Var inte så jävla godtrogna när ni handlar grejer på fotosidan eller över nätet!
Det finns en del saker man bör göra innan man för över pengar till nån som man endast haft mailkorrenspondans med, via en "anonym" mailadress.
* Köp aldrig något av någon, som du inte kan ringa till. Nu menar jag inte till nån med anonym kontantkortstelefon. Utan till ett existerande vanligt telefonnummer. Vill inte säljaren bidra med telefonnummer, fatta misstankar. KRÄV ATT FÅ RINGA UPP!
* Be att få komma och kika på grejerna om möjligt. Be säljaren skicka bilder. Fråga om det finns referenser från andra försäljningar - är man seriös, så finns det alltid sådana.
* Med nästan i stort sett ALLA dagens uppkopplingar hos sin internetleverantör, så får man en seriös "mail-adress", kika efter en sån!
hotmail, yahoo, och andra obskyra "regga dig på 1min adresser" är inte särskilt seriösa vid handel. Det visa undersökningar vid bedrägerier, att personer använder mail-adresser som är knepiga att spåra (även om det går).
* Man kan vara jätteseriös, även om man inte vart medlem sedan fotosidan startade. Även om chansen ökar att man är mer seriös, ju mer aktiv man är i forumet. Kika efter hur många meddelanden personen skrivit - detta är jätteenkelt! Om en medlem satt ut annons, och skrivit 0 meddelande - så är det en liten varningsklocka i sig (behöver dock inte vara det).
Att handla efter principen "bästa pris", kan bli riktigt dyrköpt.
Jag har själv köpt en del grejer här på forumet, och måste själv bara ge en eloge till de personer jag handlat av - dom har varit oförskämt seriösa. Jag hoppas att dom som köpt grejer av mig, tycker likadant.