Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Sigma 24-35/2 DG HSM Art

TEST: Sigma 24-35/2 DG HSM Art

Sigma 24-35/2 DG HSM Art är ett lite udda objektiv som främst är tänkt för bildjournalister som idag byter mellan 24/1,4 och 35/1,4. Men objektivet har även en annan målgrupp.

 Det är sällan objektivtillverkarna överraskar med helt oväntade objektivkonstruktioner. Sigma 24-35 mm f/2 DG HSM Art är inspirerad av framgångarna för ett annat ovanligt objektiv, 18-35/1,8 DC HSM Art som är anpassat för APS-C-sensorer. Det objektivet har blivit mycket populärt bland videografer. Sigma räknar även med att 24-35/2 ska falla denna kundgrupp i smaken. Att Sigma tänkt på video märks på att zoom- och fokusringarna går silkeslent.

En 24-35-zoom är udda, men Sigma 24-35/2 är inte först med detta omfång. Dagens ljusstarka vidvinkelzoomar härstammar från Canon FD 24-35/3,5 SSC Aspherical som lanserades 1978. Idag har vidvinkelzoomarna större omfång och ljusstyrka upp till f/2,8. Med 24-35/2 har Sigma gått tillbaka till ett mer begränsat zoomomfång för att istället kunna höja ljusstyrkan ytterligare. Med f/2 blir det inte samma uppoffring i ljusstyrka att gå från fasta brännvidder och hög ljusstyrka till att börja använda en zoom.

Utmärkt inomhus med bra skärpa redan vid f/2. (35 mm, f/2, /80s SO 6400)

Mycket skarp i mitten 

Många vidvinklar, och särskilt de ljusstarka, har genom åren lidit av dålig kantskärpa. För objektiv som främst används för reportage har detta ursäktats med att bildjournalister ändå sällan har sina motiv ända ute i bildkanten. På senare tid har det kommit många bra vidvinklar som ger bra kantskärpa. Sigma 24-35/2 skäms absolut inte för sig när det gäller kantskärpan. Den är nästan i nivå med de bästa. Vid f/2 och 24 mm är kantskärpan bara obetydligt sämre än med Canon EF 24/1,4L II. Vid nedbländning förbättras kantskärpan och vid f/5,6 och f/8 avtar skärpan knappt märkbart ut mot kanterna.

Men det är mittskärpan som Sigma prioriterat (det är ju främst bildjournalister som ska använda objektivet) och 24-35/2 imponerar verkligen. Redan på bländare f/2 är skärpan i mitten krispig och står sig bra i jämförelser, förutom mot Sigmas egen 35/1,4 Art.

Distorsionen är mer påtaglig än för de bästa vidvinklarna med fast brännvidd.

Priset för så här fina optiska prestanda är hög vikt. Objektivet väger in på 940 gram utan motljusskydd. Alltså mer än de flesta 24-70/2,8-zoomar. Å andra sidan blir kameraväskan lättare om objektivet ersätter både 24/1,4 och 35/1,4.

Hörnskärpan är bra redan vid f/2 (ovan) och blir ännu bättre med nedbländning. Men jämför vi med Sigma 35/1,4 Art vid f/2 så ger det objektivet ännu bättre skärpa och kontrast samt mindre vinjettering. Men det är inte så förvånande, 35/1,4 Art är ett exceptionellt bra objektiv.

SLUTSATS 

Trots fina optiska och mekaniska egenskaper kommer Sigma 24-35/2 inte bli någon storsäljare. Det här är ett utmärkt objektiv för reportage, men zoomområdet är lite väl begränsat för andra användningsområden. De flesta kan tänka sig att offra ett bländarsteg och istället få ett större zoomomfång på 24-70 mm.



Publicerad 2017-01-30.

7 Kommentarer

jag&bilden 2017-01-30 10:54  
De jpeg-bilder du visar, är de direkt från kameran?
6D, till skillnad från Nikon, gör väl ingen korrigering av CA etc för objektiv andra än egna sparade så det vi ser är prestandan hos objektivet strikt?
Svar från froderberg 2017-01-30 13:05
Det är inte pålagt någon korrigering för distorsion, vinjettering eller kromatisk aberration.
tormig 2017-01-30 13:10  
24-35 mm, hur många (fot)stegs skillnad till motivet är det med en fast brännvidd, säg 28mm? Två steg framåt, kolla 35mm, två steg bakåt, 24mm!
zingiber 2017-01-30 13:34
eller jmf nerklippning med fast 24mm. 35mm motsvarar då ~50% av pixlarna.
Men som MF påpekar om tänkta målgruppen - att stega och klippa är sällan optimalt för videografer.
Grevture 2017-01-30 14:37
Brännvidd handlar långt ifrån enbart om avstånd till motivet. Och just med ett vidvinkel händer det rätt mycket bildmässigt på 11 mm.

Plus att om du ökat zoomomfånget hade det snabbt blivit väldigt stort, tungt och framför allt dyrt med så här bra ljusstyrka. Visst hade de kunnat gå ned ett snäpp i ljusstyrka och då ökat omfånget, men 24-70/2,8 finns det ju redan många varianter av.
Svar från froderberg 2017-01-30 18:03
Trots allt är det många bildjournalister som växlar mellan 24/1,4 och 35/1,4. Det blir inte så snyggt att gå nära och ta porträtt med 24 mm. Och det går inte alltid att backa och få med allt med 35 mm.
MattiasL 2017-01-30 19:43
Det skulle absolut kunna vara ett tänkbart objektiv för mig. 24-35 på ett hus, 85 på ett vore en snabbjobbad kombination. Det ser förresten ut som att zoomringen går åt rätt (Nikon) håll!
Damm på sensorn 2017-01-30 14:34  
1kg objektiv. Känns som man kommer lessna rätt snabbt.
c5j 2017-01-30 22:00  
Jag har den i kombo med Sony A7R2. Supernöjd. Fotograferar mycket från helikopter och då är det svårt att skifta mellan fast 24 och fast 35, Hade en Sigma 35/1,4 Art innan. Skillnaderna i skärpa är marginella i repotage-jobb. För landskap så...

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar