ANNONS
Annons

Varför så lång leverans tid på Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

bdn

Ny medlem
Hej :).

Beställde för ungefär 3veckor sedan en Nikon D50( 18-55 + 55-200 +väska +1gb minne för ungefär 8200), som jag drömt om att få väldigt länge. Men pratade idag med Killen i butiken där jag beställde kameran och han säger såhär: Pratade med en försäljare på Nikon igår och dom kan inte ge något exakt datum när kameran kommer att kunna levereras till dom.

Denna Nikon är deras första dom ska leverar så nu undrar jag, kan det vara så att Nikon väljer att leverera kameran till dom stora butikerna först, sedan till dom lite mindre?.

Det börjar bli lite ont om tid också, måste ha kameran innan den 25 då jag ska iväg.

Man kanske bör börja se sig om efter andra modeller, vilka skulle ni isf rekommendera?.

bdn skrev:
Hej :).

Beställde för ungefär 3veckor sedan en Nikon D50( 18-55 + 55-200 +väska +1gb minne för ungefär 8200), som jag drömt om att få väldigt länge. Men pratade idag med Killen i butiken där jag beställde kameran och han säger såhär: Pratade med en försäljare på Nikon igår och dom kan inte ge något exakt datum när kameran kommer att kunna levereras till dom.

Denna Nikon är deras första dom ska leverar så nu undrar jag, kan det vara så att Nikon väljer att leverera kameran till dom stora butikerna först, sedan till dom lite mindre?.

Det börjar bli lite ont om tid också, måste ha kameran innan den 25 då jag ska iväg.

Man kanske bör börja se sig om efter andra modeller, vilka skulle ni isf rekommendera?.

Ring till Zebramedia.com och hör om han kan ta hem... Han kan fixa D200 då borde det inte vara nått problem med en D50...

Jag skulle ringa Cyberphoto och se om de inte kan sätta ihop ett paketpris till dig.. det är ju värt att försöka iallafall.

Jag befinner mig lite i samma läge, den 3/5 skulle jag köpa Nikon D50 med 15-55 optik men det fanns inga kvar i hyllan, vare sig hos Sergel-floto, kameradoktorn eller Scandinavian och jag väntar fortfarande :(
Vad håller Nikon på med?????

Hi folks

Det är ganska enkelt. En av förklaringarna är att Nikons försäljning har fullkomligt exploderat i antal. Tillverkningen hinner inte med. Det tar helt enkelt tid för vilket företag som helst att anpassa produktionen till en försäljningsökning av denna rang. Från 1 200 000 till 2 200 000 gluggar mellan 2004 och 2006. 300 000 DSLR till 1 500 000. Tänk om Volvo skulle öka sin försäljning med dessa siffror. Siffrorna kommer från Thom Hogan och han brukar vara välinformerad. http://www.bythom.com/nikon2003finance.htm

En annan förklaring som brukar valsa runt är Nikons omorganisation i Europa men det förklarar inte bristen på Nikon produkter i USA.

Mankan

En annan inte helt osannolik spekulation kan vara att Nikon Svenska helt enkelt inte har pengar och därmed inte får leveranser utan att andra länder prioriteras först. Är inte säker på saken men det känns inte osannolikt. Hörde ett rykte i vintras om att Canon var den enda leverantör i Sverige som faktiskt visade positiva siffror.

Hur som haver verkar D200 leveranserna släppa, Swefo.se har några exemplar i lager nu för direkt leverans.

Även om det inte är så kul är det nog iaf bättre med marginellt längre leveranser, än fler D200-hus med fel på.
Iaf för Nikon, som har börjat röra upp sen D70 kom ut;)

Jag har ju väntat på min 200-400/4 sedan 31/3..( ska få den nu i veckan, 1 månad före levdatum som var satt kanske 31/7) och jag har ringt till nikon svenska ca en gång i veckan efter de 2 första veckorna gått och tjatat!

Det är massor olika svar man får OM man får något svar. Nikon svenska har problem med telefonerna, viss personal som inget vet..mm..mm.

Jag sa till slut som det var..
-fixa fram denna proffsglugg eller jag köper den utomlands..
-jag försöker ju jobba med ert märke och ni har inget annat att erbjuda så det är minst sagt lite dåligt att ni inte kan ha EN hemma.
-Denna "service" och bristen på kundtjänst, svar är skäl nog att byta märke för min del.

(4 dagar senare fick jag lev-besked om denna vecka.)

Tror iofs inte min tjötattityd ändra på något men det skada inte iaf. De ska ju iaf vara lite ödmjuka nog att ta sig tid att förklara för en VARFÖR det ska ta 2-3månader att få fram grejer.
INGEN visste ju något...och så försöker de hänvisa till återförsäljarna som absolut inte har tid lr möjlighet att kolla upp vad som händer med leveranserna ofta.

Kan mycket väl tänka mig att deras exploderande försäljning på amatörsidan är orsaken till långa lev där. Men på proffs måste de ju se till att ha lite grejer hemma iaf i EU, där säljer de ju inte samma mängd, men det kostar desstå mer.

Jag fick vissa svar sista gången jag ringde ..om att svenska N bestämmer inte vad som ska finnas på lager här..osv..

Mysko.. jag beställde min D50 från Tyskland och fick hem den på en vecka. De hade dem i lager..

När jag köpte min D50 för tre veckor sedan på expert i Uppsala så fanns det flera stycken i lager där. Tror att dom hade 4-5 stycken D50 på hyllan.

Jäklar! När man väl bestämmt sig för att köpa en svart Nikon D50 så är det ju klart att ingen butik har den på lager:(
Så, nu sitter man här och funderar på att antingen köpa en D50 i silver, gå och köpa en EOS 350D istället eller bita sig i knogarna och vänta på den svarta modellen. Skit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar