Bland flygfän, på stigar och med kattor

Illustrerad dagbok från Strängnäs och övriga världen

Är en soluppgång alltid banal?

Det är nog ganska lönlöst att skicka en aldrig så tekniskt bra bild av en solupp/nedgång till en naturbildstävling. Det finns enligt den sk expertisen inget poängvärde i sådana motiv. De anses alldeles för banala. Tycker dock inte jag, så därför plåtade jag i morse den här soluppgången över Strängnäsfjärden.

Postat 2012-12-08 17:59 | Läst 3585 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Det är bättre att leka med naturligt ljus än med photoshop

Jag har ibland, trots Fotosidans utförliga text om skillnaden mellan manipulerad bild och omanipulerad, svårt att bestämma mig, om jag ska "förbättra" fotot i ett bildbehandlingsprogram. Har jag lyckats exponera rätt, så behövs väl inget mer. Men ta den här bilden av en nässelfjäril som exempel: 

Fjärilens färger är naturligt återgivna. men bilden känns lite blek. Med lite pålagd vinjettering kan samma bild ut så här:

Onekligen blir det mer stuns i denna "manipulerade" bild, men inte är fjärilen vackrare för det.

Eller den här bilden på ett påfågelöga:

Påfågelöga 120817

Jag kan naturligtvis kunna göra bakgrunden lite mjukare och diffusare, så här:

Kanske framhävs påfågelögats färger bättre i denna version, men nu är ju bilden manipulerad. Jag föredrar trots allt originalet. En vacker fjäril är vacker även i naturligt ljus. Det är bättre att leka med ljuset än med bildbehandlingsprogrammet, tycker jag. Nedanstående bild på en skogspärlemorfjäril bygger helt och håller på ljusets naturliga effekter.

Postat 2012-08-18 19:27 | Läst 6523 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Tål en blomma sol?

 Att fotografera i solsken brukar som bekant ge både besvärliga skuggor och utfrätta högdagar. Fotograf Steve Berardi pläderar för att undvika sol vid fotografering av blommor i en gratis e-bok, där han ger ger 13 nyttiga tips. Instämmer om det gäller att fånga så naturliga färger  som möjligt. Men blommor i skugga blir bildmässigt tråkigare än om de plåtas i mot- eller sidoljus.


Den här gurkörten får en helt annan lyster i motljus än i skugga.

Cikorian är fotograferad bakifrån, eftersom direktljuset på framsidan blev för platt.

 Myskmalvan plåtade jag ovanifrån när solen gick i moln för att solljuset inte skulle ”platta ut” blomman.

 
Den här Vallmon Lila är fotograferad i skugga. Mjuk färger men utan briljans.

 
Den här Opiumvallmon är plåtad i samma vinkel men delvis i motsol, vilket jag tycker ger lyster i färgerna

 Skuggorna i en ny utslagen vallmo i motljus förstärker djupet.

Postat 2012-07-21 10:29 | Läst 4817 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera