Annons

Skit bilder på Hård Kritik!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Men Peter. Varför ska ens ickenybörjare vara medlemmar om inte de också kan ha ut lite mer än att bara vara en hjälpande hand till andra här på siten då? Ska det inte handla om att ge och ta tycker du?

Mycket vittnar ju om att det är oerhört svårt för de som kommit längre att få relevant bildkritik, och jag undrar efter att ha läst dina inlägg här hur Du tycker att det problemet ska lösas?

lottawe skrev:
Men Peter. Varför ska ens ickenybörjare vara medlemmar om inte de också kan ha ut lite mer än att bara vara en hjälpande hand till andra här på siten då? Ska det inte handla om att ge och ta tycker du?

Mycket vittnar ju om att det är oerhört svårt för de som kommit längre att få relevant bildkritik, och jag undrar efter att ha läst dina inlägg här hur Du tycker att det problemet ska lösas?

Hej!

Varje gång denna debatt har dykt upp har jag skrivit att en pool med juryförfarande är det enda raka. Där man skickar in sin bild för bedömning och sedan skall man få den godkänd av ett x antal av jurymedlemmarna för att få in den i den poolen. Juryn skall bestå av ett x antal fotografer ur varje gruppering (Proffs, frilans, amatör, nybörjare...). Juryn skall heller inte vara statisk utan man byter ut medlemmarna hela tiden...

Hälsningar,
P

Peter Nessler skrev:
Hej!

Varje gång denna debatt har dykt upp har jag skrivit att en pool med juryförfarande är det enda raka. Där man skickar in sin bild för bedömning och sedan skall man få den godkänd av ett x antal av jurymedlemmarna för att få in den i den poolen. Juryn skall bestå av ett x antal fotografer ur varje gruppering (Proffs, frilans, amatör, nybörjare...). Juryn skall heller inte vara statisk utan man byter ut medlemmarna hela tiden...

Hälsningar,
P
Det är nog för tungt administrativt. Vem vill vara jurymedlem o ständigt bevaka nya bilder?

matnyttige skrev:
Det är nog för tungt administrativt. Vem vill vara jurymedlem o ständigt bevaka nya bilder?

Det är ju fotograferna som skall meddela att de vill ha med en viss bild...

Behövs ingen bevakning...bara den vanliga kollen i din maillåda...sedan går du in o tittar på bilden o ser om du tycker den är ok enligt dina kriterier, sedan ger du antingen tummen upp eller ned...

Hur kan detta system funka på andra sidor...???

Hälsningar
//P

Peter Nessler skrev:
Det är ju fotograferna som skall meddela att de vill ha med en viss bild...

Behövs ingen bevakning...bara den vanliga kollen i din maillåda...sedan går du in o tittar på bilden o ser om du tycker den är ok enligt dina kriterier, sedan ger du antingen tummen upp eller ned...

Hur kan detta system funka på andra sidor...???

Hälsningar
//P

Vad händer sedan då, ska dessa bilder drabbas av samma nivå av "bildkritik" som vanligt?

Om ja; vad är då poängen med den nya poolen?

Om nej; hur skall du styra upp det?

/Johan

hansen2 skrev:
Vad händer sedan då, ska dessa bilder drabbas av samma nivå av "bildkritik" som vanligt?

Om ja; vad är då poängen med den nya poolen?

Om nej; hur skall du styra upp det?

/Johan

Du har en poäng i frågan vad händer sedan?
Tja, poängen är väl att bilden är så pass bra att även erfarna fotografer tycker att det är nåt att titta på då bilden har ett värde...
Kanske kommer det då att ges lite mera konstruktiv kritik eftersom de flesta bilderna i denna pool kommer att hålla en viss kvalité!

Jag kan ha fel, troligtvis...men det vore ju ett försök?

Bilder som man ger tummen ned kan man ju som jurymedlem passa på att motivera varför...

Man skulle ju kunna döpa denna poolen till Jurypoolen eller nåt...

Den här tråden stör mig något fruktansvärt, den är vad som är fel med fotosidan, inte semester-bilderna i hård kritik.

Vad är det faktiska problemet? De senaste 14 dagarna har det kommit in ca 800 bilder. Det borde ta max en timme att ögna igenom dessa, speciellt om de flesta nu är skräp. Att kommentera de "acceptabla" bilderna tar givetvis extra tid, men det var ju inte de som var problemet. Hur kan blotta närvaron av en bild som anses undermålig irritera så?

Det handlar snarare om att trådskaparen (samt några till) kommit till det väldigt vanliga stadium där man känner ett behov att hävda sig genom att klaga på andra. Precis som extremt snäva definitioner på vad som är acceptabel skärpa, förkärlek till ett visst märke, osv. Vi är många som har varit där och som lider med er. Det går över.

Hur skulle ett jury-system fungera i praktiken? Är det inte mer sannolikt att bra/erfarna fotografer vänder i dörren om de ska behöva bedömmas av några småpåvar på ett fotocommunity?

Det enda sättet att få in fler och bättre bilder är att föregå med gott exempel, ha högt i tak och göra det enkelt för användare. Inte att stänga av vissa bitar eller skapa snäva reglerverk. FOKUS PÅ BILDEN!

Och det var ju oväntat att någon skulle dra in Jante i det hela. Tydligen får man inte ha andra åsikter än folk som klagar, då är man Jante. Suck.

marma skrev:
Den här tråden stör mig något fruktansvärt, den är vad som är fel med fotosidan, inte semester-bilderna i hård kritik.

Vad är det faktiska problemet? De senaste 14 dagarna har det kommit in ca 800 bilder. Det borde ta max en timme att ögna igenom dessa, speciellt om de flesta nu är skräp. Att kommentera de "acceptabla" bilderna tar givetvis extra tid, men det var ju inte de som var problemet. Hur kan blotta närvaron av en bild som anses undermålig irritera så?

Det handlar snarare om att trådskaparen (samt några till) kommit till det väldigt vanliga stadium där man känner ett behov att hävda sig genom att klaga på andra. Precis som extremt snäva definitioner på vad som är acceptabel skärpa, förkärlek till ett visst märke, osv. Vi är många som har varit där och som lider med er. Det går över.

Det underlättar nog om du läser *hela* tråden.

Amen! Får jag även lägga till "FOKUS PÅ BILDKRITIKEN!" så blir jag nöjd.

Och det var ju oväntat att någon skulle dra in Jante i det hela. Tydligen får man inte ha andra åsikter än folk som klagar, då är man Jante. Suck.

Nämen det här var roligt... Du börjar med att klaga på att folk har åsikter och avslutar med att klaga på dem som klagar på att folk har åsikter :))

/Johan

hansen2 skrev:
Det underlättar nog om du läser *hela* tråden.

Menar du allvar? 24 sidor?

Vilket för mig osökt in på vad jag skulle säga, nämligen att man tappar tråden(!) när diskussionerna blir så här långrandiga. Finns det inget vettigt sätt att stänga av och börja från början då och då?

Per.

hansen2 skrev:
[...] Du börjar med att klaga på att folk har åsikter och avslutar med att klaga på dem som klagar på att folk har åsikter [...]

Nej, jag klagar inte på att folk har åsikter, utan de faktiska åsikterna.

Och desutom tror jag att man rejält skjuter sig i foten om man tror att mer fokus på kritiken ger mer kritik.

Fokus på bilden ger fler bilder, vilket ger fler användare, vilket ger fler bra fotografer, vilka ger bättre kritik.

marma skrev:
Nej, jag klagar inte på att folk har åsikter, utan de faktiska åsikterna.

Och desutom tror jag att man rejält skjuter sig i foten om man tror att mer fokus på kritiken ger mer kritik.

Jag skiter i mängden kritik - det är innehållet i kritiken som är det avgörande.

Fokus på bilden ger fler bilder, vilket ger fler användare, vilket ger fler bra fotografer, vilka ger bättre kritik.

Håller inte alls med dig. De senaste åren har visserligen resulterat i avsevärt fler medlemmar men också i sämre kritik, sämre bilder och en fokusförskjutning mot hur bra och mysigt det är här.

/Johan

hansen2 skrev:
Jag skiter i mängden kritik - det är innehållet i kritiken som är det avgörande.

Håller inte alls med dig. De senaste åren har visserligen resulterat i avsevärt fler medlemmar men också i sämre kritik, sämre bilder och en fokusförskjutning mot hur bra och mysigt det är här.

/Johan

Håller med. Det har ökat med både bilder och fotografer, men kritiken har minskat och blivit sämre.

/Maverick

hansen2 skrev:
Håller med er båda. Är dock en smula konfunderad över din svängning i frågan, lät på dig som att det var ganska bra för ett tag sedan. Kan iofs ha missuppfattat dig.

Det är ganska precis ett år sedan jag langade upp en bild sist och inget talar för att det blir någon fler i dagsläget.

Förstår du nu varför det vara vettigt med div. begränsningar?

/Johan

Med risk att vi missuppfattar varandra nu, så ska jag försöka reda ut vart jag står i frågan.

Bättre var det när jag en gång i tiden loggade på FS. Då fick man relevant kritik på alla bilder, även de som jag idag skulle kalla skitbilder i min produktion. Det anser jag att man inte får idag.

Sedan är det så att jag föredrar ett öppet community framför ett stängt. Jag tror inte att kvalitén på kritiken kommer att öka för att det finns en stängd pool. Det blir bara ett showroom för inspiration. Jag har oxå svårt att se vem som skulle vilja delta i detta. Jag tror det blir samma människor som redan idag inte har förstått hur kritik ska ges. Vem vill lägga ner tiden liksom. Det är inte intressant med tummar upp och ner på bilder, det säger ingenting. Det är på samma nivå som kommentarerna är idag.

Om lägger upp en bild på FS och samtidigt lägger upp den på nån av de andra stora världssajterna så kommer man snabbt inse att det skiljer både i antalet kommentarer som kvalité på kommentarerna. Eftersom dessa världssajter har ett inflöde som vida överstiger FS inflöde av bilder så inser man att det är nått annat som gör att FS går dåligt i dessa avseenden.

Någon skrev att man borde kunna kolla av 800 bilder på en timme. När vi våran klass har redovisning så tar ca 100 bilder runt tre dagar att gå igenom. Så våra perspektiv på det här med återkoppling på bilderna skiljer sig ganska mycket.

Jag tror nog att duktiga fotografer skulle kunna lägga ner tid på att hjälpa andra här. Men det måste också finnas något för dem i utbyte och det saknas idag. Terje är ett sånt exempel. Duktig och hjälpte andra nybörjare och svarade på frågor osv. Men vad fick han ut av FS förutom en egoboost och en namninsammling för att köpa hans bok? Det kostar mer än det smakar och tar för mycket energi från ens egna fotograferande.

Guldmedlemskap och annat är inget som är intressant för en yrkesfotograf. Ingen med självaktningen i behåll skulle ge kunder en länk till fotosidan när man kan teckna en domän för några hundralappar. Det måste till nått annat, men jag vet inte riktigt vad. Jag skulle ju älska att kunna prata bild och projekt efter det att jag slutat på skolan och börjat frilansa. Men FS är verkligen inte rätt ställe att göra det på som det är nu.

Mvh
Maverick

hansen2 skrev:

/Johan

Johan din senaste bild laddade upp för 1 år sen och den har du fått 35 kommentarer på. Sen undrar jag vad det är för kritik du vill ha på den bilden!? Det är ju uppenbart en bra bild så vad förväntar du dig?

Maverick skrev:

Jag tror nog att duktiga fotografer skulle kunna lägga ner tid på att hjälpa andra här. Men det måste också finnas något för dem i utbyte och det saknas idag. Terje är ett sånt exempel. Duktig och hjälpte andra nybörjare och svarade på frågor osv. Men vad fick han ut av FS förutom en egoboost och en namninsammling för att köpa hans bok? Det kostar mer än det smakar och tar för mycket energi från ens egna fotograferande.

Guldmedlemskap och annat är inget som är intressant för en yrkesfotograf. Ingen med självaktningen i behåll skulle ge kunder en länk till fotosidan när man kan teckna en domän för några hundralappar. Det måste till nått annat, men jag vet inte riktigt vad. Jag skulle ju älska att kunna prata bild och projekt efter det att jag slutat på skolan och börjat frilansa. Men FS är verkligen inte rätt ställe att göra det på som det är nu.

Mvh
Maverick

Terje fanns med sedan starten 2001 och fram till i våras. Jag tror att han både gett och fått, och jag respekterar fullt hans beslut att mer koncentrerar sig på sitt.

Fotosidan.se har aldrig haft ambitionen att matcha en LIVE kritik med 30 bilder på ett bord och elever och en moderator. Det finns inte en sajt i världen som kommer kunna nå den effektiviteten och det utbytet.

Guldmedlemskapet är inte byggt med 100% fokus för yrkesfotografer. Det är ett medlemskap på en foto-community och med möjlighet till en Portfolio. Portfolion kommer fasas över till "hemsida" och för yrkesfotografer kommer vi pusha Imagedesk.se och produkter kring den såsom Picturo.se.

elmfeldt skrev:
Johan din senaste bild laddade upp för 1 år sen och den har du fått 35 kommentarer på. Sen undrar jag vad det är för kritik du vill ha på den bilden!? Det är ju uppenbart en bra bild så vad förväntar du dig?

Jag vet exakt vad jag förväntar mig av kritikpooler/forum för bildkritik. Men vad tycker du själv, vad borde man förvänta sig av publiceringar i FS's kritikpooler? Är allt frid och fröjd, behöver absolut inget som helst göras för att höja nivån på kritiken?

/Johan

elmfeldt skrev:
Terje fanns med sedan starten 2001 och fram till i våras. Jag tror att han både gett och fått, och jag respekterar fullt hans beslut att mer koncentrerar sig på sitt.

Fotosidan.se har aldrig haft ambitionen att matcha en LIVE kritik med 30 bilder på ett bord och elever och en moderator. Det finns inte en sajt i världen som kommer kunna nå den effektiviteten och det utbytet.

Guldmedlemskapet är inte byggt med 100% fokus för yrkesfotografer. Det är ett medlemskap på en foto-community och med möjlighet till en Portfolio. Portfolion kommer fasas över till "hemsida" och för yrkesfotografer kommer vi pusha Imagedesk.se och produkter kring den såsom Picturo.se.

Jo att sidan inte kan matcha en live kritik har jag aldrig förväntat mig och jag ställer nog inte det kravet heller. Men nånstans i närheten vore ju kul. Det var mest för att påvisa att våra utgångspunkter i hur mycket tid det tar att göra en seriös bedömning och en rättfärdig kritik skiljer sig väldigt mycket åt.

Att de olika medlemskapen är ett sätt att diffrensiera era tjänster/produkter har jag oxå full förståelse för. Det var också bara ett försök att tydliggöra för andra att det ur yrkesmässigt perspektiv inte är så hett.

Personligen är jag tveksam till att Terje fått ut så mycket av FS rent fotografiskt, men det är ju bara spekulationer från min sida. Han träffade väl sin fru genom FS så på så sätt har det väl utvecklat hans liv. Men han är ändå rätt typisk som reprensentant för etablerade fotografer. Man har inte tid att hänga här och samtidigt fokusera på sin egen karriär, vilket säger något om min bristfälliga karriär för tillfället. Om det dessutom ger för lite i utbyte så minskar engagemanget ännu mer.

Om man jämför med t ex modellbilder.se så är det förvisso en mycket mindre sajt sett till antalet medlemmar. Men jag har ändå en kännsla att det procentuellt är fler yrkesarbetande fotografer engagerade där än här. Därför att där har de ett utbyte i form gratis modeller att testa idéer på. Motsvarigheten finns inte riktigt här.

Picturo känns sådär men är intressant att följa. Imagedesk likaså även om de jag pratat med tycker att den tjänsten ligger lite högt i pris och är egentligen bara lönsam för dem som redan har bra snurr på sin verksamhet. Problemet med dessa två är väl snarare då att de är så frikopplade från communityt att andra medlemar fortfarande inte kommer se röken av dessa yrkesfotografer.

Så det behövs nånting annat tror jag. Jag tror fortfarande att duktiga fotografer skulle intressera sig om de fick prata mer bild. Men nu ansluter de sig istället till olika mindre bildgrupper.

En bra början skulle vara att folk började följa de råd som Maria, Emtre, ger i sin artikel om ämnet.

Mvh
Maverick

Nu vart jag ju tvungen att kolla på Johans bild. En rätt typisk bild för vad jag aldrig skulle ladda upp. Vad är poängen liksom? En skitsnygg bild i sitt eget sammanhang. Kritiken eller kommentarerna är rättvisa men det var kanske 10, höftar nu, av dem som kändes lite intressanta att läsa.

Och om jag förstått saken rätt så är det fler sådana bilder folk vill se och förhoppningen är att det ska bli fler kommentarer. Men är kommentarerna som de som är under Johans bild så är det fortfarande ointressant. Jag behöver inte läsa att det är en fin bild, det ser jag själv. Det hade jag sett redan innan uppladdning och därför hade jag aldrig laddat upp den.

Mvh
Maverick

ANNONS