Annons

Varför är det så många dåliga bilder i poolen - Hård kritik?

Produkter
(logga in för att koppla)
bildsten skrev:
Jag har följt med i diskussionen, både här och i "Alienslem.." men trott att det (som jag tycker) skulle komma ut något konstruktivt ur dem. Det har det, men det tycker jag har försvunnit i meningslös polemik, hårklyveri och pajkastning.

Tyvärr brukar det bli så. Men jag hoppas fotosidans redaktion kan sålla och ta till sig det väsentliga.
 
cw-op skrev:

Här på siten samlas yrkes såväl som gröna amatörfotografer side by side i all vänskaplighet.
JANNE

Jo, det är inget fel med det.

Men när det lättviktiga och tramset tar överhanden dåh? Det sluttande planet, kanske du hört talas om.

Till slut riskerar vi sjunka ner i ett träsk av... (höll på att skriva alienslem där)

Jag tycker det är synd att du inte ser några fördelar med att fotografer som kommit längre i sin utövning av denna konstart (eller har det som yrke) får mer utrymme på fotosidan.

Vad kan vara fel med det?
 
Diskussionen handlar ytterst om tid...

Jag tror att problemet vi diskuterar här ytterst handlar om tid...

Vi har alla begränsat med tid, frågan är vad vi gör med den.

Om man nu väljer att avsätta tid till Fotosidan, tex genom att titta igenom andras bilder, stanna upp, fundera, formulera en ärlig och konstruktiv kommentar. Så är det en "tids-investering" från mig i FS och den andre fotografen.

Då vill jag bli bemött med respekt...

Samma sak om jag laddar upp bilder. Lägger tid på urval, bearbetning, uppladdning, bildtexter osv. För att sedan välja ut en bild som jag känner kan bli bätttre och skicka upp den i lämplig pool.

Om då inget händer, men "Nisses" misslyckade bild på flickvännens rumpa formligen drunknar i kommentarer...

Amvänder jag min tid rätt?

Eller kan FS hjälpa mig så att jag får mer tillbaka på min "tids-investering"?

Det är ju till slut så att allas vår tid spendrad här på FS bygger upp sajtens värde och får tex Nikon mfl att betal dyrt för banners.... så min tid är värdefull för FS.

Slutsats:
FS borde ta diskussionen på allvar för det ligger i deras intressa att ta medlemmarna på allvar - speciellt de som investerar mycket tid och gör sajten "levande"!
 
Senast ändrad:
Johan:<Slutsats:
FS borde ta diskussionen på allvar för det ligger i deras intressa att ta medlemmarna på allvar - speciellt de som investerar mycket tid och gör sajten "levande"!>

Jag skulle tro att de tittar på oss och funderar. Om våra ideér får något genomslag återstår att se.

Det tar tid att vara på FS, alldeles för mycket tycker ibland min kära hu. Jag har lärt mej mycket av de som kan mera än jag kan och jag försöker lära ut till de som verkar kunna mindre än jag kan.

Det finns ett gäng som besitter stora kunskaper och vars svar jag gärna läser och begrundar, ingen nämnd eller glömd. Några av dem har dykt upp som skribenter i olika tidningar. Utan dem skulle FS vara betydligt fattigare. De har investerat mycket tid här.
 
Re: Diskussionen handlar ytterst om tid...

CreativeMind skrev:
Samma sak om jag laddar upp bilder. Lägger tid på urval, bearbetning, uppladdning, bildtexter osv. För att sedan välja ut en bild som jag känner kan bli bätttre och skicka upp den i lämplig pool.

Om då inget händer, men "Nisses" misslyckade bild på flickvännens rumpa formligen drunknar i kommentarer...

Amvänder jag min tid rätt?

Använder du din tid bättre om lika mycket händer med din bild men Rump-Nisses bild inte får några kommentarer?

Vart jag vill komma; jag tror inte att det finns någon konkurrens mellan "snygg rumpa"-kommentarer och konstruktiva kommentarer. Om inte kommentaren hade getts på Nils rumpbild så hade den troligtvis inte skrivits överhuvud taget. Det finns nog inget rationellt skäl att klaga på att rump-bilder får många kommentarer annat än avundsjuka. Att det är synd att en massa bilder inte får kommentarer håller jag med om, men det är en fråga som inte har något med rump-kommentarerna att göra. Det är kontraproduktivt att blanda ihop dessa två fenomen - gör man det riskerar man att lägga fokus fel.
 
Re: Re: Diskussionen handlar ytterst om tid...

mannbro skrev:
Använder du din tid bättre om lika mycket händer med din bild men Rump-Nisses bild inte får några kommentarer?

Vart jag vill komma; jag tror inte att det finns någon konkurrens mellan "snygg rumpa"-kommentarer och konstruktiva kommentarer. Om inte kommentaren hade getts på Nils rumpbild så hade den troligtvis inte skrivits överhuvud taget. Det finns nog inget rationellt skäl att klaga på att rump-bilder får många kommentarer annat än avundsjuka. Att det är synd att en massa bilder inte får kommentarer håller jag med om, men det är en fråga som inte har något med rump-kommentarerna att göra. Det är kontraproduktivt att blanda ihop dessa två fenomen - gör man det riskerar man att lägga fokus fel.




Konkurrensen finns ju där om man känner att den gör det. Har man vistats här ett tag så är det där välkända fakta och inget man behöver fundera eller irriteras över imho.

Motivet har väldigt stor betydelse i just det fallet. Intresset för nakenbilderna är väl inte alltid bara av rent fotografiskt/tekniskt/estetiskt/kompositions/budskaps-mässig karaktär om man säger så.

Är det många kommentarer och ffa tittar man är ute efter -"the easy way"- så är receptet; Lägg upp en välexponerad och kittlande bild på en lättklädd eller naken skönhet, så är det bara.

Så där har det nog varit sen de franska kortens dagar men det är först genom internet som "statistiken" talar sitt tydliga språk? Klart att det måste kännas pyrt att vara seriös yrkesplåtis och inse att det inte är just "seriöst foto" som fängslar den stora massan men det kan inte komma som nån nyhet tycker jag ...

Så till Johan; Det är bara te å rodda modell å visa Nisse och oss andra hur en bra rump/tjejbild ska se ut (C;= JANNE
 
INTEGRITET!

Svaret på det Janne stavas: INTEGRITET

Jag är inte ute efter många visningar eller kommentarer utan VETTIGA kommentarer och dito reaktioner på kommentarer. Och jag är inte ute efter några billiga poäng, pubertal beundrar eller bränsle till mittt ego ;-)

När jag deltar i ett projekt typ Fotosidan så har jag några enkla regler (som inte är absoluta;-) :

1. Inga bilder som jag vet att personerna skulle motsätta sig att de visades (reportagebilder undantagna)
2. Inga bilder på min närmsta familj, fru och barn stannar i fotoalbumet (som jag gärna visar våra vänner)
3. Inga altför avklädda modellbilder - publiken är i mitt tycke aldeles för pubertal (handlar om respekt för modellerna)


Jag har under min karriär plåtat ett antal mycket kända modeller men skulle nog aldrig lägga upp de bilderna här. Varför? Därför att jag inte är ute efter att skryta på andras bekostnad eller impa på dem vars högsta önskan är att få in en bild i Slitz. Eller få kommentarer typ "mumma mumma" förden delen.

Detta är inte moralism utan yrkesmässigg INTEGRITET!
 
CreativeMind skrev:
Som yrkesfotograf bevakar jag poolen Hård kritik med en förväntan att den ska hålla högre klass än de andra kritikpoolerna - men mycket av det som läggs upp är för dåligt för att ens kommentera!!! Och om man ger kritik på usla bilder om än med de bästa intentioner och det mildaste språket så blir fotografen oftast irriterad eller rentav riktigt sur! Finns det inget sätt att hålla "familjealbums" bilderna borta från Hård kritik?
/Johan E - Fotograf

Vilka bilder som är bra och håller hög klass är en väldigt subjektiv bedömning. Jag tycker det är bra om vi låter den bedömningen vara subjektiv av flera skäl.

Dels ger det oss möjlighet att vidga våra vyer och försöka ta till oss sådant som ligger utanför våra vanliga referensramar.

Dels ger det oss möjlighet att vara ödmjuka inför andras utveckling och stötta den.
 
Re: Re: Re: Diskussionen handlar ytterst om tid...

cw-op skrev:
Konkurrensen finns ju där om man känner att den gör det. Har man vistats här ett tag så är det där välkända fakta och inget man behöver fundera eller irriteras över imho.

Motivet har väldigt stor betydelse i just det fallet. Intresset för nakenbilderna är väl inte alltid bara av rent fotografiskt/tekniskt/estetiskt/kompositions/budskaps-mässig karaktär om man säger så.

Det är välkända fakta att rump-bilder får fler kommentarer, ja, inget snack om det. Däremot tror jag inte att andra bilder får färre konstruktiva kommentarer p.g.a. att rump-bilderna får en massa "snygg rumpa"-kommentarer. Rump-kommentarerna sker inte på bekostnad av konstruktiva kommentarer, de är inte på samma "marknad".

Ungefär som att Ferrari inte säljer färre bilar bara för att Skoda säljer en massa. På ytan kan det ju tyckas som om de spelar på samma marknad, "bilmarknaden", men det är helt skilda marknadssegment och därmed är de inte direkta konkurrenter.
 
Re: INTEGRITET!

CreativeMind skrev:
Svaret på det Janne stavas: INTEGRITET

Jag är inte ute efter många visningar eller kommentarer utan VETTIGA kommentarer och dito reaktioner på kommentarer. Och jag är inte ute efter några billiga poäng, pubertal beundrar eller bränsle till mittt ego ;-)

När jag deltar i ett projekt typ Fotosidan så har jag några enkla regler (som inte är absoluta;-) :

1. Inga bilder som jag vet att personerna skulle motsätta sig att de visades (reportagebilder undantagna)
2. Inga bilder på min närmsta familj, fru och barn stannar i fotoalbumet (som jag gärna visar våra vänner)
3. Inga altför avklädda modellbilder - publiken är i mitt tycke aldeles för pubertal (handlar om respekt för modellerna)


Jag har under min karriär plåtat ett antal mycket kända modeller men skulle nog aldrig lägga upp de bilderna här. Varför? Därför att jag inte är ute efter att skryta på andras bekostnad eller impa på dem vars högsta önskan är att få in en bild i Slitz. Eller få kommentarer typ "mumma mumma" förden delen.

Detta är inte moralism utan yrkesmässigg INTEGRITET!

Skriver under på allt du skriver här. Vi är nog rörande överens egentligen men vet inte att jag skrivit nåt öht om moralism? Nåja ...

Sen är det en annan grej med tjejfotografering; "Where there´s money there´s a way"! Det är mycket pengar att tjäna både för de fotografer och modeller som lyckas. Lite ot så den diskussionen kan vi ta vid nästa jubileum(C;? JANNE
 
Re: Re: Re: Re: Diskussionen handlar ytterst om tid...

mannbro skrev:
Det är välkända fakta att rump-bilder får fler kommentarer, ja, inget snack om det. Däremot tror jag inte att andra bilder får färre konstruktiva kommentarer p.g.a. att rump-bilderna får en massa "snygg rumpa"-kommentarer. Rump-kommentarerna sker inte på bekostnad av konstruktiva kommentarer, de är inte på samma "marknad".

Men det kan ju vara så att rumpbilderna skapar ett brus som hämmar vitaliteten kring andra, för somliga personer mer intressanta bilder. (Fråga mig inte hur, personligen är jag mer inne på din linje. Att "seriösa" [låt mig kalla dem så] bilder får så få kommentarer beror nog på att det helt enkelt är för få som verkligen bryr sig om dem.)

Men jag tycker iofs att det är rätt lätt att sålla bort de där i mina ögon meningslösa bilderna, och hitta bilder som är bra.
 
Re: Diskussionen handlar ytterst om tid...

CreativeMind skrev:
Jag tror att problemet vi diskuterar här ytterst handlar om tid...

Vi har alla begränsat med tid, frågan är vad vi gör med den.

Om man nu väljer att avsätta tid till Fotosidan, tex genom att titta igenom andras bilder, stanna upp, fundera, formulera en ärlig och konstruktiv kommentar. Så är det en "tids-investering" från mig i FS och den andre fotografen.

Då vill jag bli bemött med respekt...

Samma sak om jag laddar upp bilder. Lägger tid på urval, bearbetning, uppladdning, bildtexter osv. För att sedan välja ut en bild som jag känner kan bli bätttre och skicka upp den i lämplig pool.

Om då inget händer, men "Nisses" misslyckade bild på flickvännens rumpa formligen drunknar i kommentarer...

Amvänder jag min tid rätt?

Eller kan FS hjälpa mig så att jag får mer tillbaka på min "tids-investering"?

Det är ju till slut så att allas vår tid spendrad här på FS bygger upp sajtens värde och får tex Nikon mfl att betal dyrt för banners.... så min tid är värdefull för FS.

Slutsats:
FS borde ta diskussionen på allvar för det ligger i deras intressa att ta medlemmarna på allvar - speciellt de som investerar mycket tid och gör sajten "levande"!

Det må så vara att du anser dig avsätta värdefull tid, men du kan inte kräva att någon annan ersätter den tid du lägger ner. Det är du själv som avgör om ditt engagemang är tiden värd för din utveckling.
 
Janne A. I all vänlighet - jag tror inte att du förstår vad jag är ute efter...

Jag vill inte ha någon "ersättning" - bara mer utbyte. Och jag tror att FS ägare kan fixa det, tex genom en hårdare styrd pool med inträdeskrav.

(Och vi är tillbaka i ursprungsdiskussionen :)
 
Senast ändrad:
CreativeMind skrev:
Janne A. I all vänlighet - jag tror inte att du förstår vad jag är ute efter...

Jo jag tror det, men om jag missförstått får du gärna utveckla.

FS är till för alla fotografer på alla nivåer.

Erfarna utvecklas av att hjälpa och inspireras av de mindre erfarna.

Den mindre erfarna utvecklas av att de mer erfarna tar sig tid.

Om konceptet känns fel för dig, om du vill isolera en pool för "duktiga" tror jag du stagnerar i din utveckling.
 
urbano skrev:
Detta är en myt. Men den är seglivad. Jag förstår egentligen inte varför.

Varför är det inte sant? Varför behöver du som erfaren inte nya impulser och idéer från dem som inte har förutfattade meningar? Varför har du inget att ge till oerfarna?
 
Jag går inte vidare med någon polemik Jan A.

Men så länge inte någon från redaktionen visar sig lär denna diskussion (efter att den urartat) inte leda till någonting.

Så brukar det vara.

Men jag lever på hoppet.

Det finns, som Sten nämner, mycket kunniga och engagerade personer i fotosidans närhet (tex samarbetet med Kamera&Bild) m.m.

I övrigt vet jag ingenting om hur fotosidan är organiserad runt David Elmfeldt, redaktör och Christer Lindh, tekniskt ansvarig. Jo, det finns en designansvarig Erik Leonsson också.

Hur som helst hoppas jag att dessa personer tar till sig av de kloka ideer som trådskaparen m.fl
kommit med.
 
urbano skrev:
Jag går inte vidare med någon polemik Jan A.

Men så länge inte någon från redaktionen visar sig lär denna diskussion (efter att den urartat) inte leda till någonting.

Så brukar det vara.

Men jag lever på hoppet.

Det finns, som Sten nämner, mycket kunniga och engagerade personer i fotosidans närhet (tex samarbetet med Kamera&Bild) m.m.

I övrigt vet jag ingenting om hur fotosidan är organiserad runt David Elmfeldt, redaktör och Christer Lindh, tekniskt ansvarig. Jo, det finns en designansvarig Erik Leonsson också.

Hur som helst hoppas jag att dessa personer tar till sig av de kloka ideer som trådskaparen m.fl
kommit med.


Göbber å kärrnger huk er i bänkera för nu ladder han öm!

Alltid samma visa från dig Ulf när motvindens kalla snålblåst drabbar dig. "Jag går inte vidare med någon polemik Jan A."? Vad är det för jams? Den som ger sig in i leken ... eller

Tråden har "spårat ur" för att alla inte tycker som du. Du lämnar tråden, du avbryter bevakningen under pukor och trumpeter för att några skärmar senare återuppstå som en fotosidans egen Fågel Fenix. Vofför gör du på dette viset?

Du snudd på vädjar till crew om de "förbättringar" du och några till har klurat ut. Jag tycker att sånt beteende är inkonsekvent och tyder på dålig handlingskraft och klen moralisk resning! Ta mig själv som exempel; Den dan jag annonserar mitt utträde från diverse trådar och kanske hela fotosidan -DÅ DRAR JAG!

Divor & charmtroll i all ära men alla medlemmar har väl lika mycket/litet att säga till om här på sidan. Jag tycker att gnisslet ofta kommer från en del av dom som har sysslat med foto lika länge som sen "Nyköpings gästabud" ungefär. ( Bra uttryck myntat av en annan medlem?).

En viss ödmjukhet anbefalles, kom ner på jorden boys! En sann konstnär håller inte på och mästrar och överskattar sin egen betydelse i forumen och under kritikbilderna. Det är min ärliga uppfattning. Inse att vi alla som vistas här är jämlikar! Kliv ner från Shire-kusarna och inse detta faktum - the sooner the better! JANNE
 
Arleklint skrev:
Jo jag tror det, men om jag missförstått får du gärna utveckla.

FS är till för alla fotografer på alla nivåer.

Erfarna utvecklas av att hjälpa och inspireras av de mindre erfarna.

Den mindre erfarna utvecklas av att de mer erfarna tar sig tid.

Om konceptet känns fel för dig, om du vill isolera en pool för "duktiga" tror jag du stagnerar i din utveckling.

Alla som någon gång har jobbat med pedagogik vet vad Janne snackar om här:

- Det bästa sättet att utveckla sina expertförmågor är att lära ut.
- Det bästa sättet att starta som nybörjare är att prova på och få konstruktiv uppmuntran av dem som kan bättre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.