ANNONS
Annons

Varför så klent med kritik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Qonos skrev:
Jag håller inte med dig där. Det kommer att leda till att det inte blir så många nya medlemmar kommer till sidan eftersom man inte vill köpa "grisen i säcken".
Jag tycker att alla ska kunna ladda upp bilder men att det ska begränsas kraftigt hur ofta det får läggas bilder i poolerna. (se mitt inlägg ovan)

En viktig synpunkt du tar upp där, man måste ju locka nya medlemmar. Instämmer.

Men eftersom det enda man begränsar i mitt förslag är möjligheten att ladda upp bilder tror jag inte det är någon fara. Det kommer forfarande att finnas full tittmöjlighet vilket gör att man kommer att kunna se funktionerna och därmed själv bedömma om det är något man vill satsa vidare på. Det enda man inte kan jämfört med idag är att ladda upp egen bild.

Arne S skrev:
En viktig synpunkt du tar upp där, man måste ju locka nya medlemmar. Instämmer.

Men eftersom det enda man begränsar i mitt förslag är möjligheten att ladda upp bilder tror jag inte det är någon fara. Det kommer forfarande att finnas full tittmöjlighet vilket gör att man kommer att kunna se funktionerna och därmed själv bedömma om det är något man vill satsa vidare på. Det enda man inte kan jämfört med idag är att ladda upp egen bild.

Jag tror det skulle bli väldigt svårt eftersom det finns så många konkurerande ställen. Jag vet inte hur mycket av intäkterna som kommer från reklam men de lär ju påverkas av att sidan får färre medlemmar.

Dock håller jag med om att det skulle vara begränsningar.

Mycket av det som diskuteras i den här tråden(nej jag har inte läst hela så jag ber om ursäkt om jag upprepar vad någon annan sagt.) bottnar väl i att vi är så olika. Allt från proffs till glada amatörer som endast vill få ett glatt tillrop för sin suddiga avbildning av sin älskade katt.

Jag lägger alla bilder i amatörpoolen och blir glad om någon säger snyggt(även om det naturligtvis inte är konstruktivt).

Att det är jobbigt att höra negativa kommentarer(om bilden ifråga) tycker jag man får ta, bara det är sakligt. Men jag förstår att det kan bli jobbigt, särskilt om ens älskade barn/husdjur/man/kvinna/... förekommer i bilden.
Därför lägger jag aldrig ut sådana.

Jag har fått utförligare kommentarer på några bilder men inser vilket jobb det är att göra dessa.

Kanske en pool där endast betalande medlemmar kan lägga in bilder och kommentarer(men alla får titta), jag vet inte.

rogerjmorell skrev:
Jag tror det skulle bli väldigt svårt eftersom det finns så många konkurerande ställen. Jag vet inte hur mycket av intäkterna som kommer från reklam men de lär ju påverkas av att sidan får färre medlemmar.

Dock håller jag med om att det skulle vara begränsningar.

Mycket av det som diskuteras i den här tråden(nej jag har inte läst hela så jag ber om ursäkt om jag upprepar vad någon annan sagt.) bottnar väl i att vi är så olika. Allt från proffs till glada amatörer som endast vill få ett glatt tillrop för sin suddiga avbildning av sin älskade katt.

Jag lägger alla bilder i amatörpoolen och blir glad om någon säger snyggt(även om det naturligtvis inte är konstruktivt).

Att det är jobbigt att höra negativa kommentarer(om bilden ifråga) tycker jag man får ta, bara det är sakligt. Men jag förstår att det kan bli jobbigt, särskilt om ens älskade barn/husdjur/man/kvinna/... förekommer i bilden.
Därför lägger jag aldrig ut sådana.

Jag har fått utförligare kommentarer på några bilder men inser vilket jobb det är att göra dessa.

Kanske en pool där endast betalande medlemmar kan lägga in bilder och kommentarer(men alla får titta), jag vet inte.

Begränsningen för grundmedlem idag är uppladdning av 1 bild var 4:e dag och max 10 bilder totalt. Jag utgår iofs från mig själv i resonemanget, men betyder den delen av ett medlemsskap så mycket att den övervägande delen av dessa medlemmar slutar besöka FS pga en sådan förändring? Visst, en del slutar. Andra blir betalande medlemmar. Några stannar kvar som grundmedlemmar.
FS har idag i det närmaste 60 000 grundmedlemmar. Lek med tanken att 10% av dem blir medlemmar, 1/3 slutar och resten stannar kvar som grundmedlem. Skulle det innebära en minskning av inkomsterna för FS? Jag tror inte det, det skulle innebära en minskning av reklamintäkterna >600 000kr/år. Jag tror inte heller att 20000 medlemmar skulle försvinna. Men jag kan ha fel, självklart.

Edit:// Det skulle också vara intressant att veta hur många av dessa 60000 som verkligen är aktiva i sitt medlemsskap.

Arne S skrev:
Begränsningen för grundmedlem idag är uppladdning av 1 bild var 4:e dag och max 10 bilder totalt. Jag utgår iofs från mig själv i resonemanget, men betyder den delen av ett medlemsskap så mycket att den övervägande delen av dessa medlemmar slutar besöka FS pga en sådan förändring? Visst, en del slutar. Andra blir betalande medlemmar. Några stannar kvar som grundmedlemmar.
FS har idag i det närmaste 60 000 grundmedlemmar. Lek med tanken att 10% av dem blir medlemmar, 1/3 slutar och resten stannar kvar som grundmedlem. Skulle det innebära en minskning av inkomsterna för FS? Jag tror inte det, det skulle innebära en minskning av reklamintäkterna >600 000kr/år. Jag tror inte heller att 20000 medlemmar skulle försvinna. Men jag kan ha fel, självklart.

Edit:// Det skulle också vara intressant att veta hur många av dessa 60000 som verkligen är aktiva i sitt medlemsskap.

Nej det är en avvägning. Det som är trevligt med fotosidan är att den faktiskt handlar mycket om foto. Och det går utan större problem att synas lite, vilket jag antar de flesta är ute efter. Ställen som flickr och andra är ju så gigantiska.

Sen skulle jag inte ha problem med att betala mer om jag fick mer. 100 spänn är för mig lika med gratis. Nu får man lägga upp fler bilder om jag betalar mer men jag ser ingen poäng i att bara slänga upp bilder.(fast nästa gång tar jag nog ett guld, bara för att stödja sidan).

Om jag däremot kunde betala 500 och få tillgång till något "guldforum" eller nåt, det låter fånigt. Där alla kunde titta men endast medlemmar kunde lägga upp bilder och kanske kommentera mer utförligt och konstruktivt.

Fast det är ju svårt, är du 16 så är 500 mycket och du kanske inte tycker att du vill lägga det på en "klubb" där 42 åringar som lägger mer på ett UV filter diskuterar bilder(jag talar om mig själv)

Kan man inte sätta en liten röd blinkande lampa under en bild där fotgrafen enbart vill ha kritik strikt enligt de regler som finns.
Så behöver man inte vara rädd att man går in där och ger en onödig kommentar.
För oss som ger mer "lättsamma" kommentarar är det ju också ett h-e att ödsla tid och känsla på de som inte vill ha något som inte härrör till reglerna.
Och då har kanske de som inte törs kommentera bilder av rädsla för att bli nergjorda en möjlighet att träna på de som skyltar grönt så att säga.
Nu har jag inga bilder inne men när jag har det tar jag gärna en kommentar som:- Snyggt!!
Jag orkar läsa den också.
Om en del bara orkar att följa regler så är väl det ok också.
Grönt eller rött, välj.
Mvh/-Anders

Här var'e grönt, Chano!
Dina kommentarer är alltid en glädje att läsa, för man förstår att du ser, reagerar och känner när du ser på bilderna!
(Börjar så smått tro att du är en levande person, faktiskt! :)
Objektiva regelscheman för bildbedömning kan man väl cirkulera ut till medlemmarna, så får dom ticka i för sina bilder själv.
Om folk tycker en bild är 'ursnygg' så är det 'klockrent' för mig.

Kom igen lite snälla!

Jag tycker man får otroligt lite kritik, och tycker verkligen att man inte ska få ladda upp mer än en bild per vecka på bildkritik!

Själv har jag gett cirka 50 kommentarer, och inte varit medlem länge. Jag har fått 3 stycken!!! Man tror att de är skitdåliga då när ingen kritiserar..

/martin

Arne S skrev:

3. Jag föreslår, vilket jag också kommer att maila till crew, att grundmedlemskap inte skall ge möjlighet till uppladdning av bilder. Tittfunktion skall finnas liksom möjlighet att deltaga på forumet o.s.v precis som idag. Det finns säkert många som inte håller med, men jag anser att om man inte är villig att betala 100 SEK/år för möjligheten att ladda upp har man kanske inte tillräckligt stort intresse för att "se" andras bilder heller.

Jag har föreslagit detta förut både i denna tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=640800#post640800
samt i andra trådar:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=629494#post629494

Jag fick en del ovett och fick känslan av att förslaget inte mottogs väl av många (utom Kalle Bexelius som verkade tycka att det var ett bra förslag). Jag har sedan modifierat mitt förslag till precis vad Arne föreslår, dvs att grundmedlemskapet inte kan ladda upp bilder, men har tillgång till de flesta andra funktioner. Kul att en del andra delar min åsikt.

Jag nämnde ju, tidigare i denna tråden, photosig.

De har där tre typer av medlemskap.

Limited
Basic
Premium

Limited innbär att man, för att få ladda upp bilder, måste kommentera andra bilder. När man kommenterat en bild har sedan andra medlemmar möjlighet att betydsätta kommentaren med "hjälpful" eller "värdelös" (typ). För varje medlem som betygsätter kommentaren som hjälpful får man poäng. Har man fått minst 15 poäng de senaste 72 timmarna får man ladda upp en bild. (Om jag förstår det rätt får man ladda upp fler bilder än en under 72 timmar om man får ännu fler poäng).

Basic kan man bli uppgraderad till när man har minst 20 kvalitativa kommentarer. Då kan en medlem med premium-medlemskap ge en ett basic-medlemskap. Man kan då ladda upp en bild per 72 timmar, utan att behöva samla några poäng.
(Tanken är, såklart, att man ska fortsätta kommentera, eller som de skriver på photosig: "Remember, the idea behind the site is that all members write at least three critiques for every photo they upload.")

Premiummedlem blir man om man betalar. Man får då ladda upp 3 bilder per 72h och får tillgång till ett antal andra funktioner som tex notifikation via email om folk kommenterar ens bilder eller svarar på kommentarer man givit osv.

Kunde det inte vara en vettig idé att införa något liknande här? Man kanske kan/får/bör justera det hela lite för att passa fotosidan, men just idén med att betygsätta kommentarer och låta detta påverka vad man kan göra osv tycker jag verkar mycket bra och det kommer ju att fungera som en morot att kommentera. Att vara tvungen att kommentera för att få ladda upp bilder skulle åxå minska inflödet av bilder en hel del, skulle jag kunna tänka mig.

Edit:
Och just ja, man får fler poäng om man kommeterar en bild som har färre än tre kommentarer redan än man får annars.

Hmm.. inte så många som kommenterat mina macroobilder heller trots i att jag e rätt nöjd med bilderna.
Men sålänge det inte är nåt spektakulärt så kommenterar folk inte.
Sånn är jag iaf. Kommenterar bara bilder som har "Det där lilla extra" som jag vill se flera gånger.
Så man kan ju inte kräva att andra ska göra det heller iof. :)

Mattias Holter skrev:
Hmm.. inte så många som kommenterat mina macroobilder heller trots i att jag e rätt nöjd med bilderna.
Men sålänge det inte är nåt spektakulärt så kommenterar folk inte.
Sånn är jag iaf. Kommenterar bara bilder som har "Det där lilla extra" som jag vill se flera gånger.
Så man kan ju inte kräva att andra ska göra det heller iof. :)

Rätt bra reflektion tycker jag.
Kommenterar själv bara riktigt ”dåliga” bilder.
Eller bra Bilder.
Några få mellanbrabilder också.
Ibland ger jag skitkritik på en bild som jag verkligen gillar. Bara för att jag blir förbannad på att den inte är perfekt.
Kom ihåg Enligt mig. Inget facit finns.
Ingen bild är för olika personer lika.
Men jag har också uppfattat det så.
Att får man ingen kommentar så är bilden bra. Hoppa av glädje.
Betyget betyder ju inget. Så det ger jag aldrig och har avsagt mig själv.
Kommentarer är alltid givande oavsett vad som sägs.
Mvh/-Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar