Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det är väl bara byta märke om du inte är nöjd. Ingen tvingar dig att hänga kvar hos Nikon. Det man ska ha klart för sig är att ingen Kamera är bäst på allt, alla kameror har sina nackdelar o fördelar. Jag använder mest Nikon z6ii o d850.
Nackdel med spegelöst är att sensorn suger åt sig mer smuts samt kameran formligen käkar batteri.
Visst du kan skriva brev till nikon men vad förväntar du dig ? ett svar som, vi tar in din kamera o justerar allt så du är nöjd ?
Nikon jobbar som övriga tillverkare på att göra kameran ännu bättre konstant. Jag har inga som helst problem att jobba yrkesmässigt med vilket märke som helst. För länge sedan skilde det rätt mycket i bildkvalitet mellan olik märken, idag är det omöjligt att se skillnaden på en bild.
Väljer man kamera idag gäller det mer att se på hela paketet som
objektivutbud
service
handhavande
känsla i huset
tillbehör
Köp en Sony. då blir sten åke glad
Nä jag blir inte alls glad av en sådan migration där Nikon-användare går till Canon eller Sony. Sony har allt momentum de behöver idag så för konkurrensens skull tycker jag snarare precis tvärtom. Det fanns absolut en tid när jag verkligen tyckte det var bra ju fler som köpte Sony eftersom vi då var så få att få sålde Sony i Sverige och det knappt fanns ens en tillstymmelse till begagnatmarknad. Idag är det historia. Idag vill jag se fler starka konkurrenskraftiga tillverkare som verkligen utmarar Sony. Utan det kommer vi att drabbbas av oligopol/monopol-prissättning.
Innan Canon fick till det levde Sony i en helt skyddad verkstad och de tog exv. inte tag vare sig i APS-C-objektiven eller för den delen det billigare 1,8 och 2,5 till 2,8 segmentet innan Nikon faktiskt gjorde detta och skälet var nog att de faktiskt inte kände att de behövde det. Äntligen fick vi de lite billigare, mycket mindre och lättare objektiven som en del av oss väntat på i mer än fem år. Visst Sony Zeiss 35mm/2,8 och 55mm/1,8 kom redan när första A7rna kom men så hände absolut ingenting på över fem-sex år. Att Sony lyfte berodde mycket på sensortekniken och Canons dåvarande stagnation som fick mängder av gamla Canon-användare att nyfiket intressera sig för A7r II.
Nu har en del av Sony-användarna noterat att Canon gjort sin hemläxa på rekordtid. I dag är det Sony som tvingas konstatera att Canon lyckats bättre med exv. sensorstabilisering och Eye Focus för djur och inte minst fågel och jag är övertygad om att det faktiskt spelar roll att Canon använder 8 ggr fler fokuspunkter än Sonys senaste high end modeller gör och 16 ggr fler än de äldre modellerna. Om det varit lättare att migrera än det är skulle jag gärna haft en R5. Jag filmar så pass lite att deras crappiga överhettande video inte skulle vara någon show stopper.
Sony har varit tekniskt drivande länge och därför tycker jag det varit vettigt att satsa på deras spegellösa hus (och det har jag gjort sedan NEX 7 kom), särskilt som jag haft mina beskärda AF-problem med DSLR-skräpet från KonicaMinolta och Sony men jag applåderar verkligen alla tekniska framsteg som sker i systemkamerorna idag oavsett vem som står för dem för det tvingar ALLA tillverkare att skärpa sig och hålla konkurrenskraftiga priser.
Att Z IIrna fått en del kritik bl.a. för AF i jämförelse med Canon R5 och Sony A1 borde man som Nikon-användare ta med största jämnmod. De kamerorna är trots den kritiken långt mer än de flesta klarar av att dra nytta av idag och det skulle förvåna mig om man inte åtgärder det som kritiserats redan i den "high end"-modell man säger sig jobba med inför OS. Det hindrar inte att jag tycker det är märkligt att de inte fixat detta redan i IIrna. De hade faktiskt facit både i R5 och A1.
Senast ändrad: