så du tycker att amatörfotografer utan org nummer som plåtar bröllop svart ska prioteras före yrkesfotografer? Finns flertal på fs som har mängder med bröllopsbilder men ingen f skatt ingen firma.
ingen hindrar dig att regga en firma är gratis bara att köra på.
Så du har en så krävande släkt att bilder på dom inte duger med en D300s?
Du har inte mycket utrustning från Nikon om man ser till (kameraväskan) en glugg o ett hus från NIkon. Jag som alltid uppgraderar o köper flera hus räknas som en bra kund o får alltid kameran tidigt o många gånger även öron märkt från tillverkaren. Ska jag hamna bakom dig i kön då menar du? jag har köpt bla 4st D700, 1 D3x o mängder med optik,blixt etc. Jag hade hamnat före dig oavsett Nps eller ej för att jag är en bra kund.
Jag förutspådde dessa köer med D800 för länge sedan o skrev det på fs o det var samma sak när 5D mark 2 kom det var canons första kamera med mer pixel som inte kostade 70000 kr. Nu är Nikon användarna samma möjlighet att komma över ett hus med högre upplösning för 25000 o inte pynta 60000 för D3x.
Att du anser att en privat person har mer nytta av en D800 än en yrkesfotograf är rätt korkat tycker jag rent
TRAMS.
Sedan har jag fått ett billigare pris på D800 oxå, det är inte heller rättvist du ska ha samma eller?
Du måste tycka det är fel att Nps medlemmar får kameror etc lagade snabbare o fria låne prylar under tiden?
Om du tex skaffar ett kundkort på ica så premieras du med högre rabatt o får tex en tårta gratis när du fyller år o dom bästa kunderna bjuds på resor etc. Det handlar mycket om hur bra kund man är för att få fördelar med vip inbjudan etc. Är du duktig fotograf o kan leva på att ta bilder så kan du oxå få fördelar. Jag har fått låna nya kameror,objektiv för vissa utlandsjobb i utbyte mot bilder till mässor etc.
Ska även klum få sin kamera efter dig? Var går gränsen? Vilka kriterier tycker du att du uppfyller som gör att du ska få din kamera snabbare?
Vilket trams, ja om du ställer dig i kö efter mig så tycker jag du ska stå efter. Det är inte rätt att jag te x köat i 4 månader och så kommer priokunder in efteråt på en räkmacka och ständigt puttar ned mig i kön, och Nikon inte ens kan ge mig ett besked när jag får mina grejor.
Gällande utrustning så har jag mer än vad som har lagts in på fotosidan, lägger nästan aldrig in varken bilder eller utrustning, men det är egentligen inte relevant i frågan.
Det är lätt tramsigt när såna som dig anser sig "förmer" än andra. Jag kan vända på dina frågor, så dina kunder ä så krävande att det inte längre duger med dina gamla hus bara för att d800 har släppts? Så är det knappast, de flesta kunder skiter nog fullständigt i vilket kamera du använder. Om du har kunnat leva på dina bilder tidigare så kan du nog göra det i några månader till utan D800, så det argumentet går åt båda hållen i så fall.
Jag har aldrig sagt att en D800 är viktigare för en privatfotograf än yrkesfotograf, det jag sagt är att det inte nödvändigtvis är tvärtom heller. Vem fan avgör vilka bilder som är viktiga och för vem? Du? för att du har en reggad firma?
Om du tittar runt på fotosidan så ser du nog många "amatör fotografer" som är precis lika duktig och seriösa med sitt fotande som "proffs fotografer". Därför är det trams med kommentarer från yrkesfotografer om att amatörfotograferna kan klara sig med sina gamla kameror ett tag till och utvecklas med dom istället, det gäller nog tusan i lika hög grad yrkesfotograferna.
Och återigen, denna tråd handlade om att Nikon inte kan ge besked till oss "vanliga" kunder när vi får våra grejor, trots att de vet hur många orders dom har, trots att dom vet sin produktion, det är under all kritik. Sedan att vissa "yrkesfotografer" med mindervärdighetskomplex inte kan låta bli att komma med tramsiga fotografer att alla andra förutom dom klarar sig lika bra med sina gamla kameror, att för alla amatörfotografer är det bara "vill ha senaste prylen begär" är inget annat än trams och skitsnack.