1. Hört du talas om metoden att dela upp text i stycken? Gör den oerhört mycket lättare att läsa
2. Nikon har redan flera parallella servicenivåer.
3. Idén att det skulle finnas ett ekonomiskt motiv med dålig service är rent ut sagt korkad
Det enda dålig service åstadkommer är att kunder byter märke. Dålig service är dyrt.
4. Du helt verkar ha missat att Lasses och Nikon haft ett mycket tätt samarbete genom alla år där en del saker inlämnade hos Nikon faktiskt servades hos Lasses och vice versa. Att Lasse slutade var så vitt jag förstår en kombination av pension och att fortsatt verksamhet skulle krävt stora investeringar (skall man felsöka moderna kameror behövs en del rött dyr utrustning).
5. Hur det funkar med andra märken? Skall man döma av forum (alltid en osäker källa) så är det ungefär samma sak överallt - majoriteten får ungefär den service de förväntar sig, men då och då blir det problem och kunder blir frustrerade över oklara besked, brist på information, byråkrati och rigida tolkningar av garantivillkor.
Jag håller med om att Nikon ibland är besynnerligt klumpiga när det gäller enkla saker som att hålla utlovade reparationstider och inte minst om kunna ge tydliga besked eller information kring reparationer. Men det verkar också vara lite av ett branschproblem.