller lade det på slutpriset så var det naturligtvis kunden som fick betala. Kontentan blev att de förfasade sig över mitt pris för en fotografering som max skulle ta 2-4 timmar. Efterbearbetning måste väl vara fotografens problem. Har man sin inkomst från ett annat jobb och fotografi som hobby men skulle vilja prova på lite ”modellfotografering” är detta väl ett gyllene tillfälle?
Att det sedan kanske blir mer ”mingelfoto” med tanke på ljussättning och förhållande ger ju erfarenhet. Vad jag vill säga är att kanske kan man inte räkna allt i kr. och öre och nej jag tror inte att om någon går på det, ”snor” kunder från oss/de som lever på sin fotografi.
 
Tror inte heller att det snor jobb från etablerade yrkesfotografer. Tror dock att det bidrar till urvattning av medvetenhet hos folk att fotografering faktiskt är ett yrke med utbildningar, fortbildningar, dyr utrustning, med mera och att om man avser beställa dessa tjänster, finns det en kostnad. Min gode vän fotografen jobbade ett tag med fotografering åt mäklare. De upphörde att beställa efter en längre om än aldrig speciellt lukrativ affärsrelation med ursäktande formulering att "vi har köpt en egen digitalkamera". Det är dessa formuleringar, som visar på synen på en annan yrkeskår, som säkerligen indignerat skulle protestera (med all rätt) om jag säger att jag ska börja sälja fastigheter, för jag har en digitalkamera och köpt ny kostym (ok, liknelsen haltar väl lite, men ni fattar förmodligen vad jag vill beskriva),

Varför detta alls berör mig beror inte på att jag är en yrkesfotograf, eller ens en duktig amatör, utan för att jag känner duktiga proffs som sliter för att få ihop det och göra det så billigt som kunderna kräver och ändå möts av "vi avser avbryta vår affärsrelation, för vi har köpt egen kamera..." Med det i mitt minne skulle jag aldrig ringa och erbjuda mina tjänster gratis på en sån annons, för även om jag inte kommer sno just det brödet från ett proffs, bidrar jag till urlakningen av yrkeskåren. Det är inte den enstaka gången det sker, det är alla gånger tillsammans.

Jag abonnerar inte på sanningen, det är dock min sanning, en respekt för en yrkeskår.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.