Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är det så många dåliga bilder i poolen - Hård kritik?

Produkter
(logga in för att koppla)
CreativeMind skrev:
Det måste tex vara frusterande om juryn har en dålig dag (elller en ledig dag) så att "bästa" bilden inte kommer med
med erfarenhet som jurydeltagare i en tidningstävling, så vet jag att det alltid, alltid kommer klagas på dom bilder som väljs ut som dom "bästa" eftersom alla människor har olika smak, hur "proffsiga" eller bildintresserade dom än är.
och det finns alltid dom som inte inser att det är en smaksak och måste starta trådar i olika fotoforum och klaga på att juryns smak inte överensstämmer med vederbörandes. utan att inse att det är just en smaksak.
Artificiell skrev:
Helt enig. Och bilderna bör förstås hamna i topp på FS:s förstasida.
bara om det är fläskig ruljans på utbytet. på andra fotosajter där det har varit tio-i-topp-bilder på första sidan så har det genererat en massa besök hos favoriterna och betydligt färre hos dom som inte finns med, eftersom ingen vill titta på "dåliga" bilder.
och fotosidan är väl ändå inte menat att vara en "kolla va snygga bilder den och den har va?"-sida? fotosidan är ju så mycket mer än bara en flukt på snygga bilder.
hoppas jag väl att ni tycker!

jag hoppas iaf att en ev. jury inte bara väljer kända fotografers bilder utan verkligen letar på djupet så fler fotografer får chansen att visa sina bilder och inte bara dom erkänt duktiga.
 
Artificiell skrev:
se ett engelskt ord.

Här är ett då:

In the picture

in the picture, be

Understand, be informed about or be involved in a particular situation or activity. For example, The new ambassador wanted to be in the picture for every event, small or large. This term is also used in such locutions as put someone in the picture, meaning "to inform or include someone," as in Put me in the picture about the new staff, or out of the picture, meaning "to be left ignorant of or excluded from some activity," as in The local authorities were out of the picture when it came to drug dealers.
 
Christel skrev:
<jag hoppas iaf att en ev. jury inte bara väljer kända fotografers bilder utan verkligen letar på djupet så fler fotografer får chansen att visa sina bilder och inte bara dom erkänt duktiga.>

Ulf instämmer och det gör jag också.

Jag fortsätter dock med att tycka att den nuvarande "Hård kritik"-poolen borde reformeras mot att bli en mera pedagogisk plats där det kan utdelas kvalificerad och utvecklande kritik av de som kan förmedla sådan. Att de som lägger sina bilder där får vara bredda på att det inte bara blir positivt mummel utan tvärtom nästan alltid konstruktiv kritik som kanske kan utveckla fotografen.

Jag har sett sådan så jag vet att det finns de som kan sånt och verkar villiga att dela med sej av sin bildsyn och sitt kunnande.

Tillägg: "In the picture " är ett bra förslag tycker jag.
 
Jag la ut en bild ("Gro", som kommenterats på min sida under dagen) i poolen "Hård kritik" för att få mera input - 225 visningar - inga nya kommentarer.
Men en bild på en rumpa ("Sandra") har redan fått 7 kommentarer, bara av män, citat exempel:
"men annars mumma! hehe"....

Detta är inte bara pinsamt... det visar på behovet av en seriösare pool med lite klass, både på bilder men framför allt kommentarerna!
Hur katten kan "men annars mumma! hehe" höra hemma i någon kritik-pool?

:-(
 
CreativeMind skrev:
Jag la ut en bild ("Gro", som kommenterats på min sida under dagen) i poolen "Hård kritik" för att få mera input - 225 visningar - inga nya kommentarer.
:-(

En aspekt med poolen "Hård kritik" är ju oxå att betydligt färre anser sig (och har) tillräckliga kunskaper för att kunna ge rättvis och relevant hård kritik. Försöker man sig på detta ändå (utan tillräckliga kunskaper) så blir kritiken ofta väldigt patetisk och fel.
 
CreativeMind skrev:
Jag la ut en bild ("Gro", som kommenterats på min sida under dagen) i poolen "Hård kritik" för att få mera input - 225 visningar - inga nya kommentarer.
Men en bild på en rumpa ("Sandra") har redan fått 7 kommentarer, bara av män, citat exempel:
"men annars mumma! hehe"....

Detta är inte bara pinsamt... det visar på behovet av en seriösare pool med lite klass, både på bilder men framför allt kommentarerna!
Hur katten kan "men annars mumma! hehe" höra hemma i någon kritik-pool?

:-(
Var är rumpan? Jag hittar den inte!
;-)

Annars gillade jag din Rökare bättre än Gro.
 
Mattsen skrev:
En aspekt med poolen "Hård kritik" är ju oxå att betydligt färre anser sig (och har) tillräckliga kunskaper för att kunna ge rättvis och relevant hård kritik. Försöker man sig på detta ändå (utan tillräckliga kunskaper) så blir kritiken ofta väldigt patetisk och fel.


Jösses hur länge har den här debatten pågått i olika skepnader på ungefär samma tema? Konnässörerna vill ha mer och mer o blir aldrig nöjda. Gräsrötterna/hobbyfotograferna drar sig för att kommentera pga prettoklimatet som råder här medans andra klagar på att dom stagnerat i utvecklingen och febrilt letar efter sitt möjliga Eldorado på nån annan site? Samtidigt som några glada entusiaster ventilerar olika fjuttiga teknikaliteter, accessförfaranden och selektiva metoder för urvalet till "creme de la creme avdelningen" på fs. Lugnet före stormen ...? Man följer intresserat utvecklingen. JANNE
 
Undrar varför så gott som aldrig dom riktiga stjärnorna bland fotograferna (med några få undantag) syns - i dom här sammanhangen- här på forumen? Jag menar dom som så gott som alltid levererar "stunning pictures". Hmm ... JANNE
 
Senast ändrad:
cw-op skrev:
Undrar varför så gott som aldrig dom riktiga stjärnorna bland fotograferna (med några få undantag) syns - i dom här sammanhangen- här på forumen? Jag menar dom som så gott som alltid levererar "stunning pictures". Hmm ... JANNE
Av ren nyfikenhet - kan du ge några exempel?
U
 
cw-op skrev:
Undrar varför så gott som aldrig dom riktiga stjärnorna bland fotograferna (med några få undantag) syns - i dom här sammanhangen- här på forumen? Jag menar dom som så gott som alltid levererar "stunning pictures". Hmm ... JANNE

De är ute och fotograferar istället för att häcka framför datorn...

(F´låt, jag kunde inte låta bli)
 
cw-op skrev:
Undrar varför så gott som aldrig dom riktiga stjärnorna bland fotograferna (med några få undantag) syns - i dom här sammanhangen- här på forumen? Jag menar dom som så gott som alltid levererar "stunning pictures". Hmm ... JANNE
Men du, visst fasen är vi väl många som bara levererar superbilder, det hörs ju tydligt på kommentarerna. Och de ska man väl ta på allvar och tro på? ;)
 
cw-op skrev:
Undrar varför så gott som aldrig dom riktiga stjärnorna bland fotograferna (med några få undantag) syns - i dom här sammanhangen- här på forumen? Jag menar dom som så gott som alltid levererar "stunning pictures". Hmm ... JANNE

Tja - varför är inte de mest framgångsrika och / eller kända fotograferna med här på Fotosidan över huvud taget?

Kannske det till och med är skadligt för min image som fotograf att var med här? Att bli förknippad med alla undermåliga bilder och alla konstiga attityder?

Kankse dags att lämna... ;-)
 
CreativeMind skrev:
Tja - varför är inte de mest framgångsrika och / eller kända fotograferna med här på Fotosidan över huvud taget?

Kannske det till och med är skadligt för min image som fotograf att var med här? Att bli förknippad med alla undermåliga bilder och alla konstiga attityder?

Kankse dags att lämna... ;-)

Det handlar om uthållighet och att räkna - inte till tio - men till 99 eller nåt.

Jag tycker du ska ge sajten en chans. Låt se om något radikalt har skett inom de närmaste månaderna.

Annars tror jag tyvärr som du; är man mån om sin image och professionella status som fotograf så bör man lämna fotosidan.

Men som sagt; ge Fotosidan några månader. Det är ingen som helst tvekan om att du är en kunnig fotograf. Att folk inte kommenterar beror nog tyvärr mest på avundsjuka. Du vet...folksjälen..
 
Att folk inte kommenterat bilden kan ju faktiskt bero på att de inte fann den intressant nog, det behöver inte nödvändigtvis vara avundsjuka.
CreativeMind skrev:
Jag la ut en bild ("Gro", som kommenterats på min sida under dagen) i poolen "Hård kritik" för att få mera input - 225 visningar - inga nya kommentarer.
Men en bild på en rumpa ("Sandra") har redan fått 7 kommentarer, bara av män, citat exempel:
"men annars mumma! hehe"....

Detta är inte bara pinsamt... det visar på behovet av en seriösare pool med lite klass, både på bilder men framför allt kommentarerna!
Hur katten kan "men annars mumma! hehe" höra hemma i någon kritik-pool?

:-(
 
Ursäkta - tappade huvudet...

Mem jag blir lite störd av det faktum att diskussionen "driver iväg".

Jag startade den här tråden för att:
1. Det laddas upp många direkt dåliga bilder i poolen Hård Kritik
2. Många som läggger ut bilder i nämda pool har svårt att ta kritik.

Då jag (fortfarande:) ser Fotosidan som en resurs att utvecklas och möjlighet att hjäpla andra - samt att det är roligt att "snacka bilder" - så tycker jag att ovanstående problem förstör.

I värsta fall tappar man intresset för FS och lägger av här helt enkelt!

En konstruktiv ideé är att starta en ny pool med hårdare regler och någon form av antagning alt. inröstning - bra så långt!

Kan vi inte hålla diskussionen där?
 
HeCa skrev:
Att folk inte kommenterat bilden kan ju faktiskt bero på att de inte fann den intressant nog, det behöver inte nödvändigtvis vara avundsjuka.

Nu har jag inte kommenterat bilder på ett tag, det är inte så inspirerande på sommarstället med en seg modemuppkoppling. Jag ska ta mej samman och sitta av några timmar med kommenterande någon annan dag. Det är en tidskrävande sysselsättning om det ska bli något vettigt sagt.

Men även om jag hoppar in någonstans i en pool och klickar mej framåt eller bakåt bild för bild så kommenterar jag inte alla bilder. Det finns flera orsaker till det: Det finns massor av kommentarer under en bild och det mesta är redan sagt och jag tycker inte att jag behöver upprepa det. Bilden eller bildstilen passar inte mej, jag har alltså inget att tillföra. Bilden kanske är så intetsägande att jag inte tycker att det finns något att säja och då säjer jag det inte. En del bilder begriper jag mej inte på och då hyllar jag devisen: Bättre tiga och verka dum än öppna mun och bevisa det.

Eftersom jag inte är särskilt unik eller enastående så misstänker jag starkt att flera känner igen sej i ovanstående. Alla anser sej inte kunna eller vilja säja något om precis alla bilder.

Men det var en utvikning, jag tycker som John att vi ska försöka hålla diskussionen kvar kring det som det började med. Men det har ju faktiskt lett till att vi kommit att diskutera två saker: Ett skyltfönster, The Cool Pool och så en pool med avancerad och hård kritik och hur den ska utvecklas för att tjäna sitt syfte. Vilket ska vi fortsätta med nu?
 
urbano skrev:
Det handlar om uthållighet och att räkna - inte till tio - men till 99 eller nåt.

Jag tycker du ska ge sajten en chans. Låt se om något radikalt har skett inom de närmaste månaderna.

Annars tror jag tyvärr som du;
Men som sagt; ge Fotosidan några månader. Det är ingen som helst tvekan om att du är en kunnig fotograf. Att folk inte kommenterar beror nog tyvärr mest på avundsjuka. Du vet...folksjälen..



Man upphör aldrig att förvånas. " ...är man mån om sin image och professionella status som fotograf så bör man lämna fotosidan."


Undrar vilket ben Johan ska stå på egentligen. Ska han ge fotosidan en chans eller bör han lämna fotosidan för sin image och pro-status skull? PADDAMMPADDAMMM - DÅÅÅÅIINGGG
Intresseklubben samlad. Spänningen tätnar. Man kan höra dammet landa på sensorn ...

Det snackas mycket om att lägga av så fort inte galoscherna passar och när sidan inte fullt ut motsvarar förväntningarna.

Fråga inte så mycket vad fotosidan kan göra för dig fråga vad du kan göra för fotosidan istället (C;?

Johan skriver ju jättebra kommentarer som dessutom verkar mycket uppskattade med några få undantag så varför inte fortsätta med det? Lite "friktion" är väl ganska ofrånkomlig på en site av den här kalibern?

Han borde fortsätta att lägga upp sina bilder och kommentera det han känner för. Blir han djupt nedstämd över den bedrövliga kvaliten på bilderna härinne hamnar saken i ett annat läge förstås och en eventuell sorti är väl bara ett beslut som han själv kan ta. Det ska ju vara gott å leva också eller hur det nu var ...

Här på siten samlas yrkes såväl som gröna amatörfotografer side by side i all vänskaplighet. Det tycker jag är trevligt och jag hoppas verkligen att det fortsätter på det sättet utan för mycket "vi" och "dom" i forumen.
JANNE
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.