Annons
Artiklar > Klassiska Leica Summilux-M 50 mm f/1,4 återuppstår

Klassiska Leica Summilux-M 50 mm f/1,4 återuppstår

Leica fortsätter att sätta gamla klassiska objektiv i nyproduktion i sin "Classic line"-serie. Nu är det dags Leica Summilux-M 50 mm f/1,4 från 1959 att återuppstå.

Leica Summilux-M 50 mm f/1,4 var det första objektivet som fick namnet "Summilux" som är en sammandragning av det latinska ordet "summa lux" som betyder maximalt ljus. Namnet syftar på att objektivet var Leicas ljusstarkast på den här tiden. Först 1966 lanserades det ljusstarkare Leica Noctilux 50 mm f/1,2, som också kommit till nytt liv.

Ytterligare objektiv i Classic line-serien är Summaron-M 28 mm f/5,6, Thambar-M 90 mm f/2,2 och Summilux-M 35 mm f/1,4.

Den optiska konstruktionen är nästan identisk med originalet som producerades mellan 1962 och 2004. Det innebär bland annat samma karaktär på bakgrundsoskärpan. En skillnad är dock att närgränsen kortats till 0,7 meter.

Leica Summilux-M 50 mm f/1,4 väger 417 g. Det rekommenderade priset är 46 490 kronor inklusive moms och svar motljusskydd i metall.

Bilder tagna med Leica Summilux-M 50 mm f/1,4



Publicerad 2025-02-20.

16 Kommentarer

Sten-Åke Sändh 2025-02-20 18:19  
Har de här äldre objektiven egenskaper som Leicas nya objektiv inte har?

Finns i så fall inte originalen att köpa på nätet?

Vad ger nygammalt som inte originalen inte har?

Kan sånt här funka i några andra sammanhang än med Leica?

Det är rätt fascinerande.
Svar från froderberg 2025-02-20 19:49
Ja, det finns fler exempel på gamla produkter som börjat nytillverkas, till exempel Leica M6, LP-spelaren Technics SL-1200, datorn Commodore 64 och sportbilen Aston Martin DB5.
Anders F. Eriksson 2025-02-20 19:56
Det finns ju en hel drös med normalobjektiv till Sony med gammalt "recept", så det är inte unikt för Leica.
joakim d 2025-02-20 19:57
>Har de här äldre objektiven egenskaper som Leicas nya objektiv inte har?
Mindre skarpa om man föredrar det, kanske lite annan bokeh men egentligen är det noga bara sådana här subjektiva egenskaper

>Finns i så fall inte originalen att köpa på nätet?
I de flesta fall ja

>Vad ger nygammalt som inte originalen inte har?
Bättre glas, bättre antireflexbehandling och antagligen bättre byggkvalitet. Samt garanti

>Kan sånt här funka i några andra sammanhang än med Leica?
Antagligen inte eftersom Leica är unikt med sin M fattning som funnits väldigt länge. Finns det någon kameratillverkare öht som har en objektiv fattning som har varit med ett tag nu när så många bytt till spegelfritt, Pentax kanske?
Svar från froderberg 2025-02-20 20:12
Tänk också på att Leica har många kunder med god ekonomi som gärna vill ha någon ny leksak. Då blir det här ett sätt att komma ut med fler produkter per år.
Sten-Åke Sändh 2025-02-23 23:30
Jaa Anders, det finns kanske alldeles för många manuella gamla konstruktioner även till Sony men jag har svårt att minnas att de listar på nära 50 000 spänn. De flesta kostar väl inte ens en tiondel av det priset. Jag vet bara ett liknande exempel och det är väl Zeiss Otus.

Annars är väl det som brukar vara det vanliga med dessa gamla konstruktioner är att de är helt usla fullt öppna till skillnad från Sonys nya konstruktioner.
martinot 2025-02-25 00:22
@SÅS: Alla Lecia-objektiv, inklusive äldre optiska konstruktioner är inte "usla" som du vill hävda. Gällande priset så är det däremot, som alltid med Leica, i det högre skiktet (för vad man får) jämfört med de flesta andra. Men så har det alltid varit med Leica.

@Magnus; Japp, köpte själv en SL-1200 för året när Technics återstartade produktionen av denna gamla legend som jag växte upp med.
Sten-Åke Sändh 2025-02-26 00:45
Nej det vill jag inte hävda Martin, men det jag vill hävda är att den optiska kvaliteten på objektiven har förbättrats starkt de senaste 10 åren. Jag ser sällan oskarpa Sony fullt öppna idag och så är det säkert hos alla konkurrenterna också. Särskilt de gamla zoomarna var mycket sämre än idag. De nya objektiven har nog mycket bättre kontrast också oftast. Jag slogs verkligen av detta när vi testade en av Mats Lillnors Konica A-zoomar som jag testade.

De moderna kamerorna ställer ofta även de krav som var helt okända tidigare. Länge fanns ju ingen AF och seriebildtagningskraven var mycket mer blygsamma än idag.

Att det nytillverkas digital kamerahus som enbart är dedikerade till manuella objektiv är ju också det väldigt ovanligt. Även bildstabiliseringen har ju blivit alltmer avancerad och ställer krav som inte ens 10-15 år gamla objektiv kan leva upp till idag. Det har hänt mer än man tror faktiskt.
martinot 2025-03-01 14:10
Ja, för mig personligen så är dessa nostalgiobjektiv med gamla optiska konstruktioner med lägre prestanda inte något intressant. Är inget som jag själv önskar eller tilltalas av, även om det är kul att det erbjuds till andra som saknat de.

Var mer en kommentar att priserna är rätt väntade och normala för att vara Leica. Man får komma ihåg att det är extremt små serier och som nästan görs för hand i Tyskland.

Däremot så älskar jag att fota med mina manuellt fokuserade Leicor, och grymt nöjd med mina små moderna Leicagluggar. Finns mer till foto än bara en typ av kamera.

Har flera moderna AF-hus också, och senaste kameran jag skaffade var den nya Z6 III. Fantastisk kamera!

Så det är inte så att jag är motståndare till ny teknik. Men är en härlig känsla med dessa små manuellt fokuserade (mer moderna) Leicaobjektiv på ett Leica RF-hus! :)
Sten-Åke Sändh 2025-03-21 17:07
Det håller jag med om alla dagar i veckan att det kan ge en viss känsla med gamla välgjorda manuella objektiv med fokusgängor med låg stigning och låååång fokus med hög precision. AF-objektiven har ju oftast varit en kompromiss där hastighet prioriterats och med focus by wire, så finns ju inte ens några gängor kvar.
Sten-Åke Sändh 2025-03-21 17:09
Det håller jag med om alla dagar i veckan att det kan ge en viss känsla med gamla välgjorda manuella objektiv med fokusgängor med låg stigning och låååång fokus med hög precision. AF-objektiven har ju oftast varit en kompromiss där hastighet prioriterats och med focus by wire, så finns ju inte ens några gängor kvar.

Idag är det inte bara Leica som tar bra betalt för objektiven. Vi får väl se om dollarn fortsätter ned och priserna med den.
Nils Bergqvist 2025-02-20 22:05  
Det finns nytillverkade kopior på andra klassiker också. Zeiss Jena Biotar 1.5/75mm tex, finns i kopia från TT Artisan 75mm f1.5 med MC-behandling istället för originalets Zeiss red T. Jag har sett många bilder tagna med den nya på webben, men tycker inte riktigt de kommer till samma bokeh som originalet. Antingen vet inte fotograferna hur de ska hantera detta med snurren (rätt förhållande kamera-motiv- bakgrund) och bara fotar på i tron att den speciella karaktären kommer bara man trycker av lite hipp som happ, eller så är har den nya kopian inte riktigt originalets egenskaper? Även Ryssarna gjorde en kopia, men med annan brännvid, em 1,5/85mm som även den nytikllverkades för några få år sen men MC. Jag skaffade den då för den var ganska billig men blev lite besviken och bytte den till originalet istället som jag tycker mycket mera om.
Peeter Reep 2025-02-21 07:09  
Jag har själv en tidig Summilux 50 mm f1.4 från 1959 som jag köpte tillsammans med en Leica M3 från LFoto.

Använder den både till min M3 och min Leica M246 och är väldigt nöjd med resultaten.
Väldigt mjuk på 1.4 med redan på bländare 2 så är den både skarp och kontrastrik.
Benganbus 2025-02-21 14:09  
Tycker Leica borde gjort den här nya Retro-Summiluxen efter den första Summilux 50:an som kom 1959 och tillverkades fram till 1961.
Där såg man skillnad! ;)
/B
alf109 2025-02-22 01:31  
Som så mycket annat är jag övertygad om att denna "retrotrend" med gamla objektivkonstruktioner är en modefluga. Det handlar nog till stor del om att det är inne att tro att det fanns något speciellt i dessa äldre konstruktioner som på något sätt inte går att få med nya konstruktioner och att detta "speciella" på något sätt ger bättre bilder.

