Annons
Artiklar > TEST: Canon EF 35/1,4L II USM

TEST: Canon EF 35/1,4L II USM

När ljusstyrkan behövs. Canon EF 35/1,4 II är främst tänkt för reportagefoto där det både kan krävas hög ljusstyrka och ett objektiv som tål tuffa tag. (35mm, f/1,4 1/200s ISO 25 600)

 

Sedan Sigma 35/1,4 Art lanserades 2012 och visade sig prestera bättre än Canons motsvarighet har pressen varit stor på Canon att komma med en ny 35/1,4. Nu är Canon EF 35/1,4L II här och förväntningarna är höga.

Canon EF 24/1,4L och 35/1,4L lanserades på 90-talet. 24:an ersattes av en ny version 2008, så förväntan på en ny 35/1,4 har funnits länge.

Under tiden vi väntat har Canon utvecklat ett nytt optisk material som kallas BR (Blue Spectrum Refractive) och som ska ger lägre kromatisk aberration (missfärgning vid konturrer). Våra testbilder visar inte någon kromatisk aberration, så BR-materialet verkar göra jobbet. Flera befintliga Canon-objektiv som EF 24/1,4L II, EF 50/1,2L och EF 85/1,2L II uppvisar tydlig kromatisk aberration vid stor bländaröppning. Det kan alltså bli aktuellt med nya versioner av dessa objektiv med BR-glas.

Klassisk brännvidd. 35 mm är den klassiska brännvidden för gatufoto. Men en så här pass ljusstark trettiofemma blir lätt lite otymlig om man ska långa promenader i stan. Canon EF 35/2 IS och Tamron 35/1,8 VC ett lättare alternativ som dessutom har inbyggd bildstabilisering. Från f/2,8 och med mindre bländaröppningar är det svårt att skilja skärpan åt mellan dessa objektiv och Canon EF 35/1,4L II. Bilddata: Canon Eos 6D, 1/320s, f/8, ISO 200.

Svårt att hitta brister

Förutom viss vinjettering vid de största bländaröppningarna så är det svårt att hitta några optiska brister hos Canon EF 35/1,4L II. Distortionen är nära nog obefintlig - objektivet kan sägas vara helt raktecknande. Och som sagt ser vi ingen kromatisk aberration.

Vi har fotograferat mot solen och kan konstatera att motljusegenskaperna är mycket bra tack vare så kallad SWC antireflexbehandling.

Skärpan är naturligtvis viktigast och här kan man inte vara annat än helnöjd. Vi har jämfört med Sigma 35/1,4 Art som hittills ansetts vara skarpast. Canon EF 35/1,4L II är ännu skarpare, men skillnaden är så liten att det mer är av akademiskt intresse.

Jämför vi med föregångaren 35/1,4L från 1998 så är skillnaderna vid f/1,4 mycket tydliga. Vid f/2 är skillnaderna betydligt mindre. Vi kan också jämföra EF 35/2 IS och vid samma bländaröppningar blir inte skillnaderna jättestora, men nya EF 35/1,4L II presterar alltid bäst.

Föregångaren saknar vädertätning. Den nya versionen har fått vädertätning – en ovanligt kraftig sådan. Även om föregångaren var rejält byggd har Canon gått ”all-in” och gjort den nya versionen extremt tåligt. Det visar en isärplockning av objektivet som vi tagit del av.

Tydlig förbättring. Vid f/1,4 är skillnaden stor mellan Canon EF 35/1,4L II (mitten) och föregångaren (till vänster), men redan vid f/2 presterar de ganska lika. Jämför vi med Sigma 35/1,4 Art (till höger) vid f/1,4 ser vi att det nya Canon-objektivet ger marginellt bättre skärpa och mindre kromatisk aberration. Skillnaderna är mycket små och syns bara vid en direkt jämförelse i stor förstoring.

SLUTSATS

Canon EF 35/1,4L II är objektivet för den som vill ha det bästa utan kompromisser. Det är en av de mest felfria vidvinklar vi någonsin testat. Men jämfört med Sigma 35/1,4 Art är det svårt att se skillnader i bildkvalitet, samtidigt som prisskillnaden är mycket stor. Sigmat är också välbyggt, men saknar vädertätning. Sigma är det klokaste valet för de flesta.



Publicerad 2016-04-07.

3 Kommentarer

reim 2016-04-07 14:32  
Har ni gjort någon jämförelse av autofokusens träffsäkerhet mellan objektiven? Är ju av ganska stor vikt med tanke på det korta skärpedjupet och vissa Sigma-objektiv fått kritik för att inte fungera lika bra ihop med kamerahusen som Canon-motsvarigheterna i detta avseende.
Grevture 2016-04-07 15:25
Vi har pratat om sådana tester, men tyvärr varierar fokusnoggrannhet med individuella kameror och med individuella objektiv vilket innebär att man skulle behöva testa med många objektiv och många kamerahus för att få någorlunda säkra resultat. Som om inte det räckte så fungerar dessutom olika kamera-/objektivkombinationer olika bra med olika motiv och i olika ljus ...

En person som har unika möjligheter (och utrustning + tålamod) att verkligen mäta med många kamerahus och objektiv är ju übertekniknörden Roger Cicala på Lensrentals. Han har bland annat skrivit en serie blogginlägg om fokusnoggrannhet och just det här avsnittet illustrerar lite av problemen med att testa det:
https://www.lensrentals.com/blog/2012/08/autofocus-reality-part-3b-canon-cameras
reim 2016-04-11 15:58
Intressant information och länk, tack så mycket! Synd att det är så här; det blir så mycket hörsägen vad gäller autofokusens prestanda, som ju trots allt är en mycket viktig parameter vid val av objektiv.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar