Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
clindh skrev:

Tumme upp/ner ser jag inte hur det tillför så mycket. Jag man kanske kan dissa dåliga bilder lite snabbare tex, men nog är det skrivna kommentarer som är mest intressanta att få?
Det var för att ange hur nöjd man är med kommentaren man fått jag önskade tummar. Inte för att använda när man ger kommentarer.

Och ett visst antal tecken, radert till det (som jim var inne på) vore topp som krav för att öka tänket om hur vi kommenterar. Bara ordet "Jättefin bild" borde inte få resultera i en upptumme utan i ert regelverk borde skrivas att det är hur givande kommentaren är man bedömer typ och inte berömmet..
 
Senast ändrad:
FILM) (ulltand skrev:
Jag kanske inte blir glad om någon säger negativa saker om min kattbild (eller vad det nu är), men är kritiken konstruktiv och schyst så för den ju mig framåt!
Så sant. Och den här rädslan för att negativ kritik ger massa hämndröstningar tror jag är tämligen obefogad. I de fall vi fått reda ut sådant har det varit väldigt aggressiv, onyanserad kritik typ "vilken j*kla sk*tbild!" och det kan ju vem som helst fatta hur det uppfattas.

Jag skulle vilja premiera negativ kritik...
 
lottae skrev:

Jag kan inte fatta varför det hakas upp på motiv så förba**at bara för att ett gäng i de kategorierna inte är speciellt bra.

Problemet blir juh det, att vad ska man ha för kriterier och begränsningar istället då?

Visst, det finns gott om bra bilder inom dom motivkategorierna också, och det är inte alls omöjligt att göra riktigt suveräna barnbilder eller kattbilder.
Men på det viset så rensar man en rejäl hög från mängden och det är inte alltför många som lider av det. Det är nog så dom resonerat t ex på altphotos.
Försöka få till lite annorlunda bilder, på annorlunda motiv, med bättre bilder överlag.

Att kommentera mer är givet, mer kommentarer är alltid bra, men bilderna då? Nybörjare kommer det mer utav hela tiden, så när dagens nybörjare blivit såpass mycket bättre att dom slutar ladda uppp nybörjarbilder så finns det ändå lika många nya nybörjare som fyller poolerna med sina nybörjaralster.

Jag tror varken på tumme/upp-ner systemet eller att man ska vara så rädd för att ge mer plats för dom som har "bättre bilder" eller att ställa krav på bilderna i vissa sammanhang.

/Henri
 
utvecklat bildseende!

Det luktar elitism lång väg. Vad är ett utvecklat bildseende? Vem bestämmer kriterierna för vad som är underutvecklat respektive utvecklat när det gäller att tolka om en bild är bra eller dålig? Vad tyckte samtiden om Braque eller Delaunay för att ta några exempel. Är många uppskattande kommentarer kriteriet på en bra bild?
 
lottae skrev:
Det var för att ange hur nöjd man är med kommentaren man fått jag önskade tummar.
Ah då är jag med. Det ger väl med tiden högre kvalitet på kommentarerna, men jag tror inte det ger *fler* kommentarer? Det kan tom kanske leda till att vissa inte vågar skriva?

Håller med om att man inte kan utesluta vissa motivkategorier, det blri väldigt konstigt - men man kan ge exempel på vad man menar med en "familjebild" tex
 
AltPhotos bildregler är ju inte speciellt annorlunda än de vi har här egentigen - största skillnaden är väl att dom pekar ut några speciella motiv som "förbjudna" (solnedgångar, blommor och gulliga bebisar).
 
eatfrog skrev:
Problemet blir juh det, att vad ska man ha för kriterier och begränsningar istället då?

[ ... ]

Men på det viset så rensar man en rejäl hög från mängden och det är inte alltför många som lider av det. Det är nog så dom resonerat t ex på altphotos.
Om du menar att det ska finnas regler för vilka motiv som ska tillåtas så blir jag lite mörkrädd. Skymning.

Trodde vi passerat de argumenten i diskussionen.

Självklart ska inte motivkategorier begränsas på något vis. Om det blir som på ALTPhotos så drar jag fortare än kvickt härifrån.

Däremot att ge fotograferna fler möjligheter, en större valfrihet, en bredare sajt, en större dynamik, med lite mer lateralt tänk: DET är snarare lösningen. INTE begränsningar.

Har en känsla av att jag upprepar mig...
 
Jag kanske är ute och cyklar.... men finns inte redan dom här poolerna vi snackar om. I Bildkritik lägger värstingfotograferna upp sina värstingbilder, och i Nybörjare håller vi andra hus. Själv har jag inte ens varit i närheten av att lägga upp något i "Bildkritik" eftersom jag ser den som den elitistiska poolen där dom proffsiga gummorna (och gubbarna) håller hus. Tycker också att det är roligare att titta på bilderna i nybörjare, där finns det ju iallafall stort utrymme för förbättring...
 
müsli skrev:
Om du menar att det ska finnas regler för vilka motiv som ska tillåtas så blir jag lite mörkrädd. Skymning.

Trodde vi passerat de argumenten i diskussionen.

Självklart ska inte motivkategorier begränsas på något vis. Om det blir som på ALTPhotos så drar jag fortare än kvickt härifrån.

Däremot att ge fotograferna fler möjligheter, en större valfrihet, en bredare sajt, en större dynamik, med lite mer lateralt tänk: DET är snarare lösningen. INTE begränsningar.

Inte som på altphoto nej, där tillåter de inte att man ens laddar upp sådana bilder.
Men som det är nu känns det så urtypiskt svenskt dethär, "alla ska ha det mysigt, ingen får känna sig utanför".
Jag tycker inte konceptet fungerar. Men det är givetis bara min åsikt.

Jag tror inte på att göra sajten ÄNNU bredare. Vad kan fotograferna behöva för mer möjligheter?

Somsagt, det finns idag väldigt lite plats för diverse nischer vilket jag tror kommer bli ett problem i längden.
Försöker man göra alla nöjda blir tillslut väldigt få nöjda.

/Henri
 
eatfrog skrev:
Inte som på altphoto nej, där tillåter de inte att man ens laddar upp sådana bilder.
Men som det är nu känns det så urtypiskt svenskt dethär, "alla ska ha det mysigt, ingen får känna sig utanför"....
Men ett antal här är ju för förändringar och diskuterar vad som skulle kunna bidra till höjd kvalite.

Vilka är "alla ska ha det mysigt, ingen får känna sig utanför...."?
De flesta i tråden är väl ändå för höjd bildkvalite på fotosidan, men vissa inser att det inte är motiven som är problemet utan något annat.

Varför är en trasig TV bättre på bild än ett barn?
 
Hawaiii skrev:
Jag kanske är ute och cyklar.... men finns inte redan dom här poolerna vi snackar om. I Bildkritik lägger värstingfotograferna upp sina värstingbilder, och i Nybörjare håller vi andra hus. Själv har jag inte ens varit i närheten av att lägga upp något i "Bildkritik" eftersom jag ser den som den elitistiska poolen där dom proffsiga gummorna (och gubbarna) håller hus. Tycker också att det är roligare att titta på bilderna i nybörjare, där finns det ju iallafall stort utrymme för förbättring...

Värstingfotografer, värstingbilder, elitistiska poolen, vilka ord du använder.

Nej, i realiteten är det inte alls såhär. Det är otroligt många nybörjare som bara slänger in det mesta dom laddar upp i bildkritikpoolen.

Dessutom undrar jag varför du ser det som något negativt, att det finns bra bilder i bildkritik med seriösa fotografer?

Jag har då alltid haft den filosofin att man blir bättre av att titta mycket på bra bilder. Försöker titta på så mycket bra bilder jag kan varje dag och fundera över vad som gör den bilden bra.

Det finns ofta mycket utrymme för förbättring hos nybörjarbilder, men det ger inte mig SJÄLV någonting.

/Henri
 
lottae skrev:
Men ett antal här är ju för förändringar och diskuterar vad som skulle kunna bidra till höjd kvalite.

Vilka är "alla ska ha det mysigt, ingen får känna sig utanför...."?
De flesta i tråden är väl ändå för höjd bildkvalite på fotosidan, men vissa inser att det inte är motiven som är problemet utan något annat.

Varför är en trasig TV bättre på bild än ett barn?

Tänk att jag satt just och väntade på att just du skulle leta upp någon av mina bilder att använda som exempel.

Jag har aldrig påstått att det är något fel på motiven, läs gärna vad jag skrivit i tidigare inlägg.

