Annons

Varför har vissa plötsligt förkortningar efter sina namn?

Produkter
(logga in för att koppla)
FIAP

Det finns ju en eftertraktad titel som man kan erövra genom att få "accept" hos internationella fotoutställningar som har FIAP-patronage.
Viss antal accept under en rad år ger FIAP-titeln att sättas bakom namnet. Mycket vanligt inom internationell amatörfotografi.
Graderna i stigande dignitet är följande:

aFIAB (Art)
eFIAB (eminent) (tror jag)
mFIAB (master)

Finns någon i församlingen som någon av dessa?

Har nått accept kvar till AFIAP
Återupptog mitt internationella tävlande efter några års frånvaro.
Tyvärr känns det ibland som om det ska vara en viss typ av bilder för att funka i dom internationella salongerna.

Wolfgang skrev:
Det stämmer, Magnus. Leif Rosén är ordförande.

Namnbytet skedde före min tid, men jag fick veta att anledningen till namnbyte var att "fotoklubb" associerar till fika och prat om
kameramärke.

Numera prioriteras bildvisningar/-diskussioner och nationella och internationella fotouställningar. Antal inbördes fototävlingar har reducerats.

Det är många ungdomar som söker sig till oss på grund av att vi har ett fungerande svart-vitt labb, som Eva Lundh (medlem här på fotosidan) har hand om.
Med fotohälsningar
Wolfgang

Wolfgang, jag var faktiskt med vid namnbytet, Jag kan hålla med om att fotoklubb kan kännas fel, särskilt för en förening som denna, men samtidigt är det nya namnet lite väl högtravande.

Jag var egentligen inte seriös i mitt första inlägg då tonen i debatten inte heller var särskilt seriös.

Om jag nu ska vara seriös så har jag tankar på att föreslå att Fotografiska föreningen i Malmö och Enskede Fotoklubb blir vänföreningar då vi har väldigt mycket gemensamt. Båda föreningarna har duktiga medlemmar med en stor bredd, båda har högt i tak och båda tävlar internationellt.

/magnus

(Medlem i Malmö fotoklubb 1988 till ca 1997. Numer bara medlem i Leicaklubben i Malmö och Enskede Fotoklubb).

froderberg skrev:
Wolfgang, jag var faktiskt med vid namnbytet, Jag kan hålla med om att fotoklubb kan kännas fel, särskilt för en förening som denna, men samtidigt är det nya namnet lite väl högtravande.

....har jag tankar på att föreslå att Fotografiska föreningen i Malmö och Enskede Fotoklubb blir vänföreningar då vi har väldigt mycket gemensamt. Båda föreningarna har duktiga medlemmar med en stor bredd, båda har högt i tak och båda tävlar internationellt.

/magnus

(Medlem i Malmö fotoklubb 1988 till ca 1997. Numer bara medlem i Leicaklubben i Malmö och Enskede Fotoklubb).

Det var intressant att Du var med på den tiden.
Själv har jag ingen synpunkt på namnet, eftersom jag kom med när det nya namnet redan fanns.
Det låter trevligt med vänföreningen Enskede.
Jag skall föreslår detta på nästa styrelsemöte.
Vi har en webbsida som jag hoppas blir bättre nästa år, men den heter enl följande
www.ffim.org
Med fotohälsningar
Wolfgang

festfotografen skrev:
Tyvärr känns det ibland som om det ska vara en viss typ av bilder för att funka i dom internationella salongerna.
Ja, det stämmer. Jag tycker att det är kul att få katalogerna. På så sätt får man se många bilder av utländska fotografer och vilka trender som gäller just nu. Man får se helt annorlunda bilder i katalogerna än här på fotosidan. Det finns tydligen en nationell smak/trend som är skiljer sig från land till land.
Själv har jag poäng till AFIAB, men jag har inte tagit ut den.

Det är ett Engelskt arvegods...:)
ni vet alla hjältar.. Douglas Bader DFC
DCFSO etc...lol

Göran KKK
OBS ej ku klux...utan KonicaKameraKlubben...

festfotografen skrev:

Hej "festfotografen", kul att se dej här o inte bara slåss om buden på Tradera:)
Kan inte du eller någon annan skriva lite om detta
med Internationellt tävlande, eftersom du har vart aktiv på detta område??

