Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jobb finnes - verkligen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror inte heller att det snor jobb från etablerade yrkesfotografer. Tror dock att det bidrar till urvattning av medvetenhet hos folk att fotografering faktiskt är ett yrke med utbildningar, fortbildningar, dyr utrustning, med mera och att om man avser beställa dessa tjänster, finns det en kostnad. Min gode vän fotografen jobbade ett tag med fotografering åt mäklare. De upphörde att beställa efter en längre om än aldrig speciellt lukrativ affärsrelation med ursäktande formulering att "vi har köpt en egen digitalkamera". Det är dessa formuleringar, som visar på synen på en annan yrkeskår, som säkerligen indignerat skulle protestera (med all rätt) om jag säger att jag ska börja sälja fastigheter, för jag har en digitalkamera och köpt ny kostym (ok, liknelsen haltar väl lite, men ni fattar förmodligen vad jag vill beskriva),

Varför detta alls berör mig beror inte på att jag är en yrkesfotograf, eller ens en duktig amatör, utan för att jag känner duktiga proffs som sliter för att få ihop det och göra det så billigt som kunderna kräver och ändå möts av "vi avser avbryta vår affärsrelation, för vi har köpt egen kamera..." Med det i mitt minne skulle jag aldrig ringa och erbjuda mina tjänster gratis på en sån annons, för även om jag inte kommer sno just det brödet från ett proffs, bidrar jag till urlakningen av yrkeskåren. Det är inte den enstaka gången det sker, det är alla gånger tillsammans.

Jag abonnerar inte på sanningen, det är dock min sanning, en respekt för en yrkeskår.

Stefan jag förstår helt vad du menar! Jag håller med och då inte bara beträffande fotografer (för att snacka i egen sak) Om alla gör allt gratis som tjänster eller en flaska eller en klippning eller. Vem ska betala sjukvård, skola o.s.v. så där håller jag med dig fullt ut!
Men den digitala eran har skapat helt andra förutsättningar för fotografi. I dag är fotografi alle mans, så var det inte riktigt tidigare. Naturligtvis gillar jag det inte! Jag vill ha alla jobben!
Samtidigt det är så det är! Däremot att fajtas mot de som får pengar i fickan är ju inte möjligt.
Jag betalar ca. 62% i skatt arbetsgivaravgift försäkringar o.s.v. och naturligtvis moms 25%
Sedan Gillar Jag även Whisky jag går även en till frisören (250 spänn varje gång som han betalar samma som mig.) Mellan mina rader stod en del.

De fick svaret:
"Jobb finnes här också. Har några barn som skulle behöva få håret klippt. Bilder på frisyrerna kommer troligen publiceras på min facebooksida. Har ingen lust att lägga pengar på det så ni får ingen ersättning.
Vi finns i Umeå
mvh Per"

:p

Dock väldigt trisst att få massa oserösa svar när man lagt ut en annons. Du kanske tycker annonsen är oseriös men det finns dom som gärna tar jobbet.

Om du vill ha gratis klippning så lägg ut en annons på ett frisörforum istället..

Tror inte heller att det snor jobb från etablerade yrkesfotografer. Tror dock att det bidrar till urvattning av medvetenhet hos folk att fotografering faktiskt är ett yrke med utbildningar, fortbildningar, dyr utrustning, med mera och att om man avser beställa dessa tjänster, finns det en kostnad. Min gode vän fotografen jobbade ett tag med fotografering åt mäklare. De upphörde att beställa efter en längre om än aldrig speciellt lukrativ affärsrelation med ursäktande formulering att "vi har köpt en egen digitalkamera". Det är dessa formuleringar, som visar på synen på en annan yrkeskår, som säkerligen indignerat skulle protestera (med all rätt) om jag säger att jag ska börja sälja fastigheter, för jag har en digitalkamera och köpt ny kostym (ok, liknelsen haltar väl lite, men ni fattar förmodligen vad jag vill beskriva),
Det har hänt rätt många gånger under historien att yrken har försvunnit pga teknikutvecklingen.

Är det någon som vet vad man faktiskt får göra vad gäller utbyte av tjänster när inga pengar inblandade (skattemässigt alltså)?

Säg att jag har en jobbarkompis som i sin tur har en kompis som är elektriker. Denne elektriker vill ha lite bilder från sitt arbete som han kan använda på sin hemsida. Jag behöver ha en massa nya jordade eluttag installerade i mitt kök, och jag är rätt bra på att fotografera. Om vi då byter dessa tjänster mot varandra rakt av utan att involvera några som helst kontanter - kan då skatteverket invända mot det?

Förstås ...

Inte heller beskattas den som utför en tjänst åt en vän utan något krav på motprestation

Det gäller alltså att skaffa sig många vänner (inga större problem med Facebook) och inte ställa några krav på dem :D

Typ:

A: Jag skulle behöva lite nya bilder till min hemsida. Jag hörde att du är bra på att plåta, så skulle inte du kunna hjälpa mig med det?
B: Självklart, just nu är jag lite upptagen hemma. Elsystemet är åt helvete, och det är skitsvårt att hitta någon elektriker som har tid att göra det, men jag kan nog ta mig lite tid att hjälpa dig.
A: Perfa! Jag är ju elektriker, och jag kan säkert hitta någon lucka i kalendern där jag kan fixa ditt elsystem.
B: Taget! :)

Ingen som ställer några krav på motprestation i den diskussionen :D

Fast nu är det inte så många som har rörmokeri som hobby. Jag ser fotografi mer jämförbart med musiker, de flesta spelar gratis(en del vill inte ha betalt) medans ett par få duktiga tar betalt när de ska ha konsert.
Jag vill varken ha betalt när jag musicerar eller fotar så jag är glad att det kommer upp sådana annonser med sedan tror jag inte tjejerna är så omöjliga att erbjuda en gratis klippning eller något annat i gentjänst.

Jag hör aldrig yrkesmusiker som klagar på band som spelar gratis men när man kollar svenska fotosidor så är det ett ständigt tjat och gnäll om att de som fotar gratis dödar yrket. Det gäller för yrkesfotografer att kunna göra något amatörerna inte klarar av, om man inte lyckas med det kan man bara skylla på sig själv.

Annars var det en smart idé med två olika kategorier på annonser

Bra inlägg.

Är själv musiker (nej, inte proffs!) och inte alla musiker som tar betalt är dock duktiga eller bra, långt ifrån skulle jag vilja säga, men en del är det givetvis.
Det samma gäller fotografer.

Angående just den här annonsen så står det ingenstans att de söker en professionell fotograf, så jag förstår inte vad det gnälls om.

Varför detta alls berör mig beror inte på att jag är en yrkesfotograf, eller ens en duktig amatör, utan för att jag känner duktiga proffs som sliter för att få ihop det och göra det så billigt som kunderna kräver och ändå möts av "vi avser avbryta vår affärsrelation, för vi har köpt egen kamera..." Med det i mitt minne skulle jag aldrig ringa och erbjuda mina tjänster gratis på en sån annons, för även om jag inte kommer sno just det brödet från ett proffs, bidrar jag till urlakningen av yrkeskåren. Det är inte den enstaka gången det sker, det är alla gånger tillsammans.

Jag abonnerar inte på sanningen, det är dock min sanning, en respekt för en yrkeskår.

Du har inte fel, men samtidigt så vart ska man dra gränsen för en yrkeskår och vilka som verkligen ska räknas till den?
Det finns de här på FS som kallar sej för yrkesfotografer och tar bra betalt för det de gör vare sej de gör det bra eller dåligt. Det finns s.k. yrkesfotografer som inte vet skillnaden på ett objektiv med ett fast bländartal eller ett variabelt och de som direkt köper det som är nyast, bara för att det är nyast men förstår inte varför annat än att man måste ha det nyaste för att det är bättre och gör en automatiskt till en bättre fotograf då alla vet att det sitter i vilka prylar man har.
Och det finns de yrkesfotografer som postar frågor om "hur ska jag göra här och hur ska jag göra där". Lär er jobbet och vad som förväntas istället innan ni tar på er den kanske för stora titeln yrkesfotograf. Själv är jag elektriker och jag har inget forum som jag kan posta frågor i om mitt dagliga jobb och de problem som uppstår förväntas jag kunna lösa på ett rätt och säkert sätt, som yrkesman.

Givetvis kan ingen veta precis allt och givetvis har jag själv också behövt fråga mina kollegor och givetvis är det inte så lätt då man som yrkesfotograf kanske oftast jobbar ensam, men samtidigt så kanske man inte ska hoppa på jobbet som yrkesfotograf för tidigt.
Så på det viset kan det nog urlakas av sej själv eftersom så väldigt många vill kalla sej yrkesfotograf (för att det är så fiiint) på ett sätt som kan skada de seriösa och duktiga fotograferna som får slita på många sätt för att få det att gå ihop. Men de som givetvis inte gör bra jobb kommer inte att klara sej i längden heller, då ryktet färdas snabbt, så där regleras det nog också lite av sej själv.

Du har inte fel, men samtidigt så vart ska man dra gränsen för en yrkeskår och vilka som verkligen ska räknas till den?
Det finns de här på FS som kallar sej för yrkesfotografer och tar bra betalt för det de gör vare sej de gör det bra eller dåligt. Det finns s.k. yrkesfotografer som inte vet skillnaden på ett objektiv med ett fast bländartal eller ett variabelt och de som direkt köper det som är nyast, bara för att det är nyast men förstår inte varför annat än att man måste ha det nyaste för att det är bättre och gör en automatiskt till en bättre fotograf då alla vet att det sitter i vilka prylar man har.
Och det finns de yrkesfotografer som postar frågor om "hur ska jag göra här och hur ska jag göra där". Lär er jobbet och vad som förväntas istället innan ni tar på er den kanske för stora titeln yrkesfotograf. Själv är jag elektriker och jag har inget forum som jag kan posta frågor i om mitt dagliga jobb och de problem som uppstår förväntas jag kunna lösa på ett rätt och säkert sätt, som yrkesman.

Givetvis kan ingen veta precis allt och givetvis har jag själv också behövt fråga mina kollegor och givetvis är det inte så lätt då man som yrkesfotograf kanske oftast jobbar ensam, men samtidigt så kanske man inte ska hoppa på jobbet som yrkesfotograf för tidigt.
Så på det viset kan det nog urlakas av sej själv eftersom så väldigt många vill kalla sej yrkesfotograf (för att det är så fiiint) på ett sätt som kan skada de seriösa och duktiga fotograferna som får slita på många sätt för att få det att gå ihop. Men de som givetvis inte gör bra jobb kommer inte att klara sej i längden heller, då ryktet färdas snabbt, så där regleras det nog också lite av sej själv.

Men Peter?
Som yrkesfotograf arbetar man och tjänar sin lön på fotografi, men för all del många jobbar på egna projekt och försöker överleva på stipendium. Men om man som yrkesfotograf inte ens vet vad fast optik eller hur bländare fungerar tror jag inte heller man kan försörja sig som fotograf. Men förstår jag vad du skriver mellan raderna? Att kalla sig något kan vem som?
Men jag förstår inte riktigt anledningen? Dir, professor, medicine läkare, osv. borde låta bättre i livets stege. Får man inga kunder kan man inte heller köpa dyr utrustning (om man nu tjänat pengarna som fotograf ?)

Men Peter?
Som yrkesfotograf arbetar man och tjänar sin lön på fotografi, men för all del många jobbar på egna projekt och försöker överleva på stipendium. Men om man som yrkesfotograf inte ens vet vad fast optik eller hur bländare fungerar tror jag inte heller man kan försörja sig som fotograf. Men förstår jag vad du skriver mellan raderna? Att kalla sig något kan vem som?
Men jag förstår inte riktigt anledningen? Dir, professor, medicine läkare, osv. borde låta bättre i livets stege. Får man inga kunder kan man inte heller köpa dyr utrustning (om man nu tjänat pengarna som fotograf ?)

Du är nog på spåret ja. Och jag tror till och med att jag skrev att man nog inte klarar sej i längden om man inte vet riktigt vad man håller på med och det var ju lite av det som var min poäng och mitt svar till trådskaparen, att det hela regleras på så sätt och att inte hela yrkeskåren försvinner utan de duktiga kommer att klara sej då de kan göra bra jobb eftersom TS kände en viss oro för dem.

.. att det hela regleras på så sätt och att inte hela yrkeskåren försvinner utan de duktiga kommer att klara sej då de kan göra bra jobb eftersom TS kände en viss oro för dem.

Mm, men de duktiga får ju dåligt eller inget betalt eftersom många av köparna inte vet vad kvalité är, inte heller har något krav på kvalité och därför nöjer sig med mediokra bilder av förhoppningsfulla wannabees.

Fast varför sitter jag här och gnäller om snålhet från frisörers sida som vill maximera intäkterna och minimera kostnaderna? Det är ju bara för mig att köpa mig en sax och börja klippa folk.

Mm, men de duktiga får ju dåligt eller inget betalt eftersom många av köparna inte vet vad kvalité är, inte heller har något krav på kvalité och därför nöjer sig med mediokra bilder av förhoppningsfulla wannabees.

Fast varför sitter jag här och gnäller om snålhet från frisörers sida som vill maximera intäkterna och minimera kostnaderna? Det är ju bara för mig att köpa mig en sax och börja klippa folk.
Kunderna vet väl ändå inte hur deras hår ska se ut

Nä, så är det nog, Göran. Den kund som kommer in med en beställning på hårförlängning vill förstås ha snaggat. Så är det nog.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar