Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj vad det går undan i detta forum helt plötsligt.....hänger inte med!

En ny pool med RIKTIGT HÅRDA REGLER vore toppen!!
...och var inte för blyga när ni bestämmer reglerna, annars blir det samma röra som i kritiker poolen.
Varför inte sätta regler som t.ex. altphotos, där även blommor är välkomna men bara om de är ”EXTRAORDINARY”, på så sätt får personen fråga sig själv om bilden verkligen är ”EXTRAORDINARY” innan den laddas upp.

För alla oss andra som inte kommit så långt med vårt fotande finns det andra pooler.
 
Balte skrev:
Varför alla dessa privata bilder när deras barn eller husdjur gör nåt.
Väldigt ofta är det bilder som inte har något arbeta bakom sig.

Kan förstå att de som tar dom tycker de e jätte gulliga men känns som de skall sitta i ett fotoalbum o inte läggas in här.

Detta är min personliga åsikt o säger inte att jag är en Expert på att fotografer men att jag har tröttnat på alla "privata bilder.

Finns många bilder på barnen o djur där man ser att det e mer arbete bakom bilden o de bilder respekterar jag.

Vill gärna höra era åsikter.

Varför dessa tråkiga centrerade bilder
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=373058

Förlåt! Jag är elak, men det jag egentligen frågar mig är vem som har mandat att utesluta vissa typer av bilder.
 
Tycker att det är en bra ide med en pool för bilder i toppklass (värsting-värsting-bilderna:eek:), men vem avgör vad som är en extraordinary bild? I nuläget verkar många fotografer inte klara av att se sina egna bilder med kritiska ögon, hamnar då inte den nya poolen i samma sits som vissa påstår att Bildkritikpoolen befinner sig i. Alltså en sjunkande kvalitet. Är det inte bättre att försöka höja kvaliteten i den befintliga Bildkritikpoolen? Hur man ska göra det sitter jag och funderar på, men kommer inte på något vettigt direkt.... En jury kanske? Med Henri som ordförande?
 
Vi skulle kunna ha en rullande jury som på egen hand lyfter "upp" bilder i "toppklass-poolen"

Vi fotografer får jobba för att göra bilder som platsar där, och de som är i juryn får lära sig ta ansvar och bedöma bilder.

Juryn skall som jag ser det rulla per vecka och kunna innefatta ALLA medlemmar på fs slumpartat,

Det utvecklar oss alla!
 
Hawaiii skrev:
Tycker att det är en bra ide med en pool för bilder i toppklass (värsting-värsting-bilderna:eek:), men vem avgör vad som är en extraordinary bild? En jury kanske? Med Henri som ordförande?

Hehe, nej tack, jag vill inte vara ordförande.
Men att ha ett blandat gäng som ger betyg på xx antal bilder varje månad och sen hamnar dom som fått bäst betyg i en viss pool eller dylikt kan jag tänka mig. Men det är juh ungefär som bildväljarsystemet, och det gillar jag, så jag vet inte om det skulle tillföra någonting egentligen.

Att vara självkritisk när det gäller ens bilder är inte det lättaste, verkligen inte. Och det blir dilemma när andra ska bestämma vilka bilder som är bra och vilka som är dåliga, så det finns inga lätta alternativ.

/Henri
 
Nu tappade jag också trådarna helt...

Nå, det är ju just flera kanaler för intresse, inriktningar mm vi velat uppnå med pooler och en "elitistpool" kan vi väl prova precis som allt annat - även om förtåss inte alla känner sig mogna att ladda upp där tror jag den kan bli populär att kika i, som inspiration etc.

Men regel 1: ni som inte står ut med högt inflöde/väldigt ojämna bilder - sluta använda "Nya bilder", botanisera lite i poolerna ett tag som omväxling.

Nej generella "motivspärrar" har vi inte tänkt införa, jag tycker våra bildregler är tillräckligt tydliga vad gäller inrikningen på vilka bilder som är OK. Eller?
 
Arleklint skrev:
Vi skulle kunna ha en rullande jury som på egen hand lyfter "upp" bilder i "toppklass-poolen"

Vi fotografer får jobba för att göra bilder som platsar där, och de som är i juryn får lära sig ta ansvar och bedöma bilder.

Juryn skall som jag ser det rulla per vecka och kunna innefatta ALLA medlemmar på fs slumpartat,

Det utvecklar oss alla!

Nåt sånt var vad jag tänkte på jo. Och sen krav på att bedömningarna/kommentaren ska hålla en viss nivå också, så det inte blir "denhär är fin!".

/Henri
 
eatfrog skrev:
Och sen krav på att bedömningarna/kommentaren ska hålla en viss nivå också, så det inte blir "denhär är fin!".

/Henri

Men det är den nivån jurymedlemmarna lär sig hitta genom att sitta där "sin vecka". Att sitta i juryn är det mest lärorika som jag ser det.
 
En tanke skulle kunna vara att systemet för att tillfredställa den eller de som inte tycker om att titta på katter, barn eller andra husdjur med eller utan solnedgång får en funktion som sorterar bort bilder som innehåller lämpliga kriterier och sökord i beskrivning och kommentarer. En funktion som betalande medlammar kan få glädje av. Kan eventuellt utökas i funktionalitet i takt med att medelskapet uppdateras. Vid införandet av klassen "platina" kommer endast de egna bilder att visas, för egna husdjur och barn är alltid betraktningsbara och då är det bra att ha dem i portföljen så mor och farföäldrar alltid kan få se dem.

Alternativt kan man tvinga sig att själv att inte titta på bilder av dessa motiv, det är ju helt frivilligt att välja att söka fram dem eller klicka på tumnaglar.
 
Senast ändrad:
clindh skrev:

Nej generella "motivspärrar" har vi inte tänkt införa, jag tycker våra bildregler är tillräckligt tydliga vad gäller inrikningen på vilka bilder som är OK. Eller?

Nej inga motivspärrar på det som får laddas upp, det är orimligt på en såpass bred sida som fotosidan.
Det är inget jag har förespråkat för heller. Det skulle isf vara i en experimentell pool eller liknande, och med sådana krav att poolen får ett annat innehåll än det man är van med att se i vanliga bildkritikpoolen.

Man skulle kanske också t ex kunna ha rörliga förbud. Under valborgstider inga bilder på majbrasan, under jul inga tomtebilder, etc? ;-)

/Henri
 
Jag hörde en gång någon uttala sig om musik ung:
"Jag vill inte att musiken ska tala om för mig vad jag ska känna".

Kan det vara så att en del reagerar negativt när de ser bilder på barn och husdjur just därför att det ofrivilligt väcker känslor? Känslor som de lixom inte riktigt har tid med just nu eftersom de är upptagna med att titta på bilder ...
"Ser inte skogen för alla träd"

Är det lite detta det egentligen handlar om?

Att bilder inte får innehålla enkla och tydliga uttryck. Det ska vara avancerade kompositioner, läckra former, dynamik och ovanligheter, som vi kan gömma oss bakom och analysera, så att vi inte behöver känna något utöver denna tillfredsställelsen av att vi "förstår" den "komplicerade bilden".

Är det bara en pseudoanalys, en skenbar förståelse, där vi framkallar pseudokänslor, för att slippa känna på riktigt, men som får oss att tro att vi åstadkommer något meningsfullt?
 
Eller så kunde juryn slopas och bilder lyftas upp efter att antal kommentarer i annan pool först.

Kruxet är väl i så fall att kommentarerna/bilderna skulle behöva bedömas också för att ingen som ifrågasatts kritiskt 10 gånger skulle hamna där, men likväl som en jury skulle upptummar (tjatar, jag vet;)) i kombination med rullande "poolvärdar"/"bildvärdar" kanske fixa det.

Att gå på betyg borde väl vara uteslutet? Det är ju många som valt bort det både vad gäller att ge och få och siffran säger väl inte så värst?
 
Senast ändrad:
Tänkte på det där Lotta sa om betyg.. Det finns ju ett befintligt betygsystem, om bilderna som fått högst betyg skulle publiceras i någon slags top100-pool skulle kanske betygssättningen öka. Flygnörd som jag är har jag tillbringat många timmar på airliners.net och kollat på deras "topp-listor" och tycker att många bilder med (enligt mig ) bra kvalitet hamnat högt på listen. Något liknande såg vi ju om inte annat på "den gula tävligen". Funkade inte det rätt bra?
 
Hawaiii skrev:
Tänkte på det där Lotta sa om betyg.. Det finns ju ett befintligt betygsystem, om bilderna som fått högst betyg skulle publiceras i någon slags top100-pool skulle kanske betygssättningen öka. Flygnörd som jag är har jag tillbringat många timmar på airliners.net och kollat på deras "topp-listor" och tycker att många bilder med (enligt mig ) bra kvalitet hamnat högt på listen. Något liknande såg vi ju om inte annat på "den gula tävligen". Funkade inte det rätt bra?

Problemet är det, att det är väldigt lite DÅLIGA betyg överlag.

Det är mycket 5or hit o dit på bra bilder, mycket kompiskommenterande, 'ger du mig en femma så ger jag dig en femma, men ger du mig en etta så ska jag hitta nåt att klanka ner på'.

Iaf det sistnämnda har jag märkt av en hel del, har nästan slutat ge sämre betyg och ge negativ kritik då folk blir så upprörda att man får hämndattacker varje gång.

/Henri
 
Men Susanna, jag påpekade att betyg är rätt betydelselösa och att väldigt många valt bort att både ta emot och ge betyg. Vid en sökning på betyg kan du få upp allat anant än toppbilderna. Typ bilder som fått kompisbetyg eller så saknas massa toppenbra bilder som aldrig betygsatts. Och vad som är topp är ju egentligen subjektivt det med..

Själv använder jag aldrig bettyg och vill inte tvingas att göra det igen heller.
Dessutom är jag mot topplistor också.
 
Det finns ju betyg och betyg. Antalet kommentarer på en bild och antalet visningar kan ju också vittna om att en bild är intressant. Fast då skulle ju alla nakna tjejer hamna i topp, och det skulle ju bli trist i längden. Vilken lååång diskussion det här blev, men jag kan ju inte sluta. Hoppas iallafall fotosidan kommer fram till något som leder till det bättre. Tack för en intressant disk. allihopa! Ska försöka slita mig härifrån nu....
 
lottae skrev:
Eller så kunde juryn slopas och bilder lyftas upp efter att antal kommentarer i annan pool först.

Kruxet är väl i så fall att kommentarerna/bilderna skulle behöva bedömas också för att ingen som ifrågasatts kritiskt 10 gånger skulle hamna där, men likväl som en jury skulle upptummar (tjatar, jag vet;)) i kombination med rullande "poolvärdar"/"bildvärdar" kanske fixa det.

Att gå på betyg borde väl vara uteslutet? Det är ju många som valt bort det både vad gäller att ge och få och siffran säger väl inte så värst?

Min tanke med att ha en jury var just det att det var utvecklande att sitta i en jury, och att den skulle rulla.

Att använda betygen känns dumt eftersom dom knappt används.
 
Tror att det Lotta säger kan vara ett utmärkt sätt att lyfta fram RÄTT bilder.

Och det utan att betyg används. Istället fokuseras på det intresse som bilden väcker.
Positiv eller negativ kritik spelar ingen roll. Bara det faktum att bilden får kritik innebär ju att vi kan lära oss av bilden och dess kommentarer.

Så varför då inte lyfta fram dessa bilder?
Juryn är ju 40000 man stark, så det borde inte kunna hävdas att "fel bilder" lyfts fram.

Några frivilliga har ju gjort ett förarbete och valt att kommentera just dessa bilder. Då intresserar bilderna säkert fler.

Istället för att som idag när man sorterar bilder på antal kommentarer, så skulle man kunna ha ett tydligt kriterie att om bilden får t ex tre eller fem kommentarer i en inläggspool, så platsar den för nästa nivå.
Nästa nivå blir högintressant att botanisera i för alla vetgiriga fotointreserade. Den består ju endast av bilder som är "värda" att kommentera.


I ett sådant system har alla samma ansvar, och möjlighet, att lyfta fram "rätt" bilder.
De som lägger ner mer tid på att kommentera får ju även en större påverkan av urvalet, vilket väl är helt rätt, eller?
 
Eller för att göra det enkelt.

Plocka bort alla bilder i dagens kritikpool som är äldre än 14 dagar OCH som inte har fler än fem kommentarer. Har bilderna inte väckt större intresse under den första tiden så lär de inte göra det senare heller.

De som däremot får kommentarer vore ju suveränt att enkelt kunna gå tillbaks och botanisera bland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.