ANNONS
Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, är inte något fotoproffs själv men vill ändå yttra mig i denna fråga eftersom att grunden i den är rätt allvarlig (Alla som inte tycker som mig är dumma och ska bort).

Att bilder har skiftande kvallite ligger ju i sakens natur (det är konstigt att det ifrågasätts). Dels så är fotosidans fotografer på olika nivå. En del har fotat i 100 år, en annan kanske tog sin första bild igår. Den andra orsaken är att smaken, som så känt är, är som baken. Tycker man solnedgångar är det finaste som finns gillar man säkert bilder på sådana också. Lägger man därpå att man är väldigt ny på foto så blir kanske inte de första enkla solnedgågnsbilderna så himla bra, men genom att ändå publicera dem o få konstruktiv kritik, kan man göra det bättre nästa gång. Fotosidan accelererar på så sätt utvecklingen hos fotografen. Detta resonemang funkar naturligtvis analogt på andra motiv.

Att bilder läggs upp bara för att visas upp ser jag inte som någon nackdel direkt. Det är jätteintressant o se vad man kan få till och hur andra tänker.

En del riktigt tråkiga åsikter figurerar i denna tråd företrädelsevis av män. Generellt kan man ju lära av historien att försök att reglera åsikter med hjälp av lagar och regler slutar i tråkigheter. I detta fall en enkelriktad tråkig fotosida utan acceptans för oliktänkande, som uppdateras en gång i veckan.

Vad gäller en del populära motiv (änder, barn och katter) så är det väll tydligen så att detta är omtyckta motiv, eftersom de förekommer så flitigt. Och om någon nu inte förstår sig på en specifik bild, så är det ju bara att beklaga att den personen inte ser det som fotografen ser. Att tycka att bilden är dålig för att den inte tillför dig något är ett mycket smalt och enkelspårigt tankesätt. Om hela mäskligheten hade tänk så hade vi knappt bott i grott än.

Det brukar framgå rätt tydligt av ”tummen” vad bilden föreställer, så vill man inte riskera att förlora 2sec genom att titta på en bild man inte gillar, så är det rätt lätt att låta bli.

Hmm, när jag läser vad jag skrivit så låter det lite surare än vad jag menade, men det är svårt att skriva kritik utan att det blir hårt, så jag låter det vara såhär.

Mvh Dan. Som gärna använder den kompetens som finns samlad på fotosidan.
 
ariadne skrev:
DET är intressant.
Är det fler som tycker så? Själv härjar jag inte runt nånannanstans, men det vore intressant att höra teorioer om varför. Har de sidorna hårdare regler, eller beror det på nåt annat månne?

(Och är det självklart en fördel förresten?)
Jag är inne på photosig då och då och har inte uppfattningen av att bildkvaliten är högre där än här. Photonet däremot hade väl en skapligt hög bildkvalite sist jag kollade för några månader sedan iaf.. Andra nordiska sidor har jag inte upplevt ha högre bildkvalite än fotosidan heller och en av dem är rent usel både i kvalite, aktivitet. Aktiviteten på den sista verkar bara finnas i någon liten klubb av inbördes beundran typ. Men jag har säkert missat massvis av sajter och särskilt de som antyds vara bättre kanske..

Helt uppriktigt så tycker jag fotosidan.se är klart bäst av de fotosajter jag besökt och försökt sätta mig in i iaf:)
 
clindh skrev:
De bilder som är uppladdade för att speciellt få bildkritik på, är de som är placerade i poolen Bildkritik - eller i någon av de andra intressepoolerna. Vi har nu en sådan för Barnbilder tex, gäller bara att få de som vill se och kommentera sådana att titta i den också.

Alla andra bilder är iofs också "bildkritik" kan man ju säga, men med skillnaden att fotografen inte explicit begärt det - annat än att ha laddat upp den; för alla vanliga bilder kan ju kommenteras.

Så vill man bara se bilder som vill ha kritik, kolla i Bildkritikpoolen (och det finns en för svartvitt också). Vill man hjälpa nybörjare, kolla Nybörjarpoolen. Etc.

Iom att vi gjorde det möjligt att ladda upp fler bilder per dag etc öppnade vi nog lite för mycket för att man laddar upp väl många bilder kanske.

En tanke finns om att undertrycka "Nya bilder" mer, till förmån för att poolerna. Visst skall man kunna se hela inflödet också om man vill, men då får man acceptera att det passerar förbi väldigt många ointressanta.
.

Varför inte slopa albumena?
Man kan ju ha ett album som bara e synligt för en själv isåfall, om man inte riktigt vet i vilken pool man ska putta in en bild i för tillfället. Typ mest som lite förvaring.
 
Jag är en nybörjare inom foto och har lärt mig en massa genom att studera andras foton här på fotosidan.

Tycker dock att det är synd att det inte finns en pool med nyinkomna bilder där man ställer högre krav, en pool där man kan se alla kategorier (även barn, katter och blommor) men med mer välkomponerade foton.

Kan inte annat än att hålla med Mats, det blir lite tjatigt i längden med alla dessa s.k. snapshot/fotoalbumsbilder. Jag har själv hela datorn full med den typen av bilder.

Smaken är som baken, inte alla tycker om att se rostiga spikar (som någon skrev). Då kan man även ha en pool där man lägger upp de s.k snapshot/fotoalbumsbilder och ger varandra kommentarer som t.ex. ”gullig katt”. Jag har också en massa snapshots på min katt och kan då lägga upp den bilden i den POOLEN (min katt är dock inte så gullig då hon har överbett stackarn...).

Jag vill absolut inte utesluta en typ av bilder från fotosidan...bara sortera dem lite för att lättare hitta den typ av bilder man är intresserad av.
 
clindh skrev:

En tanke finns om att undertrycka "Nya bilder" mer, till förmån för att poolerna. Visst skall man kunna se hela inflödet också om man vill, men då får man acceptera att det passerar förbi väldigt många ointressanta.
.

Hur skulle en sån lösning se ut? och varför?



Är det bara jag som tycker blandningen och mångfalden i 'Nya bilder' är rolig? Visst finns det bilder där som överallt annars som inte faller mig i smaken, men då kan jag ju roa mig med att klura ut varför jag inte gillar dem och när jag inte är på humör för sånt så låter jag blicken vandra vidare mot bilder som lockar och inspirerar.

/Maria
 
största bristen ändå!

Vi stolplyriker tycker ändå att den största bristen inte är alla talrika bilder på änder och katter och bebisar utan att vi stolpister inte har fått en egen sida att lägga opp just våra bilder på. Detta resonemang kan förmodligen appliceras även på skyltmålare och asfaltkreatörer. För övrigt går det ju att kombinera olika intressgrupper, sk fotografisk korsbefruktning för att öka samspelet mellan olika särintressen. "Stolpe med barn" är exempel på en dylik harmonisering.
 
lottae skrev:

Uppenbart verkar bilderna ointressanta, antagligen p.g.a motiven trots god kvalite och goda kommentarer av de få tittarna.
Jag kan inte låta bli att undra om det inte beror lite på diskussioner som denna och påverkan om att djur och barn inte är mycket värda på bild som gör så få tittar.
Eller vad beror det på tro?


Nej!

När det är ett bra taget kort med bra kvalite och man ser att det e lite arbete bakom kortet så är det en BRA bild. Det jag kritiserade vara alla snapshots på tex barn o husdjur. Finns många exempel om du kollar efter. Väljer att inte lägga upp nån länk här med hänsyn till fotografen som tagit det.

Som jag skrev de bilderna passar i ett mer privat syfte och inte här. Inga bilder man kan kritisera för det finns inget att säga.

Så du menar att folk är så lätta att styra så de vågar inte titta på korten som innehåller djur och barn för de har läst denna diskussionen?
Knappast. Vore grymt svaka människor isåfall.
 
Balte skrev:

Så du menar att folk är så lätta att styra så de vågar inte titta på korten som innehåller djur och barn för de har läst denna diskussionen?
Knappast. Vore grymt svaka människor isåfall.
Nej, men jag funderar på varför det är så att de kategorierna generellt har så väldigt få tittar (det handlar ju inte om bara en bild.) Om det ev. har något samband med alla typ såna här diskussioner (detta är inte första alltså)

Sen kan jag hålla med om att det finns ogenomtänkta och mindre bra bilder, men jag vill inte påstå att motivet är problemet utan snarare att det är andra faktorer som lite saknad självrannsakning innan uppladdning mm som spelar in och att de mindre bra bilderna även kan hittas under andra kategorier.

Att fotografera barn och djur kan vara skitsvårt då båda sorterna ofta rör sig fort och har starka egna viljor (ex. till att grimasera, vända sig om, vilja sno kameran e t c.) Det är alltså motiv som är lätt att misslyckas med och som det kan behövas massor av råd och konstruktiv kritik för att förbättras inom. Personligen skulle jag vilja påstå att det är de svåraste motiven jag plåtar. Har fortfarande ingen höjdarbild å barn jag haft förmånen att kunna plåta så länge jag ägt systemkamera och hjälpen från fotosidan känns därför värdefull.
Att motiven är svåra kanske gör att en hel del bilder inom de kategorierna är mindre bra också. Jag har iaf utgått från att majoriteten som laddar upp vill ha bildkritik (även om ett fåtal kanske vill visa sin söta katt eller sitt vackra barn.)

(Sen kan jag erkänna att ingen av de två bilderna med barn här är särskilt välplanerad. Det handlar om tillfällen, ljus och uttryck jag viljat fånga just då under den lilla sekunden, sekunderna. Kanske kan kallas snapshots?;))
 
Det kanske är dags för en ny "fotosidan frågar"? Frågan skulle kunna vara:
"värför lägger du ut bilder här?"
A: för att få kritik,
B: för att visa upp mina vackra barn/katt/flickvän


Personligen tror jag att 99% av medlemmarna lägger ut bilderna för att få just tips och kritik. Någon som inte gör det? och som står för det?
 
Jag tycker att man i första hand ska ta hänsyn till de medlemmar som använder sig av fotosidan på ett rätt sätt. Meningen med fotosidan är väl inte att det ska vara ett familjealbum on-line?

Förstår inte alla det så kanske man måste förtydliga reglerna för vissa pooler (som t.ex kritiker poolen).
Tror annars att det är risk för att medlemmar som vill lära sig mer och utvecklas inom foto och redan kunniga fotografer (...som behövs för att hjälpa oss nybörjare) slutar att besöka sidan.
 
Vi ser inte så väldigt många medlemmar som har sajten enbart som albumsajt, vill man det så finns det ju många andra med större kapacitet, fler funktioner, massuppladdning mm.

Däremot upplever vi en boom på kameramarknaden nu, med många många som iom digitalkameran får ett nytt eller nyväckt intresse för foto. Är man ny börjar man experimentera och fotograferar ju det som finns närmast, och då man valt ett kärt motiv är det svårare att själv se bristerna i bilden. Och det är ju inte bara barn och husdjur som är nybörjarmotiv, vi har en försvarlig mängd bilder på krukväxter, svanar, gräsänder, talgoxar, ekorrar etc etc - alla de motiv som finns nära till hands. Det visar att vi har en stor skara nybörjare med oss - vilket förståss är jättekul!

Frågan är; hur kan vi både stödja våra nybörjare och samtidgt ha en sajt som även är givande för de som kommit en bit på vägen och skaffat sig ett mer utvecklat bildseende?

Det vore intressant att testa en pool med riktigt hårda bildregler - kanske endast betalande skall få ladda upp också för att "höja ribban" lite.
 
clindh skrev:

Det vore intressant att testa en pool med riktigt hårda bildregler - kanske endast betalande skall få ladda upp också för att "höja ribban" lite.

Ja, det vore det. Något i stil som hos altphoto. Inga blommor, inga solnedgångsbilder, inga bebisar eller barn, inga husdjur.

Kanske tom slänga in ett "inga digitalkompakter!" :-D

Fotosidan är toppen på många sätt, men ärligt och sorligt nog, så får jag föga inspiration av bilderna här.
Lite fler fotografer från det mer erfarna skiktet vore just den energispruta som behövs just nu, det är SÅ OTROLIGT mycket nybörjare iom just det som du skriver om, digitalkameran som gjort att intresset för fotografi vaknat till åter igen.

Men dessa mer erfarna fotografer som har något att tillföra känner nog inte att fotosidan ger dem själva speciellt mycket. Vilket blir ett "catch 22 problem".

/Henri
 
clindh skrev:

Frågan är; hur kan vi både stödja våra nybörjare och samtidgt ha en sajt som även är givande för de som kommit en bit på vägen och skaffat sig ett mer utvecklat bildseende?

Det vore intressant att testa en pool med riktigt hårda bildregler - kanske endast betalande skall få ladda upp också för att "höja ribban" lite.
Viktigare än ny pool och hårda regler kanske är att få igång kommenterandet? Det komnstruktiva kommenterandet som kan hjälpa framåt och tala om just brister och sånt för att hoppas på bättre bilder i framtiden..

Jag rtöstar för det jag tyckt tidigare också. Upptumme, nertumme eller neutral typ som på Photosig som betygsättning på kommentarer. En samlad poängskala som förhoppningsvis visar kvalte och inte bara antal och som kanske kan motivera till "bättre" och fler kommentarer.

Avancerad bildkritik missade jag om den varit igång, men är inte det ett alternativ att öppna upp igen för kritik på olika delar av bilden?

Med en pool med hårdare regler undrar jag om det inte skulle bli lite väl elitistiskt eller hur man ska säga.. Det är inte regler som saknas, för det finns ju redan bra. Det som saknas är alternativen och metoderna att få igång kommenterandet.
(och jag är säkert inte rätt person att tjata om kommenterande, men jag ska också bättra mig.)

Bättre kvalite på kommentarerna skulle kanske vbara lika med bättre bilder i längden?
 
"Inga blommor, inga solnedgångsbilder, inga bebisar eller barn, inga husdjur.

Kanske tom slänga in ett "inga digitalkompakter!" :-D"

.........

Ok, tanken kanske inte är helt fel, men av nyfikenhet vill jag ha några fina konkreta exempel på vad som egentligen ska vara på bilderna....det blir mycket "inte" i den här tråden. Vänd på det, vad vill ni se?

Fast det där med kompakt-förbud var en riktigt sketen idé.... :eek:P
 
clindh skrev:
Frågan är; hur kan vi både stödja våra nybörjare och samtidgt ha en sajt som även är givande för de som kommit en bit på vägen
Jag vet inte om det är politiskt korrekta åsikter men jag tror att den enda metoden är att alltid sätta den sistnämnda gruppens behov i första rummet när man fattar beslut.

Jag tror nämligen att nybörjare dras till en webbplats med kvalificerad medlemsbas - och även har mest att lära där. Och jag tror dessvärre också att mer erfarna fotografer ledsnar om nivån sätts med för stor hänsyn till nybörjarna.

Kanske kan den där "elitistiska" poolen ändå vara något? För ett par år sen skulle jag aldrig kommit på tanken, men nu undrar jag om det inte behövs sånt.

Lotta är också något viktigt på spåret. Egentligen är det ju inte flödet som är för stort. Problemet är ju att balansen mellan antal bilder och antal kommentarer är skev. Det har varit uppe förut att koppla bilduppladdningsrätt till krav på prestation i form av kommentarer. Kanske kan det vara en väg? Då också med antal tecken i kommentarerna som kriterium.
 
Hawaiii skrev:

Ok, tanken kanske inte är helt fel, men av nyfikenhet vill jag ha några fina konkreta exempel på vad som egentligen ska vara på bilderna....det blir mycket "inte" i den här tråden. Vänd på det, vad vill ni se?

Fast det där med kompakt-förbud var en riktigt sketen idé.... :eek:P

Kan du inte tänka dig något annat på ett fotografi än blommor, barn och solnedgångar? Det finns otroligt mycket mer man kan fotografera än det, kan jag informera dig om.

Elitistiskt, ja, utan tvekan. Men som ett exempel, när du går till ett galleri för att se en fotoutställning, förväntar du dig där bilder på barn tagna med digitalkompakter med inga inställningar, och att vem som helst utan krav får ställa upp sina bilder där?

Det är dessa "bättre" (ja jag vet, svårt att döma vilka som är dåliga och vilka som är bra) bilder som jag tror måste lyftas fram lite mer. Krav är inte alltid av ondo.


jimh skrev:

Jag vet inte om det är politiskt korrekta åsikter men jag tror att den enda metoden är att alltid sätta den sistnämnda gruppens behov i första rummet när man fattar beslut.

Jag tror nämligen att nybörjare dras till en webbplats med kvalificerad medlemsbas - och även har mest att lära där. Och jag tror dessvärre också att mer erfarna fotografer ledsnar om nivån sätts med för stor hänsyn till nybörjarna.

Kanske kan den där "elitistiska" poolen ändå vara något? För ett par år sen skulle jag aldrig kommit på tanken, men nu undrar jag om det inte behövs sånt.

Just min tanke.
Inte direkt politiskt korrekt, men dom som har mer att tillföra gruppen borde lyftas fram mer än dom som står ännu på botten av stegen.
Blir det inte annars lite "blind leder blind"?

/Henri
 
lottae skrev:
...Viktigare än ny pool och hårda regler kanske är att få igång kommenterandet?...
Precis vad jag tror - vi måste våga kommentera, och inte bara när det är bra.
Jag kanske inte blir glad om någon säger negativa saker om min kattbild (eller vad det nu är), men är kritiken konstruktiv och schyst så för den ju mig framåt!
 
Vi har en "Nybörjare"-pool (som nog borde använda mer), jag ser inget direkt problem med en motpol "För oss erfarna" eller vad en sådan skulle heta. Men frågan är väl vilka som skulle "våga" att lägga sina bilder där, jag skulle då inte göra det. Men om man betänker på hur många bilder i "Bildkritik" som nog skulle höra hemma i "Nybörjare" så finns det gott om filk med bra självförtroende.

Tumme upp/ner ser jag inte hur det tillför så mycket. Jag man kanske kan dissa dåliga bilder lite snabbare tex, men nog är det skrivna kommentarer som är mest intressanta att få?

PS - istället för att hänga här i forumet; ta en kik i Bildkritik och Bildkritik - Svartvitt. Kommentera nu!

Avancerad kritik öppnar vi gärna igen, kanske med ännu fler kriterier?
 
eatfrog skrev:
Kan du inte tänka dig något annat på ett fotografi än blommor, barn och solnedgångar?
/Henri
Men de som verkligen fotar barn, blommor och solnedgångar med superkvalite då? Varför skulle inte de kunna få vara med i en ny pool?
Jag kan inte fatta varför det hakas upp på motiv så förba**at bara för att ett gäng i de kategorierna inte är speciellt bra. Är verkligen alla i de kategorierna värda att dömas bort?
Jag hoppas inte det..

En elitistisk pool, ok då, det kan ju vara kul för de som törs ladda upp där och som har självförtroendet att anse att man passar in på de höga kraven (som jag iof inte vet hur de ser ut). Men ratade motiv tycker jag är förstörande för kreativiteten och även för sajten som med det skulle välja bort ett par fotografer och duktiga såna bland de som får "leka" i elitpoolen. Det vore himlans synd att hämma kreativiteten med sållande av motiv i stället för att försöka visa fram motiven i himlans bra bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.