Professionella bildbehandlingsskärmar kan visa nästan hela AdobeRGB, är hårdvarukalibreringsbara, har hög färgstabilitet över tid och har en jämnt belyst skärmyta. Enklare bildskärmar vara ojämna över ytan, vilket kan påverka hur bilderna visas. Speciellt små nyanser kan gå förlorade. Har du en enklare skärm är det inte optimalt om du ska jobba med bild, men genom att ställa in skärmen så bra som möjligt och använda Crimsons tjänst med testprintar kan du skapa så bra förutsättningar du kan, givet omständigheterna.
Det vanligaste felet för laptop- och kontors/gaming-skärmar är att ljusstyrkan och kontrasten är ställd alldeles för högt. Detta kan resultera i att du tycker att dina printade bilder blir för mörka och kontrastlösa, trots att du var nöjd med dem när du redigerade dem. För att få bästa möjliga resultat av din bildbeställning rekommenderar vi att du kalibrerar din bildbehandlingsskärm så att det passar för bildredigering för utskrifter. Om du inte har möjlighet till det kan du istället skicka efter testprintar (utan kostnad) och sedan justerar du din skärm manuellt efter dem. Hur du gör detta går att läsa i Avsnitt 4.
Olika skärmar kan få en bild att se ut på olika vis, även om man betraktar exakt samma bildfil. Ja, detta kan hända även om två olika skärmar har exakt samma specifikationer och kan visa alla färger som ryms inom AdobeRGB.
I den grafiska branschen har man löst detta genom att hitta ett sätt att justera skärmar och skrivare på ett sätt som gör att de visar färger så lika som möjligt och ser till att gråtoner är neutrala och gradienter jämna. Detta kallas att man kalibrerar och profilerar utrustning så att det som visas på skärmen ser likadant ut på alla enheter. Man kan tänka på det lite som att man stämmer instrument enligt en referens för att alla i en orkester ska träffa samma toner.
Genom att kalibrera eller ställa in din skärm så bra som möjligt och inkludera färgprofiler i bildfiler säkerställer du att dina bilder kommer se fantastiska ut även som utskrifter.
Arbetar du professionellt med bild kanske du redan har en skärm som går att kalibrera. Hur du gör detta beror på din skärm och din utrustning. Det är viktigt att låta din skärm visa så stor del av färgspektrat som möligt. Bra riktmärken för skärmkalibrering är att ange Native för att låta skärmen visa så många färger som möjligt, samt en kontrast på runt 1:350 till 1:400, gamma på 2.2 och en vitpunkt som stämmer överens med den färgtemperatur du har i rummet och som du betraktar bilder i. Ett vanligt fel är att kalibrera skärmen för högre kontrast – vilket kan fungera om du främst gör bilder för onlinevisning – men för utskrift behöver skärmen matcha kontrasten hos papper.
Visste du att det rum du sitter i när du tittar på din bildskärm kan ha stor inverkan på hur du uppfattar dina bilder? Kanske har du sett att professionella bildredigeringsmiljöer ser ut på ett lite ”sterilt” vis med neutrala medelgrå väggar och jämn belysning. Det är få som i sin hemmiljö har möjlighet att vara perfektionister när det gäller redigeringsmiljön, men det finns några handfasta råd som verkligen gör skillnad: