Annons

A3 fotoskrivare, lite köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller detta med igensatta huvuden och rengöring som drar en massa bläck är min erfarenhet tvärt emot en del andras. Jag körde med en Epson 3800 under ganska många år och den skrivaren var hopplös på att klogga igen huvudena, dessutom klarade den inte att planhålla större papper så ofta fick man ränder där huvudet gått i pappret. Detta hände på vissa papper vilket begränsade vad som gick att använda ganska hårt. Skaffade en Canon pro1000 istället och har inte råkat ut för varesig igensatta huvuden eller att pappren inte kan planhållas (den har en sugfunktlion som ser till att hålla ordning på pappret), dessutom är den betydligt tyngre vilket jag ser som en fördel, den är robustare byggd helt enkelt.

Vissa gillar Epson och andra Canon och det verkar också som att en del har otur med just sina exemplar. Men som sagt, detta var mina erfarenheter som gjorde att jag bytte från Epson till Canon. Oavsett vilken man väljer blir det ganska dyrt med bläck om man inte skriver ut ofta och mycket.
Jag förstår det, gällde även för senare modeller som p600. Använde jag den inte kontinuerligt så blev det problem. Epson har dock tagit ett jättekliv med dom nya p700 och p900.
Efter att ha haft p600 så var jag tveksam om det skulle bli en Epson igen men hittills är jag mycket positivt överraskad. Har man haft några Epson av tidigare generationer som strulat så förstår jag att Canons modeller känns lockande och det är upp till var och en såklart. Det blir bra och kostar pengar oavsett märke😃. I Connys fall som verkar vara sugen på p700 är det nog vettigt att fundera kring om han kör ut 200 utskrifter på några veckor eller om han sprider det över längre tid.

Senast ändrad:
Nja, 200 sidor på kort tid blir det aldrig fråga om. Då ska man nog inte ha en P700 utan snarare något med 4 siffror i modellbeteckningen.

Däremot tycker jag det är seriöst att göra testet med många sidor över flera bläckpatronsbyten för att sprida ut rengöringscykler eller bläck som går åt vid byten jämt över ett stort antal sidor.

Men oavsett om det är ett rimligt antal sidor eller inte så var förutsättningarna lika för alla skrivare de testade och jag reagerade på att P700 stack ut ganska ordentligt med dubbla kostnaden mot t.ex. pro 300 som har hälften så stora bläckpatroner, vilket borde ge det omvända resultatet.

Övriga skrivare från både Canon och Epson var inom rimliga marginaler från varandra men P700 stack ut och det förvånade mig.

Nja, 200 sidor på kort tid blir det aldrig fråga om. Då ska man nog inte ha en P700 utan snarare något med 4 siffror i modellbeteckningen.

Däremot tycker jag det är seriöst att göra testet med många sidor över flera bläckpatronsbyten för att sprida ut rengöringscykler eller bläck som går åt vid byten jämt över ett stort antal sidor.

Men oavsett om det är ett rimligt antal sidor eller inte så var förutsättningarna lika för alla skrivare de testade och jag reagerade på att P700 stack ut ganska ordentligt med dubbla kostnaden mot t.ex. pro 300 som har hälften så stora bläckpatroner, vilket borde ge det omvända resultatet.

Övriga skrivare från både Canon och Epson var inom rimliga marginaler från varandra men P700 stack ut och det förvånade mig.
Kan bara hålla med och det borde ju framförallt inte skilja så mycket mellan P900 och P700 även om priset per ml är lägre för de större patronerna. Det ska ju sitta samma teknik i båda. Även om testet verkar seriöst kan ju något gått fel tex med mediainställningen.

Har haft tre Canon Pixma 6850 (A3+) alt. 7250 A4 på raken utan några som helst problem. Kör uteslutande med "piratbläck" från säljare i Tyskland eller Storbritannien (bläcket kommer förstås från Kina) och normalt så kostar bläcket om man köper cirka 10 av varje färg cirka 15-20 kronor patronen. Inget torkat bläck fast skrivaren varit satt på paus i flera månader sommartid. Använder papper från 123ink "Glossy" eller "Premium glossy" och allt fungerar så bra, så bra. När skrivaren är 3-4 år så tar skrivarhuvudet slut. Då kan man köpa ett nytt original på eBay för ca 850 kr om man vill eller köpa en ny skrivare. Skrivaren kostar idag 2125 kr. Krångla inte till det. Jag har kört med ovan nämnda skrivare i ca 10 år utan några som helst problem.

Senast ändrad:
Har haft tre Canon Pixma 6850 (A3+) alt. 7250 A4 på raken utan några som helst problem. Kör uteslutande med "piratbläck" från säljare i Tyskland eller Storbritannien (bläcket kommer förstås från Kina) och normalt så kostar bläcket om man köper cirka 10 av varje färg cirka 15-20 kronor patronen. Inget torkat bläck fast skrivaren varit satt på paus i flera månader sommartid. Använder papper från 123ink "Glossy" eller "Premium glossy" och allt fungerar så bra, så bra. När skrivaren är 3-4 år så tar skrivarhuvudet slut. Då kan man köpa ett nytt original på eBay för ca 850 kr om man vill eller köpa en ny skrivare. Skrivaren kostar idag 2125 kr. Krångla inte till det. Jag har kört med ovan nämnda skrivare i ca 10 år utan några som helst problem.

Så du har inte haft några problem förutom att du måste byta ut den var 3-4:e år?

Svar: Nej jag har inte haft några problem med intorkat bläck någon enda gång. Men, efter ett stort antal utskrifter av skilda slag, (vanlig text på "vanligt papper" uppskattningsvis ca 700 sidor, plus foto-utskrifter motsvarande uppskattningsvis ca 300 A4-sidor) så är utskriftshuvudet slut och då har jag ibland bytt detta (kostnad ca 850 kr) eller om jag redan har gjort ett byte av skrivarhuvudet, så byter jag hela skrivaren. I det senare fallet så är det nog så att den svamp som finns inne i skrivaren - och tar hand om bläck-överskott som inte träffar pappret - är full och att skrivaren slutar att fungera av denna anledning. Jag bedömer att det förhåller sig så.
Det jag vet är att jag har fått en väldans massa utskrifter till vad jag finner är en förhållandevis låg kostnad. Har tidigare haft en Canon A2 skrivare för pigment-bläck. Bra hållbarhet och fina färger, men i mitt tycke vansinnigt dyrt.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Förhandsboka nya Fujifilm GFX100RF hos Götaplatsens Foto