ziggys
Aktiv medlem
om man är yrkesfotograf så har man flera kameror så det är aldrig panik att få den senaste modellen visserligen brukar jag få dom rätt snabbt ;-) men ni som inte är yrkesfotografer vad är det som gör det så panik artat att få den senaste modellen? vad är det som eran gamla kamera inte klarar av? vad är det som D800 kan göra som inte (gamlingen) klarar? Så jäkla stor skillnad är det inte på D700/D800 om vi inte avser filstorlek.
Tja, med det resonemanget skulle man ju inte köpa någon ny kamera överhuvudtaget. Eller så mycket annat heller för den delen. Jag klarar mig alldeles utmärkt med min gamla Volvo men om jag nu beställer en ny bil är det väl inte så konstigt om jag vill ha den så snabbt som möjligt. Eller i alla fall veta när jag får den. Jag svälter inte ihjäl om jag inte får mitt beställda lamm till påsk men det är ju onekligen kul att få det ändå. Och min gamla dunjacka kommer att vara precis lika varm nästa vinter som denna. Och min nuvarande... ja, du förstår...
Om man köpt något är det väl få av oss som inte vill ha det man köpt så snart som möjligt.
Sen vill jag poängtera att det jag tycker är mindre lyckat från Nikons sida är bristen på information. Inte att man måste vänta. Det har jag full förståelse för i ett lanseringsskede som detta. Det jag har mindre förståelse för att det ska vara så svårt att få ur sig en hyfsad pålitlig leveransplan. Eller rättare sagt - det är inte svårt, det är busenkelt. Om man vill. Därför drar jag slutsatsen att Nikon helt enkelt struntar i det vilket känns mindre sympatiskt. Och det är först när man får leveransinfo som man kan nyttja den ovan nämnda konsumentmakten; om man tycker det är ok att vänta eller väljer att byta märke. För de flesta av oss är det trots allt förenat med en del bök och framför allt kostnad att byta system. Tyvärr kan jag inte låta bli att tänka att det är just det faktumet som ligger till grund för ett visst förhållningssätt från Nikons sida. I en bransh med annan struktur och mindre påtagliga exithinder hade man agerat på ett betydligt mer kundanpassat sätt. Tror jag...