hansen2 skrev:
Håller med er båda. Är dock en smula konfunderad över din svängning i frågan, lät på dig som att det var ganska bra för ett tag sedan. Kan iofs ha missuppfattat dig.
Det är ganska precis ett år sedan jag langade upp en bild sist och inget talar för att det blir någon fler i dagsläget.
Förstår du nu varför det vara vettigt med div. begränsningar?
/Johan
Med risk att vi missuppfattar varandra nu, så ska jag försöka reda ut vart jag står i frågan.
Bättre var det när jag en gång i tiden loggade på FS. Då fick man relevant kritik på alla bilder, även de som jag idag skulle kalla skitbilder i min produktion. Det anser jag att man inte får idag.
Sedan är det så att jag föredrar ett öppet community framför ett stängt. Jag tror inte att kvalitén på kritiken kommer att öka för att det finns en stängd pool. Det blir bara ett showroom för inspiration. Jag har oxå svårt att se vem som skulle vilja delta i detta. Jag tror det blir samma människor som redan idag inte har förstått hur kritik ska ges. Vem vill lägga ner tiden liksom. Det är inte intressant med tummar upp och ner på bilder, det säger ingenting. Det är på samma nivå som kommentarerna är idag.
Om lägger upp en bild på FS och samtidigt lägger upp den på nån av de andra stora världssajterna så kommer man snabbt inse att det skiljer både i antalet kommentarer som kvalité på kommentarerna. Eftersom dessa världssajter har ett inflöde som vida överstiger FS inflöde av bilder så inser man att det är nått annat som gör att FS går dåligt i dessa avseenden.
Någon skrev att man borde kunna kolla av 800 bilder på en timme. När vi våran klass har redovisning så tar ca 100 bilder runt tre dagar att gå igenom. Så våra perspektiv på det här med återkoppling på bilderna skiljer sig ganska mycket.
Jag tror nog att duktiga fotografer skulle kunna lägga ner tid på att hjälpa andra här. Men det måste också finnas något för dem i utbyte och det saknas idag. Terje är ett sånt exempel. Duktig och hjälpte andra nybörjare och svarade på frågor osv. Men vad fick han ut av FS förutom en egoboost och en namninsammling för att köpa hans bok? Det kostar mer än det smakar och tar för mycket energi från ens egna fotograferande.
Guldmedlemskap och annat är inget som är intressant för en yrkesfotograf. Ingen med självaktningen i behåll skulle ge kunder en länk till fotosidan när man kan teckna en domän för några hundralappar. Det måste till nått annat, men jag vet inte riktigt vad. Jag skulle ju älska att kunna prata bild och projekt efter det att jag slutat på skolan och börjat frilansa. Men FS är verkligen inte rätt ställe att göra det på som det är nu.
Mvh
Maverick