Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
JO, precis min tanke också. Vi som kör Epson har ju befriats från detta micklande i de nya skrivarna men när man körde P600 och Canson-papper så fick man inställningsinfo i gränssnittet där man laddade ner deras profiler. Till exempel skulle vi välja en inställning för Epsons Velvet för Canson Etching Rag och det är bara en omskrivning för att välja en inställning som passade det papprets tjocklek. Den skulle man alltså tillämpa när man ställde in inställningarna när man handmatade tjockt papper som inte kunde hanteras via det vanliga inmatningsfacket.Har du kollat inställningar för olika tjocklek på papper?
(huvudets höjd över papperet)
Så det gäller att kolla vad som gäller från papperstillverkaren om man inte gör det enkelt för sig och använder skrivartillverkarens eget papper. Använder man No Name papper som det jag använder från Scandinavian, så kan man även behöva mickla själv med inställningarna för valt inmatningsfack bl.a. i mitt fall så använder jag Scandinavian Matte med ICC för Canson Etching Rag men jag fick ändra i ICC-profilhanteringen så att detta tumnare papper matas från bakre facket istället för manuellt. Så lite mickel blir det med inställningarna men det gör man ju bara en enda gång sedan kan man glömma det för det funkar helt bekymmersfritt.
Senast ändrad: