Fotosidan Akademi: Så här blir du blir nöjd med din utskrift20 Akademipoäng

Din utrustning och din redigeringsmiljö

Bästa bildskärmsval

Professionella bildbehandlingsskärmar kan visa nästan hela AdobeRGB, är hårdvarukalibreringsbara, har hög färgstabilitet över tid och har en jämnt belyst skärmyta. Enklare bildskärmar vara ojämna över ytan, vilket kan påverka hur bilderna visas. Speciellt små nyanser kan gå förlorade. Har du en enklare skärm är det inte optimalt om du ska jobba med bild, men genom att ställa in skärmen så bra som möjligt och använda Crimsons tjänst med testprintar kan du skapa så bra förutsättningar du kan, givet omständigheterna.

Det vanligaste felet för laptop- och kontors/gaming-skärmar är att ljusstyrkan och kontrasten är ställd alldeles för högt. Detta kan resultera i att du tycker att dina printade bilder blir för mörka och kontrastlösa, trots att du var nöjd med dem när du redigerade dem. För att få bästa möjliga resultat av din bildbeställning rekommenderar vi att du kalibrerar din bildbehandlingsskärm. Om du inte har möjlighet till det kan du istället skicka efter testprintar (utan kostnad) och sedan justerar du din skärm efter dem. Hur du gör detta går att läsa i Avsnitt 4. 

En kvalitetsskärm som går att kalibrera är att föredra

Kalibrering och profilering

Olika skärmar kan få en bild att se ut på olika vis, även om man betraktar exakt samma bildfil. Ja, detta kan hända även om två olika skärmar har exakt samma specifikationer och kan visa AdobeRGB.

I den grafiska branschen har man löst detta genom att hitta ett sätt att justera skärmar och skrivare på ett sätt som gör att de visar färger så lika som möjligt och ser till att gråtoner är neutrala och gradienter jämna. Detta kallas att man kalibrerar och profilerar utrustning så att det som visas på skärmen ser likadant ut på alla enheter. Man kan tänka på det lite som att man stämmer instrument enligt en referens för att alla i en orkester ska träffa samma toner.

Genom att kalibrera eller ställa in din skärm så bra som möjligt och inkludera färgprofiler i bildfiler säkerställer du att dina bilder kommer se fantastiska ut även som utskrifter.

Arbetar du professionellt med bild kanske du redan har en skärm som går att kalibrera. Hur du gör detta beror på din skärm och din utrustning. Det är viktigt att låta din skärm visa så stor del av färgspektrat som möligt. Bra riktmärken för skärmkalibrering är att ange Native för att låta skärmen visa så många färger som möjligt, samt en kontrast på runt 1:350 till 1:400, gamma på 2.2 och en vitpunkt som stämmer överens med den färgtemperatur du har i rummet och som du betraktar bilder i.

Din redigeringsmiljö

 

 En optimal miljö för bildredigering

Visste du att det rum du sitter i när du tittar på din bildskärm kan ha stor inverkan på hur du uppfattar dina bilder? Kanske har du sett att professionella bildredigeringsmiljöer ser ut på ett lite ”sterilt” vis sätt neutrala medelgrå väggar och jämn belysning. Det är få som i sin hemmiljö har möjlighet att vara perfektionister när det gäller redigeringsmiljön, men det finns några handfasta råd som verkligen gör skillnad:

  • Välj i möjligaste mån en neutral mellangrå färg på dina väggar. Det viktigaste är att undvika starka färger eftersom det påverkar hur dina ögon tolkar färg. Ett rum med röda väggar tröttar till exempel ut dina ögon när det gäller rött och din hjärna kommer att försöka hjälpa dig genom att dra bort denna färg från de synintryck du får. Resultatet kan bli att du inte uppfattar rött lika mycket och istället kommer ”luras” att tillföra extra rött – ett problem som kanske först uppdagas när du får se dina beställda utskrifter som har färgstick. Har du inte möjlighet att ha helt neutrala väggar är det bäst att släcka ljuset när du redigerar så att du inte ser så mycket av din omgivning.
  • Av samma anledning bör du alltid ha en neutralgrå bakgrundsbild på din dator och låta bli färgglada ikoner och annat färgglatt på och kring din datorskärm.
  • Rummet bör vara jämnt och stabilt belyst. Undvik punktbelysning, speciellt om den riktar sig mot din skärm.
  • Bildbehandlingsskärmen ska vara rummets ljusaste punkt. Rummet ska optimalt ha ¼-⅛ av skärmens ljusstyrka.
  • Optimal omgivande belysning för arbete med bild är dagsljustempererad (kring 5000K). Det är ju sällan fallet i ett vanligt hem. Har du inte bra belysning, släck den befintliga belysningen istället. Sträva efter att arbeta i ett rum som ser likadant ut i ljus och färg oavsett tid på året eller tid på dygnet. Det betyder att du även helst ska kunna stänga ute eventuellt fönsterljus.
  • Bär du glasögon? Kontrollera att de inte är tonade i någon färg, det medför att du inte kan se färg korrekt.

 

Bildskärmen ska vara rummets ljusaste punkt