Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Ok. Det drunknade bara i dina textmassor.
Vi hade tidigare en diskussion kring bläckens hållbarhet. Här några Epson-papper och färgprintar. Svartvita printar får upp till 400 års hållbarhet i omdöme med P700/P900 bläck
Allmän länk till Wilhelm Research
Wilhelm Imaging Research (wilhelm-research.com)
En översikt över Canson-pappers hållbarhet
Så var man hamnar handlar om en kombination av bläckens egenskaper ihop med pappret samt om det är skyddat med vanligt glas, UV-glas eller om printarna är helt oskyddade. Det senare gäller för mig då jag inte gillar reflexer så jag har aldrig glas i mina ramar.
Scandinavians papper är No Name så jag har ingen aning om hållbarheten men hyfsade bläck använder jag ju i alla fall, så det balanderar väl det hela en del. De som printar med Canons fotoskrivarbläck däremot får normalt kortare hållbarhet bara av det skälet i allmänhet vid en jämförelse med fotoskrivare från Epson och inte minst HP som brukar vara bäst. Köper aldrig billigt bläck.
Jag är inte särskilt orolig för hållbarheten med de förväntningar jag har och hur jag använder mina printar. Om någon prompt skulle vilja ha Canson-papper med mina motiv, så är väl inte det något större problem.
Sammanställning Fine Art papper
WIR_Canson_Fine_Art_and_Photo_Papers_Final_Report_2020-06-01 (wilhelm-research.com)