Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Däremot finns de där "skärabilderna" och en illustrerad "spädbarnsdöd" och de tycker jag inte platsar som de presenteras/presenterats även om de berör..

Mycket handlar kanske om sammanhang också?
 
lottae skrev:

Juste mening och ton du kör med...
Inlägget du citerade var ett svar jag skrev till Henri som föreslog en pool utan de kategorierna tidigare.

Ingen av de två bilder du länkade till var ny för mig. Jag har sett båda förut och jag rörs på olika sätt då jag ser dem. Tänker inte kommentera dem här, men jag håller inte med dig om att ettan inte hör hit. Det är en stark bild som berör. Jag mår dåligt av att se på den för att den väcker tankar och känslor men självklart hör den hit även om jag inte vill se den just nu.

Är det så att du också berörs av den och önskar bort den därför? [/B]

Visst, min ton orkar jag inte diskutera.

sorry om jag missuppfattade det du skrev läste igenom det nu och ser att det inte var så bra svar
på det du skrev från min sida börjar visst bli lite trött.. men tycker fortfarande det är för privata bilder men som jag skrev är det min mening och så klart behöver du inte dela den ha en bra natt hjärtat:)
 
ariadne skrev:
Om det ska finnas en elitpool (eller ja, en pool med något mindre provocerande namn kanske:)
så är väl det enklaste att låta var och en själv få avgöra om man ska ladda upp där eller inte.
Jo så tänkte jag också - helt enkelt en pool för de som tycker sig ha kommit en bra bit på väg men ändå fortfarande efterlyser kritik. Kritiken som skall ges där bör då också vara än hård/ärlig än i Bildkritik. Det kunde vara ett intressant experiment ivartfall, vilka vågar ladda upp där....

Nej, nu skall jag ge mig för natten - men jag vill återupprepa att ser ni nu någon bild ni absiut inte tycker passar in här så rapportera den - som alla förstår scannar vi inte inflödet så utan rapport har vi inte ens fått chanser att plocka bort den.
 
STÖRRE thumbs!

Jag har funderat en del över varför jag kan "ta till mig" nya bilder lättare på tex photo.net än på FS. Och genom att jämföra de båda sidorna där nya bilder visas i form av miniatyrer är jag rätt säker på varför:

1 Miniatyrbilderna är större
2 De presenteras i två kolumner istället för fyra.

På så vis blir det mindre "kaotiskt" i min hjärna när jag granskar de nya bilderna och jag stannar upp för varje bild på ett annat sätt än på FS-sidan "Nya Bilder".
Har funderat som sagt fram o tillbaks en hel del kring detta. Först gick tankarna åt att de nya bilderna på FS höll lägre kvalitet men så är nog inte fallet.
Det är HUR de presenteras som ger mig en illusion av att de är sämre. Låter det lite förvirrat?
Kika gärna själv på:
Photo.net - Gallery - Critique Forum

Det vore spännade om du kunde göra en testsida clindh där du gör miniatyrerna kanske 35% större med bara två kolumner istället för fyra och kanske oxå lägger en ram runt varje bild (i en tabell med ramar).


/Mats L
 
Det jag tycker är så synd på photonet är att bilderna rullar fram så himlans fort när så få visas. Jag är halvlat med att klicka fram nya sidor och föredrar fler tummar på samma sida.

Vad gäller ramar runt tummarna skulle det i värsta fall kunna få mig att sluta ladda upp bilder. Jag vill välja mina egna ramar.
Photosig hart gjort en stor miss där som inte lagt in border="0" för i flera browsers är den där ramen knallblå och väldigt förstörande för bilderna och hela intrycket.

Bildkvaliten på photonet är hög, men ser man till kvaliten på sajtens utseende och utformning vinner ju fotosidan med hästlängder.

Däremot skulle jag vilja ha möjligheten att bläddra från en bild (inte tummen utan själva bilden alltså) till nästa med en nästaknapp eller framåtpil. En sån möjlighet har väl funnits förr när man valt kommentera eller vad det var?
 
lottae skrev:
Vad gäller ramar runt tummarna skulle det i värsta fall kunna få mig att sluta ladda upp bilder. Jag vill välja mina egna ramar.
.
.
.
.
Bildkvaliten på photonet är hög, men ser man till kvaliten på sajtens utseende och utformning vinner ju fotosidan med hästlängder.

Har svårt att se hur en ram runt en miniatyrbild kan "förstöra" en bild. Själva bilden visas ju först när man klickar på minibilden. Sen var det inte en ram runt den lilla bilden jag menade utan att tummarna ligger i ramar, inte samma sak.
.
.
Vidare har jag inte påstått att photo.net skulle vara bättre utformad än FS.

Jag skriver detta som ett förtydligande eftersom du verkar anknyta till mitt förra inlägg (eller kritisera det).
 
Jag kritiserade inte. Jag lämnade bara min åsikt och den stämde inte överens med din.

Plottriga ramar runt tummarna vore en förödelse som jag ser det och jag kan inte se hur det skulle höja sidan eller bilderna något. Tvärtom.
Fast eg. är inte diskussionen om dem viktiga. jag svarade mest nu för att påpeka att inlägget ovan inte alls var kritik utan bara en åsikt.
 
Kan det vara så att många medlemmar inte förstår skillnaden mellan bildkritikpoolen och nybörjarpoolen? Kanske därför det inte är någon större skillnad på bilderna i dessa två pooler?

I bildkritikpoolen står det: - Här lägger du in bilder du vill ha andras kritik på.
I nybörjarpoolen står det: - I den här poolen får enbart de som tycker sig vara nybörjare lägga in bilder.

Det är egentligen bara då man får betyg (Fint, dags för Bildkritikpoolen) i nybörjar poolen det framkommer TYDLIGT att bildkritiker poolen är steget över nybörjar poolen.

....något att tänka på då kraven/reglerna för den nya testpoolen bestäms ...
 
Balte skrev:
Ne men de korten har väl fått kommentarer för att de är bra kort!!

De flesta snapshot korten får inga kommentar.
Får de någon kommentar så står det oftast söt katt,bäbis eller hund.
Därav ligger inte "snapshots till familjealbummet" med på "dina" länkar!!
Precis. Och det var ju det jag försökte tydliggöra.

(Länkarna är ju bara en sökning på bilder från senaste 14 dagarna som har fått minst X kommentarer. Så enkelt är det att vaska fram bra bilder!)

Dvs, att bilder som får fler kommentarer absolut oftast är intressantare på många vis (bra, uppseendeväckande, utvecklande exempel, mm) än de som får färre kommentarer.

De e de hele.
 
familje-snapshot?

Det är så oändligt individuellt vilka bilder man uppfattar som snapshots för familjealbumet och vilka som är "riktiga" foton med konstnärliga kvaliteter. Hur skulle ni bedöma min bild från Västafrika: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=334562 --Det är personer som jag känner mycket väl, men meningen var att ta ett porträtt som duger på fotosidan. I mitt eget tycke blev det lite för rörigt i bakgrunden bara, men där finns mycket information om den vardagliga miljön som skiljer sig så mycket från den svenska. Lite reportage-stuk alltså. Nå???
 
Ritva: Suverän bild!
Tycker inte den är för rörig.
Tror även att en liknande bild från en mer bekant miljö skulle vara lika bra.

Förstår inte heller det där med generell klassificering av bilder.
Jag tror precis som du att det är helt individuellt, och därför omöjligt att ha en gemensam klassificering av bilder.

Däremot tror jag på att öppna upp för olika möjligheter att "känna av" vilka bilder som andra reagerat på. T ex genom att lyfta fram bilder som fått många kommentarer.
 
familjebilder?

müsli skrev:
....
....
Däremot tror jag på att öppna upp för olika möjligheter att "känna av" vilka bilder som andra reagerat på. T ex genom att lyfta fram bilder som fått många kommentarer.

Jag provade också med att få se bilder från senaste 14 dagar, med minst 2 kommentarer. Då plötsligt fick man se ett urval som var bra.

Men å andra sidan, jag har ju många bilder i mina album som inte fått en enda kommentar fast folk har klickat hur mycket som helst. De är inte dåliga bilder, och inte snapshots, jag VEET!
T.ex. denna porträtt:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=334604 Men mitt själförtoende tål att jag inte får kommentarer, det gör inget. Urvalet på FS är för stort.
 
Hett ämne.

Man ser ju att detta är ett ganska hett ämne med alla svar och besökare som har kommit till diskutionen.

Får hoppas att det blir nån ändring.
Många bra förslag har ju kommit upp.

Värt att titta igenom iaf..

Mvh
Per
 
Det är ju inte bara bilderna egentligen...

Har rotat bland massor av bilder och kommentarer nu och tycker kommenterandet ibland uppmuntrar till att ladda upp mindre bra bilder om motiven är söta.

Det är väl inte konstigt egentligen att fler och fler mindre bra bilder laddas upp om enda kommentarna är att motivet är gulligt? (Exempeltanke typ: är hans gullig så är min gulligare, jag laddar också såklart upp. Kanske en del tänker så, jag vet inte..)

Jag är inget undantag om att hålla tyst (sista tiden/åren iaf) men har blivit "elak" nu i går kväll och kommenterat rejält kritiskt.
Det ger mig en del tillbaks också iom att jag själv behöver tänka till och på sätt och vis är det kanske mer givande för mitt eget bildtänkande att kommentera de mindre bra än att bara kommentera bra bilder. Ingen har gnällt för kommentarerna men däremot har någon radertats, fast jag har fått uppskattande tack för kriken från iaf två också som åkte på rejält kritiska kommentarer.

Kan inte alla som stör sig på dessa bilder försöka ge kritiska kommentarer i stället för att bara klaga i forumet eller hålla tyst? För är det många som gör det kanske det leder någonstans?
Kanske till att fler tänker längre innan uppladdning eller till att många blir bättre fotografer..

Själv gläds jag alltid för kommentarerna jag får men ändå känner jag en saknad av de där konstruktiva kommentarerna som det fanns fler av förr. Att jag önskar såna är inte detsamma som att jag önskar bort "Fin bild" utan bara att jag tycker "fin bild" som sägs så ofta behöver ett komplement.
 
Senast ändrad:
Re: Det är ju inte bara bilderna egentligen...

lottae skrev:
Kan inte alla som stör sig på dessa bilder försöka ge kritiska kommentarer i stället för att bara klaga i forumet eller hålla tyst? För är det många som gör det kanske det leder någonstans?
Kanske till att fler tänker längre innan uppladdning eller till att många blir bättre fotografer..
Ligger nåt i det. Men orrrka. Om en bild bara är ett kort (tror ni förstår) så har man ingen lust att ta sig tid till det.

Kanske man skall ha en knapp till varje bild av typen "privatbild", och om flera klickar på denna knapp åker bilden ut..
Det borde väl vara en signal till fotografen om något..
Eller om en bild bara får ett handfull tittar och inga kommentarer=ut.
 
Mattsen skrev:
.....Men orrrka. Om en bild bara är ett kort (tror ni förstår) så har man ingen lust att ta sig tid till det.
Men de som orkar klaga kanske borde ha samma kraft att kommentera kritiskt egentligen?
Så jobbigt är det inte. Jag tycker t o m det känns utvecklande för eget tänk som sagt. Mer utvecklande än att bara skriva det positiva.
Fast sen behövs det positiva kommentarer och kvalitetsbilder för inspirationens skull också och för att lättare hitta kvalitetsbilderna kanske det krävs fler uppriktiga kritiska kommentarer till andra bilder som "tar plats"?

Ett knapptryck hjälper ju knappast någon att förstå "felen" och vad som kan förbättras nästa gång.

Jag tror helbestämt att det är kommentarernas utforming som behöver ändras för att få bildkvaliten framåt. Att metoder för att få fram kritiska kommentarer är viktigare än elitpool.

Kanske ett frivillig "kritiskkommenterargäng" vore något att sätta samman? Sen kunde kanske en text om syftet med kritiska kommentarer anges tydligt i poolerna så kanske ingen behöver vara rädd för att få skit för kritiska kommentarer heller?
 
lottae skrev:
Kanske ett frivillig "kritiskkommenterargäng" vore något att sätta samman? Sen kunde kanske en text om syftet med kritiska kommentarer anges tydligt i poolerna så kanske ingen behöver vara rädd för att få skit för kritiska kommentarer heller?
Kanske an särskild kritik-knapp som genererar en rubrik till kommentaren, typ:

Detta är endast kritik av själva bilden (precis som fotografen begärt), och inte av bildens motiv eller fotografen.
 
Så, nu har jag kommenterat en bra och en dussinbild.

Sedan tog orken slut, för jag upptäckte att jag vill ge en vettig kommentar vare sig jag tycker bilden är bra eller dålig.

Eftersom det finns åtskilligt fler dussinbilder så blir det nog mest "bra" bilder som får kommentarer.
 
Re: Re: Det är ju inte bara bilderna egentligen...

Mattsen skrev:

Kanske man skall ha en knapp till varje bild av typen "privatbild", och om flera klickar på denna knapp åker bilden ut..
Det borde väl vara en signal till fotografen om något..
Eller om en bild bara får ett handfull tittar och inga kommentarer=ut.

Nåt i den stilen verkar bra.. slipper man ta tid att skriva kritik till fotot. Räcker att bara trycka på en knapp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.