Annons

Varför så klent med kritik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Det är två månader sedan någon bemödade sig att ge mig kritik på någon bild, trots att jag laddat upp flera nya.
Jag är ganska färsk och sätter stort väde på vad andra tycker om mina bilder.
Det är ju bra att veta om något inte är snyggt och vad man i så fall kan göra åt det, och ibland är det kul att höra att man har gjort något bra.
Jag lär mig mycket av att titta på andras bilder och läsa vad folk tycker om dem, men det vore kul med lite input på sina egna bilder oxo. Det var mycket bättre tidigare, har folk slutat kommentera eller vad?
 
Har också märkt detta och tror delvis det beror på att mängden bilder som laddas upp har ökat. Det ända man kan göra är att försöka ge mer kritik själv och hoppas andra gör samma sak.
 
Hej Andreas

Jag håller med dig det verkar som man inte längre får så mycket kritik längre. Har tagit bor fletalet bilder då ingen kritik kommit man undrar i sitt stilla sinne om de var så usla att ingen vill ge ris eller ros för dem.

Siw
 
håller också med. Vad du (och vi andra)kan göra är att kommentera så mycket bilder vi kan, hinner och har lust med. Detta gör att fler kommer att kika in på din sida och dina bilder. Gör hellre så än att lägga upp en massa bilder som du är halvnöjd med för att få lite kritik. Det är just denna mängd med folks "skapliga" bilder som gör att många inte orkar kika igenom alla nyupplagda foton.
 
antal underkategorier tror jag också är något bidragande... + att mängden är har blivit så oöverskådlig... svårt men sant ^^
 
Upplever samma sak!
Jag tror det är så att det är för många medlemmar på fotosidan som oftast lägger upp (amatörfoton) på sina vänner och så. (inget dåligt menat)
Och sedan kommenterar inte folk för att det kommer in för mkt bilder som man knappt kan kommentera.
Jag kommenterar gärna bilder som amatörer tagit, men 1 milj kan jag inte kommentera!

Mvh Markus
 
Förut fanns det en "alla nya bilder" man kunde klicka på och det verkade som folk använde den ofta och då fick man kritik på nya bilder utan att behöva lägga in den i kritikpolen. Nu blir ju dessutom alla kommentarer på en bild gjorda i bildkritikpoolen när man väl lagt ut en bild till bildkritik.
 
För mig går det i perioder fall jag kommenterar eller inte. Nu var det rätt länge sedan jag kommenterade något (och jag har inte heller laddat upp mycket bilder på senaste), utan varit mer aktiv i forumet istället. Jag känner att jag tillför mer där, för tillfället.
Ibland har man inte lust och ibland har man inte så mycket att säga om/tillföra en bild och ibland vet man inte riktigt var man ska börja.
 
Du har så rätt i en denna viktiga fråga

Människan är av naturen lat. Det är en inte alltför djärv tanke att fotografer är lika lata som andra. Min fundering på hur bristen på vilja att ge kritik kan ändras, har hittills bara slutat i: gör en pool där man för varje bild man lägger in är skyldig att ge 5 kommentarer på andras bilder, Kritiska Klubben !

Jag skulle gärna deltaga i en sådan pool.

Ett ytterligare krav i en sådan pool borde vara att det är kritik, inte enbart beröm. I ett fyrtiotal "berömda" bilder har jag hittills bara haft 1 !(en) konstruktiv synpunkt. Lutar därför åt att ett antal bedömningsområden med betygssakala kompletterat med eventuella kommentarer är bättre än att kommentera helt fritt. Då skulle man i alla fall veta vad andra tyckte om komposition, teknik och vilka områden man nu väljer.

mvh/Bo
 
Bort med grundmedlemskapet

Jag håller med om att det är för mycket bilder. Denna och liknande diskussioner har förekommit förut, och jag vidhåller min åsikt att Fotosidan borde ta bort medlemsskapsnivån "grundmedlem" och bara ha betalande medlemsskap.

Innan ni blir sura på mig, läs mitt tidigare inlägg i en annan tråd, där jag mer ingående förklarar vad jag menar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=629494#post629494
 
Mängden bilder gör att man bara orkar se närmare på dom som är slående bra - eller dom som man genast ser skulle nå den där sista 5% med ett enkelt ingrepp.
(Och ger man den kritiken blir den man kommenterar sur förstås. ;) )
Jag är ganska mångordig, generellt, och bemödar mig om att ge både ris och ros. Och säga vad jag upplever i bilden.
EN ENDASTE gång var bilden bara så bra, och klockan så mitt i natten, så jag orkade bara skriva 'Stiligt!', eller något liknande, men då fick jag mig en smäll på fingrarna av programmet, som bad mig skriva mer! Då blev jag lite sur. Det är alltså bättre att skriva inget alls än att ge ett odelbart beröm!
Jo, jag vet att många skriver bara 'Fint!' - och då kan man ju undra exakt vad dom menar, men det är ju en god början i alla fall!
ALLA kommentarer bör uppmuntras - i dagens läge!
 
På photosig.com är det så att, vad jag förstått, att gratismedlemmarna antingen måste bli inbjudna av en redan befintlig medlem, eller själv måste kommentera ett visst antal bilder för att få lägga upp egna bilder.
 
1 bild per vecka

Ett annat förslag är att begränsa antalet bidrag till bildpooler, åtminstonde i Bildkritik, till 1/vecka. Mer än så behövs inte tycker jag, och det skulle få effekten att man måste ta sig en funderare på vilken bild man verkligen vill ha kritik på denna vecka.
 
Jag tror att fotosidan behöver utvecklas på något sätt och det pågår ju diskussioner om det, t.ex olika intresseområden som kan få egna avdelningar. Poolsystemet kanske också behöver utvecklas och ev vävas ihop med intresseområdestankarna? Vi får se vad det blir av det hela? Personligen tittar jag numera nästan uteslutande på bilder i Bildväljaren, Utställningar, Det glömda rummet, Gatufotopoolen och Toycamera men även Konstfoto och Bilddiskussion ibland. Bildkritik är jag mera sällan inne på. Den nya Tidsdokument är också intressant. Visst missar jag många bilder men man måste sålla för att inte bli förblindad och avtrubbad. Försöker kommentera någon bild eller någon utställning varje dag men det är inte alltid det blir så heller. Tycker diskussioner i forumen är intressant också.
 
Re: Du har så rätt i en denna viktiga fråga

Bo Johansson skrev:
Människan är av naturen lat. Det är en inte alltför djärv tanke att fotografer är lika lata som andra. Min fundering på hur bristen på vilja att ge kritik kan ändras, har hittills bara slutat i: gör en pool där man för varje bild man lägger in är skyldig att ge 5 kommentarer på andras bilder, Kritiska Klubben !

Jag skulle gärna deltaga i en sådan pool.

Ett ytterligare krav i en sådan pool borde vara att det är kritik, inte enbart beröm. I ett fyrtiotal "berömda" bilder har jag hittills bara haft 1 !(en) konstruktiv synpunkt. Lutar därför åt att ett antal bedömningsområden med betygssakala kompletterat med eventuella kommentarer är bättre än att kommentera helt fritt. Då skulle man i alla fall veta vad andra tyckte om komposition, teknik och vilka områden man nu väljer.

mvh/Bo

Ett bra förslag tycker jag. Angående kritik vs. beröm, så hade jag en idé förut om att man skulle kunna ha 2 fält, ett för positiv kritik och ett för negativ kritik (lite som fälten för Plus och Minus när man skriver produktrecensioner), för att på så sätt framhålla vikten av att ge både positiv och negativ kritik. Eventuellt skulle man kunna göra det obligatoriskt att skriva något i båda fälten.
 
Re: Bort med grundmedlemskapet

BME skrev:
Jag håller med om att det är för mycket bilder. Denna och liknande diskussioner har förekommit förut, och jag vidhåller min åsikt att Fotosidan borde ta bort medlemsskapsnivån "grundmedlem" och bara ha betalande medlemsskap.

Innan ni blir sura på mig, läs mitt tidigare inlägg i en annan tråd, där jag mer ingående förklarar vad jag menar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=629494#post629494

Men grundmedlemmar kan ju inte ladda upp så många bilder som det är nu. 1 bild var 4:e dag är det väl som gäller. Så jag har svårt att tro att det ökade bildflödet kommer från det hållet. Likväl kan de endast ha 10 bilder uppladdade. Tror att det är många som löser Bronsmedlemskap och laddar upp många bilder. I så fall får man väl höja avgifterna för bronsmedlemskapet?
 
Dez skrev:
Det är två månader sedan någon bemödade sig att ge mig kritik på någon bild, trots att jag laddat upp flera nya.
Jag är ganska färsk och sätter stort väde på vad andra tycker om mina bilder.
Det är ju bra att veta om något inte är snyggt och vad man i så fall kan göra åt det, och ibland är det kul att höra att man har gjort något bra.
Jag lär mig mycket av att titta på andras bilder och läsa vad folk tycker om dem, men det vore kul med lite input på sina egna bilder oxo. Det var mycket bättre tidigare, har folk slutat kommentera eller vad?



Jag tror,
tror alltså, att de flesta här inte riktigt förstår hur stor Fotosidan är! ;)

Litet statistik: :)
Just nu...
62 793 medlemmar
335 974 bilder
72 878 album
1 294 823 kommentarer

928 radannonser
11 560 recensioner
1 310 länkar
1 935 artiklar

52 962 diskussioner
632 406 inlägg

Ok, hur skall man synas, märkas här då!!?? :(

Tror man skall se Fotosidan som en "storstad",
som en community! ;)

Och där man (numera) inte hinner besöka, träffa alla andra fotografer, utan får försöka hitta sin grupp, eller intressegrupp, osv.
Som i en stad! ;)


Sedan lockas nog stora grupper nya digital-fotografer som inte har fotograferat tidigare till FS.

Och hur lätt är det då att börja tycka om andras bilder.... ;)
Bland alla andra "ordproffs"! ;)

Och många kanske bara är här för att titta, och lära i början...

Detta tror jag är en del av svaret!

Världen växer!
På gott och ont! ;)

B)

Ps.
Jag var bildväjare tidigare....
Och välja bland 335 974 bilder...
Jättelätt!! ;)
 
Jag försöker kommentera så mycket som möjligt som jag hinner med av de jag fastnar för i någon pool eller i bildkritiken. Ofta hittar jag någon bild på förstasidan också genom bildväljaren, våra favoriter eller någon portfolio också.

Flödet av bilder verkade ju vara ännu större förut innan FS gjordes om till att man själv bara får lägga in en bild i någon pool, och nog upplever jag det som att även kommentarerna var fler då också. Men vitsen är väl ändå inte att få så många kommentarer som möjligt, utan värdefulla och konstruktiva kommentarer som man kan ha nytta av i sin fotografiska utveckling.

:: Susanne ::
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.