Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Kakelgasten skrev:
Åter samma problem...VEM ska avgöra vilka bilder som ska ligga där?
Nej, inte samma problem. Utan istället en ny möjlighet för de som är mer intresserade av att visa upp bilder tillsammans med andra.
Så istället för att välja en kritikpool väljer de då först och främst "Visningspoolen" eftersom det ju är det dom främst vill göra, visa upp bilden och få kommentaren "söt katt".

Edit: "Visningspoolen" får alltså agera primär-pool, dvs den pool som ligger överst bland kritikpoolerna, försthandsvalet, den pool som ska väljas i första hand om man inte har en explicit önskan om mer ingående och meningsfull kritik på bilden.
 
Senast ändrad:
FILM) (ulltand skrev:
Absolut. Att inte kommentera, eller säga "söt katt" om en söt katt men ful bild är knappast utvecklande för någon.
Men det gäller att ge dessa negativa kommentarer på en schyst sätt, vilket inte alltid är så lätt.
Sant. Och ett ofta effektivt sätt i de flesta sammanhang är att ställa mer eller mindre ledande och oväntade frågor.
 
müsli skrev:
Nej, inte samma problem. Utan istället en ny möjlighet för de som är mer intresserade av att visa upp bilder tillsammans med andra.
Så istället för att välja en kritikpool väljer de då först och främst "Visningspoolen" eftersom det ju är det dom främst vill göra, visa upp bilden och få kommentaren "söt katt".

Edit: "Visningspoolen" får alltså agera primär-pool, dvs den pool som ligger överst bland kritikpoolerna, försthandsvalet, den pool som ska väljas i första hand om man inte har en explicit önskan om mer ingående och meningsfull kritik på bilden.

Ok...då missförstod jag dig lite...

Förvisso är jag lite motståndare till tvingande saker, men kanske ett tvingande fält där man måste beskriva med ett visst antal ord om hur man tänkt när man tog bilden.

Fortsatt trevlig diskution..för nu går jag på lunch...
 
Scud4 skrev:
HaHa ser varför nu, du kände dig träffad va?
men som sagt tycker man blir mer trött på de som orkar "gnälla" på att andra gnäller!!

men nu hamnade ju jag under de som gnäller på de som gnäller på de som gnäller, men det känns rätt skönt faktiskt.. :)

Ursäkta, men vafan pratar du om?
Jag tycker om att bla ta kort på barn/sonen, men har inte lagt upp en enda bild på honom för att "visa upp hur söt han är".
Jag vill kunna ta fina barnbilder, vardagsdokumentation och annat, därför är jag en av dom som är mycket positiv och glad till den nya barnpoolen på FS.

Nej jag tog inte åt mig av nåt du eller andra skrivit. Jag är inte så ego att jag tror att allt handlar om mig som skrivs här (sen om du tycker att det enda jag har är familjealbumsbilder skulle jag ändå aldrig ödsla energi på att ta åt mig). Inte heller reagerar jag bara på sånt som måste ha med mig att göra. Jag är en sån som tycker man kan bry sig om alla kategorier människor och försöka ha en schysst inställning till de medmänniskor man har runt sig i olika sammanhang.
Kanske nåt för dig att testa med.
//Liza
 
Istället för att rikta in sig på det man Inte tycker om, kan man ju alltid rikta in sig på det man tycker om. Det är också ett sätt. Att jobba på att lyfta fram det. Att jobba på att inspirera på det viset.

Men vill man satsa på att minsann komma åt alla slarviga, alla dåliga, alla som gör fel så gör man väl det...

Låter hemskt tråkigt.
 
ariadne skrev:
Istället för att rikta in sig på det man Inte tycker om, kan man ju alltid rikta in sig på det man tycker om. Det är också ett sätt. Att jobba på att lyfta fram det. Att jobba på att inspirera på det viset.

Men vill man satsa på att minsann komma åt alla slarviga, alla dåliga, alla som gör fel så gör man väl det...

Låter hemskt tråkigt.

