Annons

Varför så klent med kritik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jäklar vilken fart det blev på den här tråden!
Så har det aldrig varit i någon jag startat tidigare.
På något sätt tycker jag att vi borde komma överens om att kommentera mera.
Jag har själv varit dålig på kommentarer på sistone, delvis beroende på att man så sällan får något tillbaka.
Men jag ska gärna försöka skärpa mig.
Kritiska klubben lät som en bra ide.
 
ingen som funderat över att många bilder som läggs ut är rena skiten också? Man måste bläddra igenom 10-20 dåliga bilder för att komam till ett smultron. Jag har numer vänt på det och kommenterar aldrig bra bilder såvida dom inte är skitbra, då kommenterar jag. Annars vänder jag mig enbart till bedrövligt dåliga bilder. Är väl dom som behöver kommentarerna oftast. ge beröm o klappa på axel kan man gå till sin mamma eller pappa för att få.

Medelbra bilder skiter jag i.. orkar inte kommentera. Under 6 månaders medlemskap har jag givit 152 kommentarer och fått ca:70 av dom jag har kvar på fotosidan. jag ger ungefär 2 kommentarer/kommentar jag själv får.

Detta betyder att jag har nästan givit 1 kommentar till någon varje dag jag varit medlem... 1 kommentar samtliga dagar.

Om ni rannsakar er själva, hur många kommentarer har ni själva givit egentligen?

Nu är detta verkligen ingen tävling, men jag tycker inte man ska gnälla så mkt över att man inte får kommentarer.... får man inga så betyder det att man har en ok bild, får man kommentar så har man verkligen lyckats eller totalt misslyckats.
 
Som sagt, ta bort möjligheten för icke betalande medlemmar att ladda upp bilder, och begränsa bidrag till bildpooler till 1 per vecka.

Jag tror att det löser mycket.

Ingen kritiserar förslagen, men nog måste det väl finnas invändningar?
 
japp jag håller fullständigt med dig.. man blir så förbaskat le på folk som bara ger "fint", "toppen" osv.. visst jag ger också mkt beröm men jag har som jag skrivit innan helt koncentrerat mig på dåliga och kassa bilder, eller där fotografen verkligen vill något men kanske har lite små missar.
Därför kan många av mina kommentarer se negativa ut och jag kanske ger sken av att vara en sur idiot som bara gnäller. Men jag kör raka puckar och anser itne att bra bilder behöver värst mkt kritiska kommentarer eller kritik.. därav lägger jag allt krut på dom som verkligen behöver det.
 
Kalle, som nybörjare är det värdefullt att få också positiv kritik. Så att man vet att man är rätt ute, det är inte alltid lätt att veta.
Annars kan man tro att man är helt värdelös och tappar lusten..
 
dobos skrev:
Det här var den första tråd jag startade på FS som nybliven medlem:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=38878

Det jag är inne på är att när det väl kritiseras så är det överväldigande flertalet positiv kritik. "Åååååh va fin" måste vara den vanligaste kommentaren av alla.

//Lasse

Jag har dissat och lovordat i de bilder jag fått att kritisera genom denna tråd, vilket var alldeles för få.
 
BME skrev:
Som sagt, ta bort möjligheten för icke betalande medlemmar att ladda upp bilder, och begränsa bidrag till bildpooler till 1 per vecka.

Jag tror att det löser mycket.

Ingen kritiserar förslagen, men nog måste det väl finnas invändningar?

Invändningar;)

Enligt statistik som nyligen visades i en annan tråd stod icke betalande medlemmar för ungefär 20 procent av alla bilder i Bildkritik så att ta bort dessa minskar väl inte inflödet särskilt mycket.

Ett annat sätt att komma till rätta med problemet är att få fler att kommentera. Vet inte om det är utopiskt men jag tycker det låter trevligare än med mer begränsningar av uppladdningarna.

Igen så tror jag att det är viktigt att vi alla försöker kommentera själva för att förhoppningsvis åstadkomma en attitydförändring så att fler kommenterar.

Hälsningar från Martin som skall kommentera åtminstone en bild till idag.
 
Senast ändrad:
Det som jag tycker är mest synd är att tumnagel formatet (helt oavsiktligt och oundvikligen!) gör att bilder måste ha vissa egenskaper för att bli sedda. Bilder som är detaljrika och mindra 'klatschiga' - mer finstämda - försvinner bland dom som 'skriker' högst.
Bilder som kräver eftertanke och tolkning kan man i stort sett bara glömma att få kommentarer på - ifall de inte har just en väldigt klatschig form.
Formatet hotar att leda till ett slags 'snabbmats'-syndrom, om jag får spetsa till det hela lite.
(Obs! Jag talar inte i egen sak - jag har varit väldigt lyckosam med kritik; mest för att jag gett kritik till folk som 'svarar', kanske, vad vet jag?)
 
Visst har du rätt Birgitta!
Färgstarka bilder som sticker ut ger mer kommentarer, Vissa av mina har varit sådana.
Att jag fått kommentarer beror i övrigt mest på att jag tjatat i forum så att folk undrat vilken filur jag är.
 
Tiden för att jag kommenterar bilder ni länkar har gått ut nu, för jag skall sova.

Jag kan göra motsvarande grej en annan gång.

Natti!
 
Kalle_B skrev:
japp jag håller fullständigt med dig.. man blir så förbaskat le på folk som bara ger "fint", "toppen" osv.. visst jag ger också mkt beröm men jag har som jag skrivit innan helt koncentrerat mig på dåliga och kassa bilder, eller där fotografen verkligen vill något men kanske har lite små missar.
Därför kan många av mina kommentarer se negativa ut och jag kanske ger sken av att vara en sur idiot som bara gnäller. Men jag kör raka puckar och anser itne att bra bilder behöver värst mkt kritiska kommentarer eller kritik.. därav lägger jag allt krut på dom som verkligen behöver det.

Jag måste ju även erkänna att jag inte är mycket bättre jag. Det hela hänger nog på att folk är rädda att såra - speciellt nybörjare. Jag tror att det krävs lite god diplomati när man ger "negativ" kritik, och det kan vara en svår konst. Sedan är det ju svårt att veta om ett "fel" är avsiktligt eller inte, vilket leder mig in på det andra jag stör mig en aning på: att folk inte lägger upp tillräckligt med information om bilden. Och då menar jag inte exif-info, utan om hur man som fotograf har tänkt, varför bilden ser ut som den gör o.s.v. Och återigen är jag lika god kålsupare även på detta område - Skärp sig Lasse. :cool:

//Lasse
 
Ibland vill man kanske inte lägga upp så mycket information om bilden då man kanske vill ha mer spontana reaktioner.
 
dobos skrev:
...
Det hela hänger nog på att folk är rädda att såra - speciellt nybörjare. Jag tror att det krävs lite god diplomati när man ger "negativ" kritik, och det kan vara en svår konst.
...
//Lasse

Jag håller med dig om att det nog är så det fungerar, men det borde verkligen inte vara så. I beskrivningen till Bildkritikpoolen står det nämligen "Du måste kunna ta även negativ kritik om du lägger in bilder i denna pool!". Om man inte tål negativ kritik kan man ju lägga bilden i poolen Nybörjare.

Visst kan man försöka vara diplomatisk när man ger negativ, såväl om positiv, kritik, men en rädsla att man inte är diplomatisk nog får inte stå i vägen när reglerna är så tydliga.
 
Problemet är väl inte bara att 'tåla' utan också att kunna ge och framföra kritik på ett konstruktivt och vettigt sätt - kanske komma med bra tips istället för att trycka ner. Om en bild inte säger mig något eller att jag inte gillar den av någon anledning så kommenterar jag den inte - tycker inte det är givande eller upplyftande varken för mig eller mottagaren att jag ska försöka krysta fram något att skriva om jag inte har något positivt att framföra också. Smaken är ju trots allt olika och att jag inte gillar den behöver ju inte betyda att bilden i sig är dålig - det jag inte gillar kanske någon annan gillar istället och tvärtom.

:: Susanne ::
 
Sans skrev:
Problemet är väl inte bara att 'tåla' utan också att kunna ge och framföra kritik på ett konstruktivt och vettigt sätt - kanske komma med bra tips istället för att trycka ner. Om en bild inte säger mig något eller att jag inte gillar den av någon anledning så kommenterar jag den inte - tycker inte det är givande eller upplyftande varken för mig eller mottagaren att jag ska försöka krysta fram något att skriva om jag inte har något positivt att framföra också. Smaken är ju trots allt olika och att jag inte gillar den behöver ju inte betyda att bilden i sig är dålig - det jag inte gillar kanske någon annan gillar istället och tvärtom.

:: Susanne ::

Självklart ska man inte trycka ner någon, det var verkligen inte det jag ville säga. Jag menar bara att man inte ska avstå från negativ kritik bara för att man känner att man inte formulera sig diplomatiskt nog. Det ligger ju i sakens natur att det är svårt att framföra negativ kritik på ett positivt sätt, och jag menar att det ska man som mottagare veta och därmed inte ta det så hårt.

Varför skriver man inget om man bara har negativa saker att säga? Jag tycker det är en konstig inställning och det är tråkigt att det är så. Om alla skulle göra så blir det ju mycket svårt att få feedback på hur man kan bli en bättre fotograf. Jag tycker tom att det är ojuste, man fryser ju då i princip ut de som inte är så duktiga fotografer än. Om någon inte gillar min bild vill jag veta varför. Jag lade ju faktiskt bilden i Bildkritikpoolen, inte i Bildberömpoolen.

Det har klagats i forumen en hel del på senaste tiden om kvaliteten på bilderna i Bildkritikpoolen, att det läggs in för mycket sjaskiga hund och katt bilder osv. Kanske är detta anledningen, att ingen talar om att den där bilden på Fido faktiskt är helt intetsägande och dessutom av fotografiskt dålig kvalitet?

Vi är nog alla mer eller mindre angelägna att skriva mer positiva är negativa kommentarer, det känns ju roligare att skriva positiva saker, men jag tror att det bara är bra om vi blir lite modigare och förmedlar våra negativa intryck och känslor också.

Självklart är det också så att olika individer tycker olika om en bild. Men det är ju just därför man lägger en bild i Bildkritikpoolen, för att få ta del av alla de olika åsikterna, inte för att få veta hur många som tycker att bilden är bra.
 
BME skrev:
- - -
Varför skriver man inget om man bara har negativa saker att säga? Jag tycker det är en konstig inställning och det är tråkigt att det är så.
- - -
Jag tycker snarare att det är en naturlig inställning - skulle jag kommentera alla bilder jag inte gillar så skulle jag inte få göra annat... och varför skulle jag gå in i vissa bildkategorier som jag redan innan vet att jag inte gillar eller blir illamående av bara för att få skriva negativ kritik. Det är väl snarare konstigt än något annat i så fall! Dessutom innebär väl ordet kritik inte att det måste handla om antingen positiva eller negativa kommentarer - det kanske rent av blir ljummen kritik.

:: Susanne ::
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.