/Henri
 
"Kan du inte tänka dig något annat på ett fotografi än blommor, barn och solnedgångar? Det finns otroligt mycket mer man kan fotografera än det, kan jag informera dig om."

Jo, jag kan tänka mig många andra motiv, som du kanske kan se på min sida. Inte ett enda barn, ingen solnedgång men en attans massa katter o hundar. Frågan var vad du vill se? De konkreta tipsen du vet.. Inte för att jag behöver inspiration, det finns, men det kan ändå vara kul att få mer konkreta exempel.

Jag håller fortfarande inte med dig ang. kompaktkameror. Jag anser att den duktig fotograf klarar av att ta fantastiska bilder vilket redskap han/hon än håller i. Ser det själv som en utmaning att försöka ställa in skärpedjup mha zoomen, och att leta fram vackert befintligt ljus utan möjlighet att ställa in slutare/bländare.
 
Men snälla Henri.... Jag kommer från Göteborg. Där betyder "värsting-nånting" något bra...
 
clindh skrev:
Ah då är jag med. Det ger väl med tiden högre kvalitet på kommentarerna, men jag tror inte det ger *fler* kommentarer? Det kan tom kanske leda till att vissa inte vågar skriva?
Det där är nog klurigt och visst kanske det skulle kunna bli så att någon inte kommenterar om systemet bara skulle trilla fram över en natt.
Men kanske det skulle kunna bli skitbra också med höjda och mer genomtänkta kommentarer om en bra beskrivning skrevs tydligt till nyheten.

Jag tror att de som klarar att skriva konstruktiva givande kommentarer skulle våga då iaf och att många kanske skulle vilja träna upp sig på det med tiden också.

När jag var helgrön här kommentrerade jag jättemycket och jag är rätt säker på att jag lärde mer av kommenterandfet och av att läsa kommentarer av andra än av att vara ute och plåta själv. Då var faktiskt kvaliten på kommentarerna högre än de är idag också och på något sätt går det säkert att hitta dit igen.

Kanske ett belöningssystem (som varit på tapeten förr) kunde vara något att använda upptummarna till för att peppa fler att kommentera?

Jag tror på det.
 
Hawaiii skrev:
Frågan var vad du vill se? De konkreta tipsen du vet.. Inte för att jag behöver inspiration, det finns, men det kan ändå vara kul att få mer konkreta exempel.

Det vet jag inte, överraska mig. ;-)
Det är inte så att jag har något egentligt emot ovan nämnda motiv, jag är bara ute efter nåt nytt, något med eftertanke, och när det gäller dessa bilder är det lite av just det. Det finns, men det känns som om det blir bara mer och mer sällsynt.


Hawaiii skrev:
Jag håller fortfarande inte med dig ang. kompaktkameror. Jag anser att den duktig fotograf klarar av att ta fantastiska bilder vilket redskap han/hon än håller i. Ser det själv som en utmaning att försöka ställa in skärpedjup mha zoomen, och att leta fram vackert befintligt ljus utan möjlighet att ställa in slutare/bländare.

Nej jag har inte påstått att det är fel på kompaktkameror. En duktig fotograf kan göra bra bilder med vilket redskap somhelst.
Men, samma gäller här, 95% är rätt dåligt, och på så vis lyckas man filtrera ganska mycket av det "dåliga" och man förlorar inte så mycket av det "bra".

/Henri
 
Hawaiii skrev:
Men snälla Henri.... Jag kommer från Göteborg. Där betyder "värsting-nånting" något bra...

Jodå, det förstod jag också. Men språket lät väldigt udda. Vettefasiken om det öht finns "värstingfotografer" här på fotosidan. ;-)
Och nivån på bildkritikpoolen är allt utom "värstingbilder".

/Henri
 
eatfrog skrev:
Tänk att jag satt just och väntade på att just du skulle leta upp....
Varför just jag??? För att jag är så jobbig?;)

(Christer, en funktion för privatmess kanske också är dags att önska, men det tar jag i en annan tråd..)
 
"Privata bilder" hmmm...

Det är minsann inte lätt att göra bra bilder på sin familj när man firar jul, födelsedag eller annat...

Se dessa bilder som svårtagna och anta utmaningen själva

De svåraste ni kan ge er på är att fota er egen eller grannens katt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.