Bland flygfän, på stigar och med kattor
Behöver man en ringblixt för makro?
Funderar på att köpa mig en ringblixt för att få bättre fräs i makrobilderna. Frågan är vilken. Har tittat på Aputure AHL-HC100 (billigast), Nissin MF18 Ringblix (kanske bäst) och Canon Macro Ring Lite MR-14EX II (bra men dyrast). Eftersom jag ska ha ringblixten främst för makro och inte porträtt kan jag kanske klara mig med Aputure AHL-HGC100? Men den har inte TTL-koppling.
Men blir det bättre med en ringblixt. Plåtade i dag i eftermiddagssolen följande bi-produkter:
Humledrottning med snålåkande kvalster (som lär vara helt ofarliga för humlan).
Honungsbi
Honungsbi
Honungsbi
Kanske hade ringblixten ljusast skuggorna i bilderna och fryst vingslagen, men rörelsoskärpan är förstås i sig effektfull. Någon som har en synpunkt på detta?
Undrar Peter
Handhållet eller stativ i makrofotografering?
Många pläderar för att stativ är ett måste i makrofotografering. Kanske om motivet står stilla. Men blommor vajar i vinden och insekter springer/flyger omkring. Alltså fotograferar jag alltid handhållet – givetvis med en massa suddiga bilder som resultat. Om det varit på den gamla (goda?) analoga tiden, hade jag nog inte haft råd att slösa med exponeringarna, som jag och säkert många andra gör. I massproduktionen i min kamera fastnar därför en och annan helskarp bild tagen på fri hand.
Frihandplåtandet har också den fördelen gentemot den låsta stativpositionen, att jag snabbt kan skifta vinkel och med kameran följa ett bi, en humla, en fjäril eller en vajande blomma.
Det här är några av de bilder jag fotograferade i dag i en örtagård i Strängnäs bland blommor och kryddväxter.
Honungsbi sörplar nektar på Kungsmynta
Honungsbi suger nektar på Kungsmynta
En loj trädgårdssnäcka är ett tacksamt objekt för frihandsfotograferande. Men den här fotovinkeln nere vid marken är nog svår att åstadkomma med en stativ, om man inte vrider ut alla benen på det.
Tål en blomma sol?
Att fotografera i solsken brukar som bekant ge både besvärliga skuggor och utfrätta högdagar. Fotograf Steve Berardi pläderar för att undvika sol vid fotografering av blommor i en gratis e-bok, där han ger ger 13 nyttiga tips. Instämmer om det gäller att fånga så naturliga färger som möjligt. Men blommor i skugga blir bildmässigt tråkigare än om de plåtas i mot- eller sidoljus.
Den här gurkörten får en helt annan lyster i motljus än i skugga.
Cikorian är fotograferad bakifrån, eftersom direktljuset på framsidan blev för platt.
Myskmalvan plåtade jag ovanifrån när solen gick i moln för att solljuset inte skulle ”platta ut” blomman.
Den här Vallmon Lila är fotograferad i skugga. Mjuk färger men utan briljans.
Den här Opiumvallmon är plåtad i samma vinkel men delvis i motsol, vilket jag tycker ger lyster i färgerna
Skuggorna i en ny utslagen vallmo i motljus förstärker djupet.
Konsten att framstå som en expert med hjälp av en expert
Att fotografera insekter är fascinerande, även det minsta kryp visar upp en fantastisk konstruktion. Men att artbestämma är svårare för en amatör som jag. Men det finns ju experter att rådfråga som jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet. Jag har ofta mejlat bilder dit och alltid snabbt fått svar. Mycket lärorikt!
Inte visste jag att baggen i ölandstoken var en pälsänger...
... eller att det här är en vargspindel släkt med tarantellan...
50-talet sländor istället för 10 knipor
Egentligen skulle jag fotografera en knipfamilj i våtmarken vid Johannistorp på Tosterön utanför Strängnäs. Knipa med 10 ungar hade några dagar tidigare setts i vattnet där. Men när jag kom fram, fanns "bara" gräsänder att skåda. I stället drogs min uppmärksamhet till en massa sländor som cirkulerade bland växterna vid strandkanten. 400 m m teleobjektiv byttes ut mot 70-200 mm och en stund senare hade jag flera hyfsade närbilder av flicksländor och trollsländor.
Nordisk kärrtrollslända (Leucorrhinia rubicunda)
Sjöflickslända (Enallagma cyathigerum)
Spjutflickslända (Coenagrion hastulatum)
Istället för 10-talet knipor såg jag alltså över 50 trollsländor. Hyfsat utbyte av utflykten.