Fotosidan Akademi: Så här blir du blir nöjd med din utskrift20 Akademipoäng

Färghantering

Färghantering handlar om att säkerställa att färger upplevs likadana över en hel produktionskedja, från kamera till utskrift. Det är en vetenskap som är kan vara ganska svår att överblicka Men att förstå färghantering är viktigt för att optimera din bildredigering och för att få bästa möjliga resultat när du skickar för utskrift eller tryck.

Korrekt färghantering ger dina bilder ett mer professionellt utseende och minskar risken för att en prints färger blir annorlunda än du tänkt dig. För att förstå grundläggande färghantering behöver vi dyka ner lite i teorin:

Färglära

Färg är en egenskap hos ljus, mer specifikt den elektromagnetiska strålningen som våra ögon kan uppfatta. Färger kan beskrivas i två olika system: RGB och CMYK.

  • RGB är en additiv färgblandning vars färger skapas genom att blanda olika mycket av rött, grönt och blått ljus. Det är så bilder representeras i kameror och på olika typer av skärmar.
  • CMYK är en subtraktiv färgblandning som används för tryckta och utskrivna medier där färger skapas genom att subtrahera ljus från vitt papper genom att använda bläck i färgerna cyan, magenta och svart.

 

Färgmodeller

Trots att skrivare använder en subtraktiv färgmodell när kameror använder en additiv modell behöver du som fotograf inte tänka på att omvandla dina bilder från RGB till CMYK när du skriver ut eller skickar bilder för utskrift. Det sköter skrivaren eller utskriftstjänstens system – så länge du ser till att använda en tillräckligt stor färgrymd i RGB när du exporterar dina bildfiler.

Vad är en färgrymd?

Tänk dig en färglåda med ett begränsat antal färgpennor. I datorns värld har vi ju inte färgkritor, men en pixel kan ha olika färgtoner. Färglådan kan sägas representera en färgrymd. Olika färgrymder har olika stora "lådor" med färgpennor.

Den största färgrymden vi vet om är alla de färger våra ögon kan se. Den brukar i 3D visualiseras av ett stort färgblock – eller som en stor hästskoformad yta i två dimensioner.

Våra ögon är fantastiska och kan se många fler färger än en kamera kan fånga upp – eller en skärm kan visa. Den digitala utrustning vi använder kan bara använda eller visa en del av alla färger. Ofta visas dessa representationer som olika stora triangelformade delytor av de synliga färgerna.

 

Synlig färgrymd, samt sRGB och Adobe RGB

Två vanliga färgrymder som vi stöter på i bildsammanhang är sRGB och AdobeRGB.

Många kameror kan fånga ett brett spektrum av alla synliga färger, till exempel det som får plats i den stora färgrymd som kallas AdobeRGB. Professionella bildbehandlingsskärmar (och fotoskrivare) kan visa och skriva i stort sett alla färger som finns i AdobeRGB. Färgrymden AdobeRGB har därför kommit att bli lite av en standard i fotobranschen.

Tyvärr kan inte laptopskärmar, gamingskärmar, telefoner, surfplattor och många andra enheter vi i vardagslag använder inte visa alla färger som får plats i AdobeRGB. Om du arbetar på en sådan skärm så har din bild kanske färger du inte kan se. De flesta kan endast visa en mindre färgrymd som kallas sRGB, vilken har kommit att bli en standard för webben och vanlig bildvisning.

Vill du att en utskrift ska behålla så många färgtoner som möjligt från originalbilden bör du hålla den inom AdobeRGB i din bildredigering. Man säger att man använder AdobeRGB som en arbetsfärgrymd.

Vad är en färgprofil?

En färgprofil är en märkning av en bilds förmåga att visa färger. Den representeras av en fil som har filändesen .icc och den berättar för en dator eller en skrivare hur färgerna i en bild ska tolkas. Varje bild måste därför ”märkas” med den ICC-profil som stämmer överens med din arbetsfärgrymd: AdobeRGB eller sRGB.

När du arbetat klart med din bild och du vill spara den är det viktigt att du ser till att denna profil inkluderas i bildfilen. När du sedan skickar in en bild för utskrift – eller levererar den till en beställare – så vet mottagaren (och alla enheter) hur färgerna i bilden ska tolkas. Färgprofiler säkerställer alltså att bilders färger visas korrekt på olika enheter.

För att krångla till det ytterligare så är det så att det också finns en ICC-profil för varje papper och skrivare för att se till att en bild ser så lik ut som möjligt på flera utskriftsmedia och skrivarmodell. Detta behöver dock inte du ha koll på, det har Crimson redan ordnat. Du behöver bara se till att du arbetar i AdobeRGB och inkluderar färgprofilen i din bildfil – Crimson sköter resten.

Andra färgrymder och färgprofiler

Det kan kännas lockande att använda en ännu större färgrymd, till exempel ProPhoto RGB. Detta bör dock undvikas eftersom utskriftssystemet är konstruerat på ett sätt som kan ge helt felaktiga färger i övermättade områden. Dessutom innehåller den många färger som inte ens den bästa bildskärm kan visa.

Om din bild redan är i en liten färgrymd som sRGB (direkt från kameran eller efter framkallning av råfilen) bör du inte konvertera den till AdobeRGB. Det finns ingen anledning att gå till en större färgrymd, eftersom färgtoner som en gång har försvunnit inte går att få tillbaka. Låt i så fall filen vara och skicka in den som sRGB.

Vilka program visar korrekt färg?

Nu vet vi att inte alla skärmar har möjlighet att visa alla de färger som ögat kan se eller som en fotoskrivare kan printa. Men vad många inte vet är att endast några få datorprogram visar korrekta färger, oavsett om skärmen är av god kvalitet och rätt kalibrerad och profilerad.

Finder (Mac) eller Utforskaren (PC) eller olika former av förhandsvisning eller webtjänster som till exempel Dropbox visar aldrig korrekt färg. Var noga med att titta på din bild i ett program som visar färger på ett optimalt vis, t.ex. Adobe Photoshop, Capture One, Adobe Lightroom eller Adobe Bridge.