Hantering, blixtsystem, objektivutbud, robusthet, vattensäkerhet...kan nog komma på några till.
OK hur kan du veta hur den är att hantera när du aldrig använt den?
Jag kan tala om för dig att den är enkel att använda.
Objektivutbud där har fuji redan från 18mm till tele, inga jättelånga telen men du jobbar väl inte med det idag heller? Det kommer även komma en supervidvinkel till den. Priserna ligger i nivå med Nikons pro objektiv.
Robusthet? Den är minst sagt välbyggd upplevs som mer än min Nikon D850 på den fronten.
Vattensäker? Jag brukar sällan fota i hällregn o fuji kommer garanterat klara av lika regnigt väder som Nikon. Jag har aldrig haft någon kamera som inte funkat i normalt regn.
Blixt? finns det mesta till den, är en riktigt bra studiokamera.
Om jag ska räkna upp några fördelar o jag har använt kameran o testat den.
1. en skärm vinklingsbar i 3 lägen.
2. Bättre DR o bättre bildkvalitet än FF.
3. Liten o smidig mindre än D850 trots 75% större sensor.
4. mer analog känsla på bildfilerna med 15 st utgångs (filmer) att välja på.
5. ypperlig optik
6 Finns billiga adaptrar så du kan kör mellanformatsoptik från bla pentax,mamaiya,Hasselblad som gör att du kan fynda bland riktigt bra optik till vettiga priser.
7.Den är robust damm o väderskyddad konstruktion i magnesium.
8 Rejäla reglage med bla joystick för styrning av AF punkt.
9. Tack vare kameran är spegelfri o den har en stor objektivfattning så kommer den få ett övertag med skärpa med bla vidvinklar tack vare att avståndet är bara 16mm från linselementet till sensorn.
Det bästa av allt bara 5000 kr dyrare än Nikon D850. Om jag får gissa så kommer Nikons kameror ligga närmare 30000 kr strecket snart.
Nackdelar
Är ingen sportkamera kommer mer vara en kamera för en som är ute efter maximal bildkvalitet o vill ha rejäla rattar o enkelt handhavande som påminner om analoga mellanformatskameror.
Om du Ola alltid tjatar om bästa bildkvalitet så varför i hela friden kör du inte det om det skiljer 5000 kr mellan din kamera o denna?
Om du vill kan jag säkert ordna ut en om du vill testa den på riktigt o jämföra med din D850.