Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför har vissa plötsligt förkortningar efter sina namn?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Okej Peter...

Liax skrev:
Om man helt plötsligt börjar svänga sig med en massa extratillägg här på fotosidan, som tillexempel förkortningar efter sina namn, då gör man det av ett enda skäl: man vill att andra ska notera detta faktum av olika anledningar!

nix. det var för att det skulle gå lättare att på fotosidan använda sökfunktionen och på en enda sökning få upp folk som gärna syns på mosebacke tillsammans med alla andra glada fotonissar som vill komma och prata kameror varje månad.
jag skrev det lite längre upp. missade du det?

det känns ju mäkta tråkigt att det finns folk som direkt bara kan se negativt på vissa detaljer om någon glömmer ge full information serverat på silverfat?
ingen är ute efter att utestänga dig från nånting. varför utgår du ifrån det?
är du på dåligt humör? varför måste du svära och vara otrevlig öht?

de som redan går på dessa träffar gör allt för att få folk intresserade av att komma och få alla att förstå att alla är välkomna. närsomhelst. varsomhelst ifrån. de är glada för alla nytillkomna. ju fler desto roligare!
vill man veta mera är det bara att fråga. alla informerar så gärna så. men det är dumt att trycka ner infon i halsen på folk. det irriterar sig folk gärna på.

tydligen var det helfel att göra det till en rolig skämtsam klubb, med en namnförkortning, för då börjar vissa genast utgå ifrån att meningen är att utstänga folk och börjar svära och ha sig!
tänk. så dumt gjort av oss. det skulle man ju förstås hajat redan innan, att folk skulle få för sig.

Senast ändrad:
Personligen så spelar det ingen som helst roll vad folk har för användarnamn (jag noterar det knappt) så länge det inte är något direkt olämpligt så klart (som "jag hatar XXXXX" exempelvis) för mig är användarnamn bara en kul grej och inget att ta på allvar...ens verkliga namn syns ju iaf så!

Ok, jag använder /N efter mitt namn. /N står för Naturfotograferna, en förening som sedan ca 30 år stått för naturfotografi på naturens villkor. Föreningen och dess medlemmar är nästan samtliga parallellt verksamma inom naturvården och/eller bidrar med sina bilder för att påverka människor till att värna om naturen.

Visst kan väl föreningen måhända av en del uppfattas som "exklusiv" i den mening att man söker medlemskap eller blir invald på sina fotografiska färdigheter OCH för sitt engagemang inom naturvård och för ett etiskt fotograferande (att inte fotografera vid sällsynta djurs boplatser, att ange om bilden på ett eller annat vis är manipulerad, plåtad i hägn etc.)
Att jag och mina kollegor i föreningen sätter /N efter våra namn har inte ett dugg med snobberi att göra utan är ett sätt att "göra reklam" för de värden som föreningen står för och som vi anser vara självklara i samvaron med naturen.

Var och en som vill kan söka till föreningen direkt eller dess stipendium (se http://www.naturfotograferna.se). Vi söker fler medlemmar, ICKE MINST KVINNOR!!!! För att vi med våra bilder skall kunna nå ut i olika sammanhang, krävs dock att bildmaterialet håller en viss klass, något som för mig alltid var en utmaning att nå innan jag själv blev invald.

Detta är förklaringen till /N efter mitt namn. Varför andra har förkortningar efter sina namn är de nog själva bäst på att redogöra för.

Mvh/Erik

www.naturfotograferna.se

En samling grånade herrar som måste stoltsera med sitt /N för att inte glömmas bort.

Bli medlem där? Förutsättning:

* Du är en skicklig eller utvecklingsbar fotograf med inriktning på natur i vidaste mening och med intresse för kunskap om natur- och miljövård.

* Du har publicerat Dig i tidningar, tidskrifter eventuellt givit ut böcker.

* Du är föreläsare till egna bilder eller har haft utställningar.

* Du har kontaktat någon medlem i /N och fått referenser.

Ansökan skall kompletteras med kollektion om c:a 150 representiva bilder i färg och/eller svartvitt samt en personlig presentation med motivering varför man söker-

Invalsgruppen gör sedan en värdering av de sökandes meriter, presenterar sitt material i INFO, N;s informationsorgan, varpå styrelsen fattar beslut.

Som alla förstår är detta regler som skrevs för 25 år sedan. Att man nuförtiden har svårt att rekrytera nya medlemmar, under dessa premisser, kan man räkna ut med förbundna ögon.

Och hur roligt tror Ni dessa herrar har på sina möten då?

Nej tacka vet jag Mosebaskisarna och övriga moderna fotoklubbister!

Om inte ens egna bilder kan väcka ett intresse för fotografen kan man undra hur några förkortningar skall kunna göra det.

/Lars-Åke (u.t.a.n. f.ö.r.k.o.r.t.n.i.n.g.a.r)

forry4U skrev:
Hej "festfotografen", kul att se dej här o inte bara slåss om buden på Tradera:)
Kan inte du eller någon annan skriva lite om detta
med Internationellt tävlande, eftersom du har vart aktiv på detta område??

Vore intressant med en artikel om detta här på fotosidan, det ligger litemystik över denna gren av foto..lite Rotary.odd Fellows..*s*

hade gott
Göran NPS

Japp Tradera är skoj :)

Kan väl försöka skriva ihop nått så småningom eller prata med Bosse Cederwall som är väldigt kunnig på området.
Både FIAP och PSA har olika "förtjänsttecken" eller vad man nu ska kalla det
FIAPs regler kan jag hyfsat PSA däremot har jag inte s å stor koll på
Men jag återkommer om det i en egen tråd eller artikel

/Örjan

festfotografen skrev:
Japp Tradera är skoj :)

Kan väl försöka skriva ihop nått så småningom eller prata med Bosse Cederwall som är väldigt kunnig på området.
Både FIAP och PSA har olika "förtjänsttecken" eller vad man nu ska kalla det
FIAPs regler kan jag hyfsat PSA däremot har jag inte s å stor koll på
Men jag återkommer om det i en egen tråd eller artikel

/Örjan

Toppen,Foto har ju en liten artikel om olika utställningar varje månad, men det skulle vara kul med en lite mer uttömmande artikel från någon som har pysslat med detta.
Ser ut att vara intressant

Jo, Tradera är kul, man hittar mycket skoj och billigt..I alla fall när inte du är framme o snyter grejerna framför ögonen på mej *s*
Ha de gott
Göran

Jadu Sture Björnson/BF, visst kan det kanske ligga en del i det du säger om /N och nödvändigt arbete pågår för att förändra/modernisera mycket inom föreningen.

Men på något vis andas ditt inlägg en besvikelse/bitterhet över att själv inte tillhöra /N av skäl bara du själv och möjligtvis (jämnåriga?) medlemmar i /N vet. En beteckning efter namnet är ju ingen förutsättning för att vara en duktig fotograf, men för att bli medlem i /N har det krävts att man håller in viss nivå som fotograf, en nivå som utvärderas av en större grupp. Skälet till detta krav ser du i mitt tidigare inlägg, kompletterat med att medlemmarna också varit anslutna till Naturfotografernas Bildbyrå där bilderna måste hålla en viss nivå för att vara kommersiellt gångbara. (Sedan finns det ju naturligtvis många mycket bra bilder av mer "konstnärlig/personlig" karaktär som inte säljer så bra). Liknande krav gäller i Norska Naturfotograferna/NN, vars fotografer jag också håller högt.

När nu direktkopplingen mellan /N och bildbyrån med samma namn nyligen brutits, har detta öppnat upp möjligheten att ta in många nya medlemmar som kan vara anslutna till andra bildbyråer, vilket inte varit möjligt tidigare då N.s bildbyrå har haft ensamrätt till medlemmarnas bilder. Först när denna förändring var gjord accepterade jag själv att gå med i /N. Ett visst nivåkrav kommer dock ändå finnas för att bl.a kunna nå det som första inlägget beskrev. De moderniseringar som nu har gjorts och som kommer att vidareutvecklas är ett resultat av medvetenheten om "gubbigheten" i föreningen. Svårigheten ligger inte i att det är svårt att rekrytera nya medlemmar utan i mångt och mycket i den tidigare kopplingen till bildbyrån.

Naturfotografer som kommer med i någon av de mer respekterade bildbyråerna på marknaden håller onekligen oftast en hög nivå. Nu pågår arbetet att samla dessa i /N, i alla ålderskategorier och kön, för att kunna få våra möten att även fortsättningsvis vara mycket trevliga händelser. Men Sture, har du varit med på något möte någon gång? Eller är det något annat saken rör sig om? Med tanke på den klara uppfattning du har om hur det är på våra möten menar jag?

Mvh/Erik

/N, medlem, jag?

Nej, där misstar Du Dig fullständigt! Skulle jag haft den ambitionen hade jag nog lagt på ett kol!

Man skrev i samband med sitt 25 -årsjubileum år 1991 att man var 69 medlemmar. Om jag har räknat rätt så har denna siffra ökat med 10 på 13 år! Ett bra sätt att inte påverka konkurrensen om bildköparna kan man tycka.

Det finns bättre sätt att vårda Naturen. Gör som jag, gå med i Svenska Naturskyddsföreningen. Där är vi 166 000 medlemmar. Det hörs när vi ryter till m a o!

Konstigt nog har jag också vänner inom /N. Det ger mig en viss insyn i verksamheten som svar på Din fråga.

Vad har Bruno & Co för synpunkt på Din medverkan på Fotosidan då? Ligger det inte litet utanför N:s sfär?

Tycker nu att jag uppnått mitt syfte med det "barnsliga" tillägget till personnamnet.
Avslutar därför detta inlägg med att jag rensat min signatur. Uppmanar därför samtliga att göra detsamma!

Att jag deltar, eller någon annan inom och utom /N, på FS är inget som "Bruno & Co" har något emot, tvärtom skulle jag tro. Att befrämja fotografi i allmänhet och naturfotografi i synnerhet ligger oss varmt om hjärtat, att få tillfälle att själv utvecklas vidare med hjälp av positiva och konstruktiva kommentarer från medlemmar på FS tycker jag personligen är mycket stimulerande. Förhoppningsvis kan jag kanske bidra med några vettiga synpunkter själv till andra som kan kännas utvecklande. Jag sätter inte ut /N för att vara stöddig, utan därför att föreningen står för natur- och naturfotoetiska värderingar som jag sett upp till sedan barnsben, och som jag vill bidra till att sprida. Att jag dessutom varit medlem i Fältbiologerna och sedan SNF, därtill SOF och GOF (Sveriges resp. Göteborgs Ornitologiska förening) sedan 12-årsåldern, liksom under många år varit verksam som bevakningsledare i Projekt Pilgrimsfalk, varit aktiv som inventerare i Naturvårdsverkets PMK- (Projekt för miljökontroll)projekt under många år, ser jag bara som naturliga komplement.
Och att /N:s medlemmar under mycket lång tid i allra högsta grad bidragit till bildmaterialet i Sveriges Natur (och en mängd andra skrifter/sammanhang) är väl förhoppningsvis/troligen en bidragande orsak till SNF möjligheter och framgångar ("tänkte inte på det..." eller?), liksom att de flesta i /N också är med i SNF, SOF och liknande organisationer för att kunna jobba på BRED front med de frågor som ligger oss varmt om hjärtat.

Till sist, antalet invalda medlemmar under angiven tidsperiod gissar jag till stor del beror på bildbyråns krav på bildklass och deras begränsade möjligheter att marknadsföra alltför många fotografer samtidigt på en begränsad marknad. Så fungerar det i de flesta bildbyråer som nischat sig.

Så länge /N står för de värderingar jag själv uppskattar gällande min verksamhet som naturfotograf (jag är INTE medlem i bildbyrån) så tänker jag använda /N. /BF är inte dumt det heller men användandet av det avgör du naturligtvis själv.

Mvh/Erik

Christel!

Är jag på dåligt humör? Det kanske jag är, vet faktiskt inte! Har visserligen varit oerhört stressad den senaste tiden på grund av en otrolig massa jobb. Men jag har inte alls menat att vara ohövlig på något sätt, och har jag varit det ber jag utan tvekan om ursäkt.

Det jag försökte med var mest att förklara min spontana reaktion när jag började upptäcka att vissa hade bokstavsförkortningar efter sina namn. Jag tyckte nog rent krasst att det verkade vara lite snobberi på G. Och som jag skrev tidigare, befarade jag att en massa grupperingar skulle uppstå på sidan, något som verkade onödigt.

Men visst, jag kan ha fel. Kanske var det en överreaktion från min sida.

/Joakim

Hejsan!

Jag måste säga att jag har följt denna "lilla" tråd på lite avstånd. När jag såg att mina kollegor i MFS (Mosebacke Fotografiska Sällskap, för dom som inte har förstått det). Själv så tycker jag att denna diskussion har blåsigt upp alldeles för mycket. Små personangrep hitt och ditt. Förkortningarna är mest en kul grej, för oss MSF:are. Inte någon falang eller gruppering, bara en intresseklubb i stockholm. Övriga i landet är mycket välkomna att komma med på våra möten eller kanske skapa nya möten med MFS:s "medlemmar" när NI är i stockholm. MFS har ett mycket trevligt gäng som träffas en gång i månaden. Själv är jag mycket glad varje gång jag träffar dessa personer.

Nää! Kom igen nu, kommentera bilder istället för andras nicknamn. Det är ni bättre på. Det är därför vi "dödliga" laddar upp bilder, för att få konstruktiv kritik för att lära.

/David "som försöker få igång lite konstruktiv kritik på allas bilder"

Jag ser inlägg här där det hänvisas till att andra kan känna sig utanför och gör sig till talesman för en grupp och inte sig själv. Jag är övertygad om att andra faktiskt själva kan uttrycka sin åsikt när så behövs. Så gör er inte till talesmän för en grupp som kan tänkas finnas, utan skriv vad ni själva tycker, innan dess kommer inte jag att ta er på allvar.

Usch vad trött jag blir på det här.

Tydligen är detta med hur ett användarnamn får se ut en mycket betydande fråga. I synnerhet när det finns en treställig akronym i namnet som visar sig vara ett signum för ett gäng fotoentusiaster. Ingen har någonsin nekat någon att ha MFS i användarnamnet och det är likaså frivilligt att inte ha det.

Återgår nu till en i mängden och faller in i den grå svenska vardagen där ingen får vara annorlunda, ingen får glädjas med någon.

Kan inte jag ska ingen annan få.

Bara en liten reflektion

Minst två medlemmar talar i sina inlägg om användarnamnen. Bokstäverna det talats om står väl efter det riktiga namnet och inte i användarnamnet?

Vidare anser jag debattören vid namn: Förnamn Efternamn ännu fånigare till namnet än någon annan.

Re: Bara en liten reflektion

lotelo skrev:
Minst två medlemmar talar i sina inlägg om användarnamnen. Bokstäverna det talats om står väl efter det riktiga namnet och inte i användarnamnet?

Aha..de var ju en annan femma det..då förstår jag kritiken mer.

läser och lämnar diskussionen med sorgset sinne.
att nåt så litet och oskyldigt kan uppröra så mycket?
:eek:O

själv fortsätter jag att ha mycket roligt tillsammans med de som gärna kan kalla sig m.f.s'are. både på nätet och IRL.
:eek:D
men att man ska få en "spark i röven" för att man är så "fräck" att man sätter en förkortning efter sitt efternamn...?
jag häpnar.
:eek:O
(förresten, vad gör "brottet" större när man satt förkortningen efter efternamnet och inte användarnamnet? skulle skillnaden alltså vara stor?)

återigen, hur kan nåt så litet och oskyldigt uppröra så mycket?
det är ju bevisligen rena fantasierna att det skulle kunna
vara nåt som upprör, när det gäller mosebackisarna. ett rent missförstånd som från början mest verkat vara negativitism.
:eek:(

egentligen borde man väl se sig om i världen och uppröras över viktigare saker än förkortningar i folks nick på fotosidan?
själv är jag upprörd över pedofilernas framfart på nätet. och kvinnornas allt sämre sits i svenska samhället...
om nån sätter ett B, N eller H.Y.P. efter sitt efternamn på fotosidan... I couldn't care less!
:eek:/

I'm out of this discussion.
FS'are är roligast i verkligheten.

Estethia skrev:

(förresten, vad gör "brottet" större när man satt förkortningen efter efternamnet och inte användarnamnet? skulle skillnaden alltså vara stor?)

Jag tycker iaf att det är viktigt att det namn man skriver är det verkliga namnet (utan konstiga tillägg)..man ska stå för vem man är..inga anonyma eller ev. missvisande namn och att användarnamnet mest är en kul grej..vill man lägga till grejer så tycker jag det passar betydligt bättre att göra det i användarnamnet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar