Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är Detta Bluff Igen ???????

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är en till som blev lurad. Polisanmälan är på väg samt ett brev med kopior på all e mail med bedragaren är skickat till Skandiabanken. Dom var mycket intresserade av hela den här affären.

Jag uppmanar till alla som har blivit lurade att krypa fram. Ni behöver inte skämmas. Ju fler vi är som jävlas med han desto bättre.

Obs. Jag kommer även att kontakta redaktionen här, så dom kan samla ihop allt material från alla lurade.

Leif J

Re: hmmm...

glimmen skrev:
ja, några stycken... dum som man är...

Du behöver inte vara dum för det. Alla vill ta chansen att göra en bra affär. Jag brukar själv lita på människor o har gått på en o annan smäll, men det får man ta.

De här annonsörerna hade inget som fick mej att tända, som tur var för mej.

Re: Re: hmmm...

HDFS) (KGS skrev:
Du behöver inte vara dum för det. Alla vill ta chansen att göra en bra affär. Jag brukar själv lita på människor o har gått på en o annan smäll, men det får man ta.

De här annonsörerna hade inget som fick mej att tända, som tur var för mej.

Problemet är bara att dom flesta skäms över att dom har gått på en nit och håller tyst om det hela. Det gör att bedragarna kan fortsätta att lura folk. Nä vi MÅSTE anmäla och inte gömma oss.

Tack, Leif och Jonas !!! Underbart att se at någon vågar kliva fram, och att dessutom polisanmäla.Om det hela går vägen och idioten åker dit skulle det snarare visa beundransvärt att göra som ni gjorde. Kör hårt !!!
MVH, Niclas Vestman

Har också blivit lurad. Tänker polisanmäla på måndag, ska också bifoga mailkontakt och överföringar m.m. Det måste ju öka chanserna betydligt att sätta dit personen om alla anmäler och berättar att man inte är den enda som är lurad. Visst känns det ganska tufft att gått på en sådan bluff, men det är ju ingen anledning att hålla tyst. (Har även kontakt med ännu en på forumet som anmält.)

bra

det låter bra, hör ni.

Ska man kanske anmäla till samma polismyndighet för att förenkla för dem, tro?

Vad säger ni?

/glimmen

Något sådant borde vara bra. Om inte annat kan man ordna upp en lista med personer som anmält och var anmälan är gjord.

Ett tips är att försöka samla ihop alla K nummer (de heter så nummret på en polisanmälan) och försöka bifoga detta till polisen så dom kan slåihop alla utredningar. Då blir det ett stärre fall och kanske inte liggande underst i någon utredares hög.

Reagerade på de annonserna också när jag läste på blocket. Obrutna förpackningar? Sprillans ny kameror med full garanti och han vill sumpa 4000kr per kamera.. visst :)
Plus att han inte lämnar varken namn eller nummer, bara en mailadress.

Antagligen på samma sätt som han som annonserade här, han erbjöd ju spekulanter att komma och handla på plats. Gissar att de som ville komma och köpa på plats aldrig fick något svar helt enkelt. De som vill betala med garanti kanske inte får svar, eller så har han nån bra ursäkt om att han har bråttom med pengarna osv.

Magnus Wahlgren skrev:
Det är ju inte säkert att det är bluff. Kan ju vara stöldgods... :(

Det här med stöldgods var en sak jag tänkte på när jag kommunicerade med vår gotländske 20d-säljare.

Kan jag, som spekulant, på något sätt kolla om en kamera är stöldanmäld om jag har tillgång till serienumret.
Hur gör man sånt?

Bryggarn skrev:
Det här med stöldgods var en sak jag tänkte på när jag kommunicerade med vår gotländske 20d-säljare.

Kan jag, som spekulant, på något sätt kolla om en kamera är stöldanmäld om jag har tillgång till serienumret.
Hur gör man sånt?

Det kan du säkerligen göra hos polisen om en anmälan finns. Men lättast är väl att be att få se kvittot för kameran? Nu för tiden är lagen ändrad så det finns inget "köp i god tro", du som köpare är skyldig att kolla upp att det du köper inte är stöldgods.

Tänk va bra om det fanns ett villkor för att få sälja på fotosidan.

Tex medlemskap i ett år och regelbundet laddat upp bilder och deltagit i diskussioner.
Klart att det skulle drabba vissa som inte skriver eller laddar upp bilder men det är ett effektivt sätt att skydda sig tror jag.
Det skulle då vara tillåtet för alla att handla.

Är det ett bra grundförslag? Hjälp till att utveckla och förbättra det.

Är det inte enklare folk börjar använda skallen lite, till mer än att stödja kamerna mot iallafall?
Fâr du ett erbjudande som är "för" bra sâ är det nâgot lurigt, enklare kan det väl inte bli.

Varför ska en mängd annonsörer utestängas frân Fotosidan bara för att nâgra puckon bluffar och nâgra gâr pâ det.
Annonserna pâ Fotoosidan är ju till nytta för oss alla o ju fler ju bättre.
Puckon säljer ju pâ Blocket oxâ o det kan vi inte göra nâgot ât.

Gunnar D skrev:
Är det inte enklare folk börjar använda skallen lite,
............................
Svar: Jo du har rätt det är det ultimata men så fungerar det inte tyvärr.

Fâr du ett erbjudande som är "för" bra sâ är det nâgot lurigt, enklare kan det väl inte bli.
...................................
Svar: Varför blir folk lurade om det är så enkelt?

Varför ska en mängd annonsörer utestängas frân Fotosidan bara för att nâgra puckon bluffar och nâgra gâr pâ det.
...................................
Svar: För att skapa ett säkrare forum för brukarna

Annonserna pâ Fotoosidan är ju till nytta för oss alla o ju fler ju bättre.
...........
Svar: Just därför bör vi fundera på om den kan göras säkrare och bättre.

Puckon säljer ju pâ Blocket oxâ o det kan vi inte göra nâgot ât.
.............
Svar: Nu var det fotosidan som det gällde.

Har du något förslag Gunnar hur det skulle kunna bli bättre?

Vi har funderat lite åt det hållet; (tekniskt) enklast är att göra det möjligt att anonsera enbart för betalande medlemmar.

Det skulle dock medföra ett tapp på uppåt 60% av annonserna (förutsatt att ingen av de ej betalande då slantar 100 kr för att bli Brons och få sätta in sin annons - vilket borde vara lätt hemräknat om man får sålt lite prylar)

Vi skall också införa direktintegration med förslagsvis Payson för att pusha för att man använder säkrare transaktioner och betalgaranti.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar