Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka konserter får man ta med sig en systemkamera på?

Produkter
(logga in för att koppla)

jakobander

Aktiv medlem
Ganska vanligt att man inte får ta med sig en systemkamera på en konsert. Hur löser man detta? Hur fixar man tillstånd eller smugglar på bästa sätt?

Tillstånd får du av arrangören eller management om du kan visa att du har anledning att bli ackrediterad.

Att du bara vill ta litet snygga bilder är i de flesta fall inte en fullgod anledning om det inte rör sig om små konserter för lokala band.

Att smuggla in kameran på en konsert där det råder fotoförbud känns som en dålig lösning.

För att få bra bilder behöver förutom ackreditering en kamera som klarar högre ISO samt optik som är riktigt ljusstark.

Finns det inte tillräckligt bra kompaktkameror idag? Det är väl bara systemkameror som är otillåtna.
Enda gången jag smugglat in en systemkamera var på Hovet för snart 25 år sedan med kamerahuset i ena stövelskaftet och objektivet i flickvännens handväska. Det blev ändå inga bra bilder med Kodachrome 200 och alltför långt till scenen.

Kamera diskriminerad

Min kamera blev diskriminerad och utestängd från foo fighters igår. Jag hade väl läst dåligt på biljetten, men svaret i entrén var att kameror med objektiv på fick minsann inte komma in. Vad jag vet har väl alla kameror ett objektiv ;) Fortsättning "men ni släpper ju in kompaktkameror och hundratals står och filmar", "Ja vi gör egentligen fel som släpper in små kameror men små kameror är ok, din stora kamera är inte välkommen".

Varför ska inte jag få samma chans att få en bra bild som de som står längre fram och filmar och knäpper bilder i massor? Jag tycker inte man borde göra skillnad då de som står framme vid scen får fullt användbara bilder med tanke på den bildkvalité man kan få ut av dagens kompakter. DÅLIGT tycker jag!
Antingen släpper man in kameror eller inte.

Fantastisk konsert men dåligt att man skiljer på kamera och kamera med dagens bildkvalité.

läste på min Morrissey biljett

Står ganska tydligt att kamera, inspeling och videoupptagnings... bal bla
får inte medtagas. Så kompakt kameror borde inte heller vara tillåtna...

På Stockholms Konserthus är all fotografering uttryckligen förbjuden. Det påpekas varje gång. Ett skäl är att framförandet störs.

Att man ser mellan fingrarna på kompaktkjameror på rockkonserter beror nog på att det ses som amatörkameror för snapshots för enbart privat bruk. Systemkameror "med objektiv" kan nyttjas professionellt men bildrättigheterna har ju redan sålts med ensamrätt. Så därför.

Utnyttja sommaren till att gå på någon av de alla stadsfestivaler som anordnas runt om i landet. Där är det OK att fota från publikplats.

Dessutom är inte alltid diket det bästa stället att ta konsertbilder från, några av mina bästa konsertbilder kommer från när jag stod ute i publikhavet med tele på gratiskonserter och fotade.

/ Magnus

"Where the Action is" i morgon i Slottsskogen i Göteborg

Med bl a Coldplay - här gäller:

Fotografering för privat bruk är tillåtet. Kameror med standardutrustning (t.ex. inbyggd blixt) och utbytbart eller fast objektiv med zoom upp till 55 mm är tillåtet.

Fotografering för kommersiellt bruk (publicering av tryckt material, digitalt eller för sändning där det finns uppdragsgivare) är ej tillåtet utan tillstånd från festivalen. Utbytbart eller fast objektiv med zoom över 55 mm och extrautrustning (avtagbar blixt, tele, stativ) är ej tillåtet på festivalen. Alla former av videokamera eller ljudinspelningsutrustning är ej tillåtna. Det är även inte tillåtet att fotografera med blixt.

Känns väl ändå som ett fall framåt... De har tryckt upp 30.000 biljetter, det blir nog inga närbilder på Chris Martin med min Canon 18-55....

Med bl a Coldplay - här gäller:

Fotografering för privat bruk är tillåtet. Kameror med standardutrustning (t.ex. inbyggd blixt) och utbytbart eller fast objektiv med zoom upp till 55 mm är tillåtet.

Fotografering för kommersiellt bruk (publicering av tryckt material, digitalt eller för sändning där det finns uppdragsgivare) är ej tillåtet utan tillstånd från festivalen. Utbytbart eller fast objektiv med zoom över 55 mm och extrautrustning (avtagbar blixt, tele, stativ) är ej tillåtet på festivalen. Alla former av videokamera eller ljudinspelningsutrustning är ej tillåtna. Det är även inte tillåtet att fotografera med blixt.

Känns väl ändå som ett fall framåt... De har tryckt upp 30.000 biljetter, det blir nog inga närbilder på Chris Martin med min Canon 18-55....

Då gäller det att ha systemare med så liten sensor som möjligt då. 55 mm på fullformat ger ju större bildvinkel än på cropkamera. 4/3 ger ännu snävare vinkel. Eller står arrangörerna och räknar om sina regler beroende på sensorstorleken? :)

Då gäller det att ha systemare med så liten sensor som möjligt då. 55 mm på fullformat ger ju större bildvinkel än på cropkamera. 4/3 ger ännu snävare vinkel. Eller står arrangörerna och räknar om sina regler beroende på sensorstorleken? :)

Plötsligt kan man ana en given marknad för nya Pentax Q, eller..?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar