Annons

Öppet brev till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Är du nikonanvändare och känner likadant?

• Totala väljare
    9
Det är väl bara byta märke om du inte är nöjd. Ingen tvingar dig att hänga kvar hos Nikon. Det man ska ha klart för sig är att ingen Kamera är bäst på allt, alla kameror har sina nackdelar o fördelar. Jag använder mest Nikon z6ii o d850.
Nackdel med spegelöst är att sensorn suger åt sig mer smuts samt kameran formligen käkar batteri.
Visst du kan skriva brev till nikon men vad förväntar du dig ? ett svar som, vi tar in din kamera o justerar allt så du är nöjd ?
Nikon jobbar som övriga tillverkare på att göra kameran ännu bättre konstant. Jag har inga som helst problem att jobba yrkesmässigt med vilket märke som helst. För länge sedan skilde det rätt mycket i bildkvalitet mellan olik märken, idag är det omöjligt att se skillnaden på en bild.
Väljer man kamera idag gäller det mer att se på hela paketet som
objektivutbud
service
handhavande
känsla i huset
tillbehör
Köp en Sony. då blir sten åke glad ;)

Nä jag blir inte alls glad av en sådan migration där Nikon-användare går till Canon eller Sony. Sony har allt momentum de behöver idag så för konkurrensens skull tycker jag snarare precis tvärtom. Det fanns absolut en tid när jag verkligen tyckte det var bra ju fler som köpte Sony eftersom vi då var så få att få sålde Sony i Sverige och det knappt fanns ens en tillstymmelse till begagnatmarknad. Idag är det historia. Idag vill jag se fler starka konkurrenskraftiga tillverkare som verkligen utmarar Sony. Utan det kommer vi att drabbbas av oligopol/monopol-prissättning.

Innan Canon fick till det levde Sony i en helt skyddad verkstad och de tog exv. inte tag vare sig i APS-C-objektiven eller för den delen det billigare 1,8 och 2,5 till 2,8 segmentet innan Nikon faktiskt gjorde detta och skälet var nog att de faktiskt inte kände att de behövde det. Äntligen fick vi de lite billigare, mycket mindre och lättare objektiven som en del av oss väntat på i mer än fem år. Visst Sony Zeiss 35mm/2,8 och 55mm/1,8 kom redan när första A7:eek:rna kom men så hände absolut ingenting på över fem-sex år. Att Sony lyfte berodde mycket på sensortekniken och Canons dåvarande stagnation som fick mängder av gamla Canon-användare att nyfiket intressera sig för A7r II.

Nu har en del av Sony-användarna noterat att Canon gjort sin hemläxa på rekordtid. I dag är det Sony som tvingas konstatera att Canon lyckats bättre med exv. sensorstabilisering och Eye Focus för djur och inte minst fågel och jag är övertygad om att det faktiskt spelar roll att Canon använder 8 ggr fler fokuspunkter än Sonys senaste high end modeller gör och 16 ggr fler än de äldre modellerna. Om det varit lättare att migrera än det är skulle jag gärna haft en R5. Jag filmar så pass lite att deras crappiga överhettande video inte skulle vara någon show stopper.

Sony har varit tekniskt drivande länge och därför tycker jag det varit vettigt att satsa på deras spegellösa hus (och det har jag gjort sedan NEX 7 kom), särskilt som jag haft mina beskärda AF-problem med DSLR-skräpet från KonicaMinolta och Sony men jag applåderar verkligen alla tekniska framsteg som sker i systemkamerorna idag oavsett vem som står för dem för det tvingar ALLA tillverkare att skärpa sig och hålla konkurrenskraftiga priser.

Att Z II:eek:rna fått en del kritik bl.a. för AF i jämförelse med Canon R5 och Sony A1 borde man som Nikon-användare ta med största jämnmod. De kamerorna är trots den kritiken långt mer än de flesta klarar av att dra nytta av idag och det skulle förvåna mig om man inte åtgärder det som kritiserats redan i den "high end"-modell man säger sig jobba med inför OS. Det hindrar inte att jag tycker det är märkligt att de inte fixat detta redan i II:eek:rna. De hade faktiskt facit både i R5 och A1.

Senast ändrad:
Ja nog saknar jag den autofokus ratten/knappen som finns på DSLR kamerorna. Bara en switch för manuellt eller af samt knappen för att byta mellan olika lägen.

Vore enkelt och snabbt att hoppa mellan ögon fokus och singelpoint, något jag gissar kommer med Z9 och eftervarande kameror. Att behöva rota i menyer för att snabbt byta blir inte snabbt alls.

En annan sak jag vill ha är att Play knappen ska vara på höger sida så man enklare kan förhandsgranska med en hand på kameran. Det är ingen DSLR längre, vi tittar ju oftast i viewfindern för att förhandsgranska.

Ja nog saknar jag den autofokus ratten/knappen som finns på DSLR kamerorna. Bara en switch för manuellt eller af samt knappen för att byta mellan olika lägen.

Vore enkelt och snabbt att hoppa mellan ögon fokus och singelpoint, något jag gissar kommer med Z9 och eftervarande kameror. Att behöva rota i menyer för att snabbt byta blir inte snabbt alls.

En annan sak jag vill ha är att Play knappen ska vara på höger sida så man enklare kan förhandsgranska med en hand på kameran. Det är ingen DSLR längre, vi tittar ju oftast i viewfindern för att förhandsgranska.
Första punkten tycker jag fungerar OK på Z6 med Fn2, knappen som original. Trycker man in den så skiftar man mellan M, AF-C och AF-S med tumhjulet och mode med det andra hjulet och det är ju i princip så som DSLR också fungerade. Men med detta så har man förlorat en Fn knapp eftersom DSLR har denna knapp som fast vid sidan av objektivfattningen. Att gå in ”i” och byta AF mode känns jobbigare, bara det att hitta knappen med ögat mot sökaren är omöjlig, men Nikon kanske tycker att man fotograferar med skärmen? Jag har också använt U knapparna, U1 är AF-C och wide-s, U2 är AF-C och en punkt och U3 är AF-S och en punkt, men det är bökigt det också.

Men jag hoppas att Z9 ska visa vart Nikon är på väg med Z och förhoppningsvis implementeras en del in i Z6/7 med FW men också att kommande modeller tar del av proffshusen såsom att D850 och D500 fick funktionalitet från D5

Senast ändrad:
Men tack så hemskt mycket, jag får alltså byta system efter eget huvud?! Wow verkligen wow!

Tänk om jag hade skrivit denna text och fått den informationen ifrån dig tidigare.

Alltså innan jag skulle gå till spegellöst och kunde ha bytt märke med en mindre merkostnad.

Det hade betytt mycket märker jag nu i efterhand eftersom det visar sig sjukt uppåt väggarna och helt verklighetsfrånvänt att just Nikon skulle lyssna på sina kunder, särskilt när det gäller enklare mjukvaruförbättringar.

Fasen jag hade kunnat spara en massa pengar genom att slippa ett byte.

Skämt och ironi åsido, jag tror du aktivt försökt att missförstå vad jag skrivit och varför, trist.

Du köpte väl fel kamera helt enkelt. Ibland om man inte har kunnat läsa på tillräckligt alternativt testat innan så kan man upptäcka saker man inte är nöjd med efter.
Jag köpte tex nikons 14-24 den skulle vara magisk bra men i motljus är det den sämsta optik jag någonsin haft. Det var bara att sälja bort den o köpa annan optik. Inget test då talade om att den var kass i moljus. Solen behövde inte ens vara i bild för man skulle få massa flare i bilden.
Jag körde en tråd på fs om det.
Jag står fast vid att dom flesta kameror presterar likvärdigt idag med noll skillnad på slutbild.
Dom kameror jag verkligen gillar är fuji, gillar starkt retro sättet man kan jobba med dom. Känns som en analog kamera med fantastisk optik.
Nikon är mer en arbetshäst för mig speciellt d850. Robust o funkar typ jämnt. Har haft 3 stycken o tagit över 500000 bilder med två av dom.
Men du tror att du ska få personlig service av nikon på dina frågor?
självfallet tycker jag dom ska kunna svara på dina mail men jag är övertygad om att dom jobbar stenhårt på att göra en ännu bättre kamera med nästa modell som kommer.
Det som återstår för dig är att antingen skippa nikon om du tycker att kameran inte är tillräckligt bra eller helt enkelt förstå att ingen kamera är bäst på allt.

Du har en lite konstig logik, för du påstår att Nikon inte lyssnar på kunderna eftersom de lanserade ett "dumt" batteripack. En synnerlig konstig slutledning när de till Z6/Z7 II lanserade ett riktigt vertikalgrepp. Om de inte lyssnar, varför skulle de då har gjort det, eller satt i en SD-plats? Eller alla mjukvaruuppdateringar som släppts till de ursprungliga modellerna och där innehållet förstås bakats in i II: orna.

Sedan finns det alltid saker man kan störa sig på, men när en kamera släppts finns det också en balansgång kring vad som kan göras och hur. Ingen vill ha som i telefonen där saker ständigt hoppar runt efter Googles eller Apples nycker på temat "nu hittar du x under z istället".

Det finns inte en enda kamera där allt är perfekt. Trots att D850 är en av de mest slipande och bästa spegelreflexerna som finns kan jag absolut hitta saker jag gärna sett åtgärdade, t ex Fn2-knappen som har väldigt få möjligheter eller att vattenpasset i sökaren är svårt att se ibland eftersom man inte kan tända permanent som på de ensiffriga kamerorna (inte ett nytt problem på just den modellen heller). Frågan är snarare vilket märke man trivs bäst med och stör sig minst på. Jag får "utslag" i händerna av Sony hur fräsig teknik de än må ha. Canon har vägrat ha en inmatningsratt på baksidan upptill, utan enbart haft hjulet längre ned på baksidan, men det har de ändrat i R5/R6. Det tog bara några årtionden och en ny fattning. ;)

jag valde att inte köpa z6 pga en kortplats. Att den hade bara en var det många som var kritiska till speciellt när den inte tog sd kort. Sedan kom z6ii o då köpte jag ett kit. En trevlig extrakamera till mina D850.

Det här tror jag har en del med storleken att göra och Nikons allmänna designprinciper, för vissa av de reglage som saknas på Z-kamerorna saknas även på de mindre spegelreflexhusen. Bl a just AF-knappen i mitten på AF/MF-omkopplaren även om sådan omkopplare saknas (eller på äldre hus som D700 ett helt separat reglage) och låsringen för flytt av AF-punkter som en del också stört sig på att den saknas.

Just "play"-knappen sitter på andra sidan på den kompaktare Z50. Vilken placering man föredrar är nog lite en smaksak beroende på vilka vanor man har. När den sitter som på Z50 så hamnar den ganska långt ned istället, precis som på många andra kameror som har en liknande lösning.

Hej Nikon,

Jag vill börja med att säga att jag fotograferar med Nikon sedan många år och jag har sedan runt 2 år varit helt spegellös. Sedan teknikskiftet har jag varit mer nöjd med tekniken än någonsin, äntligen kompletterar träffsäkerheten i AF de mest högupplösta fullformatskamerorna.

Jag är helt nöjd med mina Nikon Z eller ja nästan iallafall.

Dumheter som att släppa Z kamerorna utan möjlighet till dubbla kort och med ett tillhörande vertikalgrepp utan knappar var helt ofattbart men nu överspelat för mig.

Sanningen att säga så har jag testat de flesta likvärdiga kameror ifrån de stora märkena och för mig är prestanda skilldnaderna tillräckligt små för att sakna betydelse.

Det gör att annat spelar större roll, handhavande och tillverkarens lyhördhet för användarna.

Jag har ett helt Z system och har sedan första stund önskat mig några enkla mjukvarujusteringar för att mina Z kameror ska fungera bättre och bli mer praktiska och till viss del matcha konkurrensen.

Jag har sökt efter ett sätt att förmedla detta till Nikon, skrivit på flera ställen direkt till dom utan någon som helst respons.

Jag vet att en liten åsikt inte väger tungt men de samlade dumheterna i handhavandet, idén att försöka ge det dysfunktionktionella batteripacket en renässans med första generationen Z ger mig intrycket att Nikon inte lyssnar på användarna.

Snälla Nikon! För att jag ska bli nöjd behöver jag i C.fn inställningarna kunna välja fritt ibland kompletta AF inställnigar så att jag med ett knapptryck kan byta ifrån exempelvis ögon AF till single-AF och pinpoint för exakt fokus där ögon-AF felar. Jag vill även att aktuell fokuspunkt syns när jag zoomar in på displayen eller i sökaren för mer exakt kontroll av fokus. Detta är små skitsaker som enkelt ordnas, är viktiga för många och inte har någon negativ inverkan på de som inte tycker det är viktigt. Hade Nikon sökt upp och använt anvädarfeedback så hade det varit ordnat för länge sedan men icke.

Jag har lagt tid på att skriva långa inlägg likt detta på engelska till Nikons Facebook etc. och de ligger obesvarade.

Är vi fler här med samma känsla och som kanske likt mig börjar tröttna?

Snälla Nikon börja lyssna på användarna medans ni fortfarandanvändarnae har några.

främst till Fredrik och Stefan S.

Jag tycker ni gjort helt rätt som framfört era synpunkter.

Tillverkare och importörer/säljare ska vara lyhörda och ödmjuka mot sina kunder. Givetvis.
Bemödar sig en användare att ge synpunkter ska denne bemötas respektfullt. Ett enkelt svar att synpunkterna kommit fram och förts vidare är ett minimum, en självklarhet.

Synpunkter från användare ska behandlas som något värdefullt, för det är de.
Vad Nikon gjort med era synpunkter vet vi inte, bara att ni inte fått respons, dvs bristande återkoppling och bristande hyfs.

Jag undrar.
Handlar det om Nikon, att de tappat orken i svåra tider?
Eller, handlar det om "tidsandan"?
Som jag uppfattar verkligheten, blir kundförakt allt vanligare, från både stora och små företag.
Jag har tagit del av "tveksamheter" rörande två andra stora kameratillverkare.
Att byta kameramärke kanske inte löser problemet ......

Det vore tacknämligt om det inte bara regelbundet utfördes tester av företagens produkter, utan även av deras service och kundbemötande.
Tack för det ni berättat, det kan ses som en sorts test.
Tack för att ni försöker påverka. Ert arbete är inte bortkastat, även om ni själva inte får se något resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar