Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tankar om att göra sin första fotobok - kurera, format, tips osv

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett tips är att försöka få en kod till Saal digital. Jag fick en prova på kod dit och tryckte en bok som skulle kosta 1200kr hos dom, gratis.

Riktigt fin kvalité, välj dock det blanka pappret.

OM jag har förstått rätt så finns det en, två, handfull företag som printar böcker i Europa. Resten har en tjänst där man kan "designa" boken o så printas den av ett av de få företagen.
Så är det. Albumprinter i Haag är ett av de företagen som faktiskt printar. Jag ser på Google maps att det numera står Albelli på skylten utanför, inte Albumprinter. Albelli är ett fotoboksföretag som har verksamhet i bland annat Holland och Belgien. Albumprinter äger även Önskefoto i Sverige och en del andra sådana bolag.
Det stod Albumprinter på skylten senast jag var där.
Det går att se en del av våra produktionsmaskiner på deras bilder via Google maps. Men det är förstås bara intressant för oss som jobbar med dem.

Jag gjorde själv någon fotobok via Önskefoto här i Sverige. Den var printad hos Albumprinter på Laan van Ypenburg i Haag. Samma ställe, inte helt oväntat.

Senast ändrad:
Jag menar att en grön dot är en grön dot o blir inget annat än en grön dot.
Så själva printningen är nog inte problem.
Så är det inte alls. Inte till någon grad. Printning är en synnerligen komplicerad verksamhet, med en massa olika lösningar. Men det är förstås så att välja papper, inbindning, omslag och lite annat kan man ofta göra hos fotobokstjänsterna. Däremot inte vilken printer de kör med. Det blir vad nu producenten har.
Albumprinter, som jag skrev om ovan, körde tidigare med HP Indigo. Bland annat modell 12000, men jag läste nu att de även har köpt ganska nya HP Indigo 50000. Så de kör uppenbarligen vidare med dem.

HP Indigo är ett företag som Hewlett-Packard köpt av Benny Landa. Det ligger i Rehovot strax söder om Tel Aviv, Israel. Det har inget alls att göra med produktionen av HP:s T-serie, som sker i San Diego, Kalifornien.
Benny är en uppfinnare med många påhitt bakom sig. Bland annat den Electronic Ink som används till fotoböckerna. Printprocessen är ett slags korsning mellan inkjet och torroffset. Två färger i taget förs över till en gummiduk, som sedan sätter färgen på pappret. Åtminstone tidigare (jag har inte varit i fabriken i Rehovot på tio år nu) var det två färger i taget. Maskinerna kunde då laddas med upp till sju färger, så man kunde printa CMYK plus några spotfärger som inte ingick i den vanliga färgrymden.
Färgen tillverkas i grannbyn Kyriat, så det är en rätt lokal företeelse.

För tio år sedan omsatte Indigo Licensing ungefär 200 miljoner dollar på licensavgifter för de som utnyttjar deras patent. Ger en viss uppfattning om hur mycket som uppfunnits där.

Så är det inte alls. Inte till någon grad. Printning är en synnerligen komplicerad verksamhet, med en massa olika lösningar. Men det är förstås så att välja papper, inbindning, omslag och lite annat kan man ofta göra hos fotobokstjänsterna. Däremot inte vilken printer de kör med. Det blir vad nu producenten har.
Albumprinter, som jag skrev om ovan, körde tidigare med HP Indigo. Bland annat modell 12000, men jag läste nu att de även har köpt ganska nya HP Indigo 50000. Så de kör uppenbarligen vidare med dem.

HP Indigo är ett företag som Hewlett-Packard köpt av Benny Landa. Det ligger i Rehovot strax söder om Tel Aviv, Israel. Det har inget alls att göra med produktionen av HP:s T-serie, som sker i San Diego, Kalifornien.
Benny är en uppfinnare med många påhitt bakom sig. Bland annat den Electronic Ink som används till fotoböckerna. Printprocessen är ett slags korsning mellan inkjet och torroffset. Två färger i taget förs över till en gummiduk, som sedan sätter färgen på pappret. Åtminstone tidigare (jag har inte varit i fabriken i Rehovot på tio år nu) var det två färger i taget. Maskinerna kunde då laddas med upp till sju färger, så man kunde printa CMYK plus några spotfärger som inte ingick i den vanliga färgrymden.
Färgen tillverkas i grannbyn Kyriat, så det är en rätt lokal företeelse.

För tio år sedan omsatte Indigo Licensing ungefär 200 miljoner dollar på licensavgifter för de som utnyttjar deras patent. Ger en viss uppfattning om hur mycket som uppfunnits där.
Intressant.
Men du missförstår mitt inlägg.
En punkt i en viss grön färg är en punkt i en viss grön färg.
Och det oavsett med vilken teknik den är printad med.

Men den kan få väldigt olika lyster beroende på vilket papper man valt.

En punkt i en viss grön färg är en punkt i en viss grön färg.
Och det oavsett med vilken teknik den är printad med.

Men den kan få väldigt olika lyster beroende på vilket papper man valt.
Jo, jag förstår att du tror det. Men så är det inte alls. En grön punkt, som enligt någon specifikation skulle vara samma, kan te sig olika även när den printas på samma papper. Det beror på om färgen är torr eller våt. Om den torkas med flash fusion eller hot fusion, och i det senare fallet beroende på hur varmt man kör. Dessutom ser samma gröna färg olika ut beroende på om det är direkt eller indirekt applicering och om färgen är vattenbaserad eller bygger på något annat lösningsmedel.

Men, som sagt, gör du en fotobok kan du välja papper. Skrivaren står producenten för. Printar du hemma har du inte så stora variationsmöjligheter som du har med en professionell printer. Även där får du välja teknik när du köper den, och sen bara variera inom vad tekniken tillåter. Därför har stora producenter ofta printrar av mer än ett fabrikat, eller åtminstone av mer än en typ. Dessutom kan man ibland göra samma sorts produkt med olika typer av printar. Du kan få böcker från DNP som är printade med HP Indigo 7250, från Keys Printing (RR Donnelly) körda i Ricoh VP60000 och från Lightning Source printade i Hewlett-Packard T240. Till synes ungefär samma produkt (vanlig bok, inte fotobok) men körda i printrar från olika tillverkare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar