Annons

Vi som har en Canon ImageProGraf PRO 1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du kollat inställningar för olika tjocklek på papper?
(huvudets höjd över papperet)
JO, precis min tanke också. Vi som kör Epson har ju befriats från detta micklande i de nya skrivarna men när man körde P600 och Canson-papper så fick man inställningsinfo i gränssnittet där man laddade ner deras profiler. Till exempel skulle vi välja en inställning för Epsons Velvet för Canson Etching Rag och det är bara en omskrivning för att välja en inställning som passade det papprets tjocklek. Den skulle man alltså tillämpa när man ställde in inställningarna när man handmatade tjockt papper som inte kunde hanteras via det vanliga inmatningsfacket.

Så det gäller att kolla vad som gäller från papperstillverkaren om man inte gör det enkelt för sig och använder skrivartillverkarens eget papper. Använder man No Name papper som det jag använder från Scandinavian, så kan man även behöva mickla själv med inställningarna för valt inmatningsfack bl.a. i mitt fall så använder jag Scandinavian Matte med ICC för Canson Etching Rag men jag fick ändra i ICC-profilhanteringen så att detta tumnare papper matas från bakre facket istället för manuellt. Så lite mickel blir det med inställningarna men det gör man ju bara en enda gång sedan kan man glömma det för det funkar helt bekymmersfritt.

Senast ändrad:
God middag, go vänner och god fortsättning på det nya året. Nu har jag något riktigt smaskigt för er att sätta tänderna i. Till saken hör att jag har skrivit ut en del bilder och om vi bortser från mina begränsningar som "fotograf", måste jag säga att jag är väldigt nöjd med de utskrifter jag hittills lyckats producera.

Men med det sagt (och nu kommer det smaskiga), Jag har försökt att skriva ut en bild som jag brukar göra (i TIFF-format), och det fungerar friktionsfritt förutom med en bild som jag har försökt ett antal gånger att skriva ut (via PPL, som jag använder för mina utskrifter), men det vill sig inte.

Det intressanta i sammanhanget är att om jag försöker skriva ut en annan bild, tagen med samma kamera, också i TIFF-format, så fungerar det, men inte just denna bild. Det ironiska är att det går att skriva ut via Canons plug-in program (inte PPL), minns inte vad det heter nu), via Lr, men det vill jag inte göra, av den enkla anledningen att då kan jag inte välja att skriva ut i TiFF vilket jag väljer att göra, vilket faktiskt gör en skillnad, (även om det är subtilt).

Om vi håller oss till den bild jag har i åtanke specifikt i denna frågeställningen, är det en bild som jag konverterat till svart-vitt, och det blir alltså skillnad i utskriften om jag väljer att skriva ut via Lr och Canons plug-in, eller om jag gör som jag brukar göra, laddar in en TIFF-fil som jag innan exporterat till en särskild mapp på skrivbordet, och som jag hämtar bilder från till utskrift i PPL.

Vad beror detta på !? Låt mig lägga till att jag har ominstallerat, avinstallerat och försökt att på alla upptänkliga sätt försökt att finna bot på detta delikata problem, men inte lyckats, därav vänder jag mig till expertisen här på Fs 😁.

Senast ändrad:
Det enda som jag spontant tänker på är om det skiljer något i bildfilens profil, läge eller bitdjup 8 resp.16 bit.
(Kan ha hänt något med läget vid konverteringen till svartvitt)
Någon som kör Canon kanske kan hjälpa dig.

Det enda som jag spontant tänker på är om det skiljer något i bildfilens profil, läge eller bitdjup 8 resp.16 bit.
(Kan ha hänt något med läget vid konverteringen till svartvitt)
Någon som kör Canon kanske kan hjälpa dig.
Lustigt att du nämner det, just av den anledningen sparade jag en ny bild av samma motiv i TIFF, men med samma resultat 😊😉.

God middag, go vänner och god fortsättning på det nya året. Nu har jag något riktigt smaskigt för er att sätta tänderna i. Till saken hör att jag har skrivit ut en del bilder och om vi bortser från mina begränsningar som "fotograf", måste jag säga att jag är väldigt nöjd med de utskrifter jag hittills lyckats producera.

Men med det sagt (och nu kommer det smaskiga), Jag har försökt att skriva ut en bild som jag brukar göra (i TIFF-format), och det fungerar friktionsfritt förutom med en bild som jag har försökt ett antal gånger att skriva ut (via PPL, som jag använder för mina utskrifter), men det vill sig inte.

Det intressanta i sammanhanget är att om jag försöker skriva ut en annan bild, tagen med samma kamera, också i TIFF-format, så fungerar det, men inte just denna bild. Det ironiska är att det går att skriva ut via Canons plug-in program (inte PPL), minns inte vad det heter nu), via Lr, men det vill jag inte göra, av den enkla anledningen att då kan jag inte välja att skriva ut i TiFF vilket jag väljer att göra, vilket faktiskt gör en skillnad, (även om det är subtilt).

Om vi håller oss till den bild jag har i åtanke specifikt i denna frågeställningen, är det en bild som jag konverterat till svart-vitt, och det blir alltså skillnad i utskriften om jag väljer att skriva ut via Lr och Canons plug-in, eller om jag gör som jag brukar göra, laddar in en TIFF-fil som jag innan exporterat till en särskild mapp på skrivbordet, och som jag hämtar bilder från till utskrift i PPL.

Vad beror detta på !? Låt mig lägga till att jag har ominstallerat, avinstallerat och försökt att på alla upptänkliga sätt försökt att finna bot på detta delikata problem, men inte lyckats, därav vänder jag mig till expertisen här på Fs 😁.
Kör du Mac? I så fall kan kanske denna youtubelänk hjälpa… tydligen installeras AirPrint primärt vi installation av drivrutiner. I filmklippet visas hur man gör för att göra en mer korrekt installation…

Kan det vara så att du har bilden i gråskala? Nu vet jag inte vad PPL stödjer men många program är "allergiska" mot gråskalebilder.

Om du inte redan gjort det så dubbelkolla i att Image -> Mode är på RGB Color och inte Grayscale. Är det inte i RGB Color så ändra till det och spara om bilden och prova i PPL igen.

Kan det vara så att du har bilden i gråskala? Nu vet jag inte vad PPL stödjer men många program är "allergiska" mot gråskalebilder.

Om du inte redan gjort det så dubbelkolla i att Image -> Mode är på RGB Color och inte Grayscale. Är det inte i RGB Color så ändra till det och spara om bilden och prova i PPL igen.
Bilden är exporterad i aRGB från Lr.

Jimmy N föreslog (om jag fattade det hela rätt) att du skulle använda RGB Color men det låter ju helt fel om du konverterat till Svartvitt (B/W).

Finns det inget B/W mode i drivrutinen till Prograph 1000 som det finns till Epson?

1736117912830.png

Sen ska man ju justera programmet att utskriften ska vara "Managed by printer" (om det finns ett B/W alternativ i drivrutinen) i så fall också så inte programmet soppar till det hela.

Det måste väl ändå vara så att det finns ett B/W val som gör att bara svart färg används och att inte skrivaren försöker blanda till svarta nyanser med Color RGB som de gjorde förr i tiden när stödet för svart var mycket sämre.

Jag använder inget annat när jag printar B/W. Gamle nestorn Stefan Olsson rekommenderade Advanced B/W varmt och det gjorde han rätt i.

Min PRO-10S klarade inte 16 bit utskrift via PPL. Spottade ut blanka papper.
Jag föreslår att du testar med sRGB, 8 bit färg. Även testar jpg.
Kanske kan det ringa in problemet

Finns det inget B/W mode i drivrutinen till Prograph 1000 som det finns till Epson?
Eftersom jag sällan skriver ut i S/V har jag inte kollat det, men jag får se om jag kan finna någon sådan inställning.
Det måste väl ändå vara så att det finns ett B/W val
inte en susning, som sagt. I PPL finns det inte någon sådan inställning, (vad jag kan dra mig till minnes), men jag får titta efter.

Min PRO-10S klarade inte 16 bit utskrift via PPL. Spottade ut blanka papper.
Det kommer inte ens så långt att skrivaren spottar ut blanka papper 😂.
Jag föreslår att du testar med sRGB, 8 bit färg. Även testar jpg.
Hm, det kanske är en lösning, men med det att jag inte vill skriva ut i 8 bitars Jpeg 😁. Men det kanske inte har någon betydelse i S/V utskrifter, utan mer i färgutskrifter !?

Eftersom jag sällan skriver ut i S/V har jag inte kollat det, men jag får se om jag kan finna någon sådan inställning.

inte en susning, som sagt. I PPL finns det inte någon sådan inställning, (vad jag kan dra mig till minnes), men jag får titta efter.
Det finns ett dedikerat S/V läge där skrivaren endast använder svart och grå via PPL.

Det finns ett dedikerat S/V läge där skrivaren endast använder svart och grå via PPL.
Tack och bock för det, då tror jag att vi är en lösning på spåret. Skall gå in och gräva i menyerna och se om jag kan finna denna inställning. Men det är i PPL och inte i drivrutinen (vilket Stenis föreslog) som denna inställning finns !?

Tack och bock för det, då tror jag att vi är en lösning på spåret. Skall gå in och gräva i menyerna och se om jag kan finna denna inställning. Men det är i PPL och inte i drivrutinen (vilket Stenis föreslog) som denna inställning finns !?
Du hittar det ganska långt nere i menyerna till höger. Har för mig att du väljer svartvit utskrift i samma rullgardinsmeny där du väljer vilken profil du vill ha.

Color managment
Color mode

Hittar du inte eller får hjälp innan kan jag kolla mer noggrant när jag kommer hem ikväll.

Du hittar det ganska långt nere i menyerna till höger. Har för mig att du väljer svartvit utskrift i samma rullgardinsmeny där du väljer vilken profil du vill ha.

Color managment
Color mode

Hittar du inte eller får hjälp innan kan jag kolla mer noggrant när jag kommer hem ikväll.
Image

ANNONS