Vore intressant med en artikel om detta här på fotosidan, det ligger litemystik över denna gren av foto..lite Rotary.odd Fellows..*s*

hade gott
Göran NPS

forry4U skrev:
Hej Kan inte du eller någon annan skriva lite om detta med Internationellt tävlande
Vore intressant med en artikel om detta här på fotosidan, det ligger litemystik över denna gren av foto..lite Rotary.odd Fellows..*s*

Hos oss i Fotografiska Föreningen i Malmö skickar medlemmarna gemensamt till vissa av de salonger som ger ut bra kataloger. Alla har nämligen inte bra kataloger.
Deltagareavgiften ligger kring USD10,- per utställningsklass, men det blir billigare för ytterligare klass. Pengarna bifogas kontant i i försändelsen.
Alla accepterade bilder visas på utställningen och genererar FIAB-poäng. Det krävs
viss antal poäng under några år för att få titeln AFIAB, EFIAB eller MFIAB som man kan sätta efter sitt namn i kontakt med andra utställningsfotografer.
Man kan resa till resp vernisage, och man kan även deltaga på den årliga FIAB-kongressen.
Det finns även en amerikansk variant som heter PSA.
Upplysningar och anmälningsformulär får man från respektive arrangör.
Kommande salonger publiceras alltid i tidningen FOTO, senast på sidan 29 i 11/2003. Där brukar också stå kvalitet på katalogen.

Haha, det är så löjligt med alla namntrender, förlåt, men nyss skulle man heta exempelvis barbabappa. b (alltså förnamnet och sedan efternamnets första bokstav).

Kommer ni överrens om dessa trender? Finns det någon hemlig namntrendsklan på fotosidan som säger "ok gott folk, nästa vecka skall vi lägga in siffror med våra födelseår i namnen..." :)

Eller sprids det bara av att någon ser detta och tänker "guu va coolt! så ska jag också ha"?

:D

Jag har upptäckt följande, Elin TheGreat!

Tydligen finns det fraktioner här på fotosidan som i lönndom tar beslut om dylika saker. Dom träffas var tredje onsdag kl 15:02 i gångtunneln vid slussen (i det där lustiga rummet med välvt tak där det ekar så roligt när man hojtar i fyllan).

Där smider dom sedan sina fruktansvärlda planer, som att till exempel lägga till förkortningar efter sina namn. Men jag har hört att dom har värre planer på gång.

När jag av misstag fick in Radio Vinyl häromkvällen fick jag höra att dom planerar att shanghaia hela fotosidan. Så snart kommer ALLA att ha förkortningar efter sina namn, vare sig dom vill det eller ej. Även du!

/Janne Josefsson...eehhh jag menar Joakim Johansson.

bjanha skrev:
Mosebacke Fotografiska Sällskap, som det så fint heter, är väl egentligen bara en träff som återkommer någon gång i månaden, så jag förstår inte riktigt heller syftet med att ha det i namnet, det ser onekligen lite fånigt ut. :)

anledningen är så enkel att jag inte förstår varför folk inte hajjat det förr.
om alla som brukar komma på tex mosebackträffarna skriver m.f.s efter efternamet så är det mycket enkelt att med sökfunktionen få fram alla som fyllt i förkortningen.
ett enkelt sätt att se vícka som brukar gå, helt enkelt.
det som står mig ännu mer förvånande är att du som är med i m.f.s tillome har missat det.
har vi glömt att säga det till dig kanske? ;o)

* Estethia slaps bjanha around a bit with a large meddelande om förkortningarna

Estethia skrev:
om alla som brukar komma på tex mosebackträffarna skriver m.f.s efter efternamet så är det mycket enkelt att med sökfunktionen få fram alla som fyllt i förkortningen.
ett enkelt sätt att se vilka som brukar gå, helt enkelt.
Så finurligt! Bra tänkt!

bjanha skrev:
Ja, "ni i MFS" måste glömt det, jag har inte fått någon sådan info iaf. Spelar iofs ingen roll, mitt namn skall inte ändras på.

inte för att det nånsin var meningen med en slags "vi och dom"-inställning...

<ironi>
det är väl bra att du inte gör det, ingen lär ju dyka upp om dom ser att du brukar komma...
</ironi>

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar