Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför har vissa plötsligt förkortningar efter sina namn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Helt plötsligt har vissa medlemmar lagt till med bokstavsförkortningar efter sina namn. Kan se ut så här:

Joakim Johansson K.R.S.T.

Har märkt att flera medlemmar har samma förkortning efter sina namn. Börjar undra, och oroa mig, över vad det ska betyda. Är det revirpinkning och uteslutningsklubbar det handlar om. Eller är det pakter, för att använda ett populärt ord i dessa tider?

Eller är det jag som är konspiratorisk? :-/

/Joakim

Förhoppningsvis handlar namnen mer om att skapa intresse än att utestänga. I alla fall om man är lagd åt det positiva hållet.

Fast jag kan inte hjälpa att jag tycker det ser lite fånigt ut, även om det är långtifrån lika fånigt som det tidigare modet att skriva ut vad man har för kamerasort. Det saknar jag ord för ;-)

//Jim, S.B.

Okej, då ska jag genast lägga till med en förkortning jag också, och se om det ökar något intresse! =)

/Joakim

Det är nog bra att skriva ut vad förkortningarna står för om man inte vill få folk att känna sig uteslutna.

Ja, M.F.S. är iaf Mosebacke Fotografiska Sällskap..

Vet inte varför de börjat skriva så...

Det kanske är en gliring åt dem som skriver ut förkortning på bildbyråer eller vad det vara efter sina namn..Vad vet jag...
Jesper

Om jag ska vara lite elak tycker jag nog att det är lite löjligt, känns lite pubertalt faktiskt.

Att den här typen av sammanslutningar uppstår har jag inget emot, det är säkert bara roligt och bra för de inblandade. Men varför ska man skriva dit det efter sitt namn här på fotosidan? Känns faktiskt som ett snobberi, precis som eva skrev.

Näväl, nåväl, nåväl, nåväl, nåväl!

/Joakim

När jag såg att Mosebaskerna börjat skriva ut förkortningen på deras eminenta förening efter sina namn så ville inte jag vara sämre.
F.R.I. betyder Fri. D.v.s. fri från föreningstillhörighet. Frifräsare, Svartfot, kalla det vad ni vill.

(Lite avundsjuk på deras fina klubb är jag allt men jag har inte hunnit dit någon av möteskvällarna ännu.)

froderberg skrev:
F.F.I.M
Fotografiska föreningen i Malmö???

tacka vet jag på min tid bär det hette Malmö Fotoklubb...likadant på pappas tid.... Men Leif Rosén är visst den samme...

Det stämmer, Magnus. Leif Rosén är ordförande.

Namnbytet skedde före min tid, men jag fick veta att anledningen till namnbyte var att "fotoklubb" associerar till fika och prat om
kameramärke.

Numera prioriteras bildvisningar/-diskussioner och nationella och internationella fotouställningar. Antal inbördes fototävlingar har reducerats.

Det är många ungdomar som söker sig till oss på grund av att vi har ett fungerande svart-vitt labb, som Eva Lundh (medlem här på fotosidan) har hand om.
Med fotohälsningar
Wolfgang

Senast ändrad:
Mosebacke Fotografiska Sällskap, som det så fint heter, är väl egentligen bara en träff som återkommer någon gång i månaden, så jag förstår inte riktigt heller syftet med att ha det i namnet, det ser onekligen lite fånigt ut. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar