Indy
Aktiv medlem
Tror inte heller att det snor jobb från etablerade yrkesfotografer. Tror dock att det bidrar till urvattning av medvetenhet hos folk att fotografering faktiskt är ett yrke med utbildningar, fortbildningar, dyr utrustning, med mera och att om man avser beställa dessa tjänster, finns det en kostnad. Min gode vän fotografen jobbade ett tag med fotografering åt mäklare. De upphörde att beställa efter en längre om än aldrig speciellt lukrativ affärsrelation med ursäktande formulering att "vi har köpt en egen digitalkamera". Det är dessa formuleringar, som visar på synen på en annan yrkeskår, som säkerligen indignerat skulle protestera (med all rätt) om jag säger att jag ska börja sälja fastigheter, för jag har en digitalkamera och köpt ny kostym (ok, liknelsen haltar väl lite, men ni fattar förmodligen vad jag vill beskriva),
Varför detta alls berör mig beror inte på att jag är en yrkesfotograf, eller ens en duktig amatör, utan för att jag känner duktiga proffs som sliter för att få ihop det och göra det så billigt som kunderna kräver och ändå möts av "vi avser avbryta vår affärsrelation, för vi har köpt egen kamera..." Med det i mitt minne skulle jag aldrig ringa och erbjuda mina tjänster gratis på en sån annons, för även om jag inte kommer sno just det brödet från ett proffs, bidrar jag till urlakningen av yrkeskåren. Det är inte den enstaka gången det sker, det är alla gånger tillsammans.
Jag abonnerar inte på sanningen, det är dock min sanning, en respekt för en yrkeskår.
Stefan jag förstår helt vad du menar! Jag håller med och då inte bara beträffande fotografer (för att snacka i egen sak) Om alla gör allt gratis som tjänster eller en flaska eller en klippning eller. Vem ska betala sjukvård, skola o.s.v. så där håller jag med dig fullt ut!
Men den digitala eran har skapat helt andra förutsättningar för fotografi. I dag är fotografi alle mans, så var det inte riktigt tidigare. Naturligtvis gillar jag det inte! Jag vill ha alla jobben!
Samtidigt det är så det är! Däremot att fajtas mot de som får pengar i fickan är ju inte möjligt.
Jag betalar ca. 62% i skatt arbetsgivaravgift försäkringar o.s.v. och naturligtvis moms 25%
Sedan Gillar Jag även Whisky jag går även en till frisören (250 spänn varje gång som han betalar samma som mig.) Mellan mina rader stod en del.