Jag har själv haft en del "retrokonstruktioner" till min Leica-M, bland annat just denna Summilux-M 50/1,4 och dessutom Summicron-M 35/2,0. Jag har också haft och har de senare asfäriska modellerna av samma objektiv och kan bara konstatera att de senare är vida överläggas på alla bildmässigt viktiga punkter. Högre upplösning, mindre vinjetterna, mer harmonisk oskärpa generellt bättre korrigerade för olika aberrationer.

Visst finns en del gamla konstruktioner med en speciell karaktär, framför allt vidöppna. Men hur många bilder tar vi där just detta kommer till användning och hur många bilder tar vi där just den specifika gluggens karaktär är det vi eftersöker?

Jag har i alla fall aldrig saknat mina gamla sämre gluggar även fast jag plåtat tusentals bilder med dem liksom med de nya konstruktionerna.

Sedan är en sanning att om du bländar ned några steg kommer du inte se någon stor skillnad mellan de flesta objektiv om inte något av dem har till exempel kraftig distorsion, det är med andra ord på full öppning eller nära där man ser skillnaden och där lämnar de nyare konstruktionerna som regel ett betydligt bättre och mer harmoniskt resultat. Att påstå motsatsen blir lite som att påstå att en T-ford är en bättre bil än vilken ny bil som helst.
Finn Calander 2025-02-22 16:11
För min egen del kan jag bara konstatera att retro-objektivet Leica Summaron-M 28 mm f/5.6 har de optiska brister som jag gillar. Kan förmodligen härma dessa i PS men det är ju fusk. Hur som helst, jag fotar hellre med den gluggen än med en perfekt variant. Men ditt inlägg har utan tvekan flera poänger.
Sten-Åke Sändh 2025-02-23 23:47
Det är väl ungefär detta jag far efter. Det är ju inte bara Leicas egna objektiv det handlat om. Det jag tänker på är Konicas 60mm/1,2 för Leica. Här en länk till ett par av dessa från Ebay. Det ena kostade ca 70 000:- och det andra 83 000:-

Här är det en kombination av objektivets egenskaper full öppet och det faktum att det bara gjordes i 800 ex. Jag har läst blandade omdömen om objektivet trots pengarna det kostar.


https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=konica%20hexanon%20f1.2%2060mm&norover=1&mkevt=1&mkrid=711-34002-13078-0&mkcid=2&mkscid=102&keyword=konica%20hexanon%20f1.2%2060mm&crlp=_&MT_ID=&geo_id=&rlsatarget=kwd-76897273763105:loc-174&adpos=&device=c&mktype=&loc=162322&poi=&abcId=&cmpgn=395437759&sitelnk=&adgroupid=1230353719300309&network=o&matchtype=e&msclkid=c0debddfd1331a325bc1da6472b971cc

Jag antar att det möjligen var samma fabrik som tillverkade Konicas uppskattade Hexanon AR-objektiv som få var intresserade av innan det kom adapters så man kunde skruva på den på Sonys E-mount. Då i början kunde man få de flesta av dessa för runt 500 spänn eftersom den marknaden då var helt död innan de flesta förstått att även dessa objektiv fått en återfödelse. Mats Lillnor hade en hel del AR-objektiv även jag testade och gemensamt för alla var att de var helt usla fullt öppna.

Att Leica möjligen sätter i system att göra nya kopior av dessa gamla konstruktioner känns i alla fall för mig som att de gjort till affärsidé att "koka kaffe på sumpen" som fattigt folk gjorde för i tiden.
MattiasL 2025-02-24 13:19
Jomen visst finns det skillnader och visst kan man få ett annat resultat som passar i vissa lägen. Det händer att jag skruvar på en gammal Nikkor 50/1,4, eller Olymous Pen 38/1,8 för att ta porträtt. Men en del av charmen är ju onekligen att de samtidigt kostar runt 1000. En T-Ford är förstås inte bättre än en Kia, men det finns sammanhang där T-Forden passar bättre.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto