Annons

vid för många exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140924

Avslutat medlemskap
Tjo,

sitter och planerar kommande uppdatering från min allt-i-ett kamera Dimage A1 till ett digitalt system och har hittat mycket matnyttigt på forumet gällande både nya och begagnade kameror dock har jag en teknisk fråga som gäller vad som händer/behövs göras när en kamera fått för många exponeringar?

Säg att man köper en eos 10D som ger sig - vad gör man åt det och vad kostar eventuell åtgärd?
 
Tack Jim,

för ett snabbt och informativt svar!

Alltid bra att ta med i beräkningarna vid begagnatköp dock glömde jag att fråga hur många exponeringar en eos 10D är beräknad för samt hur man kan kontrollera en kamera?

Läste någonstans om ett bildprogram som kunde läsa av exif informationen från en bild och berätta antal exponeringar på kameran vid fototillfället men det kanske går att se direkt i kamerans menysystem?
 
På Canon är det bara serviceställena som med säkerhet kan säga hur många exponeringar som gått. Skulle vara kul om denna mjukvara kunde "läcka ut".

Vet att på Nikon kan man läsa det ur raw-filen.
 
Nu har jag hittat artikeln och programmen som det de redovisade gällande den funktionen var:

Opanda Iexif samt Exif Viewer

Dock är jag inte säker på vilka kameror det finns stöd för i respektive program men under "camera actuations" eller "total number of shutter releases" ska man kunna hitta ett nummer för antal exponeringar.

Ska ta o testa om den kan lirka ut antal expo på en canon eos 10D jag eventuellt funderar på att köpa, men det kanske är så att canon håller den informationen för sig själva?
 
Jag installerade Opanda IExif 2.25.
Det finns ett värde jag kollade hos en bild som i programmet heter "Image number", det verkar öka för varje bild. Kan detta vara min kameras totala antal tagna bilder? Eller är det något annat jag ska kolla på?

Jag har en EOS 300D.
Tack på förhand!
 
Vet inte riktigt, jag fick för mig efter ett tag att det inte fungerade för Canonkameror utan bara för Nikon med flera...

kanske finns någon annan som kan konfimera/dementera?
 
merced skrev:
Jag installerade Opanda IExif 2.25.
Det finns ett värde jag kollade hos en bild som i programmet heter "Image number", det verkar öka för varje bild. Kan detta vara min kameras totala antal tagna bilder? Eller är det något annat jag ska kolla på?

Jag har en EOS 300D.
Tack på förhand!

jag tror inte att det stämmer isåfall... Jag har också en 300d, och enligt den kolumnen har jag isåfall tagit drygt 2,5 miljoner bilder..... nog för att det är kul att fota...Men jag har ju ett jobb att sköta också ;)
 
Jag laddade ner Opanda just för ändamålet för att kolla hur exponeringar min 10D hade kört.Var även intresserad att kolla om man köper begagnat.Programmet visar inte det på min Canon men på Nikon D70s funkar det.
M.v.h Göran
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.