Bra sagt.
//Liza
 
müsli skrev:
Nej, inte samma problem. Utan istället en ny möjlighet för de som är mer intresserade av att visa upp bilder tillsammans med andra.
Så istället för att välja en kritikpool väljer de då först och främst "Visningspoolen" eftersom det ju är det dom främst vill göra, visa upp bilden och få kommentaren "söt katt".

Hur vet du det?
Är det många som använder fotosidan som "visa-upp bilder-sida"? Ja, jag vet inte. Just asking.

Sen kan man ju klart vara emot själva kvalitén, eller vad man ska kalla det. Men antingen får det ju vara en sida för alla, med de gemensamma syftet att vilja få kritik och en önskan att utvecklas, eller så får man införa vissa "kvalitetskrav"

Jag tror mer på att försöka vara inspirerande.
Att liksom puscha för fotografin, hur bra den kan vara, hur intressant den vara (jo, det är subjektivt)
 
Intressant diskussion. Jag känner mig lite småsvettig och kall eftersom jag genast inser att jag BARA lagt upp skitbilder.

Nåväl, jag får väl bli lite bättre på att fota istället.
 
TordSonander skrev:
Intressant diskussion. Jag känner mig lite småsvettig och kall eftersom jag genast inser att jag BARA lagt upp skitbilder.
Men håller du inte med om att det är bättre att någon säger det när bilden läggs upp?
Jag skulle vilja det! När det gäller ungar o husdjur så har man ju en viss kärlek till motivet i sig, och jag känner att jag blir okritisk till egna sådana bilder.
Lätt att tro bilderna passar på Fotosidan, och säger ingen till så...
[/i]
Nåväl, jag får väl bli lite bättre på att fota istället.
[/QUOTE]
Jepp, tanken med Fotosidan är ju att vi alla ska bli bättre fotografer, så jag hoppas att alla nu vågar säga till om min bild inte passar här!
Kör hårt (men var ändå snälla)

:)


(sorry att jag citerar kasst, ska nog försöka lära mig det där vid tillfälle...)
 
Håller nog med Ulf där... Självklart skulle det inte skada om folk ifrågasatte mina bilder lite grann. Å andra sidan fattar man ju vinken när man haft en bild uppe och en massa folk har tittat på den utan att ge en enda kommentar, då är det troligtvis en ganska intetsägande bild.
 
Hawaiii skrev:
Å andra sidan fattar man ju vinken när man haft en bild uppe och en massa folk har tittat på den utan att ge en enda kommentar, då är det troligtvis en ganska intetsägande bild.
Jo, så kan man kanske dra slutsatser i många fall men just med barn och djur har jag inbillat mig att det inte är många som tittar alls.
Hade det då inte varit för att de som tittar lämnar kommentarer ibland skulle man ju lätt inse att bilden var ointressant om folk inte ens öppnar den, men hur ska man se på det om man har en bild med 23 tittar och 8 kommentarer då? Sån statistik har jag sett på barn,djurbilder och den gör mig totalförvirrad..

Hur som helst är det nog rätt sällan så med barn och djurbilder att man får många tittar så man kan dra den slutsatsen från det om att bilden är ointressant? Däremot kan man ju dra samma slutsats om ingen tittar och om ingen kommenterar också fast det vbästa är nog konstruktiva kommentarer och jag håller med Roger om att ett ifrågasättande kan vara bra ibland..
 
Senast ändrad:
Jag är lite småkluven i frågan. Jag skulle gärna vilja ha lite kritik på mina bilder men å andra sidan så inser jag att om ingen tittat eller kommenterat så är det kritik i sig, det är nästan det värsta. Jag är själv sådan som surfar runt bland bilder och personer på fotosidan och följer vilka länkar som helst för att se på bilder. Jag är ganska sparsam (snål) med kommentarer och ger det nästan bara till bilder som fångat min blick. Det ger ju dock lite övertag åt linjer och skarpa kontraster. Att jag sen inte vet vad jag talar om när jag kommenterar, det är en annan historia...
 
Jag tycker nog att problemet egentligen är att folk ratar vissa motiv utan att ens öppna dem. Att en mängd verkar utgå från att vissa motiv aldrig är värda att klicka upp från tummen.
Det är synd, för skulle fler titta kanske fler bra bilder skulle upptäckas i stället för som nu bara klagas på i forumet p.g.a motivvalet. Gissningsvis tror jag inte alla som klagar öppnat särskilt många tummar med de motiven på..

Jag hittade förresten en av mina barnbilder på photosig nu som legat ute där i snart två år. Den har 9 tittar i dagsläget, 6 kommentarer och 18 upptummar (alltså 6x3) Underligt väl?
Samma fenomen existerar på fotosidan. Få tittar. Alldeles för få. Hur sjutton ska då bra djurbild eller barnbild kunna upptäckas?
 
ariadne skrev:
Hur vet du det?
Är det många som använder fotosidan som "visa-upp bilder-sida"? Ja, jag vet inte. Just asking.
Huh? Jag har ingen aning vad folk har för syfte när de lägger upp bilder.
Det jag syftar på är att ge plats även åt de som kanske inte främst vill ha kritik och tips i hur de kan förbättra bilden, utan mer bara vill visa upp några bilder blandat med andras bilder.

Ett kollektivt album helt enkelt. Där man kan kommentera mer åt innehåll än bild.


ariadne skrev:
Sen kan man ju klart vara emot själva kvalitén, eller vad man ska kalla det. Men antingen får det ju vara en sida för alla, med de gemensamma syftet att vilja få kritik och en önskan att utvecklas, eller så får man införa vissa "kvalitetskrav"
Där förstår jag inte alls vad du menar.
Några kvalitetskrav är väl omöjligt att införa. Begriper inte hur det skulle se ut.
Däremot tycker jag alla ska ha möjlighet att visa upp bilder oavsett syftet.
Så vill jag ha konstruktiv kritik väljer jag Bildkritikpoolen, vill jag mer ha kommentarer runt bilden i allmänhet och kanske främst bildens innehåll så väljer jag Albumpoolen (eller vad den nu skulle kunna kallas).

Jag kan förstå den häftiga känslan i att få visa upp sina bilder bland en massa andras bilder. Och då ska vi inte tvinga de som vill detta att välja mellan ett eget album och bildkritikpoolen (som det väl är idag?)

ariadne skrev:
Jag tror mer på att försöka vara inspirerande.
Att liksom puscha för fotografin, hur bra den kan vara, hur intressant den vara (jo, det är subjektivt)
Håller helt med. Och att ge utrymme för skiftande behov är väl ett steg på vägen?
 
Ja det här var ju ingen ny diskussion. Men ändå berättigad tycker jag.

För egen del är jag ganska kritisk vad beträffar vilka bilder jag laddar upp för kritik,
Jag brukar ställa mig frågan (innan jag laddar upp en bild):

-Är verkligen den här bilden intressant nog att läggas upp för kritik och allmännt beskådande?

Jag vet att åsikterna går isär, men jag anser att man skall ha foto som en hobby eller ett yrke innan man har här att göra...

Medan andra kanske tycker att ALLA är välkommna med sina bilder hit till FS.

Med den senare attityden så får vi en daglig ström av bilder som ärligt inte är ett skit intressanta annat än för den som har tagit bilden och ev dennes bekanta.

Och självklart får inga bilder av det slaget någon kritik, på sin höjd en tvåsekunderstitt men inte mer.

Det tråkiga med allt det här är att man knappt orkar gå in och kika på "Nya bilder", det känns som om man slösar tid på att försöka hitta något värt att kommentera. Hård ord kanske men detta är min uppfattning.

Kanske har det blivit "för" lätt nu att ta ett kort med digitalkamera för att sedan kasta upp det lite här o där...

Det som också förvånar mig är varför det är en så märkbar skillnad mellan FS och många engelskspråkiga fotosidor.

Kanske man ska ha en gräns på EN bild i veckan för icke betalande medlemmar. Eller ännu hårdare - får man ingen kommentar på en bild och kanske bara en handfull tittar, ja då då får man snällt vänta en månad innan man kan försöka igen. Fram för rejält hårdare uppladdningsregler!

MVH Mats
 
müsli skrev:
Huh? Jag har ingen aning vad folk har för syfte när de lägger upp bilder.
Det jag syftar på är att ge plats även åt de som kanske inte främst vill ha kritik och tips i hur de kan förbättra bilden, utan mer bara vill visa upp några bilder blandat med andras bilder.

Ett kollektivt album helt enkelt. Där man kan kommentera mer åt innehåll än bild.


ok. då missförstod jag.



müsli skrev:
Jag kan förstå den häftiga känslan i att få visa upp sina bilder bland en massa andras bilder. Och då ska vi inte tvinga de som vill detta att välja mellan ett eget album och bildkritikpoolen (som det väl är idag?)

ok. jag har inte fattat det där med pooler och albumen, men fyller inte det vanliga albumet lite den funktionen du säker? eller du menar att man gör en pool av dem ?
det känns mer relevant att man kan söka på bilder via bildkritik för att kunna rensa bort de som inte lagt upp sin bilder där än tvärtom. men det är kanske bra det med:)
 
Mattsen skrev:


Det som också förvånar mig är varför det är en så märkbar skillnad mellan FS och många engelskspråkiga fotosidor.

DET är intressant.
Är det fler som tycker så? Själv härjar jag inte runt nånannanstans, men det vore intressant att höra teorioer om varför. Har de sidorna hårdare regler, eller beror det på nåt annat månne?

(Och är det självklart en fördel förresten?)
 
De bilder som är uppladdade för att speciellt få bildkritik på, är de som är placerade i poolen Bildkritik - eller i någon av de andra intressepoolerna. Vi har nu en sådan för Barnbilder tex, gäller bara att få de som vill se och kommentera sådana att titta i den också.

Alla andra bilder är iofs också "bildkritik" kan man ju säga, men med skillnaden att fotografen inte explicit begärt det - annat än att ha laddat upp den; för alla vanliga bilder kan ju kommenteras.

Så vill man bara se bilder som vill ha kritik, kolla i Bildkritikpoolen (och det finns en för svartvitt också). Vill man hjälpa nybörjare, kolla Nybörjarpoolen. Etc.

Iom att vi gjorde det möjligt att ladda upp fler bilder per dag etc öppnade vi nog lite för mycket för att man laddar upp väl många bilder kanske.

En tanke finns om att undertrycka "Nya bilder" mer, till förmån för att poolerna. Visst skall man kunna se hela inflödet också om man vill, men då får man acceptera att det passerar förbi väldigt många ointressanta.
.
 
ariadne skrev:
ok. jag har inte fattat det där med pooler och albumen, men fyller inte det vanliga albumet lite den funktionen du säker? eller du menar att man gör en pool av dem ?
det känns mer relevant att man kan söka på bilder via bildkritik för att kunna rensa bort de som inte lagt upp sin bilder där än tvärtom. men det är kanske bra det med:)
Jag vet inte, men jag misstänker att det finns en attraktion i att få lägga upp sina bilder i ett gemensamt kontext, blandat med andras bilder.

I ett eget album ligger de kanske mer undanskymt om man inte lyckas skaffa sig uppmärksamhet runt sin egen person genom att kommentera andras bilder eller nåt.

Så min fundring är om en del kanske väljer att publicera i kritikpoolen bara för att få "bildgemenskapen" i någon mening, ett gemensamt album. Det kanske känns mer anonymt att bilderna "bara" hamnar på "Alla nya bilder"-listan, istället för att man gör det explicita valet att bilden ska visas i ett gemensamt album. Även om skillnaden inte är så stor.
 
"Alla bilder" är ju just "alla bilder"; även sådana inte direkt ämnade för bildkritik!

Även om vi inte skall ha "mitt album för vänner och bekanta" här så kan syftet med med bildens uppladdning vara lite annorlunda än "ge mig kritik!". Kanske den skall läggas i en pool efter en utflykt (mer "visa upp" än "bedöm den!" kanske), kanske det är en nybörjarbild som skall bedömas som en sådan, kanske de är ämndade för en specialpool "toycamera" där man måste förstå bildens kontext för att kunna ge en rättvis bedömning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.