Annons

A3 fotoskrivare, lite köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)
Stora problemet är användaren? ok jag har kört epson 2200, 7800 o 7900.
samtliga har för eller senare fått igensatta munstycken. Jag hade tom Stefan olsson hemma, Tyvärr avliden idag o han rekommenderade avfuktare för att minska risken för igensatta munstycken. Har du någonsin tittat på din print under rätt ljus med lupp för att se att den är helt ok? Många har ränder på epson utskrifter men märker det inte ens.
Med epson blir man expert på att fixa skrivaren, man är tvungen till det. Finns 256000 artiklar om igensatta munstycken på epson, Finns youtube filmer på hur man fixar det.
Om du tex skulle köra ett akvarell apper så var det ett måste att borsta pappret innan för att få bort lösa bomullspartiklar annars täpptes det till omgående.
Varje gång man körde akvarell papper så blev det nästan strul.

Med canon pro 1000 behöver du bara trycka på knappen o du har aldrig det problemet. Canon har en annan teknik samt möjligheten att köpa ett nytt skrivhuvud till vettiga pengar.

Du menar väl luftfuktare och inte avfuktare?

En sak jag kan hålla med om är väl att man på ett enkelt sätt borde kunna byta huvud även på en Epson men jag kollade snabbt och Canons är ju knappast billiga. Ett antal ligger på mellan 4000 och 7000 och byter man huvud kommer man säkert behöva byta en del nya patroner också. Det blir snabbt meningslöst dyrt och säkert ett bättre val att köpa en ny nyare skrivare istället.

Jag tycker det verkar som om du argumenterar för att en skrivaranvändare aldrig någonsin skulle behöva ta ansvar för drift och funktion av sin skrivare. Vilka maskiner är för evigt underhållsfria som inte explicit är byggda för "köp och släng"? Din bil? Din båt om du har någon. Måste man verkligen tanka, byta olja eller för den delen ladda? Spolarvätska? Byta olja i transmissioner i säg din automatlåda. Slipa kökets knivar eller för den delen som en del redan tagit som exempel -raka sig, tvätta sig och för att inte nämna det värsta - varför måste vi ständigt avbryta allt bara för att äta. Inte ens människan är underhållsfri.

Mitt paradexempel är ändå när Volvo tog bort smörjnipplarna i bilarnas kardanknutar som sedan sades vara underhållsfria och det var de ju men de måste istället bytas oftare då de riskerade att gå sönder oftare utan smörjning. Jag tror att drömmen om en underhållsfri värld är just en dröm och vill man dit så är nog den bästa lösningen att överhuvudtaget aldrig köpa en skrivare.

Jag vidhåller absolut att det största problemet är användare som inte förstått vad det för med sig att äga en massa teknisk utrustning. Sanningen är ju att med datorerna och apparaterna så har en stor majoritet av oss människor passerat vår inkompetensnivå och exponerats för den totala hjälplösheten för länge sedan men många har bara inte insett det ännu.

Många klarar ju inte ens att få igång något så basalt och vanligt som en TV idag utan hjälp. Jag har personligen hjälpt ett antal av dessa genom åren.
 
Senast ändrad:
Jag har en Canon Pixma Pro1 sen många år tillbaka (2012), men tyvärr så får jag den inte att fungera ihop med min nya Mac.

Ja det händer att så pass gamla grejor som 10 år gamla skrivare och gud vet allt annat som blir inkompatibla med nya Operativ och hårdvara. I mitt fall så var min ca sex år gamla dator inte längre kompatibel med Windows 11. Jag ogillar det faktumet mycket men är glad att jag tvingades uppgradera då flyttfirman lyckades kvadda min gamla dator i flytten. Den nya är oerhört mycket snabbare än min gamla. Den kunde ta upp till 40-45 sekunder att Processa en 33 MB bild i Photolab med Deep Prime brusreducering. Nu går det på 5 sekunder!

En annan kille som uppgraderade sin gamla 10 år gamla Mac skrev följande:

"I have also changed my computer from MacBook Pro 2012 to a MacBook Pro 16" 2021.
The time to process a 62 MPix photo with Deep Prime is 60 times faster.
More, with old MBP, the fans were running at full speed, now it is complete silence.
Amazing and efficient : I don’t ask the question if I will use Deep Prime…"



Den levererar fina utskrifter, men det jag är rejält missnöjd med är hur snabbt bläckpatronerna torkar och behöver bytas ut. Den har 12 separata patroner. Dessa är svindyra......

Om jag fattat det rätt så är det så Canons skrivare funkar om man låter strömmen vara på. Men en sak fattar jag inte för just den metoden gör ju att åtminstone en del av Canons skrivare. Att det går åt bläck är ju priset man betalar för att skrivaren INTE ska strula. Fråga: Har du stängt av strömmen så denna process inte kan utföras?

Jag har dock aldrig på strömmen med mina Epson-skrivare och det har aldrig i sig varit något problem med det. Jag har ofta haft perioder på flera månader då jag inte skrivit ut och det har aldrig varit det som varit orsak till de problem jag haft några gånger utan huvudskälet till mina fåtaliga problem med Epsons svarta bläck har varit att Epson fram till de nya modellerna P700 och P900 använde samma fysiska kanal för både Photoblack och Matte Black. Säg att jag inte skrivit ut med Matte Black och gjorde det utan att byta en fem år gammal patron som varit oanvänd under hela den tiden så får man ju skylla sig själv om man genomför en sådan switchning med gammalt bläck. Idag kan sånt inte längre inträffa då alla färger har egna fysiska kanaler nu. Konstigt att det tog så lång tid för Epson att fatta att den designen var att be om problem. Dessa problem har aldrig Canon haft.

.... Eftersom jag vet att de gånger jag måste skriva ut, måste byta ett flertal av patronerna, så har jag bara skrivit ut när det verkligen har varit nödvändigt.....
.........Jag vill ha friheten att kunna skriva ut när behovet finns, men vill inte ha en skrivare vars patroner torkar ihop efter några veckors paus mellan utskrifterna.

De som brukar framhålla Canon-skrivarnas utmärkta driftsäkerhet framhåller just att detta du beskriver inte händer, vilket alltså i denna tråden bevisligen motbevisas av flera användare


Min Pixma Pro ett är dessutom en stor aptung pjäs på 28 kilo. Jag hade gärna sett att jag hade fått tag på en skrivare som är betydligt lättare och mindre svårplacerad i ett kompakt kontor med ont om plats.
Finns det några sådana modeller som levererar fina fotoutskrifter, jämförbara med vad min 10 år gamla pjäs kan leverera?

Man ska kunna skriva ut på lite tjockare fotopapper, 250-300g, och det är ju A3, gärna A3+ som gäller.

Jag är inte i behov av någon multifunktionsskrivare.

Tacksam för synpunkter från personer som har erfarenheter av modellerna och har testat.

När du skriver att din A3+ skrivare väger hela 28 kg, så kan du jämföra det med min gamla Epson P600 (7 år gammal modell). Den vägde 15,8 kg. De har samma mått på centimetern i längd (69,5 vs 69,5) och höjd (23 vs 24) bredden skiljer dock (40 mot 46 för Pixman). Canon-skrivaren är alltså 12 kilo tyngre och jag undrar om det inte beror på Canons Bubbel Jet - teknik som kräver att bläcket upphettas till våldsamt höga temperaturer med extremt korta intervaller. Det måste ju kräva rätt ordentliga transformatorer i skrivaren och det väger.

Epsons P900 A2-skrivare har måtten 60,5 x 36,5 x 19,5 och längden på den är alltså EN DECIMETER KORTARE trots att den skriver ut dubbelt så stora bilder i princip som Epsons gamla A3-skrivare P600. Vikten? Ja den vägen 1 kg mer (17 mot 15,8).

Canons A2-skrivare Imageprograf Pro 1000 har måtten 72 x 43 x 28,7 och den väger hela 32,3 kilo. Det är 15 kg mer än Epson P900. Den är på något kilo när nästan dubbelt så tung som närmaste konkurrenten och klart mer skrymmande.

Personligen tror jag dock vikten bara är ett problem vid installation och möjligen om den skulle behöva skickas på service och ska nog inte överdrivas men för mig skulle ytterligare en decimeter på längden inte kännas bra.

När det gäller utskriftskvaliteten så är den bättre i de nya skrivarna och Epson använder 360/720 dpi i jämförelse med Canon som använder 300/600 dpi. Epson använder i sina nya skrivare en teknik med variabel droppstorlek med ner till en tredjedel av den storlek Canon-skrivarna ger så upplösningen är högre men detta är mest en akademisk fråga för vid normala betraktningsavstånd så har detta ingen praktisk betydelse.

Vi får väl se vad Canon kommer släppa framöver. Det börjar nog bli dags nu för det var 6 år sedan Pro 1000 kom. De behöver nog uppdatera bläcken också så att de för bättre beständighet än de har. En del av konkurrenterna är vida bättre.
 
Senast ändrad:
Ett råd är att man kollar upp att det finns ICC-profiler för den nya skrivaren och det papper man gillar att skriva ut på. Jag gjorde misstaget att köpa en Epson ET 8550. Till den skrivaren finns det få profiler om man undantar Epsons egna papper.
 
Ett råd är att man kollar upp att det finns ICC-profiler för den nya skrivaren och det papper man gillar att skriva ut på. Jag gjorde misstaget att köpa en Epson ET 8550. Till den skrivaren finns det få profiler om man undantar Epsons egna papper.

Det är tråkigt men det är väl en multifunktionsskrivare eller hur och det kan ju vara så att papperstillverkarna prioriterar de vanligaste dedikerade fotoskrivarna.

En annan sak också är ju att när man kör med andra papper än Epsons så finns inga explicita inställningar i "Media settings" i Epsons skrivare utan då kan man tvingas välja någon av Epsons inställningar man kommit fram till passar.

Till Cansons Infinity Etching Rag som jag använder rekommenderar Canson exv. "Epson Velvet Fine Art".

Se lista: ICC Profiles & Printer Settings - Canson Infinity (canson-infinity.com)

Det är väl förmodligen ett skäl till att välja en dedikerad fotoskrivare om man nu vill använda andra papper än Epsons.
 
Det dröjde innan jag till slut fick bestämt mig, annat har kommit emellan. Men jag köpte till slut Epson ET-8550, och är mycket, mycket nöjd med den hittills! Kvaliteten på utskrifterna är jättebra, och då är jag kräsen proffsfotograf. Enkelt som tusan att fylla på och peppar-peppar, inga igenkladdade patroner, inga torkade patroner, dessutom billigt att fylla på! Så jag är jättenöjd och tackar alla som svarat i tråden för hjälp och vägledning!
 
Det dröjde innan jag till slut fick bestämt mig, annat har kommit emellan. Men jag köpte till slut Epson ET-8550, och är mycket, mycket nöjd med den hittills! Kvaliteten på utskrifterna är jättebra, och då är jag kräsen proffsfotograf. Enkelt som tusan att fylla på och peppar-peppar, inga igenkladdade patroner, inga torkade patroner, dessutom billigt att fylla på! Så jag är jättenöjd och tackar alla som svarat i tråden för hjälp och vägledning!
Hej Annette!
Vad spännande med ET-8550! Jag har sneglat på den skrivaren väldigt länge, men har inte kommit till skott ännu. Jag har läst många tester och fått intrycket att utskriftskvalitén är väldigt bra, om än inte riktigt i klass med de dedikerade A3- och A2-fotoskrivarna som redan nämnts i denna tråd. Din fina recension gör mig ännu mer sugen! :)

Tre frågor, om du har tid:
Har du provat några andra papper än Epsons egna?
Har du provat svartvita utskifter? Skrivaren har ju grått bläck, vilket bör vara en fördel för svartvitt.
Har du provat att skriva ut panorama? Skrivaren ska klara pappersformat upp till 329 x 2000mm om man matar papper via den raka pappersbanan. Det är en funktion som lockar mig.
 
