Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Stora problemet är användaren? ok jag har kört epson 2200, 7800 o 7900.
samtliga har för eller senare fått igensatta munstycken. Jag hade tom Stefan olsson hemma, Tyvärr avliden idag o han rekommenderade avfuktare för att minska risken för igensatta munstycken. Har du någonsin tittat på din print under rätt ljus med lupp för att se att den är helt ok? Många har ränder på epson utskrifter men märker det inte ens.
Med epson blir man expert på att fixa skrivaren, man är tvungen till det. Finns 256000 artiklar om igensatta munstycken på epson, Finns youtube filmer på hur man fixar det.
Om du tex skulle köra ett akvarell apper så var det ett måste att borsta pappret innan för att få bort lösa bomullspartiklar annars täpptes det till omgående.
Varje gång man körde akvarell papper så blev det nästan strul.
Med canon pro 1000 behöver du bara trycka på knappen o du har aldrig det problemet. Canon har en annan teknik samt möjligheten att köpa ett nytt skrivhuvud till vettiga pengar.
Du menar väl luftfuktare och inte avfuktare?
En sak jag kan hålla med om är väl att man på ett enkelt sätt borde kunna byta huvud även på en Epson men jag kollade snabbt och Canons är ju knappast billiga. Ett antal ligger på mellan 4000 och 7000 och byter man huvud kommer man säkert behöva byta en del nya patroner också. Det blir snabbt meningslöst dyrt och säkert ett bättre val att köpa en ny nyare skrivare istället.
Jag tycker det verkar som om du argumenterar för att en skrivaranvändare aldrig någonsin skulle behöva ta ansvar för drift och funktion av sin skrivare. Vilka maskiner är för evigt underhållsfria som inte explicit är byggda för "köp och släng"? Din bil? Din båt om du har någon. Måste man verkligen tanka, byta olja eller för den delen ladda? Spolarvätska? Byta olja i transmissioner i säg din automatlåda. Slipa kökets knivar eller för den delen som en del redan tagit som exempel -raka sig, tvätta sig och för att inte nämna det värsta - varför måste vi ständigt avbryta allt bara för att äta. Inte ens människan är underhållsfri.
Mitt paradexempel är ändå när Volvo tog bort smörjnipplarna i bilarnas kardanknutar som sedan sades vara underhållsfria och det var de ju men de måste istället bytas oftare då de riskerade att gå sönder oftare utan smörjning. Jag tror att drömmen om en underhållsfri värld är just en dröm och vill man dit så är nog den bästa lösningen att överhuvudtaget aldrig köpa en skrivare.
Jag vidhåller absolut att det största problemet är användare som inte förstått vad det för med sig att äga en massa teknisk utrustning. Sanningen är ju att med datorerna och apparaterna så har en stor majoritet av oss människor passerat vår inkompetensnivå och exponerats för den totala hjälplösheten för länge sedan men många har bara inte insett det ännu.
Många klarar ju inte ens att få igång något så basalt och vanligt som en TV idag utan hjälp. Jag har personligen hjälpt ett antal av dessa genom åren.
Senast ändrad: