Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Test: Fujifilm XF 500mm f/5,6 R LM OIS WR
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm XF 500mm f/5,6 R LM OIS WR är ett objektiv som inte bara imponerar på papperet utan också i praktisk användning. Den fasta brännvidden på 500mm motsvarar lite drygt 760 mm för fullformat, vilket ger det en otrolig räckvidd. Detta gör det till ett idealiskt objektiv för den som fotograferar till exempel fågel eller sport och kräver hög optisk kvalitet.
Läs mer...
2
16 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Finns i så fall inte originalen att köpa på nätet?
Vad ger nygammalt som inte originalen inte har?
Kan sånt här funka i några andra sammanhang än med Leica?
Det är rätt fascinerande.
Mindre skarpa om man föredrar det, kanske lite annan bokeh men egentligen är det noga bara sådana här subjektiva egenskaper
>Finns i så fall inte originalen att köpa på nätet?
I de flesta fall ja
>Vad ger nygammalt som inte originalen inte har?
Bättre glas, bättre antireflexbehandling och antagligen bättre byggkvalitet. Samt garanti
>Kan sånt här funka i några andra sammanhang än med Leica?
Antagligen inte eftersom Leica är unikt med sin M fattning som funnits väldigt länge. Finns det någon kameratillverkare öht som har en objektiv fattning som har varit med ett tag nu när så många bytt till spegelfritt, Pentax kanske?
Annars är väl det som brukar vara det vanliga med dessa gamla konstruktioner är att de är helt usla fullt öppna till skillnad från Sonys nya konstruktioner.
@Magnus; Japp, köpte själv en SL-1200 för året när Technics återstartade produktionen av denna gamla legend som jag växte upp med.
De moderna kamerorna ställer ofta även de krav som var helt okända tidigare. Länge fanns ju ingen AF och seriebildtagningskraven var mycket mer blygsamma än idag.
Att det nytillverkas digital kamerahus som enbart är dedikerade till manuella objektiv är ju också det väldigt ovanligt. Även bildstabiliseringen har ju blivit alltmer avancerad och ställer krav som inte ens 10-15 år gamla objektiv kan leva upp till idag. Det har hänt mer än man tror faktiskt.
Var mer en kommentar att priserna är rätt väntade och normala för att vara Leica. Man får komma ihåg att det är extremt små serier och som nästan görs för hand i Tyskland.
Däremot så älskar jag att fota med mina manuellt fokuserade Leicor, och grymt nöjd med mina små moderna Leicagluggar. Finns mer till foto än bara en typ av kamera.
Har flera moderna AF-hus också, och senaste kameran jag skaffade var den nya Z6 III. Fantastisk kamera!
Så det är inte så att jag är motståndare till ny teknik. Men är en härlig känsla med dessa små manuellt fokuserade (mer moderna) Leicaobjektiv på ett Leica RF-hus! :)
Idag är det inte bara Leica som tar bra betalt för objektiven. Vi får väl se om dollarn fortsätter ned och priserna med den.
Använder den både till min M3 och min Leica M246 och är väldigt nöjd med resultaten.
Väldigt mjuk på 1.4 med redan på bländare 2 så är den både skarp och kontrastrik.
Där såg man skillnad! ;)
/B
Jag har själv haft en del "retrokonstruktioner" till min Leica-M, bland annat just denna Summilux-M 50/1,4 och dessutom Summicron-M 35/2,0. Jag har också haft och har de senare asfäriska modellerna av samma objektiv och kan bara konstatera att de senare är vida överläggas på alla bildmässigt viktiga punkter. Högre upplösning, mindre vinjetterna, mer harmonisk oskärpa generellt bättre korrigerade för olika aberrationer.
Visst finns en del gamla konstruktioner med en speciell karaktär, framför allt vidöppna. Men hur många bilder tar vi där just detta kommer till användning och hur många bilder tar vi där just den specifika gluggens karaktär är det vi eftersöker?
Jag har i alla fall aldrig saknat mina gamla sämre gluggar även fast jag plåtat tusentals bilder med dem liksom med de nya konstruktionerna.
Sedan är en sanning att om du bländar ned några steg kommer du inte se någon stor skillnad mellan de flesta objektiv om inte något av dem har till exempel kraftig distorsion, det är med andra ord på full öppning eller nära där man ser skillnaden och där lämnar de nyare konstruktionerna som regel ett betydligt bättre och mer harmoniskt resultat. Att påstå motsatsen blir lite som att påstå att en T-ford är en bättre bil än vilken ny bil som helst.
Här är det en kombination av objektivets egenskaper full öppet och det faktum att det bara gjordes i 800 ex. Jag har läst blandade omdömen om objektivet trots pengarna det kostar.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=konica%20hexanon%20f1.2%2060mm&norover=1&mkevt=1&mkrid=711-34002-13078-0&mkcid=2&mkscid=102&keyword=konica%20hexanon%20f1.2%2060mm&crlp=_&MT_ID=&geo_id=&rlsatarget=kwd-76897273763105:loc-174&adpos=&device=c&mktype=&loc=162322&poi=&abcId=&cmpgn=395437759&sitelnk=&adgroupid=1230353719300309&network=o&matchtype=e&msclkid=c0debddfd1331a325bc1da6472b971cc
Jag antar att det möjligen var samma fabrik som tillverkade Konicas uppskattade Hexanon AR-objektiv som få var intresserade av innan det kom adapters så man kunde skruva på den på Sonys E-mount. Då i början kunde man få de flesta av dessa för runt 500 spänn eftersom den marknaden då var helt död innan de flesta förstått att även dessa objektiv fått en återfödelse. Mats Lillnor hade en hel del AR-objektiv även jag testade och gemensamt för alla var att de var helt usla fullt öppna.
Att Leica möjligen sätter i system att göra nya kopior av dessa gamla konstruktioner känns i alla fall för mig som att de gjort till affärsidé att "koka kaffe på sumpen" som fattigt folk gjorde för i tiden.