apersson850
Aktiv medlem
Flyttar man på linser är den förstås optisk. Flyttar man på sensorn är den hopp-i-skuttisk.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju Canons egna objektiv. De tillverkas inte för att passa några andra kameror.
Flyttar man på linser är den förstås optisk. Flyttar man på sensorn är den hopp-i-skuttisk.
(Var glad att vi inte kallar dem för analog respektive digital bildstabilisering. )
Hej igen!
Hur vet jag vilka objektiv som passar till Sony Z EV10?
Jag har hittat detta som jag gärna köper: https://www.elgiganten.se/product/outlet/sony-objektiv-50mm-sal-50f18/75956
Men hur vet jag om det passar?
Om jag minns rätt så spelades stora delar av serien Dexter in med en nikon d810. Serien fick dessutom fina omdömen för just fotot. Bara lite exempel på hur kompetenta kamerorna är om man vet hur just ”sin” modell används på bästa sätt. (Men med reservation för att jag minns kameran fel). MvhLjudet är viktigt men glöms ofta bort.
Autofokus är sällan optimalt, men glöms sällan bort.
Sen ska man inte tro man kan tävla med sånt man ser på TV och film. Seriösa filmkameror kostar minst en halv miljon.
ZV-E10 kamerahus, vlogg-systemkamera.
Sony ZV-E10 Sony ZV-E10 är en vidareutveckling av Sonys tidigare Vlogg-kompaktkamera ZV-1, vilwww.cyberphoto.se
Scrolla nedåt så ser du rekommenderade objektiv. /LG
När du köper objektiv till den kameran så ska de vara för "E-Mount". Du kan även köpa objektiv för "FE-Mount", de är för fullformat medans "E-mount" är för APS-C.
Objektivet du länka till där är för Sonys "A-Mount", det är deras gamla objektivfattning innan de gick över till E. Den fungerar på E-Mount med hjälp av en adapter, men det blir en lite klumpig lösning.
Stort tack för svar! Hur ser jag om det är "A-Mount" eller "E-Mount" eller "FE-Mount?"
Det brukar framgå för objektivannonsen du klickar på, man skriver även ofta tex Sony E, bokstaven E är beteckningen för dom spegelfria Sony-kamerorna och just då objektiv fattningen, Fotosidan här visar på nya objektiv väldigt ofta och skriver då vilka kameror objektiven passar till, tex då E-Mount, eller Sony E, ibland bara E. Tamron friskar på med många nya objektiv som också då tillverkas för flera kamera modeller vilket Fotosidan berättar om, Tex passar för Sony E och Fuji.
Men inte samtidigt …Tamron friskar på med många nya objektiv som också då tillverkas för flera kamera modeller vilket Fotosidan berättar om, Tex passar för Sony E och Fuji.
Det är inga dumma frågorTusen tack! Och ursäkta för mina dummar frågor hehe.
Nu står jag i valet och kvalet hur viktigt det är att objektivet har OSS? Kamerahuset har ju inte det, så hur viktigt är det att mitt objektiv har det? Vad finns det för för- och nackdelar? Och går det att komma runt på något sätt?
Objektiven med OSS är ju typ ett par tusen kronor dyrare.
Helt riktigt Per, var lite slarvig där, Fuji och Sony har inte samma fattning så klart.Men inte samtidigt …
För toto92 kan det var bra att veta att tredjepartstillverkarna, som t.ex. Tamron, ofta tillverkar sina objektiv i olika versioner med olika fattning.