Senast ändrad:
Det dröjde innan jag till slut fick bestämt mig, annat har kommit emellan. Men jag köpte till slut Epson ET-8550, och är mycket, mycket nöjd med den hittills! Kvaliteten på utskrifterna är jättebra, och då är jag kräsen proffsfotograf. Enkelt som tusan att fylla på och peppar-peppar, inga igenkladdade patroner, inga torkade patroner, dessutom billigt att fylla på! Så jag är jättenöjd och tackar alla som svarat i tråden för hjälp och vägledning!
Jag har föregångaren 7750. Köpte den när den var ny och nöjd med den. Efter 2 år fick jag göra en manuell rengöring vilket var lite pilligt men sen var den som ny igen. Den kladdade ner utskrifterna med svart färg men gick att få fason på. Jag har kört med fotopapper från SP https://www.scandinavianphoto.se/scandinavian-photo/satin-professional-a3-300gr-50blad-a3
 
Hej Annette!
Vad spännande med ET-8550! Jag har sneglat på den skrivaren väldigt länge, men har inte kommit till skott ännu. Jag har läst många tester och fått intrycket att utskriftskvalitén är väldigt bra, om än inte riktigt i klass med de dedikerade A3- och A2-fotoskrivarna som redan nämnts i denna tråd. Din fina recension gör mig ännu mer sugen! :)

Tre frågor, om du har tid:

Har du provat några andra papper än Epsons egna?
Jag har provat med Scandinavian Photos samt Canons, bägge satin/semigloss

Har du provat svartvita utskifter?
Nej

Skrivaren har ju grått bläck, vilket bör vara en fördel för svartvitt.
Har du provat att skriva ut panorama?
Nej

Skrivaren ska klara pappersformat upp till 329 x 2000mm om man matar papper via den raka pappersbanan. Det är en funktion som lockar mig.
 
Många klarar ju inte ens att få igång något så basalt och vanligt som en TV idag utan hjälp. Jag har personligen hjälpt ett antal av dessa genom åren.
Det finna inga vanliga teveapparater längre. En modern teve har stora mängder av krångliga och obegripliga* inställningar som om man gör fel på kan göra apparaten omöjlig att använda.

Det är dock inte bara teveapparater som dras med sådana problem. Nästan alla moderna elektroniska apparater lider av usel ergonomi och hopplösa instruktionsböcker. Inklusive kameror och skrivare.

*Om man inte läser instruktionsboken flera gånger.
 
I alla diskussioner kring Bläckskrivare så rekommenderar jag alltid Crimson.se.

en dagen jag kastade min Epson och började ladda upp till dem
Istället. Den dagen sjönk väl blodtrycket välbehövliga tio punkter.

Innan var det alltid utskrifter fulla med linjer i, patroner som cloggade igen. Papper som var slut, eller fel, för mörkt eller nåt annat av 1000 saker som går fel.

Så, bästa bläckstråleskrivaren är den som någon annan äger :)
 
Senast ändrad:
Kör bara med epsons papper på min 8550 jag köper A3+ som är 180kr billigare än A3 av någon anledning.
 
I alla diskussioner kring Bläckskrivare så rekommenderar jag alltid Crimson.se.

en dagen jag kastade min Epson och började ladda upp till dem
Istället. Den dagen sjönk väl blodtrycket välbehövliga tio punkter.

Innan var det alltid utskrifter fulla med linjer i, patroner som cloggade igen. Papper som var slut, eller fel, för mörkt eller nåt annat av 1000 saker som går fel.

Så, bästa bläckstråleskrivaren är den som någon annan äger :)

Tur att det skett lite utveckling på bläckstrålefronten sedan finska vinterkriget då :)
 
I alla diskussioner kring Bläckskrivare så rekommenderar jag alltid Crimson.se.

en dagen jag kastade min Epson och började ladda upp till dem
Istället. Den dagen sjönk väl blodtrycket välbehövliga tio punkter.

Innan var det alltid utskrifter fulla med linjer i, patroner som cloggade igen. Papper som var slut, eller fel, för mörkt eller nåt annat av 1000 saker som går fel.

Så, bästa bläckstråleskrivaren är den som någon annan äger :)


Den senaste generationen av Epsons-fotoskrivare har blivit både betydligt bläck-snålare och mer driftsäkra och därigenom mycket roligare att äga än mina tidigare. Den första automatiska rensningen av skrivhuvudet skedde nyligen efter ett halvår. Ska sägas då att jag mest skrivit ut svart ett tag och helt avstått från att köra "nozzle check"-printar som var ett måste tidigare med min P600.

Normalt så kör min P900 aldrig några rensningscykler standardmässigt som den föregående generationen alltid gjorde. Nu görs detta enbart när maskinen känner själv att det behövs. Dessutom funkar nu rensningen helt annorlunda. Man kan nu se på en progressbar när den testar skrivhuvudets tillstånd och genom och den verkar nu rensa bara den kanalen som strular och inte alla som förr.

Jag tänker sällan på min skrivare idag så den är inget problem jag bryr mig om egentligen. Visst kan man låta Crimson skriva ut men risken är väl bara då att man inte kommer skriva ut överhuvudtaget. Tycker det skulle vara urtrist att ta en massa bilder som man aldrig skriver ut. Att skriva ut är ju det roligaste alla kategorier med foto tycker jag så det är synd om alla de som haft så stora problem att man helt givit upp hoppet. Softproof i all ära men det kan faktiskt inte ersätta den möjlighet kontrollen över hela arbetsprocessen som en egen skrivare ger.

Den stora grejen bortsett från den nu mer utvecklade skrivhuvuddiagnos- och rensningstekniken är ju att även Epson nu fått två dedikerade kanaler för svart, vilket Canon haft hela tiden. Det har bara varit de svarta bläcken som krånglat i min P600 och den designmissen är nu historia. Så om vi nu ska prata om Epsons skrivarproblem så är det som varit tidigare faktiskt historia nu. Det är väl dags att bedöma Epson efter vad de faktiskt säljer idag och inte efter vad de sålde för 15 till ca 2 år från idag. Det är faktiskt en helt annan och bättre tid nu för de som köper Epsons-fotoskrivare idag än det var tidigare.

Jag har faktiskt tyckt det funkat fint med min P600 också. De enda allvarliga problem jag haft är när maskinen bytt från Photo Black eller Matte Black med min avsikt eller genom min egen försumlighet av misstag och jag inte använt det andra bläcket på länge. Jag borde nog fattat själv att om jag börjar skriva ut matt med en patron som aldrig använts på över fem år att det bläckbytet var predestinerat att gå åt helvete. Sånt kan alltså inte hända idag eftersom både Photo Black och Matte Black idag har varsin kanal istället för en enda att dela på.

Sen är det väl ändå så att man väl kanske inte ska ha en skrivare överhuvudtaget om man inte använder den. Det finns de som inte tycker att man ska använda sin fotoskrivare för utskrift av annat än foton men det tycker inte jag. All användning är bra för även för en fotoskrivare så jag använder den även till andra kontorsjobb som exv. nu då jag skriver ut kvitton m.m. inför deklarationen. Idag får man ju ofta bara kvitton elektroniskt och det blir ofta väl oöverblickbart tycker i alla fall ordningsmänniskan i mig.
 
Tur att det skett lite utveckling på bläckstrålefronten sedan finska vinterkriget då :)

Har det? Hör mängder av folk som inte är nöjda med sina skrivare. Jag kommer vara den sista de måste övertyga om att de är så förträffliga.
Har säkert sumpat +10kkr på krånglande skrivare.

Nej, bekymret med skrivare får andra ha. Jag betalar hellre för utskrifter många gånger bättre än vad jag själv skulle ha råd ha hårdvara för.

Jag litar helt enkelt inte på varken Canon eller Epson efter de duster jaghaft med deras maskiner.
 
I nästan 27 år använde jag Epson fotoskrivare fram tills min 5 år gamla P600 lagd av i november 2022. Efter flera återupplivningsförsök med alla kända sätt och byte av nya patroner gav jag upp. Så nu står jag utan skrivare med massa Epson papper kvar av olika slag för flera tusen kr.

Funderade på en Canon Pixma Pro 200 och läste lite om denna skrivare på nättet men är tveksam med tanke på att den ska stå på hela tiden och dränera bläcket i sina rensnings cykler.

En P700 verkar ha en ny teknik vad gäller valet mellan fotosvart och mattsvart bläck som anses inte orsaka täppta munstycken. Inga nozzle check behövs skriver Sten-Åke trots att skrivare stått oanvänd en längre tid.
Detta får tiden utvisa tycker jag eftersom av egen erfarenhet så hade jag inga problem med min P600 i början heller. Under första 3-3,5 åren var det inga problem oavsett vilket bläck skrev jag med.

För det mesta skrev jag med fotosvart, ofta med flera A3+ foton i veckan. Ibland har skrivaren stått oanvänd i 2-3 månader. Mattsvart skrev jag endast under december månader och byte av bläck orsakade inga problem fram tills nu, 5 år efter köpet. Så det är inget konstigt att de färska P700 och P900 är problemfria.

Nu när jag läste härom veckan att livslång för en fotoskrivare oavsett märke ligger i genomsnitt på 3-5 år så klarnar bilden litegrann. Jag faktiskt misstänker att det är inte enbart bläckets fel med täppta munstycken utan det åldrande skrivarhuvudet som ställer till.

Vissa här på forumet grämer sig över sina 9 år gamla skrivare. Visst kan de hålla i 9 år beroende hur mycket de används men de Epson jag använde genom åren håll i genomsnitt just 5-7 år.

Det intressanta är även bläckkostnaden som sticker ut för P700 där en utskrift av en A3+ kostar med fotosvart $4.03, mattsvart $3.96. Som jämförelse med P900 ligger kostnaden på $1.82 och $2.06 och för P600 är det $3.14 och $2.94. För Canon P200 har det inte så stor betydelse eftersom den drar blecket oavsett om man skriver ut eller inte.
Källa: https://www.redrivercatalog.com/rr/cost-of-inkjet-printing.html

Nu känns det vemodig att vara utan skrivare och Crimson alternativet är inte så lockande när man är van att vid behov trycka på startknappen och efter några minuter få i handen en utskrift som man hade kontroll över till 100%. Har använd sig av Crimson några enstak gång och det var ungefär som att ”man får gilla läget”.
 
(...) Nu när jag läste härom veckan att livslång för en fotoskrivare oavsett märke ligger i genomsnitt på 3-5 år (...)
Köpte då min första skrivare i Januari i år, 11 700 svenska pesetas fick jag snällt slanta upp. Om den håller i 3-5 år, så får man väl ändå säga att det är rätt ok, med tanke på vad man (jag) betalade !?

Slår man ut kostnaden så blir det 325 kr/mån (på tre år), naturligtvis ännu mindre på 5 år. Inte jättelite, men inte så högt att jag personligen går i personlig konkurs. Sedan skall man inte underskatta nöjet av att ha en utskriven bild i handen, där man själv har gjort allt, från ax till limpa. Notera att jag skrev i jag-form.
 
Har en Epson pro 3880 som måste vara runt 5 år. Har skrivit ut en hel del på den. Fast ibland står den i månader utan ström och den kräver inte heller regnöringscykler. Ett trick den skrivaren har är att den skakar om skrivarhuvudena vid varje vändning vilket får pigmenten att blandas i ordentligt i patronerna. Den har 80 ml i varje patron.
Denna skrivare bara tuffar på och har fungerat utan intorkade skrivarhuvuden.
Numera köper jag bara A2 papper och har en egen skärmaskin som gör jag kan skära till det format jag önskar. Ofta blir det då A-formaten som gör jag slipper spill. för det mesta tar papperstillverkarna ordentligt mycket mer betalt per m2 för A4 än de gör för A2.
 
I nästan 27 år använde jag Epson fotoskrivare fram tills min 5 år gamla P600 lagd av i november 2022. Efter flera återupplivningsförsök med alla kända sätt och byte av nya patroner gav jag upp. Så nu står jag utan skrivare med massa Epson papper kvar av olika slag för flera tusen kr.

Funderade på en Canon Pixma Pro 200 och läste lite om denna skrivare på nättet men är tveksam med tanke på att den ska stå på hela tiden och dränera bläcket i sina rensnings cykler.

En P700 verkar ha en ny teknik vad gäller valet mellan fotosvart och mattsvart bläck som anses inte orsaka täppta munstycken. Inga nozzle check behövs skriver Sten-Åke trots att skrivare stått oanvänd en längre tid.
Detta får tiden utvisa tycker jag eftersom av egen erfarenhet så hade jag inga problem med min P600 i början heller. Under första 3-3,5 åren var det inga problem oavsett vilket bläck skrev jag med.

För det mesta skrev jag med fotosvart, ofta med flera A3+ foton i veckan. Ibland har skrivaren stått oanvänd i 2-3 månader. Mattsvart skrev jag endast under december månader och byte av bläck orsakade inga problem fram tills nu, 5 år efter köpet. Så det är inget konstigt att de färska P700 och P900 är problemfria.

Nu när jag läste härom veckan att livslång för en fotoskrivare oavsett märke ligger i genomsnitt på 3-5 år så klarnar bilden litegrann. Jag faktiskt misstänker att det är inte enbart bläckets fel med täppta munstycken utan det åldrande skrivarhuvudet som ställer till.

Vissa här på forumet grämer sig över sina 9 år gamla skrivare. Visst kan de hålla i 9 år beroende hur mycket de används men de Epson jag använde genom åren håll i genomsnitt just 5-7 år.

Det intressanta är även bläckkostnaden som sticker ut för P700 där en utskrift av en A3+ kostar med fotosvart $4.03, mattsvart $3.96. Som jämförelse med P900 ligger kostnaden på $1.82 och $2.06 och för P600 är det $3.14 och $2.94. För Canon P200 har det inte så stor betydelse eftersom den drar blecket oavsett om man skriver ut eller inte.
Källa: https://www.redrivercatalog.com/rr/cost-of-inkjet-printing.html

Nu känns det vemodig att vara utan skrivare och Crimson alternativet är inte så lockande när man är van att vid behov trycka på startknappen och efter några minuter få i handen en utskrift som man hade kontroll över till 100%. Har använd sig av Crimson några enstak gång och det var ungefär som att ”man får gilla läget”.

Livslängden för mina två Epson jag haft tidigare var runt 7 år för båda, så det du skriver i det avseendet ansluter jag mig helt till.

Instämmer även helt med synen på missnöjet med 10 år gamla skrivare som blir oanvändbara även av andra skäl, som att de inte funkar med nya OS. Det är nog dags ändå att byta då av flera skäl. Dels så bygger man bort eller förbättrar kända svagheter och dels så har bläckens hållbarhet utvecklats mycket över tid.

När det gällt mina skrivares svagheter så blev svartvita utskrifter inte helt bra med R1800 (A3+) då den saknade dedikerat svart bläck. Dels hade den lite problem med just gult som Lumimous Landscape lyfte ovan. Patronerna var också löjligt små.

P600 var ett lyft när det gällde svartvitt och det var de nya bläckens förtjänst. Den gemensamma kanalen för två svarta bläck var en klar designmiss som redan är avhandlad. P600 körde sina bläcködslande rensningar i tid och otid och även det är borta nu.

Nu har vi verkligen fått bättre skrivhuvuden, smartare och mer snåla diagnos- och automatiska rensningsfunktioner och än bättre bläck med bättre gul blå/violett färg. Problemen med det svarta är borta. Det har tagit dessa 10 år att få till detta men detta är nu åtgärdat i den senaste generationen skrivare. Det är det de som köper de nya skrivarna nu faktiskt får vid sidan av än bättre arkivbeständighet.

Det är det man trots allt har att väga mot att kunna köra en 10 år gammal skrivare ända in i evigheten.

Vi har trots detta som du berör inga garantier med den nya generationen skrivare heller även om det hittills ser väldigt lovande ut men det ändrar ju inte på det faktum att precis alla skrivare mår bäst av regelbunden användning.

Så det är nog även fortsatt så att om man faktiskt inte skriver ut hyfsat regelbundet, så ska man nog kanske ändå överväga andra lösningar än att ha en dåligt utnyttjad skrivare, som ändå riskerar att bli ett problem förr eller senare.

Det finns inga garantier för att en fullständigt misskött och negligerad P900 skulle fungera perfekt i all evighet den heller. Det lär säkert visa sig de närmaste åren i vilken grad en P900 låter sig misshandlas innan den tar ut sin rättmätiga hämnd på ägaren den också, för det finns faktiskt INGA helt underhållsfria skrivare, även om en del användare tycks ha den typen av förväntningar.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.