Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vi som har en Canon ImageProGraf PRO 1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Du hittar det ganska långt nere i menyerna till höger. Har för mig att du väljer svartvit utskrift i samma rullgardinsmeny där du väljer vilken profil du vill ha.

Color managment
Color mode

Hittar du inte eller får hjälp innan kan jag kolla mer noggrant när jag kommer hem ikväll.
Tack och bock. Om det finns så som du beskriver, kommer jag att finna det, i annat fall återkommer jag. Tack och bock igen.

Har då försökt med de förslag som redovistats för här, men ingenting fungerar...Kan helt kort nämna att jag gorde en utsktift i Tiff ( i färg), fungerade utmärkt.

Jag hat haft problem att öppna filer som är sparade i gråskala med PPL. Antar att det är det som är ditt problem? Eller kommer du så långt att bilden öppnas i PPL men inte går att skriva ut?

Jag märkte det när jag försökte skriva ut en B&W test bild härifrån.

Kolla om det som står i artikeln funkar för dig och din bild.

Vad är det som händer när det går fel? Bilden laddas och jag ser att "print" knappen är enablad, men vad händer sedan?
Rutorna som kommer upp när en bild görs klar för att skrivas ut kommer upp (två stycken), varav den mindre av de två (den med den gröna pelaren som talar om hur lång bilden kommit inför utskrift (wait momentarely)) ganska omgående försvinner, det är vad som händer.

Märkligt, det har jag aldrig varit med om. Låter väldigt skumt då PPL verkar acceptera bilden och de inställningar du gjort men överföringen till skrivaren "dör" utan felmeddelande på något sätt.

Vad står det i det andra lilla fönstret där printjobben listas? Vad får jobbet för status när "wait momentarily" försvinner?

Märkligt, det har jag aldrig varit med om. Låter väldigt skumt då PPL verkar acceptera bilden och de inställningar du gjort men överföringen till skrivaren "dör" utan felmeddelande på något sätt.

Vad står det i det andra lilla fönstret där printjobben listas? Vad får jobbet för status när "wait momentarily" försvinner?
Om minnet inte sviker mig, standby.

Det kan vara så att PPL och Windows krockar (som det gjorde med min PRO-10S)
Skriv ut via LR i stället, att låta LR eller skrivaren styra utskriften kvittar.
För svartvitt duger säkert 8 bit.
Tricket med svartvitt tycker jag är att få lagom svärta i bilden. För mig brukar det ibland krävas en provutskrift innan det ser bra ut.

Det kan vara så att PPL och Windows krockar (som det gjorde med min PRO-10S)
Varför krockar då inte Windows och PPL när jag skriver ut i färg !? Jag kan skriva ut färbilder i TIFF-format utan problem, men inte i S/V.
För svartvitt duger säkert 8 bit.
Kan så vara, men skall det spela någon roll i detta fallet !? Låt mig lägga till att jag försökt skriva ut samma bild i sRGB (8 bitar), men med samma resultat.

Däremot går det att skriva ut via Canons plug-in program (inte PPL) via Lr, men då får jag ännu mindre svärta än vad jag vill ha, även om det är liten skillnad.
Tricket med svartvitt tycker jag är att få lagom svärta i bilden.
Ja, jag brottas också med det, hur man får tillräckligt med svärta där man vill ha det. Är det bara genom Ps man kan justera det på ett sätt som man önskar !? Jag har noll (0) erfarenhet av Ps.

Varför krockar då inte Windows och PPL när jag skriver ut i färg !? Jag kan skriva ut färbilder i TIFF-format utan problem, men inte i S/V.

Kan så vara, men skall det spela någon roll i detta fallet !? Låt mig lägga till att jag försökt skriva ut samma bild i sRGB (8 bitar), men med samma resultat.

Däremot går det att skriva ut via Canons plug-in program (inte PPL) via Lr, men då får jag ännu mindre svärta än vad jag vill ha, även om det är liten skillnad.

Ja, jag brottas också med det, hur man får tillräckligt med svärta där man vill ha det. Är det bara genom Ps man kan justera det på ett sätt som man önskar !? Jag har noll (0) erfarenhet av Ps.
Svaret på det borde vara att använda drivrutinens speciella rutin för utskrift av B&W. Varför skulle inte Canon ha en sådan fungerande funktion när Epson har det?

Som jag sagt så är kanske Color RGB inte är det. Risken för olika typer av färgstick ökar förmodligen om man använder det.

Varför skulle inte Canon ha en sådan fungerande funktion när Epson har det?
Canon har exakt samma B&W funktion som Epson har i sina drivrutiner. Där skivaren själv hanterar en neutral gråskala. Men det är inte där problemet verkar ligga i det här fallet.

Något verkar gå snett när PPL pratar med skrivaren för just din svartvita bild.

Om jag fattat det hela rätt använder PPL en egen "kopia" av drivrutinen som är inbakad i programmet, som inte delas med systemet, det är därför du inte får upp samma GUI som när du skriver via plugginen i Lr som använder systemets drivrutiner.

Senast ändrad:
Canon har exakt samma B&W funktion som Epson har i sina drivrutiner. Där skivaren själv hanterar en neutral gråskala. Men det är inte där problemet verkar ligga i det här fallet.

Om jag fattat det hela rätt använder PPL en egen "kopia" av drivrutinen som är inbakad i programmet, som inte delas med systemet, det är därför du inte får upp samma GUI som när du skriver via plugginen i Lr som använder systemets drivrutiner.
Jösses, detta är överkurs för mig 😮.

Om du kan göra din TIFF tillgänglig för nedladdning någonstans kan jag prova om det funkar hos mig. Jag använder också PPL men oftast med jpeg och en enklare skrivare pro-200. Men det borde ge samma resultat.

Varför inte då bara pröva att skriva ut från en programvara som kan skicka utskriftsdata direkt till drivrutinen som ställts i B/W-läget och använda "Managed by printer" i den mjukvaran om nu PPL inte fixar detta utan att soppa till det hela. Är det ingen som kan hjälpa Tony testa detta med den fil han försöker skriva ut?

ANNONS